K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-03-2008, 07:59   #1
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Er straffeloven overtrådt af lægekonsulenterne?

Vil gerne høre jeres mening omkring straffelovens §150, som siger;

Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at tvinge nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, straffes han med fængsel indtil 3 år.

Mon det vil være sandsyndligt at en sådan paragraf kan bruges mod sociallæger?
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 10:12   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej.

Man burde kunne bruge denne straffelov, specialt fordi andre ikke vil anfægte udtagelser fra lægekonsulenten, idet de jo er læger. det mener jeg burde være en skærpelse.Men...
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2008, 10:44   #3
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Thumbs up

Citat:
Oprindeligt indsendt af Odenseaneren Se meddelelser
Vil gerne høre jeres mening omkring straffelovens §150, som siger;

Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at tvinge nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, straffes han med fængsel indtil 3 år.

Mon det vil være sandsyndligt at en sådan paragraf kan bruges mod sociallæger?

Du bør have ret. Men der står også i reglerne om lægekonsulenter, at kommunen er myndighedsperson.
Det kan også betyde, at det kun er kommunen der kan retsforfølges...

Men nu skal det prøves i min sag, inden længe!



Bekendtgørelse af straffeloven

§ 150. Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at tvinge nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, straffes han med fængsel indtil 3 år.

*********

§ 151. Den, som tilskynder eller medvirker til, at nogen, der er underordnet vedkommende i offentlig tjeneste eller hverv, forbryder sig i denne tjeneste, straffes, uden hensyn til om den underordnede kan straffes eller på grund af vildfarelse eller af andre grunde er straffri, efter den for den pågældende forbrydelse gældende bestemmelse.

*********

§ 155. Misbruger nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, sin stilling til at krænke privates eller det offentliges ret, straffes han med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Sker det for at skaffe sig eller andre uberettiget fordel, kan fængsel indtil 2 år anvendes.

*********


Erstatningsansvarsloven

Bekendtgørelse af lov om erstatningsansvar


Godtgørelse for tort

§ 26. Den, der er ansvarlig for en retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person, skal betale den forurettede godtgørelse for tort.

Benny G.
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2008, 19:17   #4
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
lægekonsulenter er vistnok fritaget for ansvar. Det har jag hørt et sted i pressen.
deres opgave er vel KUN at oversætte faglige ting for sagsbehandler. Og må ikke have en "privat" faglig mening om en klient.
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2008, 19:44   #5
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
tak for jeres svar

så lige en til tanke!

Hvis jeg var uddannet advokat, og var kassere i den lokale idrætsting - så mener jeg ikke jeg må udsende rykkere med titlen advokat, da jeg ikke virker der som advokat men som kassere.

Så tænker jeg lige, hvorfor må de bruge deres lægetitel, hvis de ikke arbejder som læge men som administrativ medarbejder. Bør de så ikke underskrive sig sådan?
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2008, 22:06   #6
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Er ikke Jurist men som jeg læser lovgivningen er lægekonsulentens eneste funktion at fungere som oversætter.

Såfremt en lægekonsulent har lavet egentlige skøn er det den der har gjort brug af disse skøn der i givet fald har gjort noget forkert.

På samme måde som at det vist ikke er ualmindeligt at diverse speciallæger også i tide og utide føler sig kaldet til at komme med udtalelser om hvorvidt folk bør tilkendes det ene eller det andet hvor det eneste de var bedt om at levere var en diagnose og en prognose for denne.

I et gudeløst samfund som vores er de kære læger visst det nærmeste vi kommer på guder (hvis de selv skulle sige det)
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2008, 07:04   #7
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af THJ Se meddelelser
Er ikke Jurist men som jeg læser lovgivningen er lægekonsulentens eneste funktion at fungere som oversætter.

Såfremt en lægekonsulent har lavet egentlige skøn er det den der har gjort brug af disse skøn der i givet fald har gjort noget forkert.

På samme måde som at det vist ikke er ualmindeligt at diverse speciallæger også i tide og utide føler sig kaldet til at komme med udtalelser om hvorvidt folk bør tilkendes det ene eller det andet hvor det eneste de var bedt om at levere var en diagnose og en prognose for denne.

I et gudeløst samfund som vores er de kære læger visst det nærmeste vi kommer på guder (hvis de selv skulle sige det)
Lægekonsulenten laver et skøn i mange sager, uden ansvar for sit lægeløfte, og en speciallæge der giver sin mening til kende i en attest, hvor en prognose indebærer mening om fremtidigt forsørgelsesgrundlag.
De er IKKE at ligestille, hverken juridisk eller moralsk da lægekonsulenten er ansvarsfri ihht. gældende lov ( lægeloven )
Den der fortolker en lægekonsulents udtalelser eller anvender et *regelstridigt skøn* og afviser en speciallæges udtalelser ( især hvis det støtter klienten ) er vel nærmest den der har følelsen af at være tættest på gudestatus....

Desværre er min oplevelse flere sagsbehandlere end speciallæger nyder brug af konsekvensfri magtudøvelse over klienter, og de fleste læger med deres udtalelser i diverse attester prøver at argumentere for en hurtig afgørelse da de af erfaring ved at en længere sagsbehandling både fysisk men især psykisk skader deres patient ( som de er ansvarlige overfor iflg. lægeloven ) .
Uanset, burde lovgivningen håndhæves noget mere her overfor læger såvel som kommuner og deres ansatte, da mange åbenbart er mere bange for arbejdsgivere end for straffeloven..Og jeg er helt sikker på kommuner gerne ofrer en ansat nu og da som syndebuk, fremfor at tage konsekvensen og gøre tingene efter loven ( se blot Lena's sag !! )

Jeg ser mest det her frem og tilbage om lægeattester som noget hvor nogle kommunale sagsbehandlere ( jeg håber at dem der følger definitionerne af deres formål og funktion fra deres uddannelse ikke føler sig truffet nu, det er ihvertfald ikke meningen ) har et gammelt regnskab at gøre op med læger om * hvem der bestemmer* og hvor er det en afskyelig tanke at vi er brikker i et spil for dem, bare nogen man manipulerer.....

Og nu en appel
Hvis socialrådgivere/sagsbehandlere osv. har det så svært med at agere imod presset oppefra, skulle de måske overveje at protestere lidt mere synligt. Hvis ikke, ender endnu flere af dem sandsynligvis som stress sygeramte, fordi en meget stor stressfaktor er * at gøre noget for en arbejdsgiver som man ved er forkert eller ulovligt*

Det er lidt utroligt hvis os der er syge skal være dem der gør det klart hvad prisen er for dette, men lad den blinde lede den døve

Nøvsen

Sidst redigeret af Neurosmølf; 13-04-2008 kl. 07:13. Årsag: passus om Lena's sag tilføjet
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2008, 11:23   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Denne dokumentar beviser en del...den hedder "firmaets mand"...syntes lige den skal med som dokumentation herinde...

Især den sidste del ,hvor en lægekonsulent fortæller at han har overtrådt reglerne 2000 gange alene i Kbh.


Den 1. januar 2003 trådte den nye førtidspensionsreform i kraft. Spørgsmålet er, om de kommunalt ansatte lægekonsulenter i nogen tilfælde fortsat vil have afgørende indflydelse på, hvem der kan få førtidspension.

http://www.dr.dk/P1/Dokumentarzonen/.../03/000024.htm


Og Nøvsen...

Og nu en appel
Hvis socialrådgivere/sagsbehandlere osv. har det så svært med at agere imod presset oppefra, skulle de måske overveje at protestere lidt mere synligt. Hvis ikke, ender endnu flere af dem sandsynligvis som stress sygeramte, fordi en meget stor stressfaktor er * at gøre noget for en arbejdsgiver som man ved er forkert eller ulovligt*

Ja tak...ENIG...

Sidst redigeret af Stella; 13-04-2008 kl. 11:45.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2008, 11:33   #9
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Neurosmølf Se meddelelser
Lægekonsulenten laver et skøn i mange sager, uden ansvar for sit lægeløfte, og en speciallæge der giver sin mening til kende i en attest, hvor en prognose indebærer mening om fremtidigt forsørgelsesgrundlag.

Nøvsen
I hvilke situationer er det at du mener at en speciallæge bør give sin mening til kende vedrørende fremtidigt forsørgelses grundlag ?

Deres kendskab til socialret er trods alt minimalt. Ville f.eks. meget nødigt have at en neurolog skulle vurdere mit fremtidige forsørgelsesgrundlag såfremt jeg led af Fibromyalgi.

Den samme lidelse bliver vurderet forskelligt i forskellige specialer og hvis de forskellige specialer så ovenikøbet også skulle udtale sig modstriende i forhold til fremtidigt forsørgelses grundlag (hvor de ingen uddannelse har til at udtale sig) ja så er cirkusset totalt.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2008, 12:17   #10
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hvis En speciallæge, som i mit tilfælde skriver at arbejdsprøvning vil være til skade gr. en voldsom angstprovokering ved kontakt med *enhver* form for autoritet , at min tilstand er stationær og den eneste behandling der kan hjælpe er kognitiv terapi, samt ro fra autoriteter, dermed også kommunale tiltag af enhver form . Derfor ser han Ftp som eneste mulighed uden at sige jeg skal have det.. han respekterer nemlig sagsbehandlerens beslutningsansvar. Jeg så gerne sagsbehandleren respekterede lægens vurdering i lige så høj grad, og undlod behandlingsforslag der går modsat lægens råd. Socialretslige tiltag bør nemlig ikke indbefatte behandling mod lægens råd, alt andet udviser mistro til lægens vurdering og giver plads til lægekonsulenters uvidende og ofte malplacerede kommentarer som leder en godtroende socialrådgiver/formidler til sociale behandlings initiativer til skade for klient (patienten ) F.eks sende en højde fobiker på fjeldvandring ?
Den der tuffschool har de fleste af os der er gået ned, fundet ud af ikke virker, når det virkelig er slemt.
Jeg ville foretrække et samarbejde mellem læge og sociale myndigheder , med gensidig respekt for hinandens kompetencer, det kunne frigøre nogle af de ressourcer man så desperat mangler i socialområdet + hvis bare 1 person !! mindre bliver ødelagt i kommunemaskineriet, så er det ok for mig med en skattestigning til at financiere de få der måtte "smutte igennem" med en pension, der er trods alt nok flere der gerne snyder i skat ( gulpladebiler, sommerhuse, konto i udland, feriebolig i tyrkiet osv ... ), end som der snyder med sin førtidspension/fleksjob ydelse og økonomien i at folk ikke bliver så dårlige undervejs i kommunens behandling giver i sig selv større chance for en erhvervsrestevne.
Jeg vil så her til sidst gerne advokere for en midlertidig ftp i de situationer , hvor en længere " rekreativ pension" kan genvurderes hvis en læge skønner en bedring til et funktionelt niveau, der er trods alt ikke guld gemt i en ftp eller fleksjob ....Lønforhøjelser på 3-10 % rammer vist kun ude i erhvervslivet, men priserne rammer alle ...

En God søndag til jer alle

Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP: STEM lægekonsulenterne ude! buster Politik og Samfund 16 27-02-2012 14:03
Lægekonsulenterne Falco Alt det andet 26 05-09-2011 15:29
Hjælp - hvad må lægekonsulenterne? Maria99 Alt det andet 7 24-06-2011 14:46
SF vil afskaffe lægekonsulenterne! sun-lady Politik og Samfund 0 21-06-2011 14:01
hjælp fra k10 brugere - om lægekonsulenterne shylock Den nyttige viden vi alle har 0 28-06-2009 21:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension