K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2008, 02:11   #1
odiedog
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 15
Styrke: 17
odiedog er ny på vejen
læge erklæringer

Jeg har en kronisk lungesygdom, der bevirker at jeg ofte skal have henvisninger eller status erklæringer til kommunen. Min læge har fået den kedelige vane altid at skrive ting som PT har sit sind imod sig, pt bliver ofte uvenner med lægerne, pt er kværulant, diskuterer med behandlere o.s.v. Med det resultat at jeg altid skal forsvare mig eller modbevise det. Jeg er heller ikke enig i disse beskrivelser og kan heller ikke få at vide om det f.eks. er bestemte læger jeg skulle være uenige med, egen læge mener ikke nogen bestemt, siger han. Lige nu skriver lægen til kommunen da jeg skal til at have mere hjælp i hjemmet han foreslår døgnhjælp, så det er ikke fordi han ikke forklarer helbreds situationen han skal bare altid lige have lidt mere med. Jeg har talt med ham om de konsekvenser det har for mig, men han siger sådan er det jo ikke ment eller at han ikke kan gøre for at de vælger at misforstå. Hoved problemet er at kommunen altid laver det om til noget helt vildt og udelukker alt det andet der faktisk står om mit helbred. Kigger udelukkende på den ene linie og overser alle de andre 25.
Jeg ville gerne at han kun skrev om mit helbred, kan man sørge for det.
hvad gør jeg når det sker for ifølge kommunen er jeg en klager og så er det jo en ond cirkel at sige fra.
Den er lidt tricky for hvem bestemmer f.eks om man er kværulant og hvor meget og hvornår må man skrive det.
odiedog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2008, 02:54   #2
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
hej Odiedog.
Nå, også dig - det er faren ved at stille krav til systemet - de stempler én som det passer dem - og det bliver stående for tid og evighed !
Det hjælper ikke engang at skifte læge eller sagsbehandler - de gamle papirer figurerer jo stadig !
Er selv stemplet som "manglende sociale kompetencer" - jeg har nemlig skældt en sagsbehandler ud !

Sidst redigeret af tuxon; 03-02-2008 kl. 03:01.
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2008, 04:11   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
odiedog kunne du ikke bede din læge om at konkretisere hvad det er han mener, sig evt til ham at kommunen ikke tager hans diagnoser eller arbejdet med dit fysiske helbred for gode vare, men at de hænger sig i alle de pt`er han fremkommer med.....

Og sig til ham at hvis det er sådan han har det, så er det ok med dig at han skriver det, men kun hvis han også kommer med specifikke eksempler , og at om ikke andet så skylder han dig en forklaring , du kan jo ikke lave om på noget du ikke ved hvad er.....

Oplys ham om at du ikke selv ser dig selv som en kværulant eller en kronisk klager, men at hvis det er sådan han opfatter dig så er du simpelthen NØD til at vide hvorfor og hvordan det kommer til udtryk.....

Jeg kender ikke så meget til lægernes rolle, men jeg kan da næsten ikke forestille mig andet end at de også er nød til at dokumentere hvad de siger...

Det kan jo i sidste instans påvirke hele dit videre forløb, og hvem ved måske det bare er en dårlig kemi mellem dig og lægen, og så er det jo ikke fair at han skriver sådan...

Har du overvejet at skifte læge (det ville jeg gøre )

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 03-02-2008, 11:57   #4
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af odiedog Se meddelelser
Jeg har en kronisk lungesygdom, der bevirker at jeg ofte skal have henvisninger eller status erklæringer til kommunen.

1. / Min læge har fået den kedelige vane altid at skrive ting som PT har sit sind imod sig, pt bliver ofte uvenner med lægerne, pt er kværulant, diskuterer med behandlere o.s.v. Med det resultat at jeg altid skal forsvare mig eller modbevise det.

2. / Jeg er heller ikke enig i disse beskrivelser og kan heller ikke få at vide om det f.eks. er bestemte læger jeg skulle være uenige med, egen læge mener ikke nogen bestemt, siger han.

3. / Lige nu skriver lægen til kommunen da jeg skal til at have mere hjælp i hjemmet han foreslår døgnhjælp, så det er ikke fordi han ikke forklarer helbreds situationen han skal bare altid lige have lidt mere med.

4. / Jeg har talt med ham om de konsekvenser det har for mig, men han siger sådan er det jo ikke ment eller at han ikke kan gøre for at de vælger at misforstå. Hoved problemet er at kommunen altid laver det om til noget helt vildt og udelukker alt det andet der faktisk står om mit helbred. Kigger udelukkende på den ene linie og overser alle de andre 25.

5. / Jeg ville gerne at han kun skrev om mit helbred, kan man sørge for det.

hvad gør jeg når det sker for ifølge kommunen er jeg en klager og så er det jo en ond cirkel at sige fra.

Den er lidt tricky for hvem bestemmer f.eks om man er kværulant og hvor meget og hvornår må man skrive det.
1. / - Din læge må ikke skrive - at PT (patienten) "har sit sind imod sig" / "er kværulant" / "diskuterer med sagsbehandler".

PS. Når han gør det siger han, "at du er psykisk ustabil" / "at du er en der altid unødigt brokker sig" / "hvor ved han det fra, og hvorfor bruger han det imod dig, det er jo sagsbehandleroplysninger og ikke journaloplysninger?


2. / - Du kan ikke få at vide, om det er "bestemte læger" du er uenige med, og "din egen læge" mener ikke noget bestemt, siger han?

PS. Ud fra din formulering lyder det som om, at han er lægekonsulent når han siger, "egen læge". Hvis det er din læge der har udtalt som skrevet, har har et forklaringsproblem!


3. / - Der skal da foreligge faktuelle journaloplysninger fra "egen læge", og med henvisning til, at der er behov for "konstant overvågning".

4. / - Han siger "sådan er det jo ikke ment" eller at "han ikke kan gøre for" at de vælger at misforstå.

PS. Lægen kan da ikke "undskylde for", at han har udstiller dig "som psykisk ustabil" og en "brokker" der altid diskuterer med sagsbehandler?


5. / - Det er hans pligt som læge/lægekonsulent, at skrive og dokumentere hvad der til bedst muligt til gavn for din sygdom/skade, da han som behandler er underlagt lægeloven.

Skift læge. Hvis det er din egen læge, er han utroværdig.
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2008, 01:21   #5
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Hej,

Jeg forstår simpelthen ikke, hvor den læge vil hen med de bemærkninger. Så hvis han er din egen læge, ville jeg nok også skifte ham ud.

Jeg skal selv til at skifte læge - ikke fordi det betyder noget for min sag nu, hvor jeg er blevet førtidspensionist, men fordi han blot ville ordinere mig kvalmestillende piller under en opringning til ham, hvor jeg lå syg herhjemme og bare kastede op konstant. Jeg havde lige været igennem en kikkertundersøgelse, hvor der blev lagt en stent mellem galdeblæren og tarmen. Siden havde jeg fået fjernet flere galdesten og stenten.
Min læge virkede bare som om jeg trængte til opmuntring - nævnte, at jeg bare skulle have de kvalmestillende og at jeg skulle regne med at der gik 3 dage med at komme mig.

Samme aften måtte jeg så ringe til vagtlægen - og kort før midnat blev jeg indlagt akut - og mine lever/galdetal eller infektionstal (som hos en sund og rask person skal ligge under 80) var på 3900 ! Fik at vide på hospitalet, at det kunne være katastrofalt.

Men jeg kender udmærket det med, at man forsøger at "holde ud" ved selv en irriterende og ikke hjælpsom læge, indtil ens sag er færdig. Din læge skal kun udtale sig konkret om din sygdom. Den sygdom, der ligger til grund for din sag! Du fortjener lige et

Jeg er selv kronisk lungesyg (bronkiektasier) og har også rendt til utallige undersøgelser.

Himlen må vide, hvad jeg så bliver kaldt nede på kommunen. Jeg har en kæmpemappe fyldt med alle de mange breve, hvor jeg har prøvet at holde dem fokuseret på min sag - klaget over deres manglende reaktion, manglende forståelse, manglende oplysninger osv. Altid konkret og altid skriftligt.

Hvis de har lavet en fejl, kan de jo ikke kalde een en kværulant, fordi man påviser fejlen, vel ?
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2008, 09:32   #6
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej og velkommen til.

Ja jeg ville nok endnu engang prøve og få lægen til at forklare sig omkring det han har skrevet og jeg ville nok overveje om jeg dog ikke skulle optage samtalen på bånd, det må man gerne uden at spørge om lov, bare man selv er deltager i samtalen/mødet.

Hvis det ikke giver resultat, ja så ville jeg nok prøve at skrive til lægeetisk råd eller hvad det nu hedder og forespørge om det kan være rigtigt at ens læge må komme med sådanne udtagelser, her vil et båndet samtale mellem dig og lægen nok komme dig til gavn. Vi må vel kunne klage over en læge et eller andet sted eller om ikke andet så bare forespørge om hvad ens rettigheder er og hvad lægen må skrive til kommunerne og for den sags skyld i ens journal.

Tilsidst ville jeg også skifte læge.

Held og lykke
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 01:29   #7
odiedog
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2008
Indlæg: 15
Styrke: 17
odiedog er ny på vejen
Hej igen
Tak fordi I er så gode til at svare
desværre er det sådan, at jeg bor i en mindre by derfor er det ikke muligt at skifte læge andet end i det samme lægehus og det ved jeg at jeg ikke ønsker. Efterhånden er jeg bange for at netop det med at skifte læge, at have et frit valg, blive sværere fremover med lægemanglen.

Jeg tænker på hvorvidt kommunen må udelukke alt andet i erklæringen.
Må de lave det om til at jeg istedet for praktisk hjælp udelukkende har brug for pædagogisk støtte, altså i hvor høj grad må de tolke en lægeerklæring.

Jeg kan jo desværre ikke ændre at der er ankommet disse udtalelser til kommunen og de vil køre på det, og vil gerne afvise det/ have lidt i baghånden til vort møde om 14 dage.
Jeg må også hellere lige sige at jeg selvfølgelig godt ved at jeg stiller spørgsmål f.eks. når lægen skriver noget jeg mener er forkert og når der er fejl i mine afgørelser fra kommunen påklager jeg sagen. Men det er altså på ingen måde det han skriver.
Mon ikke man er forpligtiget til at komme med de sande oplysninger hvis der er fejl
odiedog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2008, 21:51   #8
odenseMand35
Ved at vænne sig til K10
 
odenseMand35s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2008
Lokation: Odense
Indlæg: 21
Styrke: 17
odenseMand35 er ny på vejen
Lægerne kan være meget mærkelige nogen gang
__________________
Jeg Stoler ikke på Systemet pga det gider ikke hjlæpe det svageste i Samfundet.
odenseMand35 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2008, 13:43   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære ODIEDOG.

Det er utilstedeligt at din læge at blive ved med at skrive disse ting om dig uden at uddybe dette. Det er iøvrigt forbudt.

GODE RÅD.
Lider du af fysiske symptomer, som lægerne ikke kan finde en forklaring på? Eller har du fået en psykiatrisk diagnose, som du ikke selv mener, der er belæg for? Så følg rådene her:

Vær kritisk over for lægens, psykologens og andre eksperters vurdering af din sygdom.
Har du fået en psykiatrisk diagnose fra en praktiserende læge eller psykolog, som du ikke mener er rigtig så bed om at blive undersøgt af en psykiater.
Bed lægen om at underbygge diagnosen med de internationale vedtagne kriterier- også kaldet ICD-10.
Få hjælp til at gennemskue hvad lægernes udtalelser og diagnoser helt konkret betyder.
Klag om nødvendigt til Patientklagenævnet.

Ref sagen startet, af en psykiater som fik en diagnose stillet af en psykolog stik imod alle regler. Se www.pkn.dk og søg på nr "0235201"

Der findes kun een der har tilladelse til at stille en psykiatrisk diagnose og det er hverken en praktiserende læge eller en psykolog men en psykiater.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-02-2008, 13:53   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Oprindeligt indsendt af Benny Gerhard Se meddelelser
1. / - Din læge må ikke skrive - at PT (patienten) "har sit sind imod sig" / "er kværulant" / "diskuterer med sagsbehandler".

PS. Når han gør det siger han, "at du er psykisk ustabil" / "at du er en der altid unødigt brokker sig" / "hvor ved han det fra, og hvorfor bruger han det imod dig, det er jo sagsbehandleroplysninger og ikke journaloplysninger?


2. / - Du kan ikke få at vide, om det er "bestemte læger" du er uenige med, og "din egen læge" mener ikke noget bestemt, siger han?

PS. Ud fra din formulering lyder det som om, at han er lægekonsulent når han siger, "egen læge". Hvis det er din læge der har udtalt som skrevet, har har et forklaringsproblem!


3. / - Der skal da foreligge faktuelle journaloplysninger fra "egen læge", og med henvisning til, at der er behov for "konstant overvågning".

4. / - Han siger "sådan er det jo ikke ment" eller at "han ikke kan gøre for" at de vælger at misforstå.

PS. Lægen kan da ikke "undskylde for", at han har udstiller dig "som psykisk ustabil" og en "brokker" der altid diskuterer med sagsbehandler?


5. / - Det er hans pligt som læge/lægekonsulent, at skrive og dokumentere hvad der til bedst muligt til gavn for din sygdom/skade, da han som behandler er underlagt lægeloven.

Skift læge. Hvis det er din egen læge, er han utroværdig.

Jeg erklærer mig totalt enig med Benny her...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udtalelser fra Læge, Spec.Læge, Psyk. ER DET NOK? Fallenten87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-08-2013 10:57
Er en social-læge og en læge-konsulent det samme ? Birkes-musen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 27-04-2012 09:58
Lægeattester og -erklæringer zuza Et godt link! 6 16-06-2011 22:17
Antal speciellæge erklæringer .. nysgerrighed. S_Phoenix Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 03-08-2010 19:45
Speciallæge erklæringer køkkenleder Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 15-06-2010 12:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension