K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2008, 19:21   #1
jane
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: rudersdal
Alder: 58
Indlæg: 51
Styrke: 17
jane er ny på vejen
forløbet fra ressourceprofil til pension

Ja jeg oprettet lige en ny tråd.

Måske er det bare mig der er lidt langsom - men ville blive rigtig glad hvis der var nogle her inde som kunne skrive hvordan en sag forløber, fra at man for tilsendt sin ressourceprofil til gennemgang (partshøring) og til man står med det stykke papier der afgøre om man få en pension eller ej.

Ved godt at der kan være stor forskel på kommuner


Hvad sker der når man har kommet med sine kommentare ?

Hvorlang tid må der gå til at næste skridt tages og hvad er næste skridt ?
Har læst noget om at man kan deltage/komme med på det møde som afgøre om de indstiller en - eller var det om at man få sin pension?

Der må være andre der sidder og læser alle de fantastisk tråde/spørgsmål og svar her bliver stillet - men det ville være mere til at overskue (for mig)hvis der var en der har prøvet dette forløb.
Jeg håber at i forstår hva jeg mener.
jane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 20:01   #2
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
Ja jane det kunne jeg også godt tænke at høre mere om,skal til partshøring på onsdag.
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 20:08   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Jane... du får lige mit bud på det.

Så skal sagsbehandleren skrive dem ind i ressourceprofilen, og hvis hun/han er uenig, skal det også skrives ind i profilen.

Det skal så ende med, at sagsbehandleren - i en førtidspensionssag - skriver, at alle muligheder er udtømt, der er ingen arbejdsevne o.lign., og at hun derfor indstiller til, at der PÅBEGYNDES en sag om førtidspension.

Der er INGEN tidsfrister.

Ressourceprofilen og indstilling om, at der påbegyndes en sag om førtidspension sendes til en anden afdeling i kommunen, eks. socialafdelingen, eller handicapafdelingen. Det varierer fra kommune til kommune.

Denne afdeling skal så "acceptere", godkende, at sager overgår til behandling om førtidspension.

Godkendes det, at der påbegyndes en sag om førtidspension, må der højst gå 3 måneder, før afgørelsen foreligger.

Når sagen er klar til afgørelse for de personer, der træffer afgørelse, SKAL du tilbydes at møde disse mennesker, hvor du har mulighed for at komme med kommentarer.

Når/hvis du har kommenteret din sag, bliver du bedt om at forlade mødet, hvorefter der træffes en afgørelse.

Mange bliver ringet op af sagsbehandler samme dag eller dagen efter. Ellers sendes brevet med afgørelsen.

Jeg håber, jeg har besvaret dine spørgsmål, ellers spørger du bare igen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 21:46   #4
bettina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Alder: 51
Indlæg: 150
Styrke: 17
bettina er ny på vejen
Hej Jane

Jeg har lige været det igennem. Og vil prøve at give dig et svar. Fra jeg fik en kopi af min resourceprofil til godkendelse havde jeg 5 dage til at komme med kommentarer/partshørring. Hvis ikke min sagsbehandler havde hørt noget inden 5 dage ville afgørelsen blive truffet på det foreliggende grundlag. Altså den resource profil han havde udarbejdet. Det fik vi så lige snakket om. Der var lige et par små ændringer men ikke noget af betydning. Så gik der et par uger inden det kom over til pensionsudvalget. Fra Socialfagligt team fik jeg så brev, hvor i jeg blev spurgt om jeg ønskede foretræde for udvalget inden afgørelsen blev truffet. I første omgang sagde jeg nej, men spurgte så herinde på K10, hvad deres erfaring var, og de rådede mig til at møde op. Så jeg ringede og fik det ændret. En uges tid senere skulle jeg så til møde. Men jeg vil sige... jo det er måske nok en god ide at gøre det. Men det var ikke noget særligt. Jeg fik af vide at vi ifølge den og den paragraf ikke skulle diskutere sagen, men at jeg havde lov til at komme med min sidste kommentar, eller hvis der var noget jeg gerne ville have tilføjet. Det havde jeg ikke rigtig. så vi snakkede bare lige kort. Vi fortalte at der egentlig manglede noget information omkring det her med at skulle til det møde, og hvad det indebar. Det ville de tage op og var glad for vi sagde det. Det var det. Så gik der så nogle timer og jeg blev ringet op og fik af vide jeg var blevet godkendt til en førtidspension. :-)
Er der andet så spørger du bare .... ved fra mig selv det er hæsligt at gå og vente..... håber du har fået svar på noget af det. Mht hvor lang tid der må gå må jeg være der svar skyldig. Det eneste jeg ved sikkert er at der ikke må gå mere end 5 dage efter du har godkendt resourceprofilen.

Kh
B
bettina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 22:05   #5
jane
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: rudersdal
Alder: 58
Indlæg: 51
Styrke: 17
jane er ny på vejen
TUSINDE TAK TAK, det var rigtig dejligt at kunne læse hvad der ventet - for jeg har ikke fået noget af vide om noget - og min sagsbehandler har heller ikke ringt tilbage endnu - men det er jo også kun 6 dage siden jeg ringet til hende for at høre noget om min r-profil/partshøring, og jeg har stadigvæk ikke hørt fra hende.
Jeg fik også min ressourceprofil om onsdagen og de skulle have den 5 dage efter. Så når det er den vej - så skal det gå hurtigt - men når det er den anden vej - ja så må man bare vente og vente til det passer dem at gøre noget. Så jeg er rigtig glad for at kunne læse hvordan forløbet sådan noglelunde vil forløbe! Igen mange tak
hilsen jane
jane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 22:11   #6
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
Ja mange tak, jeg går ud fra det er det samme hvis man søger flexjob??
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-02-2008, 18:11   #7
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej. Ja jeg har også lige været møllen igennem og den ligner Bettina´s. Jeg var dog ude i absolut sidste sekundt omkring min sag. Dagen før mine sygedagpenge udløb modtog sagsbehandleren den sidste special læge erklæring og dagen efter havde hun møde med lægekonsulenten som så gav sin endelige udtagense i min sag. Kl 11 blev jeg ringet op og blev bedt om at møde op på kommunen kl. 13. Her blev ressourseprofilen gennemlæst og jeg kunne se de sidste oplysninger fra speciallægen og fra lægekonsulenten. Jeg fik også mulighed for at komme med mine sidste kommentar til ressourceprofilen. Så blev ressourceprofilen godkendt i deres edb system og udskrevet og jeg skulle så underskrive den. Da den så var underskrevet blev den samme dag afleveret til pensionsafdelingen og mine sygedagpenge kunne nu forlænges ind til der lå en afgørelse. pu ha det var lige i sidste øjeblik. Efter ca. 4 dage fik jeg brev om at min sag var modtaget i pensionsudvalget og at de forventet at træffe en afgørelse den 13 feb. (ca. 14 dage) og jeg blev budt til partshørring. Det sagde jeg ja til. Den 11 feb. blev jeg ringet op af en fra pensionsudvalget og han forespurte om jeg havde nyt til min sag eller om der var noget jeg var uenig i, og da der ikke var det og de spørgsmål jeg havde kunne han svare på, ja så valgt jeg ikke at møde op til mødet, da jeg fik at vide at jeg alligevel ikke ville få svaret med hjem og ej heller være der når de afgjorde min sag. Jeg fik en aftale om at vi talte sammen pr. telefon d. 14 feb. for at høre hvordan min sag var endt. Jeg blev ringet op med den glædelig nyhed om at jeg var tilkendt pension pr. 1 marts og at jeg ville få sygedagpenge frem til den dato. Hvis ikke min sagsbehandler havde nået at få sendt ansøgningen afsted til p.udvalget den dag, så var jeg røget på kontanthjælp og skulle have en ny sagsbehandler før at jeg kunne kommer videre altså få søge pension og det ville selvfølgeligt havde betydet at der ville være gået lang tid og at jeg ikke ville have fået så meget som 1 kr. i den tid, da jeg er gift og min mand er rimeligt vellønnet.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-02-2008, 19:27   #8
jane
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: rudersdal
Alder: 58
Indlæg: 51
Styrke: 17
jane er ny på vejen
hej
Der har du godt nok være heldig. Jeg gik på kontanthjælp den 1.7.07, og samtidige med at min datter blev 18 år og nul mere børnpenge - ja selv boligsikringen røg fra 2000 ned til 700, og jeg er alene og skal betale husleje,lys,varme, mad og de andre udgifter for 8200 om mrd til 2 voksen og 2 dyr. så det med at smil - det kan godt være lidt svært ind i mellem.
jeg har lige afleveret min ressourceprofil efter at jeg har givet min kommentar, og skrev en email til kommunen for at høre hvor lang tid de regnet med der ville gå inden jeg så ville høre noget. Hun skrev tilbage at jeg skulle regne med 1-2 mrd. Kan ellers se at der skulle være et møde på kommune den 4 marts, men så travlt har min sagsbehandler ikke med at sende min sag vidre. Næste gang jeg kan se der skal være møde er den 15 april. Så det ser ud til at det kommer til at tage siden tid inden jeg få noget af vide. Det er lidt surt. Men stort tillykke til dig, med din sag faldt ud til din fordel.
Hilsen jane
jane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2008, 11:50   #9
bettina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Alder: 51
Indlæg: 150
Styrke: 17
bettina er ny på vejen
Hej Anette og Jane
Hold da op det gik stærkt med dig Anette.... Fantastisk når det lykkes. Tillykke med din pension....
Endnu mere surt er det så for dig Jane at de ikke lige kan nosse sig lidt sammen... Håber virkelig at det kommer til at gå lidt stærkere. Det er bare så hårdt at gå at vente. Der er ingen, hvis ikke de har prøvet det på deres egen krop, der kan sætte sig ind i hvordan det er.!!... Så det med smil kan være svært!! forstår dig godt. Ring og ryk dem en gang imellem kan du ikke det?...Ved ikke om det hjælper, men nogen gange skal de virkelig presses... Krydser fingre for dig. :-)
Kimmik... undskyld jeg ikke har svaret .. så det først nu... ved heller ikke om du spørger mig... kan heller ikke svare dig.... prøv at spørge Zuza eller Hejdien... Har over hovedet ingen erfaring med Flexjob... :-/.

Kh
B
bettina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2008, 14:00   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af kimmik Se meddelelser
Ja mange tak, jeg går ud fra det er det samme hvis man søger flexjob??
Ikke helt, Kimmik. Der er ikke så faste retningslinjer, som ved førtidspension.

Men meget af det er det samme, med arbejdsprøvning, lægepapirer og ressourceprofil.

Det skal være dokumenteret, at arbejdsevnen er varigt nedsat og væsentligt nedsat for at visitere til fleksjob.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spg. vedr. forløbet til evt. fleksgodkendelse Gekko Spørgsmål ang fleksjob 1 21-04-2013 12:30
ressourceprofil og tid !? SlucajX At søge førtidspension 6 07-12-2011 10:26
Ressourceprofil Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 03-12-2010 13:01
hvor i forløbet er jeg mon? Silly Spørgsmål ang fleksjob 21 22-05-2009 13:40
ressourceprofil knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 27-11-2008 17:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension