K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2008, 21:09   #1
lisa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2008
Indlæg: 1
Styrke: 0
lisa er ny på vejen
Lisa

Jeg er en midaldrende kvinde som fik førtidspension for 2 år siden, grundet svær depression m.m. Der bliver trukket kraftigt i min pension, fordi min mand tjener en rimelig løn. Nu er det sådan at jeg har et forfærdeligt behov for at være mig selv i en periode. Jeg elsker stadig min mand, og vi har to voksne børn, og vi er absolut ikke uvenner. Jeg har fået tilbudt en lejlighed i en anden by, men det kan ikke hænge sammen økonomisk for mig. Jeg ved hvormeget mere jeg kan få i pension. Det fortæller kommunen mig og jeg tænker det er da fint, jeg kan i så fald klare mig selv.
Men så begynder jeg at tænke, er det socialt bedrageri det her ? Det synes jeg jo ikke, men hvad skal der til for at få pensionen så jeg kan klare mig ? Jeg er et meget ærligt menneske og vil ikke kunne leve med at " begå socialt bedrageri " og vi vil jo fortsat se hinanden fremover, altså gift men ikke samboende. Må man så ikke ha`et sommerhus ( som i øvrigt ikke kan sælges ) eller hvad er kriterierne ?
Det blev en større smøre, men jeg har været sygehjælper i 35 år og har altid svaret enhver sit. Er der en der kan hjælpe mig med råd og vejledning ?
lisa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 22:00   #2
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 18
Louise er ny på vejen
Hej Lisa
Velkommen til k10.
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med dine spørgsmål, men synes alligevel at jeg ville ønske dig velkommen.
Håber at der er nogle andre, der kan vejlede dig.
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 22:06   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Lisa og velkommen til.

Hvis du spørger kommunen - og helst på skrift - så kan det ALDRIG blive socialbedrageri.

Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være et problem at have et sommerhus og opholde sig der - afhængig af den ordning, dit sommerhus hører under. (Nogle må man opholde sig i hele året, andre kun begrænset antal dage pr. år.)
Men i forhold til din førtidspension kan jeg ikke forestille mig, der skulle være nogen problemer.

Om du kan få boligstøtte til en lejelejlighed ved jeg ikke, men måske andre ved noget om det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 22:20   #4
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Smile hejsa og velkommen lisa

Jeg tror ikke at du kan få udbetalt som hvis du er enlig, når du stadig er gift, tror skal i være separeret ved ikke en gang om det er nok.

du skriver også at i stadig ses, i må også have nogen fælles udgifter der skal betalles, men hvis du bor eks. i jeres sommerhus og han i jeres hus skulle der ikke være noget ulovlig i, men du kan nok ikke bo hel årlig i sommerhuset ?

men om du kan få som en enlig gør i førtidspension tror jeg ikke man kan
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 23:04   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Nu er det sådan at jeg har et forfærdeligt behov for at være mig selv i en periode. Jeg elsker stadig min mand, og vi har to voksne børn, og vi er absolut ikke uvenner. Jeg har fået tilbudt en lejlighed i en anden by, men det kan ikke hænge sammen økonomisk for mig. Jeg ved hvormeget mere jeg kan få i pension. Det fortæller kommunen mig og jeg tænker det er da fint, jeg kan i så fald klare mig selv.
Men så begynder jeg at tænke, er det socialt bedrageri det her ?
Lisa hvorvidt det er socialbedrageri ved du bedst selv med din egen samvittighed

og kun du kan afgøre det , men som Zuza skriver så er der en mulighed for at du kan melde klart ud til kommunen hvad det er der foregår også at du flytter i egen lejlighed fordi du reelt har behov og brug for at bo alene , og i derfor har valgt separation ...


Definition af socialbedrageri er jo noget flydende , men jeg vil mene at så længe at i ikke har fælles husførelse og ikke spiser aftensmad feks sammen hverdag, men kun en gang i mellem og så længe din mand ikke hjælper dig økonomisk med dine udgifter så kan det ikke betegnes som socialtbedrageri i min verden...

Det ville være bedrageri hvis i besluttede jer for at økonomien sgi var blevet for stram og du derfor flyttede til en anden adresse men alligevel stadig var sammen med din mand (enten i tidligere lejemål eller på anden måde havde fælles økonomi), men nu bliver man som pensionist ikke rig af sådan et lille nummer , så det tror jeg ikke der er mange der kunne finde på

Hvad ang boligsikring så ved jeg jo ikke hvor meget din husleje er på , eller hvor stor lejligheden er , men det er faktisk meget nemt hvis du har oplysninger om lejligheden så kan du nemelig logge ind på den her side....

http://borger.dk/forside/bolig-og-fl...e/boligsikring og der kan du lave en beregning så du kan se hvor meget du får i boligsikring...

Hvad ang sommerhuset , så må jeg melde pas, men jeg er sikker på at du vil kunne få det oplyst oppe ved kommunens pensionskontor , ring evt og sig at du og din mand overvejer skilsmisse , og at du vil vide hvordan du står med jeres sommerhus da det nu er fælleseje , og at du og din mand begge gerne ser at det vedbliver at være det .

De burde nemt kunne klare at svare på det.....

Håber du kan finde hovde og hale i det hele

Mvh

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 04-03-2008, 04:46   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Lisa...du har da altid ret til at bo for dig selv, også selv om du er gift....det er der ingen der blander sig i.

Men udgangspunktet når man ER gift, også selv om man bor hver for sig, er at man har gensidig forsørgerpligt...så derfor vil du ikke få pension og evt. andre ydelser som enlig, kun hvis i bliver sepereret eller skilt.

Uanset i forbliver gift, eller i vælger at blive sepereret eller skilt...så har i lov til at eje et sommerhus i fællesskab, og det vil aldrig kunne gå under betegnelsen socialbedrageri.

Forbliver i gift, sep. eller skilt og bor HVER FOR SIG, så har i også ret til alt det samvær i har lyst til, det vil heller aldrig komme under betegnelsen socialbedrageri.

Socialbedrageri er, hvis du eller din mand flytter adresse og bliver sepereret eller skilt proforma, for at oppebærer pension og andre ydelser som enlig....men det er der jo slet ikke tale om i dit tilfælde.

Så tag du roligt en snak med kommunen, så du præcis ved hvad du får i pension og evt. boligsikring.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2008, 14:22   #7
myanne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2007
Indlæg: 3
Styrke: 0
myanne er ny på vejen
hej og undskyld jeg skriver mit spørgsmål her, men det minder meget om det der blev stillet og jeg kan ikke finde ud af at stille spørgsmål,hvor.jeg er førtidspensionist efter gamle regler,på højeste. jeg skal giftes i england med en englænder.vi vil gerne giftes nu og så er det meningen at jeg stille og roligt afvikler ting i danmark over en periode på ca 6 måneder. vil jeg i den tid kunne bevare mit tillæg som enlig førtidspensionist? jeg undskylder endnu engang, har ptsd men plejer dog at kunne finde ud af tingene. venlig hilsen marianne hjulgaard
myanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2008, 16:28   #8
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hvis Du indgår et ægteskab som kan anerkendes af myndighederne i Danmark, tror jeg ikke Du kan betegnes som enlig med bevarelse af det tillæg, men måske kan Du få et fradrag for dobbelt husførelse skattemæssigt i den periode istedet, men ved dog ikke om det gælder førtidspensionister. Tror faktisk det ikke økonomisk er dårligere for Dig hvis det lan lade sig gøre , men det kan Du sikkert finde ud af ved at søge på noget om regler for udstationering/dobbelt husførelse. At undlade at informere om et indgået ægteskab er desværre en mulighed i kategorien socialt bedrageri, så den vil jeg råde dig fra, men tal evt. med en revisor hvis Du kender en privat.

mvh Nøvsen
(Håber Du får flere og måske bedre råd herinde)
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 18:08   #9
myanne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2007
Indlæg: 3
Styrke: 0
myanne er ny på vejen
tusinde tak for dit svar. jeg havde besvær med at finde ud af hvor jeg skrev, så derfor ser jeg det først nu."ss" Jeg vil se videre på nettet om jeg kan se regler for det, men hvis jeg er i tvivl,venter vi bare.
myanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension