K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2008, 22:48   #1
Bøffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
Bøffen er ny på vejen
Specielle satser for udenlandske førtidspensionister

Som ny bruger vil jeg sige hej til alle på denne udmærkede side....
Jeg er selv en forholdsvis ny førtidspensionist.... efter 2003..
Kom for nylig til at snakke med en gammel ven der for få måneder siden også har fået førtidspension... han er udlænding.... har haft opholdstilladelse i 16 år.... ikke dk pas..
Vi snakkede pension... og jeg fandt ud af han ikke fik det samme som mig... det undrede mig... For alle steder hvor man "normalt" læser om satser mm. står der ingenting om udlændinge... og kommunen oplyser heller ikke udlændinge der søger... at der er specielle satser for dem...
Det viser sig at han får udbetalt en "brøkpension" - 16/40..... tror jeg..
Jeg troede denne regel kun gjalt folkepensionister ???
Mener at have læst et sted at førtidspensionister kan få fuld pension efter 10 år med opholdstilladelse... men kan ikke finde stedet igen nu jeg har brug for det..Gooogle..
Jeg spørger her på sitet blandt alle de gode brugere.... da kommunale sagsbehandlere ikke altid er dem der ved bedst.....
Mange hilsner og håb om at der er en der ved lidt om emnet...
Bøffen
Bøffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2008, 23:07   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Bøffen og velkommen til ....

Jeg har godt hørt noget om det med at man ikke altid kan få ftp i danmark hvis der er nogle regler der ikke er opfyldt men kan ikke huske hvad det er for noget , men jeg fandt det her det er lidt forvirrende men prøv at se om du ikke kan bruge det, du skriver at din ven ikke har dansk pas (er han så ikke dansk statsborger og kan det ikke være en årsag )

Prøv lige at kigge på det her hvis det ikke hjælper så ville jeg hvis jeg var dig hjælpe ham med at skrive et brev til pensionskontoret hvori i beder dem om at oplyse hvad der ligger til grund for at han ikke får fuld pension, det er lidt utroligt at de ikke allerede har oplyst ham om det, det burde være oplyst på det tidspunkt hvor han blev tilkendt en førtidspension .-..

informationerne herunder er hentet på http://www.social.dk/ministeriets_om...%20betingelser

Citat:
Grundlæggende betingelser
Der er tre grundlæggende betingelser, der alle skal være opfyldt, for at en person kan tilkendes dansk førtidspension:


* Personen skal have dansk indfødsret (statsborgerskab)
* Personen skal have fast bopæl i Danmark
* Personen skal have haft fast bopæl i Danmark i mindst 3 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år



Der er en række undtagelser fra disse grundlæggende betingelser. Der kan ikke tilkendes pension, hvis ikke hovedbetingelserne eller en af undtagelserne er opfyldt.


Undtagelser fra krav om dansk statsborgerskab
Personer, der har haft fast bopæl i Danmark i mindst ti år mellem det fyldte 15. år og det fyldte 65. år, har ret til dansk førtidspension, selv om de ikke er danske statsborgere. Mindst fem år af bopælstiden skal ligge umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.


Flygtninge
Flygtninge har ret til dansk førtidspension på lige fod med danske statsborgere, hvis de har fået opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven.


Statsborgere i EU/EØS
Kravet om statsborgerskab gælder ikke arbejdstagere og selvstændige, der er statsborgere i et EU/EØS land og deres familiemedlemmer.


Udenlandske statsborgere, der ikke opfylder disse betingelser, kan kun få førtidspension, hvis der er indgået konvention med det land, de kommer fra, og de opfylder konventionens betingelser.


Undtagelser fra kravet om fast bopæl i Danmark
Personer med dansk statsborgerskab kan medtage en førtidspension til udlandet, hvis pensionisten enten har haft mindst ti års bopæl i Danmark i tiden fra det fyldte 15. år, eller har haft bopæl i Danmark i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år og indtil det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.


Ved særlige omstændigheder
Når særlige omstændigheder taler for det, kan Den Sociale Sikringsstyrelse i andre tilfælde tillade, at retten til førtidspension bliver bevaret for personer, der modtager pension, inden de tager fast ophold i udlandet.


Statsborgere i EU/EØS
Kravet om fast bopæl i Danmark gælder ikke arbejdstagere og selvstændige, der er statsborgere i et EU/EØS land og deres familiemedlemmer. Disse kan få samme pension udbetalt i et andet EU/EØS land som i Danmark. For andre udlændinge kan bopælskravet være fraveget ved konvention med det land, de kommer fra.


Tilkendelse af dansk førtidspension
Arbejdstagere og selvstændige, der er statsborger i et EU/EØS land samt deres familiemedlemmer, kan få tilkendt dansk førtidspension, selv om de har ophold i udlandet. For andre udlændige kan bopælskravet være fraveget ved konvention med det land, de kommer fra.


Undtagelse fra kravet om tre års fast bopæl i Danmark
For flygtninge, der har ret til dansk førtidspension uden dansk statsborgerskab, medregnes bopæl i oprindelseslandet eller et land, hvor de har været anset som flygtninge, i de tre år.


For arbejdstagere og selvstændige, der er statsborger i et EU/EØS land samt deres familiemedlemmer, medregnes optjeningsperioder i andre EU/EØS lande i de tre år.


For andre udlændinge kan bopælskravet være fraveget ved konvention med det land, de kommer fra.


Optjeningsprincippet
I Danmark optjenes ret til pension på baggrund af antallet af år, en person har haft fast bopæl her i landet (bopælsår). Det er uden betydning, om den pågældende har haft arbejde eller betalt skat.


Optjeningsprincippet for førtidspensionister baseres på den faktiske bopælstid i Danmark mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år.


Ret til fuld pension
Der er ret til fuld førtidspension, hvis den faktiske bopælstid ved pensionstilkendelsen udgør mindst 4/5 af perioden fra det fyldte 15. år og til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.


Hvis der ikke er ret til fuld førtidspension, bliver pensionen fastsat efter forholdet mellem den faktiske bopælstid og 4/5 af tiden fra det fyldte 15. år og indtil det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes (brøkpension).


Brøken for beregning af pension:


faktisk bopælstid (i måneder)

----------------------------------------------------

4/5 x teoretisk mulig bopælstid (i måneder)



Eksempel 1:
En person, der netop er fyldt 50 år, bliver pensionist, pågældende har boet i Danmark i 30 år. Faktisk bopælstid er 30 år (i måneder 360).

Teoretisk mulig bopælstid er tiden fra det fyldte 15. år til det 50. år (50 - 15) = 35 år (i måneder 420).


Brøken for beregning af brøkpension:

360 måneder 1800

----------------------- = ------ > 1

4/5 x 420 måneder 1680


At brøken er større end (eller lig med) 1, er ensbetydende med, at den faktiske bopælstid udgør mindst 4/5 af den teoretisk mulige bopælstid, og der er derfor i eksemplet ret til fuld pension.


Eksempel 2:
En person, der netop er fyldt 40 år, bliver pensionist. Han har boet i Danmark i 5 år mellem det fyldte 15. år og tidspunktet for tilkendelse af pension. Højeste mulige bopælstid efter det fyldte 15. år er 25 år (teoretisk mulige bopælstid).


Brøken for beregning af brøkpension:

60 måneder 1

----------------------- = --- < 1

4/5 x 300 måneder 4


Der er herefter ret til en brøkpension, der nedsættes til nærmeste antal fyrretyvendedele af fuld pension. I eksemplet er der ret til 1/4 x 40 = 10/40 af fuld pension.
  Besvar med citat
Gammel 06-05-2008, 11:37   #3
Bøffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
Bøffen er ny på vejen
Tak til Heidien

Takker mange gange for svaret fra Heidien.
Det gav mig et godt indblik i beregningsmetoden.... men der er altså udlændinge der kan få en pension på under eksistensminimum ....og langt under kontanthjælpen...
Jeg må så udlede heraf at der må være en eller anden form for supplerende hjælp....
Er der nogen der kan hjælpe mig her ???
På forhånd tak.
Bøffen
Bøffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 00:00   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er sandelig mulighed for supplerende hjælp, selvom det måske kan blive svært at overbevise kommunen.

Citat:
Personligt tillæg kan som hovedregel ikke udbetales som en løbende hjælp til udgifter til mad, da udgifterne til forsørgelsen må anses for at kunne afholdes af pensionens øvrige dele. Hvis en pensionist ikke har optjent ret til en fuld pension, men alene har optjent ret til en brøkpension, kan pensionen efter en konkret individuel vurdering suppleres med et løbende personligt tillæg til at dække forsørgelsen.
Hele besvarelsen kan læses her:

Citat:
Spørgsmål nr. 388:



” I SOU alm. del - spm. 281 spørges der til mulighederne for tilskud til fx mad, som ministeren har nævnt på et samråd. Ministeren henviser i besvarelsen af spørgsmålet til reglerne om støtte efter § 81 i aktivloven og reglerne om personligt tillæg efter pensionsloven. Kan det på baggrund af ministerens svar konkluderes, at der normalt godt vil kunne gives tilskud til mad til økonomisk vanskeligt stillede personer efter de nævnte bestemmelser? Og er det i så fald i alle tilfælde en betingelse, at personen har været udsat for en social begivenhed?”



Svar:



På samrådet og i mit svar på spørgsmål 281 oplyste jeg om mulighederne for at modtage supplerende enkelttilskud, hvis man er i en særlig vanskelig økonomisk situation, da hjælpen til enkeltudgifter kan aflaste det samlede budget.



Jeg kan oplyse, at aktivlovens § 81 som hovedregel ikke kan anvendes som hjemmel til at yde tilskud til udgifter til mad. Efter bestemmelsen kan kommunen yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, når betingelserne herfor er opfyldt. Der er tale om hjælp, som ikke er løbende hjælp til forsørgelse i modsætning til for eksempel kontanthjælp.



Personligt tillæg til folkepensionister og førtidspensionister, der er tilkendt førtidspension efter reglerne fra før 1. januar 2003, kan udbetales som et engangsbeløb eller som en løbende ydelse til pensionister, hvis økonomiske forhold er særlig vanskelige. Kommunen træffer afgørelse herom efter en nærmere konkret og individuel vurdering, og tillægget ydes kun, hvor kommunen skønner det nødvendigt eller hensigtsmæssigt.



Personligt tillæg kan som hovedregel ikke udbetales som en løbende hjælp til udgifter til mad, da udgifterne til forsørgelsen må anses for at kunne afholdes af pensionens øvrige dele. Hvis en pensionist ikke har optjent ret til en fuld pension, men alene har optjent ret til en brøkpension, kan pensionen efter en konkret individuel vurdering suppleres med et løbende personligt tillæg til at dække forsørgelsen.







Karen Jespersen
http://www.ft.dk/samling/20072/almde...612/571543.HTM



Citat:
Spørgsmål nr. 281:



”Som opfølgning på samrådet om fattigdom den 28. marts 2008 ønskes der en redegørelse for reglerne om tilskud til f.eks. mad set i lyset af, at ministeren mente, at kommunerne kan yde den slags tilskud.”





Svar:



På samrådet oplyste jeg om de muligheder, der er for at modtage supplerende enkelttilskud, hvis man er i en særlig vanskelig økonomisk situation.



Kommunen kan efter aktivlovens § 81 yde hjælp til betaling af rimeligt begrundede enkeltudgifter, hvis ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold og ansøgerens egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Udgiften skal desuden normalt være opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudsiges.



Kommunen kan efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til enlige eller familier til rimeligt begrundede enkeltudgifter, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen er af helt afgørende betydning for ansøgerens eller familiens livsførelse.


Folkepensionister og førtidspensionister omfattet af reglerne fra før 1. januar 2003 har ikke mulighed for at søge hjælp efter aktivlovens § 81, men kan søge et personligt tillæg efter pensionslovene til dækning af rimelige og nødvendige udgifter, hvis pensionistens økonomiske forhold er særligt vanskelige.



Kommunen skal i forbindelse med ydelse af støtte efter aktivlovens § 81 ved ansøgning om personligt tillæg foretage en konkret individuel vurdering af ansøgerens økonomiske forhold.









Karen Jespersen
http://www.ft.dk/samling/20072/almde...430/552531.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 17-06-2008 kl. 00:04.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2008, 18:03   #5
marcusbh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2008
Indlæg: 1
Styrke: 0
marcusbh er ny på vejen
En udlænding med opholdstilladelse der har været her 10år og som
for tilkendt førtidspension, kan han flytte tilbage til sit hjemland
og stadig modtage sin pension, eller er det kun dem med Dansk
statsborgerskab der kan flytte væk fra Danmark og stadig modtage pension.

Sidst redigeret af marcusbh; 12-10-2008 kl. 18:06.
marcusbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2009, 16:18   #6
Misskatt
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Misskatt er ny på vejen
Hej!
Jeg er født i Danmark af danske forældre og boede de 3 første år her siden flytte min mor og far til Sverige med mig.
Jeg flytte tilbage til Danmark fra Sverige når jag var 25år og nu er jeg 40 år og skal have førtidspension og har hele tiden været danskstatsborger.
Hvad får jeg i pension?
Misskatt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2009, 18:09   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bøffen Se meddelelser
Takker mange gange for svaret fra Heidien.
Det gav mig et godt indblik i beregningsmetoden.... men der er altså udlændinge der kan få en pension på under eksistensminimum ....og langt under kontanthjælpen...
Jeg må så udlede heraf at der må være en eller anden form for supplerende hjælp....
Er der nogen der kan hjælpe mig her ???
På forhånd tak.
Bøffen
Hej Bøffen,

Dette gælder ikke bare udlændinge, det gælder også danskere der har haft den frækhed at arbejde og leve udenfor Danmark. F.eks. får jeg kun 27/40 af en normal pension, og på grund af den gensidige forsørgelsespligt, kan jeg ingen tilskud få af nogen art eller på nogen områder.

Der kører dog for tiden en sag i ankestyrelsen, netop angående dette, da EU-forordningen på området siger at man som EU-borger ikke må straffes fordi man har gjort brug af sin EU-ret til fri bevægelighed. Denne forordning har de Danske myndigheder valgt at ignorere. De fleste sagsbehandlere har end ikke hørt om den, og tror at der kun er den Danske lov på området.

Hvis din ven ønsker at blive bruger af K10 er han velkommen til at melde sig ind i gruppen Brøkpensionister under sociale grupper.



Ragdoll

Citat:
Oprindeligt indsendt af Misskatt Se meddelelser
Hej!
Jeg er født i Danmark af danske forældre og boede de 3 første år her siden flytte min mor og far til Sverige med mig.
Jeg flytte tilbage til Danmark fra Sverige når jag var 25år og nu er jeg 40 år og skal have førtidspension og har hele tiden været danskstatsborger.
Hvad får jeg i pension?
Du vil i følge Dansk lov være berretiget til 24/40.

Om du så kan få tilskud eller supplement i henhold til dansk lov, det kommer an på mange ting.

Er du forsørger
Er du gift
Evt kan du få bolig tilskud.

Men du kan godt regne med at kommunen vil forsøge at slippe udenom.
Det gør mig ondt og jeg håber for os alle at der snart kommer noget nyt om Brøkpensionister.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Stezu; 30-10-2009 kl. 03:44. Årsag: 2 indlæg slået sammen - skriv til flere brugere i samme indlæg
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Satser falentin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 27-08-2013 08:04
satser på pension kandelsdorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 02-12-2010 22:59
fpp satser -øhh... buster Dit og Dat 4 03-11-2009 15:34
Satser Pippi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 08-08-2008 16:46
S 6076 - Om børn behov for specielle skoletilbud Webmaster Politik og Samfund 0 25-09-2007 02:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension