K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-10-2006, 16:52   #1
cirkeline
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2006
Lokation: århus
Alder: 45
Indlæg: 71
Styrke: 18
cirkeline er rigtig godt på vej
midlertidig førtidspension?

Er det korrekt at der er noget der heder midlertidig førtidspension?

Jeg er 28 og er i øjeblikket på kontanthjælp.
Jeg er blevet opfordet af min psykiater til at søge midlertidig førtidspension.
Han syntes det vil være rigtig godt for mig at der kom også kom ro på økonomisk.(+ at jeg også tænker at min sagsbehandler ikke bare vil kunne tvinge mig ud i noget som jeg ikke vil kunne klare og risikere at ryge endnu længere ned på, bare tankerne og angsten for det stresser mig.Men jeg ved ikke kan kommunen tvinge mig ud i noget ?)
Psykiatrien mener ikke at jeg vil være i stand til at arbejde de næste to år.
Men omvendt mener de også at hvis jeg får noget hjælp, støtte og ro nu, at jeg senere hen vil kunne blive i stand til at få mit liv til at hænge sammen. Og få det godt dvs kunne klare en uddanelse eller job.
Psykiatrien siger at der findes en form for pension som ofte bruges til folk i min situation og hvor sagen så vil bliver taget op og vuderet igen om 2 år for at se hvor man er der?
Jeg har heller ikke lyst til at få en pension da jeg syntes det lyder så endeligt. Og jeg selv håber og tror på at jeg kan få det godt og klare et job eller uddanelse om et par år (dvs måske flex job eller revalidering)

Jeg har sprugt min sagsbehadler om det og hun siger at det er der ikke noget der heder?............er det korrekt?

Så spøgesmålet er om der findes en sådan pension som man kan få for to år uden at skulle igennem helle møllen og arbejds prøves først?

Min sagsbehandler siger at selvom psykiatrien vudere mig til at jeg ikke kan komme i arbejde de næste 2 år så kan jeg godt være på kontanthjælp.
Men jeg tænker at det er rigtigt at det vil gi mig mere ro at være sikret de næste 2 år. Så behøver jeg ikke være bange for om de kan finde på at tvinge mig ud i noget som jeg ikke kan klare?
Og det ville måske også være med til at få økonomien til at hænge lidt bedre sammen så jeg ikke behøvede søge tilskud?


Derudover vil jeg også meget gerne høre om mulighederne for at få hjælp til medicin når man er på kontant hjælp?

Og hvad vil det betyde for mig økonomisk hvis jeg kom på førtidspension ? I øjeblikket får jeg et ekstra tilskud fordi min husleje er så høj i forhold til min indtægt, vil det forsvinde?

Hvad er der ellers man kan søge om tilskud til på kontant hjælp fx tilskud til briller eller kontakt linser? fysikterapauet? Tandlæge?

Og hvordan er det ens økonomi skal være for at man er beretiget til få hjælp til særlige tilskud som fx medicin?
Jeg har hørt at det er noget med at man højest må ha et rådigheds beløb på 3000 kr om måneden.
Men jeg har svært ved at gennemskue hvad der bliver regnet med der i og om der et max beløb.
Fx vil de ikke regne min telefon regning med da den er for høj?
Kan man regne internet og forsikring med og er der en max grænse der?
Og kan man fx indregne vask og transport i det beløb?
Så mit spøgesmål er hvilke faste udgifter må man regne med når man laver et bugdet skema over ens faste udgifter for at søge om hjælp og er der en loft på hvor meget af dem mam kan indberegne ligesom ved fx telefon regningen?

Jeg håber meget at du har tid til at svare på mine spøgesmål.
Venter spændt på svar.
Med venlig hilsen
Line

PS på forhånd tak for hlæjpen og ha en go dag
cirkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2006, 11:54   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: midlertidig førtidspension?

hej Cirkeline

Jeg har prøvet at undersøge om der findes midlertidig pension ?
Med den nye førtidsreform tror jeg ikke den bruges mere, men jeg kan tage fejl...prøv at spørge SR bistand.dk netbrevkasse ...de ved en masse.
Stella

her er link

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen.asp
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2006, 12:22   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: midlertidig førtidspension?

Hej Cirkeline.....du kan ved at klikke ude til venstre på linket der hedder Vejledning om Førtidspension fra 1 Jan. 2003. og bagefter klikke hvor der står.....kapitel 2-førtidspension og gå til paragraf 11....nederst i det afsnit kan du læse at der i ganske særligt tilfælde KAN ydes midlertidig førtidspension på en periode af omkring 5 år....men der står også at det sker sjældent. Måske du skal tale med din læge og sagsbehandler igen....måske det er muligt at din læge vil sige 5 år i dit tilfælde, når nu der ikke kan ydes midlertidig pension i 2 år........det er da værd at undersøge.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2006, 15:50   #4
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
RE: midlertidig førtidspension?

Hej!

Man kan til en hver tid få gjort sin førtidspension "hvilende", d.v.s. hvis du får det bedre og vil prøve kræfter med et fleksjob/alm. job, så kan du forsøge dig i en periode. Hvis det ikke går alligevel, så får du "bare" din pension igen.
Det trøster jeg mig med, for jeg er lige blevet indstillet til førtidspension, og jeg er kun 34, så det er en trøst at det ikke behøver at være for evigt.

Hilsen Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2006, 21:16   #5
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: midlertidig førtidspension?

Der er som udgangspunkt ikke noget der hedder midlertidig føp. Men ens tilstand kan være af en sådan karakter, så ens arbejdsevne er fuldstændig ophævet for nuværende, men på sigt, kan der være mulighed for forbedring af helbredstilstanden.

Hvis man opfylder betingelserne for føp, bliver man bevilget dette, der kan så sættes kontrol på, forstået på den måde, at fortsat berettigelse til pension skal tages op til fornyet overvejelse efter et antal år.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
midlertidig førtidspension? Bato Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 06-05-2011 16:44
Midlertidig førtidspension? Peja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 13-03-2009 15:24
Midlertidig førtidspension??? Nanna Midlertidig Førtidspension 15 02-10-2008 18:41
Psykiater om midlertidig førtidspension Tante Ana Midlertidig Førtidspension 5 25-08-2008 02:50
Midlertidig førtidspension m.v. zuza Nyt om loven 1 02-06-2008 14:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension