K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2008, 21:02   #1
Kiksen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kiksen er ny på vejen
Højskoler

Hej!

Når man nu får den mellemste pension og er enlig, er det så muligt at få tilskud til ophold på en højskole? Og hvis, er det så bare et par kroner?
Kiksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2008, 21:43   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej kiksen og velkommen til.

Umiddelbart står der intet om førtidspensionister, men jeg synes, du skulle prøve at se nærmere på det link, jeg har sat nederst.

Du kan jo kontakte højskolernes sekretariat og spørge, om de ved, om din kommune giver tilskud.

Hvis ikke, så prøv at skrive til din kommune.

Måske Ældresagen ved noget.

Du kan prøve at læse her:

Citat:
Kommunestøtte
Nogle kommuner yder støtte til højskoleophold. Beløbets størrelse varierer fra kommune til kommune.
Ansøgningsskema fås fra den højskole, man har tilmeldt sig.
Når højskolen og eleven har udfyldt hver sin del af skemaet sendes det videre til kommunen (skoleforvaltningen/kulturel forvaltning).

Supplerende kommunestøtte
Uafhængigt af det tilskud, der sædvanligvis ydes af kommunen, kan der ydes supplerende kommunestøtte til elevbetalingen til dækning af ekskursioner, særlige undervisningsudgifter, samt transportudgifter.
Tilskuddet ydes ifølge Lov om aktiv socialpolitik.
Tilskuddet kan gives til unge arbejdsløse eller til unge, som efter en konkret vurdering står i fare for at blive arbejdsløse.
Særligt ansøgningsskema kan fås på højskolerne og skal sendes til den kommune, hvor du er tilmeldt folkeregisteret.
http://www.folkehojskoler.dk/lange-k...ser-og-stoette

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 01:02   #3
Kiksen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kiksen er ny på vejen
Tusinde tak for dit svar! Jeg er efterhånden træt af at gå herhjemme, og jge synes, det er umuligt at finde noget at lave, da jeg slet ikke kan klare at arbejde på fuldtid eller deltild under alm. vilkår. Kommunen har også sagt, at de ikke må hjælpe mig med at finde et skånejob mere. Og hvis jeg endelig finder et, skal de se, om de har råd til at give løntilskud. Så det kunne være alletiders, hvis jeg kunne komme på et kort ophold på en højskole. Jeg har desværre ikke selv råd til at betale hele beløbet.
Kiksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 01:05   #4
Berit p
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2007
Lokation: esbjerg
Indlæg: 91
Styrke: 17
Berit p er ny på vejen
Hvilken salgs højskole er det du tænker på. Jeg har enmlig arbejdet på højskole (i flex-job) de sidste 7 år. Der er nemlig forskellige slags højskoler, forskellige slags kurser. Og det er alt efter hvilken slags du vælger hvad de giver i tilskud.
Berit p er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 01:09   #5
Kiksen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kiksen er ny på vejen
Det ved jeg egentligt ikke. Det skal i hvert fald ikke være et sted, hvor der kun er helt unge mennesker og heller ikke et sted, hvor de dyrker meget idræt. Ellers har jeg ikke de store krav.
Kiksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 01:58   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kiksen skrev:

Citat:
Kommunen har også sagt, at de ikke må hjælpe mig med at finde et skånejob mere. Og hvis jeg endelig finder et, skal de se, om de har råd til at give løntilskud
Har du søgt om forhøjelse af din pension?
Jeg ved ikke så meget om den gamle ordning, men ved, at der er mulighed for, at man skriver ressourceprofil på dig for at undersøge en evt. forhøjelse.

Hvis kommunen siger sådan, så burde den vel forhøjes.

Citat:
ikke være et sted, hvor der kun er helt unge mennesker og heller ikke et sted, hvor de dyrker meget idræt.
Jeg faldt over Rørvig Højskole. De mellemlange kurser er vist med lidt ældre deltagere... og ikke idræt. Du kan finde det på det link, du fik af mig længere oppe i tråden. Der stod noget med cirka 1.100 pr. uge, inkl. kost. Det så lidt spændende ud.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 11:21   #7
Berit p
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2007
Lokation: esbjerg
Indlæg: 91
Styrke: 17
Berit p er ny på vejen
Prøv højskolernes hus. De har brochure og kontakt til alle højskoler i landet. Og dem arbejdede vi også tøt sammen med. Dy kunne også prøve Esbjerg højskole (www.eh.dk) Det var der jeg arbejdede. Og der har/havde de da meget forskelligt og til forskellige aldre. Og det tætteste man kom idræt var et tilbud om stavgang med profesionelle trænere. men det var kun et tilbud, ingen tvang. Vi havde også en oversigt over hvilke kommuner der gav hvilke tilskud o.s.v. Det er værd at kigge på.
Berit p er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 13:15   #8
Kiksen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
Kiksen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Kiksen skrev:



Har du søgt om forhøjelse af din pension?
Jeg ved ikke så meget om den gamle ordning, men ved, at der er mulighed for, at man skriver ressourceprofil på dig for at undersøge en evt. forhøjelse.

Hvis kommunen siger sådan, så burde den vel forhøjes.



Jeg faldt over Rørvig Højskole. De mellemlange kurser er vist med lidt ældre deltagere... og ikke idræt. Du kan finde det på det link, du fik af mig længere oppe i tråden. Der stod noget med cirka 1.100 pr. uge, inkl. kost. Det så lidt spændende ud.

Jeg kan ikike få den forhøjet. Jeg fik at vide, at der er nye regler, så jobcentret må ikke hjælpe folk på FP med at finde skåbejob. Sådan skulle det være for alle.
Kiksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 13:44   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er forkert, Kiksen... og en lodret løgn, hvis din kommune siger sådan.

Det har de netop skrevet om i Århus (det lagde jeg på k10 i går).

Da du IKKE har fået den højeste pension, betyder det, at kommunen mener, at du har en restarbejdsevne, og denne SKAL de tilbyde dig at udnytte.

Og når din kommune siger, at den IKKE vil, så afholder kommunen dig fra at blive selvforsørgende.

Det er jo en selvmodsigelse, ikke?

Jeg synes, du skal sende en ansøgning om forhøjelse og bede om at få udfyldt en ressourceprofil, så kommunen tvinges til at tage stilling til, om de vil hjælpe dig til skånejob eller forhøje din pension.

Kommunen skal ikke ulovligt fastholde dig på en lavere ydelse, end du er berettiget til.

Du skal bede om et SKRIFTLIGT afslag og se, om de TØR skrive den forklaring, du skriver nedenunder. Det er ikke en lovlig begrundelse, at jobcentret ikke må hjælpe dig. Hvis ikke jobcentret kan, så skal Socialafdelingen, og det SKAL Jobcentret skrive i sit afslag. Det står OGSÅ i loven, at kommunen skal rådgive dig om andre muligheder.

Hvis du orker at søge, er du velkommen til at spørge her undervejs.

Jeg ved ikke, hvor meget det kan betyde for dig økonomisk, men lidt har jo også ret... især når man har så få penge, som du har.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension