K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-04-2008, 10:34   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Fra Køge kommunes debatside

Jeg sad og læste på Køge kommunes debat side her forleden dag og faldt over et indlæg og et svar som vi måske kan have noget gavn af her så jeg sætter det lige ind på siden her og debatten kan læses på http://www.koege.dk/301954



Citat:
Arbejdsmarkedsindsatsen i Køge Kommune
af Conny Holm, 21. april 2008 kl. 18:26
Hvor er demokratiet og medbestemmelsen i Køge Kommune

Ganske kort er jeg én af de uheldige, der er blevet ”tilbudt” sagsbehandling af det hollandske firma Agens.

Først modtog jeg et brev fra Jobcenter Køge med oplysning om overflytning til Agens. Denne afgørelse kunne jeg anke, hvilket jeg gjorde. Jeg underskrev derfor ikke den medsendte samtykkeerklæring om aktindsigt. Nu har jeg så fået den besked (påbud) fra kommunens jobcenter, at min sag skal behandles af Agens, uagtet at ankesagen er videresendt til Beskæftigelsesnævnet, og således må anses for ikke afgjort.

Jobcenter Køges begrundelse for at fastholde min overflytning til firmaet Agens:

Jeg er født på en ulige dato.

Endvidere meddeler man mig, at jobcenter Køge videregiver mine oplysninger til nævnte firma, hvad enten jeg undreskriver samtykkeerklæringen eller ej, altså selvom jeg ikke har givet mit samtykke dertil.

Hvor er demokratiet? Hvor er den enkelte borgers rettigheder? Det er fuldstændigt uacceptabelt, ja nærmest absurd at tilbyde ankemulighed for så at ignorere anken, at bede en borger om et samtykke for derefter at videregive sagsakter uden borgerens samtykke.

Hvad tænker Køge Kommune mon om dens borgere?

Denne handlemåde giver i hvert fald mig en isnende fornemmelse og en frygtelig følelse af at være borger i en politistat. Og stakkels alle vi ulykkelige mennesker, der er blevet ramt af sygdom eller har mistet vores job og alle andre, der af en eller anden grund har ondt i livet og er blevet nødt til at få hjælp af kommunen/staten. Vi er blevet reduceret til numre uden rettigheder. Vi bliver tydeligt vis vurderet som snyltere og bedragere ud fra Agens ideologi: ”Sammen vil vi gøre tilskuere til deltagere”


En meget vred borger i Køge Kommune


Conny Holm
Citat:
Conny kan godt forstå din forargelse, nu kender jeg ikke din situation om du er flekser eller hvad, men som flesker kan vi kræve at få en privataktør efter ½ år og kommunen skal visitere os til privat aktør efter et år ....

Jeg er et lige cpr nummer så jeg er blevet ved køge jobcenter, men da alle de ulige er rykket til agnes så betragter jeg ikke agnes som en privat aktør , så jeg har stillet spørgsmål om netop det hvis man ryger til agnes og har fået på forstålesen af køge kommune at man så skal se det som tilbuddet om en privat aktør, jeg er lige pt ved at undersøge loven omkring privat aktør og om ikke borgerne skal have en valgmulighed...

hvis jeg feks kom og forlangte en privat aktør efter et halvt års ledighed, kunne køge så sende mig til agnes ...

og hvad så med de ulige cpr nummerer der er hos agnes , har de ikke krav på en privat aktør .... ?

det er en lidt kringlet måde køge har fået sat det op på og det er ikke lige til at blive klog på , jeg har skrevet til beskæftigelseministeriet omkring det og afventer svar...

Kommunen må og kan ikke sende dine papir til agnes når du har anket og hvis jeg var dig så sendte jeg øjeblikkeligt en klage til datatilsynet, man kan ikke sende borgeres papir til private firmaer uden tilladelse til dette..

Og Køge kommune hvad tænker i på ?

Det var netop tilfælde som dette man frygtede da brugen af private aktøre blev vedtaget og det er netop dette som vi blev lovet ikke kunne ske for kommunerne skulle følge loven...


mvh

Heidi
Citat:
Kære Conny

Tak for dit indlæg angående arbejdsmarkedsindsatsen i Køge Kommune.

Beslutningen om at indgå et samarbejde med det hollandske firma Agens var en demokratisk beslutning truffet af Køge Byråd den 18. december. Da Agens i projektperioden skal varetage sagsbehandlingen for 50 % af borgerne, har Køge Byråd valgt et dele borgene efter et så ligeligt princip som muligt, hvorfor fødselsdato er valgt til deling af borgerne.

Med hensyn til din anke-sag, skriver du, at det er ''absurd at tilbyde ankemulighed for så at ignorere anken''. Ankemuligheden er en mulighed for alle borgere, for at få genvurderet deres sag. Kommunen har ikke ignoreret nogen af de modtagne anker, men genvurderet hver enkelt i henhold til gældende lovgivning.

Da afgørelser af denne art ikke har det, man kalder ''opsættende virkning'', er kommunens afgørelse gældende indtil beskæftigelsesankenævnet evt. omstøder afgørelsen. Dette er i henhold til § 72 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Derfor behandler vi sagen, som vi ville have gjort, hvis der ikke var indgivet klage.

Ang. samtykkeerkæring, har vi haft en jurist til at undersøge muligheden for at videregive oplysninger uden samtykke. Sent i forløbet har vi fundet frem til, at vi kan videregive de oplysninger, der er nødvendige, for at Agens Danmark kan varetage den opgave, de har fået pålagt. Derfor har vi i første omgang bedt om samtykkeerklæringer fra berørte borgere. Vi beklager denne lidt omstændige procedure.

Jeg håber, at ovenstående besvarer dine spørgsmål og beklager, at du har følt dig dårligt behandlet i forbindelse med håndteringen af sagen.

Med venlig hilsen

Arbejdsmarkedschef
Bjarne Andersen
Han oplyser ikke hvilke papir det han kan vidergive uden samtykke , og jeg gad vide hvilke papir der kan danne grobund for at hjælpe en borger på arbejdsmarkedet og som ikke kræver en samtykkeerklæring ...

kan en privat aktør afgøre hvad man kan og ikke kan uden at have oplysninger om helbred feks og er helbred ikke en af de ting som kommunerne ikke må videregive oplysninger om ?

Syntes da godt nok at der mangler nogle oplysninger i det svar
  Besvar med citat
Gammel 25-04-2008, 11:00   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det her er IKKE Køge, men siger noget skummelt om persondata.

Nedenstående handler godt nok om kriminal- og retssager, men som Karina Lorentzen skriver, så danner det baggrund for AL håndtering af persondata i fremtiden.

Citat:
Beslutningsforslaget vil ophøje EU`s rammeafgørelse til lov. Det gør det muligt at gå direkte i andre landes registre med personfølsomme oplysninger. Og at give oplysningerne videre til private stort set ukontrolleret.

Datatilsynet er især bekymret over, at de indsamlede data ikke er effektivt og tilstrækkeligt sikret. At der stilles alt for små krav til, i hvilken slags sager der gives adgang til oplysningerne. Og den manglende kontrol med hvad de bliver brugt til bagefter.

Det har fået SF`s retspolitiske ordfører Karina Lorentzen til at stille justitsministeren en række spørgsmål gennem Retsudvalget.

- Det her danner bunden for al udveksling af personoplysninger i fremtiden, så det er vigtigt at få det på plads, siger hun til Arbejderen.
http://www.arbejderen.dk/index.aspx?..._ID=17&C_ID=61
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2008, 11:14   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
ja jeg ville lige ind og tjekke om datatilysnet nu har registret agnes til at behandle personfølsomme oplysninger (det havde de ikke sidst jeg tjekkede) men de har lavet siden om så nu skal vi lige til at finde ud af hvordan den nye virker

Jeg ville godt nok forlange hvis jeg var den borger fra køge at få info om hvilke papir der var sendt videre til agnes og med henvisning til hvilke lov de mener at kunne gøre det
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
syg i Roskilde eller Køge? neemos Alt det andet 5 20-03-2013 19:22
God køge læge søges???? jyden74 Alt det andet 2 27-10-2010 09:18
"Hyggeligt" indlæg på debatside. Stinschen Det er da strengt ! 15 17-04-2009 21:58
Hvad Nu Køge ? Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 17 12-03-2008 11:55
En Sag Fra Køge Kommune Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 14 09-09-2007 12:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension