K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2008, 01:52   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation 65-billetter, "mimrekort", rabat - førtidspensionister

Citat:
Legitimationskort
DSB Legitimationskort til pensionister
Er du fyldt 65 år, behøver du ikke have et DSB Legitimationskort for at købe en 65-billet.
Er du pensionist, men endnu ikke fyldt 65 år, har du mulighed for at købe en 65-billet, hvis du har et DSB Legitimationskort.

DSB Legitimationskortet får du gratis på en DSB station, når du viser din pensionsmeddelelse og afleverer et pasfoto. Du kan kun få et DSB Legitimationskort, hvis du modtager førtidspenpension efter lov om dansk social pension.

Citat:
DSB 65-billet
Er du fyldt 65 år, har du mulighed for at rejse billigere.

Er du ikke fyldt 65 år, men modtager pension efter lov om dansk social pension, har du også mulighed for at rejse på 65-billet. Så skal du blot have et legitimationskort. Legitimationskortet fås gratis på DSB stationer. Husk at medbringe pensionsmeddelelsen og et pasfoto.

65-billetten kan bruges alle ugens dage på Standard, men er billigst på Billigdage. For 65-billetten er Billigdage: Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag. På disse dage får du ca. 50% rabat. På fredage og søndage får du ca. 25% rabat.

På de store rejsedage får du altid 25% rabat. Det er:

Onsdag før påske
Skærtorsdag
2. påskedag
Dagen før Store Bededag
Dagen før Kristi himmelfartsdag
Dagene 22. december-2. januar

Citat:
Pensionistkort
Pensionistkort kan købes til tre sammenhængende zoner eller til alle zoner i Hovedstadsområdet.

Man skal være fyldt 65 år for at kunne købe pensionistkort.

Personer under 65 år der modtager førtidspension fra de sociale myndigheder, kan dog også købe kortet.


Dækning
Kortet giver ret til kørsel med bus, tog og Metro i de zoner, kortet gælder til. Pensionistkort sælges kun med gyldighed i tre måneder. Kortet udløber kl. 4.00 (sidste påstigning) natten efter sidste gyldighedsdag.


Prisinformation
Priser pr. 20.01.2008

Zoner Pensionistkort - 3 måneder

3 355 kr.
Alle 465 kr.


Gyldighed
På lørdage, søn- og helligdage samt 5.6, 24.12 og 31.12. kan du benytte kortet hele døgnet. Herudover er der disse begrænsninger:


Busser (incl. Havnebussen), Metro og lokalbanetog
I Storkøbenhavn (zonerne 1-4, 30-33 og 40-44): Kortet kan ikke bruges hverdage mandage-fredage kl. 07.00-09.00.

Uden for Storkøbenhavn: Kortet kan bruges hele døgnet rundt.


DSB-tog (incl. S-tog)
Hele Hovedstadsområdet (Alle zoner): Kortet kan ikke bruges hverdage mandage-fredage kl. 07.00-09.00 og 15.00-17.00.

Bemærk at der fortsat er "spærretider" i DSB-tog om eftermiddagen.


Betingelser
Ved køb og fornyelse skal altid vises dokumentation.


Dokumentation for personer, der er fyldt 65 år:
Sygesikringsbevis, pensionsmeddelelse eller lignende, hvoraf fødselsdag og -år fremgår.


Dokumentation for personer under 65 år, der modtager førtidspension fra de sociale myndigheder:
En original pensionsmeddelelse med navn på, hvoraf det fremgår, at man får en af pensionsarterne nedenfor. Pensionsmeddelelsen må højst være 1 år gammel.


Følgende er ikke berettigede til pensionistkort:
Personer under 65 år, der modtager Invaliditetsydelse, pension fra tidligere arbejdsgiver, efterløn, delpension eller lignende.


Køb og fornyelse
Kortet kan tidligst købes og fornys to måneder før første gyldighedsdag. Du skal vise dokumentation hver gang, kortet fornyes

http://www.rejseplanen.dk/



se under kort og rabatter
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2008, 21:17   #2
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 17
Silke er ny på vejen
Diverse rabatmuligheder - førtidspensionister



Hej alle...

Nu har jeg flere gange tænkt på, om der findes en liste herinde med ting man bare vide, når man bliver tilkendt førtidspension ??

Der er mange nye ting at skulle hitte rede i, så hvis der ikke findes sådan en liste - kunne vi måske i fællesskab lave en - så det bliver nemmere for en ny pensionist.. (som mig selv)

Kom med dine gode ideer....

1.
Selv synes jeg da, at det er vigtigt at oplyse om at man som førtidspensionist kan få udbetalt sine indefrosne dyrtidsportioner...(hos Lønmodtagernes Dyrtidsfond)

2.
Og at man hos DSB kan få lavet et gratis kort med billede, så man kan dokumentere at man er pensionist - og derved opnå rabatter på en hel del ting...

Det var lige, hvad jeg kunne komme på - men har du flere gode tips - så kom endelig med dem - vi må spare, hvor vi kan....


Sidst redigeret af Silke; 11-05-2008 kl. 22:00.
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2008, 22:03   #3
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hej Silke!

Det lyder bestemt som en rigtig god idé!

Jeg ved, at mange fodboldklubber giver rabat til både folke- og førtidspensionister, så man kan få mulighed for at komme ind og se fodbold billigt.......

Der er sikkert mange andre ting, som man kan opnå rabat på.

Nogle forsikringsselskaber giver også rabat på forsikringer til pesionister.

Hvis man har en arbejdsmarkedspension, er der også mulighed for, at der er en ekstra årlig udbetaling, hvis man er blevet førtidspensionist, samt at de fortsat betaler ind på pensionsordningen.

Varme aftenhilsener

Den udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2008, 22:18   #4
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 17
Silke er ny på vejen


Tak for dine gode ideer.... det med forsikringsselskabet glemte jeg lige i farten... jeg har skiftet til Alka - og sparer herved ca. 2.100,- kr. om året... og det er da oz en slags penge....(alle kan nu forsikres i Alka, ikke kun pensionister fik jeg fortalt)

__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2008, 11:31   #5
Buller1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2007
Indlæg: 62
Styrke: 18
Buller1 er rigtig godt på vej
Liste/nyttige råd

Værd er det også at nævne at:

man fortsat kan være tilmeldt ATP, man betaler kr. 81,- pr. mdn - kommunen
162,- det er da også værd at tage med når man når folkepensionsalderen.

Buller1.
Buller1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2008, 11:44   #6
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Jeg er lige blevet tilkendt ftp fra 1. maj og har søgt lidt på nettet omkring hvad der er værd at vide. Ligger her et link til den side jeg fandt mest brugbar:

http://hjem.get2net.dk/foertidspensionist/page9.html

Læg mærke til ordningen omkring SAP. Du betaler 1/3 og staten 2/3. Læste et sted at hvis man betalte til den ordning hver måned fra det fyldte 40. år så kan man, når man går på folkepension, få udbetalt ca. 13200 om året fra denne ordning. Helt sikkert værd at tilmelde sig.

Tabellen viser sammenhængen mellem pensionens størrelse og alder
ved tilmelding til ordningen.
Tabellen viser, at hvis du eksempelvis starter med at indbetale til den Supplerende arbejdsmarkedspension
fra du er 40 år, vil du få udbetalt en årlig pension på 13.200 kr., når du går på pension.
Beløbene er opgjort i nutidskroner, dvs. din fremtidige pension er beregnet ud fra, hvad pengene er
værd i dag.

Her er et link til den hvor der også står hvad man kan få hvis man starter på et andet tidspunkt med at indbetale:

http://www.social.dk/netpublikatione...ublikation.pdf
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2008, 11:51   #7
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Kære Silke.

Du skal be' kommunen om en pensionsattest, som du medbringer til DSB. Det er nemt nok - du skal bare ha' et pasfoto med og så laver de kortet, som gælder for et år, så skal det fornyes.
Det er først, når du skal vise 'mimrebilletten', at du så samtidig hiver pensionskortet frem.
Du kan også få mimrekort i 3 zoner med busserne. Her hos mig koster det 320 kr. for 3 måneder - elsker det kort

Da jeg endelig blev ftp. kom jeg til en samtale og fik bla. a det med pensionsordningen at vide, hvor kommunen betaler 2/3 og jeg kun 1, så den ordning meldte jeg mig til efter lidt betænkningstid.
Mit forsikringsselssskab giver ikke rabat til førtids' - og jeg har haft svært ved at overskue det marked. Har ikke fundet nogen rabat endnu...

Kærlige tanker,
Mella
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2008, 16:50   #8
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 17
Silke er ny på vejen


Dejligt med flere gode ideer... da det kan være lidt af en jungle at hitte rundt i....

__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2008, 21:26   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
vores mening har været at lave en liste med tip omkring ting man kan søge og som er billigere når man får pension, men men alt tager tid

så smid i roligt flere tip og ideer op , i skal også lige huske at her i det nye system kan i selv lave debat grupper måske det var en ide med en debat gruppe til dem der er tilkendt førtidspension så kan man udveksle ideer og tip derinde også

er der nogen der er friske så er det bare at komme i gang , er der brug for hjælp så skrig op , så kan enten web eller jeg hjælpe...
  Besvar med citat
Gammel 13-05-2008, 08:51   #10
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 17
Silke er ny på vejen


Ok.... jeg er bare ny herinde, så jeg vidste ikke at I har haft det oppe.

Men lad os da bare arbejde videre på sagen, så nye pensionister nemt kan overskue den nye verden, der åbner sig for dem.

__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"Førtidspensionister lukkes ude fra sociale fællesskaber" RUC-speciale gunvor Politik og Samfund 7 05-01-2011 13:36
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Rabat i tog og bus med "mimrekort". amik Nyttigt at vide for Førtidspensionister 7 05-03-2009 16:10
førtidspensionister skal " tilbage" i arbejde ????? Stella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 04-01-2008 16:34
Skal "gamle" førtidspensionister arbejde? zuza Politik og Samfund 0 17-08-2007 18:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension