K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-08-2006, 12:17   #1
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej
Jeg er ny her, jeg er 44 år, har diabetes 2, psoraisis, gigt,begyndende rygerlunger ( COLD ), forhøjet bt, stor overvægt og sidst men ikke mindst en dep.
Jeg har været på KH i over 10 år afbrudt af aktivering ( samme sted i over 3 sammenhængende år ) sidste år "sygemeldte min sagsbehandler mig 1 år på KH, uden dog (som loven ellers siger ) at indkalde mig hv. 8 uge til opfølgning. efter lange overvejelser og samtaler med min praktiserende læge vælger jeg at prøve at søge pension, da tiden nærmer sig hvor det år er gået kontakter jeg min sagsbeh. for at hører om mulighederne, hun er meget svær at få i tale men det lykkedes tilsidst og jeg siger jeg vil søge, svaret er at hun vil indkalde mig til samtale..... Der går over 1 md hvor jeg intet hører, så får jeg brev fra en jobkonsulent ang. min TILBAGEVENDENDE til arbejdsmarket..... jeg ringer til ham og fortæller jeg har bedt min sagsbeh. om at søge pension, og vi bliver enig om at tage en samtale alligevel ( den skal jo også bruges til ansøgningen ) Det viser sig så at min sagsbh. IKKE har skrevet i min sag at jeg havde gået sygemeldt i et år, ej heller at jeg ville søge pension... hun havde faktisk gemt / glemt mig i et hjørne... Efter en lang snak med JK skal jeg have lavet generel undersøgelse ovs. Den er lavet + henv. til andre undersøgelser som min læge siger "for at komme kommunens læger i forkøbet" Papirene er sendt og de andre svar på undersøgelserne bliver eftersendt når og HVIS kommunen ber om dem.
Hvad sker der så? Skal jeg bare vente til jeg hører fra kommunen eller hvordan foregår det ??
Undskyld mit lange indlæg, men der er en masse ?

Hilsen Helle.
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2006, 22:17   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej Helle og velkommen til

Ja det er jo set nogen gange at kommunen "glemmer" at behandle en ansøgning, men desværre er der ikke noget du kan gøre ved det er sket, men det du kan gøre er at lave tingene lidt om, og så gøre tingene for dit vedkommene på en lidt anden måde ...

Du skriver

"efter lange overvejelser og samtaler med min praktiserende læge vælger jeg at prøve at søge pension, da tiden nærmer sig hvor det år er gået kontakter jeg min sagsbeh. for at hører om mulighederne, hun er meget svær at få i tale men det lykkedes tilsidst og jeg siger jeg vil søge, svaret er at hun vil indkalde mig til samtale..... Der går over 1 md hvor jeg intet hører, så får jeg brev fra en jobkonsulent ang. min TILBAGEVENDENDE til arbejdsmarket..... jeg ringer til ham og fortæller jeg har bedt min sagsbeh. om at søge pension, og vi bliver enig om at tage en samtale alligevel ( den skal jo også bruges til ansøgningen ) Det viser sig så at min sagsbh. IKKE har skrevet i min sag at jeg havde gået sygemeldt i et år, ej heller at jeg ville søge pension.."

Her er lige et par spørgsmål til det.
Når du skriver at du har bedt din sagsbehandler om at søge førtidspension, er det så forstået på den måde at det du gør er at du beder din sagsbehandler om at søge en §17 for dig, altså en ansøgning om førtidspenion på forliggende grundlag ?

Har du fobeholdt din sagsbehandler det at hun ikke har søgt den pension til dig og at hun ej heller har indskrevet i din sag at du har været sygemeldt i et år?

Har du fået lavet din ressourceprofil ? og i så fald hvad siger den (og hvis du ikke har, hvorfor ikke ? )

Hvis jeg var dig så ville jeg nu, (helst allerede på mandag) skrive til min sagsbehandler om at få aktindsigt (så du på den måde ved hvad der er skrevet og ikke mindst hvad der IKKE er skrevet)
Hvis ikke du har fået lavet en ressourceprofil, ringe til sagsbehandler og bede om en tid hurtigst muligt, med henblik på at få lavet en ressourceprofil.

Og hvad der derefter skal ske er op til dig selv, du har altid muligheden for at søge en førtidspension efter § 17 (det er efter forliggende grundlag, og vil sige at kommunen bruger de papir der ligger på dig, UDEN at indhente yderlige oplysninger på dig)
Det er ikke mange der får førtidspension efter § 17 men det kan nogen gange være med til at sparke kommunen igang.
Derud over kan du jo også efter et evt afslag , anke dit afslag og påføre at der mangler papir og oplysninger som du ved at kommunen har ang din sag, mangler der feks ressourceprofil , så vil din førtidspensions sag blive hjemsendt til kommunen med besked om at få lavet ressourceprofilen ...

Ressourceprofilen er et af de vigtigste redskaber både for dig og kommune når du i skal finde ud af hvad der videre skal ske med dig, om du skal have førtidspension.. revalidering eller fleksjob feks...

Du kan læse mere om ressourceprofien og dens punkter her
http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Og du kan måske også have nytte af at læse her http://www.handicap.dk/publikationer...pillereglerne/

Men hvorom alt er ... så selve dit spørgsmål om hvorvidt du bare skal vente på kommunen,,,

Det syntes jeg bestemt ikke du skal, du skal i gang med at læse dine sagsakter finde ud af hvad der mangler i din sag, høre din sagsbehnalder om hvad der skal ske hvornår det skal ske og hvorfor det skal ske..
Og jo hurtiger du kommer i gang med det, jo bedre...
Og jeg ved godt at det er let at sige og at det pt kan virke uoverskuligt, men jo før du kommer igang jo hurtiger får du vished hvad enten det er den ene eller den anden vej du skal gå ..

Jeg håber at du kan bruge svaret ellers må du skrive igen , også kan det være at Piab har nogle mere oplysende svar end jeg har....

Og lange indlæg det gør bestemt ikke noget, det er svært at forklare en sag som din med et kort indlæg ...

Håber at det hele løser sig for dig

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 11-08-2006, 22:45   #3
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej
Og tak for svaret, jeg svarer lige igen på det :
Når du skriver at du har bedt din sagsbehandler om at søge førtidspension, er det så forstået på den måde at det du gør er at du beder din sagsbehandler om at søge en §17 for dig, altså en ansøgning om førtidspenion på forliggende grundlag ?

Nej, for 1 år siden sagde jeg til hende at jeg følte det bedste for mig ville være at søge pension pga. jeg følte ikke jeg slog til, jeg havde på det tidspunkt søge over 75 jobs, hvor det gik fint med kontakten til arbejdsgiverne pr. telefon og mail, når jeg så kom til face to face samtaler og de så en pige med en vægt på over 100 kg med div sygdomme og skavanker så takkede de nej… nogen mindre pænt end andre, og mit selvværd fik et ordenligt hak, da foreslog hun mig at hun sygemeldte mig ” et års tid ” hun VILLE IKKE søge pension til mig. Da det år så er gået bruger jeg ca 1½ md på at få fat i hende og da det lykkedes siger jeg til hende at jeg VIL søge pension, både fordi jeg har fået det værre både med min gigt og min diabetes, og jeg er rendt ind i en middelsvær dep. ( som min læge så fint udtrykker det ) hun siger så at hun vil indkalde mig til en samtale, det var i juni, og jeg har intet hørt fra hende. Jeg har ikke talt med hende og derfor heller ikke spurgt om hvorfor hun IKKE har opdateret min sag. Det var jobkonsulenten der sagde at der intet stod i min sag om sygemelding/ ansøgning, ej heller havde hun indkaldt mig til opfølgning hv. 8 uge, jeg havde stort set fået lov at passe mig selv det år.

Har du fået lavet din ressourceprofil ? og i så fald hvad siger den (og hvis du ikke har, hvorfor ikke ? )

Jeg har fået lavet en ressourseprofil ( ved den jobkonsulent ) Hvad den siger ved jeg ikke ( troede ikke det var noget som jeg kunne få lov at se ), men han sendte mig vidre til min læge for at få lavet en generel helbredserklæring, og den fik jeg så lavet, jeg ved min læge har skrevet i den at min ”tilstand” ikke bedres og at han ikke ser mulighed for at jeg kan vende tilbage på arbejdsmarket. Han henviste mig også til rgt. Af min knæ ( gigt ) og en lungefunktionsundersøgelse ( den jeg havde var over 3 år gammel og viste beg. Rygerlunger ) Så der ville han godt have en ny.

Jeg vil prøve at ringe til den jobkonsulent på mandag og hører hvad han har tænkt sig... Og om ikke andet så bede om at få agtindsigt i min sag.
Tak for svaret.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2006, 23:06   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej igen Helle..

Jeg tager lige en her på falderebet inden jeg overfalder sofaen.

Som du kan se på det jer her har kopiert ind fra andet sted på siden, så er din ressourceprofil HELT forkert lavet ...
Der findes love og regler om hvordan man laver den, som der også står i det link som jeg satte i det forrige indlæg.
Men her kan du læse det forenklet http://www.k10.dk/readarticle.php?article_id=15

Hvad du især skal lægge mærke til inden du ringer til din jobkonsulent er dette



Der skal laves en ressourceprofil ved tilkendelse af fleksjob og førtidspension.

Ressourceprofilen skal laves af din sagsbehandler og må ikke laves af andre som feks. jobkonsulenter osv.

Når resourceprofilen er lavet af din sagsbehandler, skal du have den til partshøring.

Du har mulighed for at komme med dine synspunkter til ressourceprofilen, og dine synspunkter skal skrives ind i ressourceprofilen.

Sker der nævneværdige ændringer i dit eller helbred, så skal ressourceprofilen opdateres af din sagsbehandler.

Man kan ikke klage over at der mangler en ressourceprofil i ens sag.

Først hvis der bliver fortaget en afgørelse i din sag, så kan du klage til det sociale nævn over at ressourceprofilen mangler

og at kommunen har lavet en sagsbehandlingsfejl, (hvilket desværre sker meget tit)
idet de ikke har lavet en fyldestgørende ressourceprofil som de burde.

Hvad der også er meget vigtigt i en ressourceprofil er at din sagsbehandler skal kunne komme med konkrete jobfunktioner som der er en bred tilgang til.

Ergo det er IKKE din jobkonsulent der skal lave den, og du skal ikke bare læse den igennem du SKAL komme med bemærkninger til den (hvis du har nogen ) din sagsbehandler læser dine bemærkninger igennem og er hun enig i dine bemærkninger skrives de ind, og er hun ikke enig, skal det beskrives hvorfor ...

Jeg kan godt forstå at det ikke er nemt at få afslag på adskellige job, men man skal være meget dårlig i dag for at få tilkendt en førtidspension, men det er nok en rigtig god ide at ringe til jobkonsulenten og evt læse passagen oven over op for ham, og høre hvad det er der gør at det er ham der har lavet den og hvorfor du ikke er partshørt i den, og bede om at det blive lavet og det bliver lavet rigtigt ..
Du skriver at du vil bede din jobkonsulent om aktindsigt, det er din sagsbehandler der skal have den anmodning og det skal helst være på skrift, du skal vide at din sagsbehandler har ti dage til at få sendt dig dine sagsakter .. evt gør hende opmærksom på det når du skriver om at få aktindsigt..
Held og lykke med det hele og lad os høre hvordan det går for dig ...

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 11-08-2006, 23:15   #5
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej Hejdien
Jeg sad faktisk lige og læste det som du fremhæver og UNDREDE mig i stor stil over at det IKKE var min sagsbehandler der have lavet den eller at JK havde sagt til mig at det var hende der skulle lave den..... Nu må du ikke misforstå mig, det er IKKE kun pga. jobafvisningerne jeg søger pension, dem kan jeg leve med, det er nu min helbreds tilstand som gør at jeg mener at det ville være det bedste for mig. Gad vide om de tænker på kommunen.... hende der er sgu nem... hende trækker vi rundt i manegen som det passer os... Jeg får travlt i næste uge.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2006, 09:40   #6
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Langt om længe fik jeg fat i jobkonsulenten, og han har IKKE lavet den profil ( trods at han nævnte den flere gange til samtalen ) men da jeg spurgte direkte om HAN måtte lave den svarede han at han "kun" have indsamlet oplysninger til brug i profilen når min sagsbehandler skulle lave den (så kunne det han havde skrevet i jounalen "klippes" over i profilen)?? Nå jeg havde også søgt om § 84 hjælp til diabeteskost/medicin for 8 uger siden og IKKE ET ORD har jeg hørt, det ville han rykke min sagsbehandler for, da jeg spurgte til den generelle helbredsundersøgelse som min læge HAR sendt for 3 uger siden anede han IKKE at den var kommet op til kommunen
Jeg tror det bliver sejt det her!!
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2006, 14:09   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

[quote]Helle Smith skrev:
Citat:
Langt om længe fik jeg fat i jobkonsulenten, og han har IKKE lavet den profil ( trods at han nævnte den flere gange til samtalen ) men da jeg spurgte direkte om HAN måtte lave den svarede han at han "kun" have indsamlet oplysninger til brug i profilen når min sagsbehandler skulle lave den (så kunne det han havde skrevet i jounalen "klippes" over i profilen)??
Lige netop det må han gerne, og det er sådan set heller ikke noget problem da det jo er sådan i følge loven at du skal partshøres , det vil også sige at er der noget du er uenig i så skal du have det skrevet ind i din ressource profil .
Og det er så dig og din sagsbehandler der skal udarbejde den sammen , og din sagsbehandler er den der skal lave selve vuderingen af dig i samarbejde med dig

Citat:
Nå jeg havde også søgt om § 84 hjælp til diabeteskost/medicin for 8 uger siden og IKKE ET ORD har jeg hørt, det ville han rykke min sagsbehandler for
,

Her ville jeg hvis jeg var dig, selv kontakte min sagsbehandler , skriv et brev til hende (mange gange er det bedre at have det på skrift hvis det hele er ved at gå i hårdknude.

Skriv evt til hende (sagsbehandleren) at du stiller dig uforstående overfor at du for 8 uger siden har søgt en §84 og at du endnu ikke har hørt noget om det, og om hun vil være så venlig at oplyse dig om sagsbehandlingstiderne i din kommune
Citat:
da jeg spurgte til den generelle helbredsundersøgelse som min læge HAR sendt for 3 uger siden anede han IKKE at den var kommet op til kommunen
Også her ville jeg skrive til min sagsbehandler og høre hvad der foregår i min sag, om hun har modtaget den generelle helbredserklæring og hvad der nu skal ske.
og evt i samme brev bed om en tid hos hende hurtigst muligt.
Citat:
Jeg tror det bliver sejt det her!!
Det kan tit føles sejt at have med systemet at gøre.
Men for mig lyder det som om at du kontakter din jobkosulent i stedet for din sagsbehandler.
Din jobkonsulent er faktsik ikke andet end den der skal hjælpe dig med at finde job.

(trods det at mange jobkosulenter mener at det er ok at både sagsbehandle og fortælle borger hvad de mener, hvor mange timer de kan arbejde, og at de skal op i tid , at de skal / ikke skal søge førtidspension osv... men det er det altså ikke)

Det er din sagsbehandler du nu skal have fat i og det er din sagsbehandler der ved hvad der skal ske, hvordan det går med ressourceprofil osv...
Så prøv at gå den vej istedet for ....

Du kan også vælge at søge fp efter § 17 som før skrevet, du skal nok ikke regne med at få den (det sker sjældent efter §17) men det vil tvinge kommunen til at komme igang med at gøre tingene på den rigtige måde.
..


Held og Lykke med det
Og fortæl endelig os andre her på siden hvordan det hele forløber
  Besvar med citat
Gammel 16-08-2006, 16:10   #8
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Jeg ryster stadig på hovedet!!

Jeg sendt en mail til min sagsbehandler ang. både aktindsigt og en tid til at få lave en profil.... Man "plejer" at få en kvittering på at den er modtaget på kommunen, og den fik jeg ikke, så jeg ringede til min sagsbehandler ( Wow fik fat i hende i 3. forsøg, og hun havde ikke fået mail ) Hun oplyste mig om at hun IKKE havde tid til at starte store ting om nu og det måtte vente til EFTERÅRET!!! Så jeg ville blive indkaldt til samtale til EFTERÅRET!! jamen øh... ok så venter jeg bare til jeg får brev? Ja svarede hun, jeg skriver og indkalder dig :| Så er spørgsmålet bare skal jeg læne mig tilbage og vente eller skal jeg FORLANGE at få en anden sagsbehandler som evt. har lidt mere tid? En 3. mulighed er vel også at skrive til hende og sige hun skal søge en § 17 pension?? Det kan vel ikke tage ligeså lang tid?
Ang. § 84 så syntes hun ikek det var "særlig lang tid" at have ventet fra starten af juli og til nu!!
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2006, 21:20   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej Helle ..

Nej ved gud du ikke skal læne dig tilbage og vente... nu siger din sagsbehandler at hun ikke har modtaget din mail, og det kan du få lidt svært ved at bevise ikke passer ...
Men allerede i morgen burde du gå op på kommunen og aflevere et brev til din sagsbehandler hvori du beder om aktindsigt efter lovens regler (inden for ti dage)

Her er hvad der står om aktindsig hos DSI

6. Hvorfor og hvordan får du aktindsigt?

Ved at bede om aktindsigt kan man kontrollere, at myndigheden ligger inde med alle oplysninger, og at de er korrekte. Det giver mulighed for at rette forkerte eller upræcise oplysninger. I en klagesag kan det også være relevant at bede om fornyet aktindsigt hos klageinstansen. Dels kan der være fremkommet nye oplysninger, dels kan man kontrollere, hvilke dokumenter kommunen har fremsendt til ankeinstansen.

Alle har ret til at se de breve, erklæringer, beregninger, notater m.v., der ligger i ens egen sag. Man kan anmode om at få kopier af sagens akter. Er der tale om særlig omfattende sagsakter, kan myndigheden dog henvise dig til at gennemlæse akterne hos myndigheden.

En begæring om aktindsigt skal som udgangspunkt afgøres af myndigheden/kommunen inden for 10 dage. Hvis man ikke får aktindsigt, kan man klage til det sociale nævn.

DSI anbefaler, at man altid benytter sig af retten til aktindsigt. Men man skal gøre det i god tid, inden afgørelsen træffes. Formålet er at finde ud af, om kommunen har de oplysninger, den skal have og rette de oplysninger, som er forkerte.

Hvad ang din §84 skriver du en anmodning til hende om at få sagsbehandlingstiderne for en sådan ansøgning (det burde ligge på kommunens hjemmeside)

Hvis jeg var dig, så ville jeg holde brevene adskilt ..
Altså sådan at du skrev 1 brev hvor du beder om aktindsigt.
1 brev hvor du beder om sagsbehandlingstider
1 brev hvor du beder om en tid hurtigst muligt med henblik på at få lavet din lovbefalet ressoureprofil så i kan få afklaret din situation.

Vent derefter i ti dage, se om der kommer nogen akter og gå videre derfra ...
Det er vigtigt at du tager brevene og går op på kommunen og aflevere dem og får kvitteret for modtagelsen




Du kan evt skrive til hende at det psykisk tære så hårdt på dig at gå rundt i uvisheden og du derfor gerne ser at i kommer igang med din sag hurtigst muligt.

Hvis det var mig ville jeg samtidig skrive et brev til borgmesteren med hændelses forløbet..


MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 19-08-2006, 17:02   #10
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hvilken kommune bor du i Helle ?

Og uden tvivl, du skal skrive en klage over at du først kan komme til samtale til efteråret.
§ 84 ansøgning må tage 3 eller 4 uger at behandle.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvilke rettigheder vedr. pensionsansøgning nuller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 01-03-2013 10:22
Lægekonsulenters rolle i pensionsansøgning? Jytte Bøje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-12-2009 21:39
Har lige et spørgsmål ang pensionsansøgning Louise At søge førtidspension 18 10-02-2009 15:05
Pensionsansøgning §17 - høring Lotte A. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 17-04-2008 13:42
Om §17 og §18 Pensionsansøgning @PerChr Nyt om loven 0 21-01-2008 17:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension