K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2008, 08:36   #1
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Question Hvor ender man når............

Jeg lige har modtaget statusattest fra min praktiserende læge og fra min behandlende psykiater.,

Min læge skriver at jeg kun kan arbejdsprøves under stor hensyntagen til mine smertefulde og fysiske handicap og at det skal være helt uden stress og prespåvirkning da jeg ikke kan tåle dette.,

Min psykiater går endnu længere, skriver at min depression og generaliserede angst nu må anses for kronisk og at intet har virket og at alle behandlingsmuligheder nu anses for udtømt og at jeg ikke kan arbejdsprøves som følge af min angst.....

Jeg sidder nu og er så hunderæd for om det betyder at jeg nu kan kasseres og ikke kan oppebære min kontanthjælp nu da det formodes at jeg ikke kan blive rask og hvad man i givet fald så vil gøre med mig, man har jo hele tiden sagt at jeg overhovedet ikke er syg nok til førtidspension og også alt for "ung", at jeg må have en restarbejdsevne der skal udnyttes. Blot er der ingen tvivl om at mine depressioner og alt min angst er resultatet af den meget langvarige og fejlagtige sagsbehandling jeg har været igennem i sygedagpengeafsnittet.

Jeg synes det er meget svært at overskue lige nu, men jeg må jo prøve at komme videre....kan man fjerne et menneskes nederste sikkerhedsnet- kontanthjælpen hvis mennesket ikke er "aktivt arbejdssøgende og fremstår som syg" og hvis man kan, hvad sker der så..............??

__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 08:57   #2
jdp
Elsker at være her på K10
 
jdps avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Alder: 53
Indlæg: 58
Styrke: 17
jdp er ny på vejen
Hej Nusli... Jeg kender ikke alle reglerne/lovene, men jeg har godt nok lige været i arbejdsprøvning. Var der max 5 timer om ugen. Match 5 og på kontanthjælp. Jeg har fibro og har i samværd med min læge søgt førtidspension.
Ups! Et sidespor... Jeg spurte min sagbehandler dengang om hvad med min kontanthjælp, når jeg nu ikke var arbejdssøgende. Fik beskenden at den ville de ikke røre ved, da jeg jo skulle have noget at leve for.
jdp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 09:05   #3
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 16
Silke er ny på vejen
Hej Nusli....

Tag det roligt...

Jeg mener så absolut ikke, at man kan tage kontanthjælpen fra dig... og hvis du er for syg til arbejdsprøvning og alle de andre *morsomheder* kommunen kan finde på.... så kan du søge om pension...

Og alt imens din ansøgning bliver behandlet, forbliver du på kontanthjælp....

Har selv været på kontanthjælp i mange år, mens min sag om fleksjob/pension blev behandlet... og jeg er netop blevet tilkendt pension...

Op med humøret, søde....






Nusli...

Vil du skrive lidt mere om, hvorfor du har fået statusattest fra både læge og psykiater ???

Er der gang i en sag om fleksjob/pension til dig ???


Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 10:17   #4
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Hej Nusli

Jeg har svært ved at se dit forløb gennem sagen.

Kom du fra arbejde og blev sygemeldt og fik sygedagpenge og nu er på kontanthjælp.

Når en sag er sat igang og man er på sygedagpenge , så skal der tages en afgørelse ud fra den af dig godkente RP med dine komentare (fleksjob/pension).

Pension skal så beregnes / fleksjob bliver til en fleksydelse , hvis man var dagpenge beretigede ved sagens start og desvære på kontanthjælp hvis man ikke er beretiged til dagpenge , til man får/finder sit fleksjob.

Det er en meget kort udgave.

Her er et link som jeg håber kan belyse dit problem.

http://www.dsa.dk/afgoerelser/princi...ch=d%2D17%2D05

MVH Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 10:49   #5
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Tak for

Tak for alle de søde opmundtringer.,

Grunden til disse erklæringer er at jeg i sep 07 mistede retten til sygedagpenge og blev henvist til kontanthjælp, senere- d. 23 jan08 fik jeg medhold i beskæftigelsesankenævnet:

Afgørelse på min klage til beskæftigelsesankenævnet !!

"Kommunens afgørelse ophæves og sagen hjemvises til fornyet behandling og afgørelse i kommunen, begrundelsen er, at kommunens afgørelse er ugyldig pga væsentlig sagsbehandlingsfejl" (Tja det lyder jo flot )


Den sag jeg har fået medhold i, omhandlende fratagelsen af mine sygedagpenge, skal nu gå om, det betyder ikke at jeg får sygedagpengene igen, i hvert fald ikke endnu, men måske på sigt hvis de erkender at jeg er berettiget, men så skal der et større regnestykke i gang for så har jeg jo fået for meget i kontanthjælp i forhold til hvad jeg var berettiget til, der kan gå flere måneder inden jeg hører noget.

Jeg talte med den sagsbehandler i beskæftigelsesankenævnet der havde afgjort at min sag var fejlbehandlet da man havde *glemt* at indhente erklæring fra min psykiater og at min RP ikke var ordentligt udført (jeg havde selv skrevet den da ingen sagsbehandler *gad*) og hun sagde jeg skulle holde meget god snor i jobcentret for sygedagpenge, sikre mig at de kom i gang med min sag og kræve at få lavet en ordentlig ressourceprofil, men jeg magter det næsten ikke mere -har det jo med at "bryde sammen" under pres,.

Men da jeg nu er blevet mærkbart meget dårligere, både fysisk og psykisk kan jeg (desværre) ikke magte en arbejdsprøvning ;O(

Så det er sagsbehandleren i kontanthjælpeafsnittet der har indhentet de nye erklæringer fra (alle) mine behandlere, ligesom sygedagpengeafsnittet har indhentet den de manglede fra psykiateren, den skal de jo bruge til at opdaterer min RP og til at undersøge hvorvidt deres egen afgørelse om at fjerne mine sygedagpenge var rigtig. Så jeg er midt i mellem to instandser hvor kontanthjælpeafsnittet mener at de ikke kan gøre noget før jeg er afsluttet hos sygedagpengeafsnittet

Det er fanme kommunalt
__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 10:53   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Nusli.

Du skal tage det så roligt som du overhovedet kan. Du skal kende forskellen på en "statusrapport" og en "speciallægeerklæring"

En "statusrapport" er en mellemregning, hvor systemet (sagsbehandleren/sociallægen) beder om en status på din situation, lige her og nu. I din sag har man bedt 2 læger om deres vurdering. I mit tilfælde fik jeg 4 statusrapporter før de endegyldige speciallægeerklæringer.

Men det tyder på at nu vil man have de sidste oplysninger for at være sikker på at de næste skridt opfylder kravene til de næste tiltag i din sag. Husk på at ALLE muligheder skal undersøges FØR der træffes endegyldig beslutning om evt pension iht § 18. Din situation skal beskrives korrekt til videre tiltag om evt flexjob eller revalidereing.

En "speciallægeerklæring" er den sidste endegyldige lægefaglige vurdering, hvor din objektive kliniske lægefaglige situation beskrives. At både din læge samt din psykiatriker bedes om en "statusrapport" er et led i sagsbehandlingen. Det burde du ikke være så nervøs over. Det tager bare lidt tid. Så bliv ikke forskrækket når du i fremtiden bliver henvist endnu engang til en speciallægeerklæring. Sandsynligvis/muligvis til de samme læger.

Hvis IKKE du er enig eller der direkte står forkerte oplysninger i disse rapporter skal du gøre opmærksom på dette. Skriftligt.

Men fortsæt med at støtte dig til os andre med dine spørgsmål. Håber for dig at du har et netværk således du ikke er alene da det er en ufattelig svær periode.

Som du og statusrapporterne beskriver din situation skal du efter min mening ikke være bange for at miste din kontanthjælp. Det der går galt er, at der ikke automatisk bliver forklaret for dig hvordan, hvornår og i hvilken rækkefølge tingende sker. Tænk hvis vi alle pensionister/flexere, fra første færd fik forklaret forretningsgangen og sagsbehandlerens plan for fremtiden. Forklaret stille og roligt. Så kunne mange unødige bekymringer og misforståelser undgås.

Så prøv at nyde den 1.maj med godt humør.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 11:05   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nusli du skriver dette i en anden tråd
http://www.k10.dk/showthread.php?t=4279&page=2 og jeg sætter det lige ind her så er det lidt nemmere for andre at se din historie samlet


Citat:
Jeg er helt ny her og kæmper også med en tåbelig lægekonsulent i Baldersgade i København, Anders Ottar Jensen som tydeligt har beskrevet i en skrivelse til sagsbehandleren at jeg (sagtens) kan håndtere et let kontor arbejde og er så veluddannet at jeg ikke behøver revalidering, men skal gå på slankekur hvorefter min funktionsevne vil forbedres væsentligt (gad vide om det hjælper på den diskusprolaps jeg har i nakken der sidder så den ikke kan opereres og som har frataget mig næsten hele funtionsevnen i min højre side *skulder*arm*fingre*).

At jeg så også har en bindevævssygdom og hele min rygsøjle er som en "medisterpølse", ingen væske har tilbage i mellem leddene og har meget snævre passager så min førlighed i højre ben også er kraftigt reduceret, opereret for spinalstenose i maj 06, har diskusprolaps i lænden og slidgigt i hele ryggen (okay der kunne et vægttab være formålstjenestelig), Men da jeg under denne 3 år lange sagsbehandling har haft sammenbrud, været selvmordstruet og indlagt på psykiatisk afdeling hele i jan 07, samt har udviklet omfattende angst og social fobi, med psykiaterbehandling og deraf følgende medicinering også mod det, så er det ikke lige slankekure jeg har overskud til.

Men jeg har meldt mig ind i foreningen førtidspensionisterne i storkbh, der skal have Jytte Hestbech ud og holde foredrag i april, hvilket jeg/vi ser meget frem til og som jeg har fundet meget støtte i, men jeg er glad for at jeg fandt denne side her under B.T´s debatforum og takker Per Christensen 2200 N for "tråden" og for det gode initiativ med http://www.borgersagsbehandling.underskrifter.dk som førte mig herind.

Hilsen
Mona




God aften og tak for responsen....

Jeg vandt min sag bla på at ressourceprofilen var skrevet af mig selv da sagsbehandleren ikke gad og at den ikke var opdateret, samt at man ikke havde indhentet udtalelser fra samtlige behandlere. Men lægekonsulent Hr Ottar Jensen mener at min funktionsnedsættelse ikke er reel, at jeg kan meget mere end jeg er villig til at vise og at jeg som nævnt bare skal tabe 20 kg så er jeg såmænd rask nok til at arbejde.

Mht fleksjob(profil) så mente man jo at jeg sagtens selv kunne skaffe mig arbejde da jeg blev revalideret (uden effekt/en meget dårlig *uddannelse*) i 1994-1997 også pga dårlig ryg. Men jeg kunne ikke få job indenfor det jeg lærte dengang på *kontorskolen* så jeg måtte tilbage til mit pleje-&omsorgsfag.

Men pga denne revalidering for 11 år siden kan jeg ikke blive revalideret igen (siger de) og jeg kan jo ikke "fleksjobbe" med pleje&omsorg eller rengøring, det må jeg slet ikke for mine læger, så hvis jeg skulle omskoles kræver det en ny revalidering og sådan går det i ring. Men jeg fik af vide at jeg skulle holde op med at skabe mig, gå hjem, smide lykkepillerne ud og tabe mig og så tage et "let" kontorjob og hvis jeg ikke mente at jeg kunne klare at arbejde på fuldtid, så måtte jeg jo gå på deltid- for egen regning.

Sådan endte min sag, nu begynder mareridtet forfra ;o(
Også lige kommentar til det du skriver..

Du har bestemt ikke noget at frygte mht kontanthjælpen , den tager de ikke fra dig af, grunden til at du har fået de attester er jo netop for at kommunen kan se hvad du kan og ikke kan fordi der er tvivl omkring det, netop pga af den stupide lægekonsulent...

Som jeg læser det så er det jo heller ikke revalidering eller fleksjob du skal have men nok mere en førtidspension...

Det der skal ske nu er at du skal op på kommunen og have lavet noget opdatering med baggrund i dine læge udtaleser og der skal så træffes beslutning om hvorvidt de vil sætte dig i en arbejdsprøvning ...

og der skal laves en plan sammen med dig om hvad du nu skal og hvad det er i arbejder hen i mod, det er så det der nu burde ske ...


Men kommunerne er ikke kendt for deres hurtighed så hvis jeg var dig ville jeg selv ringe til kommunen i morgen eller mandag og få en ny tid, gå til din sagsbehandler og sig hvad nu...

I sidste instans så kan du søge en ftp efter § 17 men inden du tænker de tanker så syntes jeg bestemt at du lige skal gå en tur på kommunen og høre hvad de tænker nu efter dine lægeudtaleser og finde ud af om de evt vil indstille dig til pension ...

Hvis ikke ja så er det at søge en § 17 selv om en lægekonsulent efter hvad loven foreskriver ikke har lov til at bestemme sådanne ting som pension eller anbefale det så er det ikke nogen hemmelighed at de gør lige som det passer dem og gør det alligevel...

MEN det kan godt lade sig gøre at få en pension igennem trods en lægekonsulent og om ikke andet så måske når man anker den, det er i hvertfald alt for tidligt at give op...

Og din kontanthjælp har du ikke noget at frygte for det er den ydelse du er på indtil der er fundet ud af noget andet

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 11:19   #8
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Hej

Først et kæmpe

Og så vil jeg sige at du altså ikke er for ung til at blive indstillet til FØP. Jeg er lige blevet 38 år, og er indstillet pga. af de nogenlunde samme lidelser som du.
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 20:26   #9
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nusli Se meddelelser


Grunden til disse erklæringer er at jeg i sep 07 mistede retten til sygedagpenge og blev henvist til kontanthjælp, senere- d. 23 jan08 fik jeg medhold i beskæftigelsesankenævnet:

Afgørelse på min klage til beskæftigelsesankenævnet !!

"Kommunens afgørelse ophæves og sagen hjemvises til fornyet behandling og afgørelse i kommunen, begrundelsen er, at kommunens afgørelse er ugyldig pga væsentlig sagsbehandlingsfejl" (Tja det lyder jo flot )


Den sag jeg har fået medhold i, omhandlende fratagelsen af mine sygedagpenge, skal nu gå om, det betyder ikke at jeg får sygedagpengene igen, i hvert fald ikke endnu, men måske på sigt hvis de erkender at jeg er berettiget, men så skal der et større regnestykke i gang for så har jeg jo fået for meget i kontanthjælp i forhold til hvad jeg var berettiget til, der kan gå flere måneder inden jeg hører noget.

Det er fanme kommunalt
Det jeg ser er at du er berettiget til sygedagpenge fra Sep 07.
regnestykket skulle være simpelt:
Sygedagpenge fra sep. 07 frem til idag , minus det du har fået = dif. til dig.

Du er stadig berettiget til sygedagpenge til din RP er iorden og godkent af dig.

Jeg ser det som at kommunen ikke kan få refusion fra staten da de ikke opfylder de krav der er for dem om refusion.

Så så længe du medvirker til at udrede din sag vil du være berettiged til sygedagpenge.

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.



held og lykke

Havmanden

Sidst redigeret af Havmanden; 01-05-2008 kl. 20:41.
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor mon rejsen ender...? Lise1964 Din historie 1 08-10-2012 21:36
Når en sag ender hos ankestyrelsen? sandie86 Alt det andet 10 24-06-2011 21:55
når sagen ender ved ban sanne mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 59 14-04-2011 11:50
Hvad ender det...... Frk. Horsens Spørgsmål ang fleksjob 8 11-04-2011 23:04
hvor pokker ender jeg henne??? sara Alt det andet 17 17-04-2008 13:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension