K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2008, 13:13   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs up Vigtigt !!!! om fleksjob.

brev på 3F...


Fleksjob på hel- eller deltid?

Jeg har igennem længere tid haft store problemer med mit helbred.

Det har betydet, at jeg har været sygemeldt i en periode.

Jeg er 52 år og har i hele mit arbejdsliv arbejdet fuld tid dels inden for kontor, dels rengøringsområdet. Arbejdet var meget hårdt, men jeg har alligevel hidtil arbejdet på fuld tid, senest som ufaglært inden for industriområdet.

I 2003 blev der fyret nogle, og jeg røg desværre også med i den fyringsrunde.

I 2004 fik jeg arbejde igen inden for rengøringen, men det var kun på 29 timer om ugen, og jeg fik supplerende understøttelse.

Arbejdspladsen skulle skære ned, og jeg blev fyret. Jeg var igen på understøttelse og fik fuldtidsunderstøttelse. På grund af helbredsproblemer måtte jeg sygemelde mig sommeren 2006 og fik fuld sygedagpenge fra kommunen.

Jeg har haft mange samtaler med min kommune. Der har været enighed mellem mig og kommunen om, at jeg ikke kunne klare at være på arbejdsmarkedet længere. Vi fandt i fællesskab ud af, at jeg måtte have et fleksjob, men lige nu er der ikke noget fleksjob, så jeg skal have ledighedsydelse.

Kommunen har sagt til mig, at fordi mit rigtige arbejde senest har været på deltid, så vil de kun give mig deltidsledighedsydelse.

Er det rigtigt? Jeg er ret bekymret.

Hilsen

Kirstine
Svar

Der er mange medlemmer, der har været meget usikre på, hvad de nye regler, der trådte i kraft 1. juli 2006, betyder. Reglen betyder, at kommunen kan give deltidsfleksjob til personer, der tidligere har arbejdet på deltid i den ordinære beskæftigelse, inden de visiteres til fleksjob.

For dig skal kommunen ikke alene se på det arbejde, du havde som rengøringsassistent, hvor du arbejdede 29 timer om ugen. Kommunen skal se på, hvad du havde som forsørgelsesgrundlag, det vil sige, hvad var det, du levede af, inden du kom i fleksjob.

Du fortæller, at du var fuldtidsledig og fuld tid på sygedagpenge, inden du blev visiteret til fleksjob. Det betyder, at kommunen ikke skal kigge på det sidste job, du havde for nogle år tilbage, hvor du arbejdede 29 timer om ugen, men de skal se på, hvad du havde at leve for (hvad var dit forsøgelsesgrundlag, inden du blev visiteret til fleksjob).

For dig var det fuldtidsunderstøttelse og fuldtidssygedagpenge.

Derfor skal du have et fuldtidsfleksjob og fuld ledighedsydelse. Hvis kommunen fastholder, at du kun skal have deltidsledighedsydelse/fleksjob, er det forkert.


Jeg kan fortælle dig, at netop dette problem er rejst over for beskæftigelsesministeren, og han har senest svaret på dette spørgsmål 15. august 2007 og meddelt, at det skal være, som jeg har beskrevet.

Mit råd til dig er, at du skal gå op på kommunen og medbringe dette svar. Får du ikke kommunen til at ændre opfattelse og give dig fuldtidsledighedsydelse/fleksjob, må du endelig kontakte mig igen.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen

Ida Bang Andersen

link :

http://forsiden.3f.dk/article/200801...3&profile=2140
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 13:53   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kommunen skal udover det hidtidige forsørgelsesgrundlag OGSÅ se på ÅRSAGEN til, at man arbejdede på deltid.

Hvis årsagen skyldtes helbredet, så SKAL man også tilbydes fleksjob på fuldtid.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2008, 17:23   #3
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Du skal selvfølgelig have ledighedsydelse på fuld tid.

Jeg har selv været igennem problematikken og heldigvis var kommunen ikke "undvigende" på det punkt.

Fordi jeg arbejde 37 timer om ugen og også havde overarbejde, men kun 58% lungefunktion, blev det vanskeligere og vanskeligere at klare det. Derfor søgte jeg selv ned på 30 timer for at prøve at klare mig på den måde.

Da jeg allerede året efter, søgte om fleksjob, der blev lavet som en fastholdelse i det eksisterende job, sagde jobkonsulent, at jeg selvfølgelig skulle tilbydes fleksjob på "fuld tid".

Senere har man fra kommunens side undladt at arbejdsprøve mig mere end een gang, fordi man anså mit forsøg på de 30 timers uge (med deraf følgende nedgang i lønnen), som mit eget forsøg på at fastholde mig selv på arbejdsmarkedet.

Desværre har min veninde været ude for det samme. Altså at gå ned i tid til 30 timer og så få at vide, når sygedagpengene skulle betales, at hun kun kunne få deltidssygedagpenge . Heldigvis havde hun sin fagforening i ryggen og dén gik ikke. Kommunen måtte hoste op med sygedagpenge på fuld tid.

Det spørgsmål svares der tilsyneladende forskelligt på fra kommune til kommune. Man har indtrykket af, at de siger "Går den, så går den - og så slipper vi for at betale de penge!"
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2008, 18:52   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
En sag om en fra Sorø med nedsat lungekapacitet.

Er det endnu en, eller er det din sag, Strikkeline?


Citat:
Jeg har utrolig ofte lungeinfektioner. I 2003 søgte jeg sammen med min læge om fleksjob i mit daværende job, fik det, men blev fyret i 2004 pga. rationaliseringer i firmaet. Var arbejdsløs til 2006, hvor jeg kom i fleksjob med 16-timers uge, men var for syg og træt. Min lungefunktion var på 48 pct. Jeg søgte om førtidspension

http://soendag.dk/visbrev.aspx?b=3516&menu=smenu1
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2008, 19:44   #5
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Hej Zuza,

Det var altså GODT set!

Ja - det er mig.... Jeg skrev til Hanne Reintoft, som var sød til at hjælpe.

Udover mit indlæg og Hanne Reintofts svar i linket, var hun medvirkende til at jeg kunne søge nogle midler fra en fond. Disse penge blev brugt til næsten at nedbringe mit banklån, så jeg nu kan overskue det hele lidt bedre.

Alt dette kom sig af, at jeg havde fået støtte til medicin fra september og året ud (2006). Men da jeg i 2007 prøvede at ansøge kommunen om hjælp til min astma-medicin, blev ansøgningen afslået med det svar, at mit rådighedsbeløb var for højt. Jeg ankede, men kommunen fik ret. Ankeinstansen ville "ikke gå ind i", hvorfor jeg kunne få hjælp i 2006 men ikke i 2007.

Det kender I andre sikkert en masse til, men kommunerne har tilsyneladende forskellige niveauer for hvad ens rådighedsbeløb er. Det vil sige, at der er mange udgifter de ikke "godkender" bl.a. udgifter til afbetaling af banklån - endda også udgifter til afdrag på lån, man har fået af kommunen selv.

Så det bedste man kan gøre, hvis man overhovedet kan, er IKKE at have nogen form for gæld overhovedet.
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vigtigt Hejdien Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 25-03-2012 00:22
Se Her Vigtigt Hejdien Politik og Samfund 37 19-10-2007 08:06
vigtigt ! popiae Alt det andet 0 18-10-2007 22:31
Vigtigt vigtigt vigtigt Stella Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 18-10-2007 12:02
VIGTIGT HUSK Hejdien Dit og Dat 3 29-01-2007 04:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension