K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-08-2006, 18:15   #1
Guette
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2006
Indlæg: 7
Styrke: 0
Guette er ny på vejen
Økonomi vedr. førtidspension

Kære PiaB

Tak for en kanon god hjemmeside

Jeg har haft en psykisk lidelse de sidste 17 år, og er kommet frem til, nu som 35-årig, at mit næste "stop" nok er at komme på førtidspension, efter mange afbrudte arbejdsforhold grundet min sygdom.
Jeg har været på nettet og læst en masse om det - men jeg synes at det er lidt af en julgle at finde hovede og hale i - især hvad angår det økonomiske.

Jeg har da fundet ud af, at man får ca. 14.500,- om måneden før skat. Men i den bolig jeg sidder i nu og med mine faste udgifter får jeg svært ved at klare det.

Så mine spørgsmål til dig er:

- Er det månedelige beløb det eneste man har ret til på f.t.p?

- Kan du uddybe "mer- og tillægsudgifter" og fortælle mig om jeg har ret til det? (har ikke kunne finde en uddbyning af det i det materiale jeg har fundet på nettet).

Er der nogle obligatoriske udgifter, så som licens, forsikringer, tandlæge osv. - der bliver billigere på f.t.p?

Er der andre af Jer her på siden - der ved noget om det - modager jeg gerne svar

På forhånd mange tak for hjælpen

Hej fra Guette
Guette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2006, 21:05   #2
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Hej Guette! Nu får jeg selv førtidspension, så jeg kan da fortælle lidt om de "goder" jeg har.

Vær opmærksom på, at hvis du bor i lejelejlighed, vil din boligstøtte stige.

Du kan få rabat på 25-50% på kørsel med DSB, og temmelig sikkert med dit kommunale busselskab.

De fleste aftenskoler (hvis ikke alle) giver rabat på kurserne.

Måske kan du også få rabat på dine forsikringer, men det er der forskel på fra det ene selskab til det andet.

Det var lige det, jeg kan huske, men andre ved sikkert noget mere.

Hilsen Martin
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2006, 10:28   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Hej Guette....du kan altid ringe til din kommune eller din sagsbehandler og høre om hvilke muligheder der er for at få forskellige ydelser som pensionist....det kommer jo an på så meget....de der får pension efter den nye pensionslov er ligestillet med andre der ikke får pension m.h.t boligsikring og betaling af aftenkurser...hvilket er yderst rimeligt.....det er kun hvis din sygdom eller dit handicap koster dig ekstra, at der er mulighed for ekstra hjælp.
Hvad lever du egentligt af nu? siden du syntes at en pension ikke er til at leve af....masser af mennesker lever fint på en understøttelse eller en ledighedsydelse.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2006, 10:38   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Glemte at tilføje at ledighedsydelse er mindre end pension...og understøttelse, da man jo så ikke mere har A-kasse kontingent der skal betales.

Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2006, 11:06   #5
Guette
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2006
Indlæg: 7
Styrke: 0
Guette er ny på vejen
RE: Tak for dit svar Ingrid

Hej Ingrid

Tak for dit uddybende svar - det gjorde mig en del klogere

Jeg lever faktisk af ledighedsydelse nu - og synes altså ikke at det er en "herregård" - og synes derfor det er svært at få økonomien til at hænge sammen - selv om jeg faktisk lever spartansk.
Det er da super hvis andre kan få det til at hænge sammen - gad godt at vide hvordan?.

Hilsen Guette
Guette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2006, 11:15   #6
Guette
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2006
Indlæg: 7
Styrke: 0
Guette er ny på vejen
RE: Tak for dit svar Martin

Hej Martin

Tak for dit svar - det var nyttige oplysninger

Jeg er så bange for at føle, at jeg ikke får indhold i min hverdag, når nu man kommer væk for arbejdsmarkedet, hvis jeg skal på f.t.p.

Hvordan får du din dag til at gå - hvis det altså kommer mig ved?

På forhånd tak

Hilsen Guette
Guette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2006, 14:19   #7
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Hej Guette!

Jeg starter egentlig dagen med at gå med aviser i to timer. Så er jeg sikker på at have noget at stå op til, og så hjælper det jo også lidt på økonomien. Jeg lider af socialangst, så jeg bruger ikke så megen tid sammen med andre. I stedet prøver jeg at lave ting, der interesserer mig. Jeg læser fx bøger om romerriget og nordisk mytologi. Derudover spiller jeg keyboard og lidt guitar.

Jeg tror ikke, du skal være så bange for, at din hverdag ikke vil få indhold. Selvfølgelig kan det være svært, hvis man pludselig får 37 timer ekstra til rådighed, men prøv alligevel at se det som en gave. Folk, der har arbejde, glæder sig jo også tit til ferien.

Nu har jeg jo så et avisjob at stå op til. Jeg vil anbefale, at du også finder et eller andet du absolut skal stå op til, evt. noget frivilligt arbejde, der skal udføres om morgenen. Det er min erfaring, at hvis jeg ikke skal noget særligt, så har jeg svært ved at komme ud af sengen.

Held og lykke med det.

Hilsen Martin

PS: Ingrid skriver: ”…de der får pension efter den nye pensionslov er ligestillet med andre der ikke får pension m.h.t boligsikring og betaling af aftenkurser…”

Det er IKKE korrekt. Boligsikringen er højere, og du kan få rabat på aftenskolekurser som førtidspensionist, også efter de nye regler.
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2006, 15:19   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Hej Martin...når du siger det IKKE er korrekt, at man som FP efter 2003 ikke er ligestillet med hensyn til boligsikring og betaling af kurser...så vil jeg bede dig om nøjagtig at oplyse mig om hvor jeg kan søge og læse de oplysninger du kommer med....det duer jo ikke hvis jeg er fejlinformeret.....som jeg skrev så er det kun i særlige tilfælde man kan få ekstra hjælp, f.eks hvis man er meget gangbesværet eller er plejekrævende døgnet rundt....og det var ikke mit indtryk at Guette var nogen af delene...jeg skrev også at man altid kan ringe til sin sagsbehandler, da det jo kommer an på så meget.
Håber at der er andre der ser og svarer på dette......for rent teoretisk kan jeg selvfølgelig godt have læst loven forkert.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2006, 16:07   #9
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Hej Ingrid!

FTP'er FØR 2003 har ret til diverse medicinske tilskud, som FTP'er EFTER 2003 ikke har. Det er rigtigt nok.

Men du skriver at nye pensionister er ligestillet med dem, der IKKE får pension, når det drejer sig om boligsikring og kurser. I Odense Kommune er det sådan, at du kan få rabat på aftenskolekurser hvis du modtager pension efter loven om social service. Det har ingen betydning, om du er "ny" eller "gammel" FTP. Det er muligt, at andre kommuner har andre regler.

Sakset fra www.aof-odense.dk : Er du studerende med gyldigt studiekort, pensionist eller efterlønsmodtager og bor i Odense Kommune, kan du deltage på vores folkeoplysningskurser til nedsat gebyr, da kommunen yder et forhøjet tilskud. Det nedsatte gebyr er anført ved de enkelte kurser i vores program. Foredrag og kurser uden kommunalt tilskud er undtaget.

Ang. boligstøtten kan du på http://dinboligstoette.netborger.dk/...sp?p=netborger beregne din boligstøtte, og her vil du kunne se, at der er forskel på, hvad du har ret til, hvis du er hhv. ny pensionist og almindelig voksen.

Hilsen Martin
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2006, 19:19   #10
Guette
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2006
Indlæg: 7
Styrke: 0
Guette er ny på vejen
RE: Økonomi vedr. førtidspension

Hej Martin

Tak for dit svar og dine links til Ingrid, hvilket jeg jo også kan bruge.

Det er rart at få nogle ideér til hvordan man får tiden til at gå. Og jeg tror du har ret i, at det er vigtigt at have noget at stå op til, så man ikke ligger under dynen hele dagen. Det lyder rigtig godt alt det du interesserer dig for - jeg må også finde mig nogle gode hobbyer.

Jeg tror, at hvis jeg kommer på f.t.p, at jeg vil finde noget frivilligt arbejde i morgentimerne, som du anbefaler - det ville nok være godt for mig - og hvis jeg kan hjælpe til et sted, gør jeg det gerne, og også for min egen skyld - at komme ud blandt andre mennesker.
Jeg har også tænkt lidt på at blive besøgsven - det er måske mest om eftermiddagen - men så kunne jeg jo gøre det en til to gange om ugen oveni. Der er så mange ældre mennesker, som bare sidder og er ensomme - så det ville være dejligt at kunne glæde en eller flere med et besøg - så der sker lidt andet i deres tilværelse.
Jeg har før i tiden lavet blomsterbinding og malet, det kunne jeg jo også prøve at genoptage.

Og måske har du ret i at min hverdag sagtens kan få et indhold og at jeg ikke skal være bange for det modsatte.

Jeg har faktisk lige fået katalog fra AOF ind af døren (Jeg bor i Københavns området) og der står også at førtidspensionister KAN få tilskud til aftenskolekurser.

Vedr. boligsikring vil jeg gå ind på den hjemmeside du anbefaler og beregne hvad jeg er berettiget til.

Endnu en gang tak for din hjælp - det betyder meget

Hilsen Guette
Guette er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomi i mens man søger førtidspension Poeppel Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 02-12-2009 14:43
Førtidspension og økonomi :(( bolette Alt det andet 12 02-02-2009 02:29
Økonomi vedr. salg af ejendom Marianne.a.b Spørgsmål ang fleksjob 10 19-06-2008 00:09
Arbejde og førtidspension - økonomi fiemie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-02-2007 11:28
Økonomi vedr. førtidspension - TIL PIAB Guette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 20-08-2006 13:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension