K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2008, 14:59   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Aktindsigt - hvorfor piller de sider fra?

Jeg har fået aktindsigt og i den forbindelse har jeg fundet ud af at vigtige oplysninger er pillet ud af sagen (dem må jeg åbenbart ikke se!). Nogen der ved hvorfor?? Istedet er der bare et blankt stykke papir med dato og årstal og et stort kryds henover siden. Dem har jeg nu talt 8 af. Jeg ved godt selv (nogenlunde) hvad der skulle have stået, men forstår ikke hvorfor jeg ikke må se det.....

Det ene drejer sig om en indberetning, angivet af politiet til de socialemyndigheder, fordi jeg blev bustet i en hashklub med hash i lommen (jaja, sådan var det i 80érne)

Det andet var fordi jeg erkendte at have et alkoholproblem, og derfor fik en hjemmehosser der liiige skulle se om min søn ellers havde det godt. Det havde han, så hjemmehosseren kom aldrig mere.

Det tredje drejer sig om at jeg selv ville indlægge mig på psykiatrisk afdeling på Rigshospitalet, så jeg kom til en lang samtale og fik en henvisning til psykiatrisk ambulatorium på Bispebjerg hospital, hvor jeg blev tilbudt terapi og antabus....

Men det er alle de ting der skete der imellem som jeg åbenbart ikke må få aktindsigt i. Man kan SLET IKKE læse noget om de overstående punkter Det skete mellem 1989-1994, så det er jo ældgammelt og jeg ér kommet videre, men episoderne er vigtige mht til min psykiske sygdomme - det er jo pga dem jeg havnede i nogle tiltider kedelige situationer. Og min egen læge har altid hjulpet mig igennem dem, så han kender dem også.

Jeg har fået aktindsigt to gange. Første gang i 1999 og nu igen i 2007 - begge gange har de udeladt det.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 16:22   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Der findes vist nogle få undtagelser i aktindsigten, jeg véd ikke, om det er det, der gælder her, jeg er ikke så meget inde i reglerne. Men sýnes da, du skal spørge om det på kommunen.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 16:32   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er undtagelserne for hvad du ikke har lov til at se


Citat:
Ikke aktindsigt i visse dokumenter

Efter offentlighedsloven er interne arbejdsdokumenter som udgangspunkt undtaget fra aktindsigt. Interne arbejdsdokumenter er:

* Dokumenter, som kommunen udarbejder til eget brug
* Breve inden for kommunen og forvaltningerne
* Breve mellem kommunalbestyrelsen og dens udvalg, organer og forvaltninger

Du har som borger dog i nogle tilfælde krav på aktindsigt i interne dokumenter. Det drejer sig f.eks. om interne dokumenter, som kun indeholder kommunens endelige beslutning i sagen eller kun indeholder oplysninger, der er omfattet af notatpligt.

Selv om der er tale om interne dokumenter, har du krav på at få aktindsigt i oplysninger om faktiske omstændigheder i sagen, der ikke fremgår af andre dokumenter end de interne. Kommunen skal uddrage disse oplysninger ud fra de pågældende interne dokumenter.

Andre specielle dokumenter kan være undtaget fra aktindsigt, f.eks. kommunens brevveksling med en advokat i forbindelse med retssager eller dokumenter i forbindelse med aftaler om indkøb, tilbud mv.
Det lyder jo ikke som om det er nogen af dem, jeg har også oplevet at ikke få den fulde aktindsigt ,der manglede nogen som jeg vidste de havde (havde selv sendt dem derop ) så jeg skrev og spurgte hvor de var henne og sendte en kopi med om loven om akindsig og så kom resten...

En anden ting du kan gøre er at skrive og udbede dig forklaring om hvad de hvide papir betyder og hvad de har med interne papir og gøre (kopiere det der er skrevet ovenover ) og bed om at du omgående for sendt alle papir i din sag ..

Vil de staidig ikke det fordi det ikke har relevans i følge dem så kan du sende aktindsigt erklæringen til it-afdelingen på kommunen og forlange aktindsigt i ALT hvad kommunen har liggende på dig i alle afdelinger på nær de interne ...
  Besvar med citat
Gammel 20-02-2008, 19:22   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Okay tak for rådene - jamen så vil jeg spøge sagsbehandleren ved en senere lejlighed - lige nui orker jeg ikke mere bæ fra hendes side, jeg er oprevet nok over at hun ''ikke har modtaget'' min statusprofil fra spykiateren selvom den forlængst ER udfyldt, underskrevet OG sendt retur.

Nu er jeg ikke typen der siger folk lyver, men jeg synes det lyder MEGET underligt at de sådan kan miste personfølsomme oplysninger om deres borgere? Uanset HVOR brevet havner på jobcentret/kommunen kan de finde sagsbehandleren blot ved at indtaste Cpr nummeret.......og selv i post Danmark ville de kunne finde frem til borgeren!!!!

Jeg harmdirre stadig.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 03:20   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Helene...når de akter er SÅ gamle, så er det lige før jeg tror, at de er fra før man fik lov til aktindsigt i sin sag....vi skal jo ikke mange år tilbage, da folk slet ikke havde adgang til egen lægejournal o.l....jeg mener helt sikkert at loven om aktindsigt kun gælder fra en given dato....alt før den tid, er omfattet af den gamle lov og kræver en tilladelse før man kan frigive akterne.

I mine gemmer har jeg noget om lige præcis det, så jeg vil prøve at se om jeg evt. kan finde det igen.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 03:58   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej igen...jeg har fundet noget omkring sygehusjournaler og journaler fra egen læge o.l.

Patienter fik ret til aktindsigt i den del af sygehusjournalen, der er oprettet EFTER 1. jan 1987. Før denne dato, kan man ANMODE sygehuset om aktindsigt i journalen. Det beror herefter på en konkret faglig vurdering fra den ansvarlige sundhedsperson, om anmodningen vil blive imødekommet.
For andre journaler, oprettet af en autoriseret sundhedsperson, fx. egen læge, kiropraktor, speciallæge, fysioterapeut, fodterapeut m.v fik patienten ret til aktindsigt i journaloplysninger ført EFTER 1. jan 1994.
Tidsfristerne 1. jan 1987 for sygehusjournaler og 1. jan 1994 for for andre journaler er fortsat gældende i nuværende lovgivning.

Jeg er helt sikker på, at der er tilsvarende regler for socialsager, og at det er derfor du har fået blanke ark....så i stedet for at bede om aktindsigt, skal du nok ANMODE kommunen om aktindsigt i din socialssag, på de datoer der står på det tomme papir.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 10:44   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ingrid tak for oplysningerne de er ganske nyttige
  Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 16:20   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja 1000 tak for oplysningerne Ingrid - det forklarer jo en hel del! Rigtig sødt af dig du gad bruge tiden både til besvarelse, men også at du gad finde det frem

Super godt du fik dét på plads
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem sider i pensionsnævnet? Tudozani At søge førtidspension 6 26-07-2012 22:11
http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=50126 buster Politik og Samfund 7 03-08-2010 20:06
Info sider last47 Alt det andet 5 02-01-2010 11:25
Forum / Atikel sider om depression og angst .. @PerChr Dit og Dat 0 29-08-2007 23:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension