K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2008, 12:46   #1
Lost
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2007
Indlæg: 18
Styrke: 17
Lost er ny på vejen
Kan de det??

Jeg søgte førtidspension, i december. Men har intet hørt før d.d. hvor jeg modtager et tilbud om fleksjob.
Så alt er som det plejer, - jeg søger pension, - kommunen giver mig en ny sagsbehandler / jobkonsulent, som ikke aner noget om mig, ell. kender til min sag.
Kan de bare det, alt foregår hen over hovedet på mig, selv om jeg er sygemeldt, og har en ansøgning om FTP.
Lost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 13:42   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Hej Lost det må være det efterhånden almindelige kaos der er på kommunerne og jobcentrene siden mange år nu , ring til dem og sig du har ansøgt om pension så tror jeg de får røde kinder og de siger nok ikke undskyld .

Det er nok endnu engang en fejl.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 13:49   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lost du har forhåbentlig en kopi af din ansøgning.

Hvad skriver de konkret i det brev du har fået om fleksjob er det samtidig et afslag på førtidspension ?

Hvis ikke så ville jeg sende en kopi af ansøgningen og høre hvordan de er kommet frem til fleksjob og hvad meningen er med det,.

Jeg ville gøre det på skrift og samtidig lade det fremgå at det også er en klage over sagsbehandlingen og så sende det til borgmesteren også....

Det er jo en gang sjusk der vil noget.....

Men igen det kommer også an på hvad det er der står i brevet du har fået.

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 14:23   #4
Lost
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2007
Indlæg: 18
Styrke: 17
Lost er ny på vejen
Jeg har lige talt med JC, pr. telefon. Fik at vide at fordi at der søges pension, kan man sagtens blive tilbudt fleksjob. Jeg fortalte så at jeg var sygemeldt, men de kunne ikke finde noget om det i sagen. Jobkonsulenten ville så kontakte min sagsbehandler, og ringe tilbage.
Der er endnu ikke noget skriftligt om pensionsansøgning, - kun samtale med sagsbehandler, og udfyldese af resurseprofil, og så skulle jeg blive indkaldt til et møde i januar, for det videre forløb. Intet er sket, ud over at jeg er blevet tildelt, en ny jobkonsulent, som så bare sender et brev om tilbud af fleksjob.
Lost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 14:30   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Skal lige forstå en ting , du skriver at du er blevet tilbudt fleksjob men er sygemeldt , er du fleksvisiteret i forvejen ??

Og er i gang med at søge førtidspension ? eller ?

Hvis du er fleksvisiteret så skal du behandles efter sygedagpenge loven hvad ang udredning osv ...
  Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 16:48   #6
Lost
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2007
Indlæg: 18
Styrke: 17
Lost er ny på vejen
Hejdien
Ja, jeg er i gang med at søge FTP, ( søgte i december, og kun muntligt) og har været visiteret til fleksjob siden 2001.
Men har nu fået ny sagsbehandler + jobkonsulent.
De kan nu ikke finde noget i mine sagsakter, om at jeg har sygemeldt mig, på trods af at min tidligere sagsbehandler, har modtaget papirer fra sygehus, og ville indhente yderligere oplysninger fra min egen læge, også bla. med henblik i det videre forløb i FTP ansøgningen.
Der sker nu det der er sket hver gang jeg søger FTP, man tildeler mig ny sagsbehandler & jobkonsulent. ( 5 – 6 gange).
Jeg skal nu møde på Jobcenteret mandag, og forklare de samme ting som er fortalt 1000 vis af gange. Derefter bliver jeg med garanti ”syltet” igen, med afslag i FTP ansøgning, med den begrundelse at, alle muligheder skal være afprøvede. Dette har nu varet i 25 år, med samme sagsgang, hver eneste gang. Har klaget over det hidtidige forløb, - men har aldrig fået svar på min klage.
Lost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2008, 17:46   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uuuuha Lost, en mundtlig aftale om førtidspension er ikke gældende! Du skal underskrive ansøgningen før end den er en realitet. Man skriver jo under på at man er bekendt med §17 og/eller §18 og underskriver samtidig og erklærer sig enig i det der står i pargrafferne - du skal også have en kopi af ansøgningen, samt om de må hente oplysninger fra læge/speciallæge/syghus mf....

Det er jo en ganske frygtelig brøler fra sagsbehandlerens side - jeg er dybt rystet over at han/hun har ladet dig gå i troen om at du har søgt en førtidspension, velvidende at du slet ikke har!!

For dælen da, jeg kan dårligt finde ord....dette er en af de største svinestreger jeg længe har hørt om!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2008, 00:28   #8
Lost
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2007
Indlæg: 18
Styrke: 17
Lost er ny på vejen
Helenekr
Nu er det sådan at, vi ikke nåede længere i december måned. Jeg fik tid hos sagsbehandler, for at søge FTP.
Jeg fik et blanket til resurseprofil med hjem, som jeg skulle udfylde. Den skulle til før den kunne søges FTP.
Resurseprofil har jeg aldrig fået lavet, men er det normalt, at man får en blank folder, med spørgsmål om resurser, som skal besvares, før kommunen selv har skrevet noget om resurser????

Min sagsbehandler, ville så i mellemtiden, få en kopi af den seneste helbredserklæring fra min læge. Den seneste, var ikke imellem mine papirer, på Jobcenteret.

Det var så meningen at, jeg skulle indkaldes til samtale, i januar, når alle papirer var kommet frem til sagsbehandleren.
På dette møde skulle der tages stilling til, om FTP skulle søges under § 17 ell. § 18, og om der eventuelt også skulle en udtalelse fra psykolog til. Men en FTP sag skulle startes.

Men nu er der så et tilbud om fleksjob, selv om jeg har været sygemeldt godt et år, men det står der åbenbart ikke noget om i mine sagsakter, ligesom udtalelse fra sygehus + egen læge, er blevet taget af ”pistpborte”, ham jeg talte med fra jobcenteret, kunne i hvert fald ikke finde noget, sagde han.
Lost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2008, 03:15   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hej igen Lost! Jeg kan kun sige, at sagen er grebet forkert an fra sagsbehandlerens side. Hvis man skal/vil søge om førtidspension, så udfylder man straks ansøgningen og DEREFTER går sagsbehandleren i gang med at indhente informationer fra læge og andre - du skriver bla under på at sagsbehandleren MÅ indhente informationerne som er en del af §18. Ressourceprofilen er heller ikke et must for at søge førtidspension - ressourceprofilen kan laves i samarbejde med sagsbehandleren på et hvilket somhelst tidspunkt under sagsbehandlingen, og det er ikke uhørt at de i pensionsafsnittet inderkalder til møde hvor man laver den SAMMEN.
Ressourceprofilen indeholder jo som bekendt 12 emner og dem der udfylder ressourceprofilen er nøje instrueret i hvordan der skal spørges i de relevante emner, hvorfor det lyder mystisk at du bare har fået stukket en tom ressourceprofil i hånden som du selv må sidde og nørkle med
Samtidig kunne det også tyde på at sagsbehandleren heller aldrig fik indhentet informationerne fra din læge - siden de nu er pist forsvundet. Men du kan tjekke hos din læge og spørge om hun har bedt om relevante oplysninger, og hvis hun har, så kan din læge sikkert bekrafte dette overfor kommunen i tilfælde af at noget skulle have blevet borte i Post Danmark (eller på kommunen).
Jeg underskrev selv ansøgning om førtidspension d 5 December 07 efter §§ 17 og 18. Jeg har hverken ressourceprofil eller relevante lægeoplysninger i min sag - de er først ved at blive hentet nu, og ressourceprofilen er lige pt totalt overflødig - der er i hvertfald ingen der presser mig for at få lavet en.
Så det er ikke korrekt hvad din sagsbahandler bildte dig ind, at man SKAL have ressourceprofil OG lægeinformationer i sagen INDEN man søger pension - jeg har lidt på fornemmelsen at hun har holdt dig stangen i en situation. Det er jo også vildt underligt at hun ikke har skrevet i sagen (til næste sagsbehandler) at næste skridt skal være førtidspension. Istedet får du tilbudt et flexjob...og på hvilket grundlag bygger de så flexjobbet på? Har du været i arbejdsprøvning osv? De skal jo vide hvor mange timer flexjobbet max må være på....

Og et lille PS

Noget andet jeg også hæfter mig ved er, og jeg citerer : Det var så meningen at, jeg skulle indkaldes til samtale, i januar, når alle papirer var kommet frem til sagsbehandleren.
På dette møde skulle der tages stilling til, om FTP skulle søges under § 17 ell. § 18, og om der eventuelt også skulle en udtalelse fra psykolog til. Men en FTP sag skulle startes. Citat slut.

Dette er også STIK mod sædvane! Hvis man på mødet skulle tage stilling til om man skulle søge §17 eller 18 og hun taler om at der muligvis skal kommen en udtalelse fra en psykolog. Så er §17 jo fuldstændig sat ud af spil! Og efter som hun 'har indhentet informationer fra læge mf, så er det REN §18........ så jeg kan godt forstå du er forvirret!!!
Det er absolut IKKE normalt at man arbejder udfra §18 og fortæller klienten at man senere vil overveje om det skal være §17 eller §18. Der er noget HELT galt!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2008, 22:25   #10
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej helenekr!

Jeg sidder og bliver lidt nervøs her... For ikke at sige småsur... Kan kende lidt af det Lost skriver fra den situation, jeg pt selv sidder i. Spurgte i december min sagsbehandler om mulighed for pension, og nu er hun igang med (for ANDEN gang siden da!) at indhente oplysninger fra læge og sygehus og laver (lidt!) på ressourceprofilen ind imellem, når hun nu lige har lyst (den har hun iøvrigt været i gang med siden juli sidste år....).

Så når du skriver: "Så det er ikke korrekt hvad din sagsbahandler bildte dig ind, at man SKAL have ressourceprofil OG lægeinformationer i sagen INDEN man søger pension - jeg har lidt på fornemmelsen at hun har holdt dig stangen i en situation. ", så tænker jeg jo straks, om hun nu har gang i lidt forhalingstaktik IGEN.... Har du et sted, hvor du kan henvise til, hvad der er den (lovmæssige) korrekte fremgangsmåde ved pensionsansøgninger...?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension