K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2008, 02:24   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fortielse af helbredsoplysninger

Det er FYRINGSGRUND, hvis man IKKE oplyser, hvordan ens helbred er.

Det fremgår af nedenstående, hvor en medarbejder havde underdrevet antal sygedage i en ansættelsessamtale. Det står OGSÅ i funktionærloven, at man har pligt til at meddele, om man har et helbred, hvor der kan forventes sygedage.

Så når lægekonsulenterne UNDERKENDER borgernes helbredsoplysninger, kommer man ALDRIG ind på arbejdsmarkedet UDEN at begå svigagtighed.

Det er jo det, man har kommunerne til: At hjælpe kronisk syge IND på arbejdsmarkedet - IKKE at holde borgerne UDE fra arbejdsmarkedet ved misbrug af lægekonsulenterne.

Læs her, hvad Ombudsmanden har udtalt om en medarbejder i ORDINÆR beskæftigelse:

Citat:
En assistent ved en amtskommunal døgninstitution gav under ansættelsessamtalen urigtige oplysninger om tidligere sygefravær og blev derfor senere afskediget.
Citat:
Det antages i ansættelsesretlig teori og praksis at afgivelse af bevidst urigtige oplysninger som har været motiverende for ansættelsen, normalt berettiger den anden part til at opsige forholdet. Jeg henviser bl.a. til Lars Svenning Andersen, Funktionærret, (1998), s. 130.
Dvs. kronisk syge har som minimum brug for en §56, hvis de skal have en chance på arbejdsmarkedet. Men det kræver jo, at kommunen og lægekonsulenten anerkender den kroniske lidelse... og det kan jo være svært, ved vi.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=28723
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 13:01   #2
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Og hvem har samvittighed til direkte at lyve under en jobsamtale? Jeg har selv ytret bekymring overfor en sagsbehandler omkring de sygedage, jeg havde i mit sidste job.

Kommentaren hertil var at det behøvede jeg jo ikke nævne noget om! Nu er jeg sådan indrettet at jeg ikke vil fortie/lyve omkring det. Det er jo falsk markedsføring på en måde og sådan kan jeg ikke leve.

For år siden, blev der vist ikke spurgt så meget som nu, så ja - er man ærlig, kommer man aldrig i arbejde
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 13:19   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Så kender den sagsbehandler IKKE funktionærloven.

Og det bliver endnu sværere, hvis kommunerne IKKE anerkender kroniske sygdomme, som kan give en del tilbagevendende fravær.

Der lægges op til, at arbejdsgiverne skal betale de første 3 ugers sygedage, mod hidtil 2 uger. (Arbejdsgiver kan tegne en forsikring, men kender ikke forslaget i detaljer.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 13:23   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
forsikring eller ej.
nu er det jo sådan med forsikringer, at de jo ikke dækker skader, man kender i forvejen, ergo vil de da aldrig gå ind og dække sygefravær som på forhånd er kendt, at en ansættelse vil medføre.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
helbredsoplysninger vil flyde frit østerbro Politik og Samfund 0 28-08-2013 10:13
Helbredsoplysninger til kommunen muslingen Alt det andet 5 09-10-2012 09:37
information idag, helbredsoplysninger hos læge østerbro Politik og Samfund 0 25-11-2010 09:39
Fortielse af helbredsoplysninger zuza Nyt om loven 5 23-12-2009 12:40
ulykkesforsikring/ny helbredsoplysninger jomfruen Nyttigt at vide for Førtidspensionister 5 15-05-2009 12:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension