K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2008, 15:45   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
alle læger, sygeplejersker og tandlæger deler informationer om dig.

Jeg ved ikke med jer , men det her bryder jeg mig overhovedet ikke om !!!

Det er da for galt !!!! har vi overhovedet lov til at have et privatliv !

Jeg græmmes virkelig over at vi som borgere slet ikke bliver spurgt om noget

det her bør vi ikke finde os I !!!


Nu kan tandlægen også læse om din kønssygdom
3. januar 2008 Nyhedsavisen.

Ny sundhedslov gør alle patientjournaler elektroniske, så alle læger, sygeplejersker og tandlæger deler informationer om dig. Forbrugerrådet frygter krænkelse af privatlivets fred.


http://avisen.dk/forbrugerraadet-pri...v--030108.aspx

Af: Pernille Mainz (Journalist)


Snart kan oplysninger om en overstået kønssygdom eller psykiske lidelser, man har haft for ti år siden, ses af alle læger, tandlæger og sygeplejersker.

Danskerne har nemlig fået en ny sundhedslov, som giver mulighed for en elektronisk patientjournal. Den skal sikre en bedre behandling for patienterne, så livsnødvendige informationer ikke går tabt.

Men loven øger også risikoen for, at andre kan misbruge vores meget private oplysninger og krænke vores privatliv. Det mener Forbrugerrådet, der er bekymret.

Tilliden går fløjten

- Automatisk videregivelse af sundhedsinformationer kan give problemer, for spørgsmålet er, om forbrugerne kan have tillid til, at deres oplysninger behandles med fortrolighed og respekt. Og hvem, der egentlig har adgang til informationerne, forklarer sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Sine Jensen.

I øjeblikket har den enkelte læge sit eget it-system, hvor de lægger informationer om patienternes ind. Men med den nye lov kan alle andre læger, sygeplejersker og tandlæger få adgang til det.

Det øger risikoen for, at oplysningerne falder i de forkerte hænder.

- Det kan give nogle problematiske pressehistorier, hvis en journalist får adgang til en kendt skuespillers brug af medicin, advarer Sine Jensen.

- For alle os andre kan der også være ubehageligheder forbundet med den nye lov. Hvis jeg er på hospitalet for at få ordnet mit knæ, behøver lægen ikke vide, hvis jeg har været behandlet for en psykisk lidelse. Der er ting, man gerne vil have skal forblive helt privat, siger hun.

Lægeforeningen jubler

Men Lægeforeningen er glad for, at lægerne nu kan udveksle viden med hinanden.

- Vi har efterspurgt den eletroniske journal i en årrække, for når vi indlægger en akut patient, er det vigtigt, at vi ved, hvilken medicin patienten får og kender til overfølsomhedsreaktioner for eksempel overfor penicillin, siger foreningens formand, Jens Winther Jensen.

Alligevel forstår han Forbrugerådets reaktioner.

- De skal vægte forbrugernes sikkerhed højt. Men patienter, der ikke er ressourcestærke, har brug for, at sundhedsvæsnet tager over. Og privatlivets fred er en central del af lægeløftet og noget, som vi går langt for at forsvare, forklarer han.

Lægen er tryg ved, at man kan se, hvem der har været inde og søge informationer på en patient:

- Bliver de brugt uberettiget, skal det selvfølgelig straffes via en retssag.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 16:16   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det er da uhyggeligt.

Gad vide, om kongehuset, dommere, læger, folketingsmedlemmer osv. får SPÆRRING på?!

Forestil jer lige, hvis nogle hacker sig ind på denne enorme database.
Tænk, hvis de begynder at afpresse nogen, fordi de er i besiddelse af højtstående embedsmænds, politikeres eller andres sygdomshistorie.

Eller hvis nogle, der kender nogle, kan få fjernet "ubehagelige diagnoser", før de stiller op til folketingsvalg eller andet.

Det er altså for uhyggeligt.

Se, hvad der skete i England. Dybt personlige oplysninger "forsvandt".

Vi havde også en kommune for nylig, hvor alle og enhver fik adgang til ALT om kommunens borgere.

På tekst-tv kan man se, at der er sket en kraftig vækst i "indbrud" på netbanker... og de skulle være meget sikre.

Men jeg tør æde min gamle hat på, at der bliver "spærring" for adgang til V.I.P.ernes journaler.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 17:06   #3
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Her er hvad der skrives på sundhed.dk


Citat:
Lovgivning

Såfremt lægen uberettiget videregiver (brud på tavshedspligt) eller udnytter (økonomisk) fortrolige oplysninger, er det omfattet af straffelovens §§ 152-157.

Såfremt lægen skaffer sig adgang til fortrolige oplysninger, som denne ikke er berettiget til at se, så er dette strafbart i henhold til persondatalovens § 70.

Endelig kan en patient, som finder, at en sundhedsperson har overtrådt samtykkereglerne, tavshedspligten eller videregivelse af oplysninger, indbringe dette for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn (PKN) (patientrettighedsloven og centralstyrelsesloven - og senere samlet i Sundhedsloven), som - såfremt PKN finder, at regler er overtrådt - kan give en næse til sundhedspersonen eller viderebringe sagen for anklagemyndigheden (politiet - som så vurderer efter straffeloven eller persondataloven).

Det skal fremhæves, at der føres tæt kontrol med praktiserende lægers brug af e-journal. Praktiserende læger kan blive bedt om at redegøre for deres opslag i systemet.

Derudover skal de praktiserende læger i forbindelse med indhentning af samtykke over for patienten klart gøre opmærksom på, at det er et "alt eller intet samtykke", dvs. at det ikke er muligt at afgrænse søgningen til kun at gælde bestemte behandlinger.
KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 17:19   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Derudover skal de praktiserende læger i forbindelse med indhentning af samtykke over for patienten klart gøre opmærksom på, at det er et "alt eller intet samtykke", dvs. at det ikke er muligt at afgrænse søgningen til kun at gælde bestemte behandlinger.:
citat

Så skal de bede om samtykke fra mig eller hvad ...?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 17:44   #5
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Ja, det vil jeg da mene at de skal.

Fra faktaark om e-journal(pdf):

Citat:
Hvordan er sikkerheden?

e-journal lever op til samtlige gældende sikkerhedskrav. Alle oplysninger er krypteret og adgang til e-journal forudsætter en digital signatur. Som en ekstra sikkerhed transporteres data via det lukkede danske sundhedsdatanet, som er opbygget af MedCom.

Det er kun autoriseret sundhedspersonale, der kan få adgang til e-journal og det forudsætter, at patienten har givet sit samtykke.
KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 18:17   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmm kan man få adgang til alle sine egne papir ved hjælp af digital signatur ? eller er oplysninger om mig forbeholdt dem med en videregående uddannelse (eller min nabo der er sygeplejske )
  Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 18:21   #7
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Det er meningen at du selv skal have adgang.

Indtil videre har du i hvert fald adgang til dine hospital behandlinger og medicin profil.

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 22:07   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
ja jeg har en gang været inde og se min hospitalspapir men kan da ikke finde dem mere, men det er nok bare mig der roder
  Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 22:18   #9
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Ja, det må det være, for mine er der da endnu. Opdateret efter en 10 dages tur i december.
Jeg gider ikke logge på nu, men mener at du fra din personlige side, skal klikke på "Mine oplysninger" og så tage den derfra.

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 22:52   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
KimH takker kigger igen senere de må jo være der
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyhederne, klager over tandlæger Vovse Politik og Samfund 5 28-09-2013 23:21
Sygeplejersker skal være læger Stella Politik og Samfund 5 20-02-2009 08:39
læger ønsker hurtig hjælp til alle buster Dit og Dat 0 21-10-2008 08:33
Sagsbehandlere lækker private informationer afrodite Et godt link! 4 10-08-2008 12:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension