K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2008, 13:48   #1
sanne52
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2007
Lokation: aalborg
Indlæg: 58
Styrke: 17
sanne52 er ny på vejen
Unhappy meget usikker

Hej,Jeg håber der måske er nogle der kan hjælpe mig med nogle svar.Lidt kort fortalt,kom jeg på flexjob som dagplejer i 2005.Min arbejdsevne var nedsat med det halve.Jeg fik lavet en ressourceprofil.grunden til at jeg kom på flex var at jeg har forkalkning i den ene skulder.Siden har jeg fået slidgigt i nakken mellem skulderbladene,og lænden,har smerter i fingre og fødder,kan ikke gå,stå for længe,er tit meget træt og har konstant smerter,nogen dage værre end andre.har været sygemeldt siden feb 2007 og fyret fra mit arbejde pr. 31/12 07.Søgte pension efter § 18,Fik af vide af min sagsbehandler at min sag skulle på Teammøde d.13 dec.Jeg fik afslag fordi de mener jeg kan arbejde 12 timer om ugen.Jeg har ikke set min ressourceprofil,jeg har ikke fået tilbudt at komme med til det møde.Jeg har ikke fået lavet en speciallægeerklæring.Jeg har modtaget opfølgningsjournal ,når jeg har været til samtale ved sagsbehandler,og der er godt nok skrevet alt ned ang mine smerter.Jeg bliver nervøs over at skulle arbejde,da jeg er bange for at jeg ikke kan noget som helst når jeg kommer hjem.hvis jeg har været ude at handle er jeg ødelagt resten af dagen,bare at gå med min hund tager på mine kræfter.Men desværre kan man ikke se hvor ondt jeg har,man kan kun høre hvad jeg siger.Nogen siger min sag er grebet forkert an.Andre siger at jeg skal gøre hvad kommunen siger,det vil jeg også og så må jeg tage det derfra,ellers mister jeg mine dagpenge.Men hvor har jeg lidt energi til at kæmpe,kan godt mærke at der lige har været Jul hvor der har været lidt mere at se til, og det svier til mig selv nu.
Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd til mig,og kan finde hoved og hale i det jeg har skrevet.
Mange hilsner fra Sanne
sanne52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 14:37   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Sanne52 jeg hakker lige lidt i din historie ellers kan jeg ikke selv overksue den og kommer til at sige noget volapyk og gøre dig mere forvirret

Men her kommer det


Citat:
Hej,Jeg håber der måske er nogle der kan hjælpe mig med nogle svar.Lidt kort fortalt,kom jeg på flexjob som dagplejer i 2005.

Min arbejdsevne var nedsat med det halve.
Jeg fik lavet en ressourceprofil.

grunden til at jeg kom på flex var at jeg har forkalkning i den ene skulder.

Siden har jeg fået slidgigt i nakken mellem skulderbladene,og lænden,har smerter i fingre og fødder,kan ikke gå,stå for længe,er tit meget træt og har konstant smerter,nogen dage værre end andre.

har været sygemeldt siden feb 2007 og fyret fra mit arbejde pr. 31/12 07.

Søgte pension efter § 18,Fik af vide af min sagsbehandler at min sag skulle på Teammøde d.13 dec.

Jeg fik afslag fordi de mener jeg kan arbejde 12 timer om ugen.
Sanne det afslag har du forhåbentligt fået på skrift, de SKAL invitere dig med til mødet det er noget der står i loven..

Når de giver dig afslag fordi de mener at du kan arbejde 12 timer skal der stå i afslaget hvad de mener du kan påtage dig af arbejde og hvilke områder det er de mener at du kan påtage dig ..

det er ikke nok bare at give afslag på begrundelsen at man mener du kan arbejde 12 timer.

Citat:
Jeg har ikke set min ressourceprofil,jeg har ikke fået tilbudt at komme med til det møde.
Alene det at du ikke har set og godkendt din ressourceprofil er nok til at sagen er ugyldig også det at du ikke er blevet tilbudt at møde med temaet først er med til at gøre at sagen ikke er behandlet korrekt som den skal efter loven.

Citat:
Jeg har ikke fået lavet en speciallægeerklæring.Jeg har modtaget opfølgningsjournal ,når jeg har været til samtale ved sagsbehandler,og der er godt nok skrevet alt ned ang mine smerter.
Det er ikke godt nok det skal indarbejdes i din ressourceprofil hvordan du har det , det skal også indarbejdes hvordan du har det med smerter i hverdagen og hvordan du fungere i hverdagen, det er derfor at den ressourceprofil er så vigtig, den kan være med til at vise hvordan man fungere som helt menneske...

Det er jo ikke nok at du bare kan arbejde hvis du når du så kommer hjem igen ikke har mulighed for at være noget andet end en udaset krop i et hjørne ..

Citat:
Jeg bliver nervøs over at skulle arbejde,da jeg er bange for at jeg ikke kan noget som helst når jeg kommer hjem.

hvis jeg har været ude at handle er jeg ødelagt resten af dagen,bare at gå med min hund tager på mine kræfter.

Men desværre kan man ikke se hvor ondt jeg har,man kan kun høre hvad jeg siger.
Det er der ikke noget at sige til også derfor at det er skrup harmmerende forkert og arrogant hvad det er din kommune udsætter dig for , den ressourceprofil skal være i orden og de skal høre hvad du siger og se hvad du skriver ..

Citat:
Nogen siger min sag er grebet forkert an.
Hvis det du skriver her er den måde den er kørt på så er det skrup-hammerende forkert og den burde ankes

Citat:
Andre siger at jeg skal gøre hvad kommunen siger,det vil jeg også og så må jeg tage det derfra,ellers mister jeg mine dagpenge.Men hvor har jeg lidt energi til at kæmpe,kan godt mærke at der lige har været Jul hvor der har været lidt mere at se til, og det svier til mig selv nu.
Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd til mig,og kan finde hoved og hale i det jeg har skrevet.
Sanne jeg kan godt forstå at det hele er for meget og at du kan føle dig forvirret det kan vi alle i dette system, for mig ser det ud til at du har valgt ikke at anke sagen , må jeg spørge om hvorfor ?

det behøver ikke være en kamp, jeg skal gerne hjælpe dig med at skrive ned sådan at du får alle regler og love med sådan at man kan påvise alle de tilfælde hvor kommunen har fejlet i din sag....

Du skriver at du vil makke ret fordi du ikke har råd til at miste dine dagpenge , når du skriver dagpenge så formoder jeg at du mener ledighedsydelse ?

Du mister ikke din ledighedsydelse ved at anke sagen, det at din sagsbehandler har søgt en § 18 til dig viser også at hun mener at du ikke har mere arbejdsevne , så jeg vil mene at der er glippet et par ting i din sagsbehandling ...

uanset hvor retsløse vi syge er ved at være i dag, ja så er det sådan at der er en gældene lovgivning og den virker altså stadig , så det at du anker et afslag omkring førtidspension er ikke ensbetydene med at du mister din ledighedsydelse og det håber jeg ved gud heller ikke at nogen på kommunen har givet dig indtryk af ?

ved en anke siger du bare, jeg er ikke enig med jer og jeg mener ikke at jeg har en arbejdsevne på 12 timer , det eneste du ikke må er at skrive at du IKKE VIL arbejde, men at du ikke mener at kunne klare de 12 timer er helt og aldeles gangbar, og ikke noget du skal miste noget for, det er en menneskeret i Danmark at anke sådanne sager ...

Håber at du kan bruge svaret og hvis du har besluttet at din sag ikke skal ankes så respektere jeg dette, men du skal føle med dig selv hvad det er du vil og ikke høre efter hvad andre siger....

Netop det at kommunerne oplever at så mange ikke magter og tør at anke deres afgørelser gør jo at de slipper godt afsted med at lave mange forkerte afgørelser ....

Her på siden har vi Saftbyen der ankede sin afgørelse og den nåede aldrig til ankestyrelsen, for kommunen valgte selv at gøre deres afgørelse om og det må man formode er fordi de godt selv kunne se at de gjorde i nælderne

Og som du også vil kunne læse i tråden så er det en lang og hård kamp, men det kan vise sig at være til dit bedste , lad os det vide hvis du får mod på at anke og hvis der er noget vi kan hjælpe dig med

tråden til saftbyen ligger her http://www.k10.dk/showthread.php?t=1339
Held og lykke med det hele


MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 15:08   #3
sanne52
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2007
Lokation: aalborg
Indlæg: 58
Styrke: 17
sanne52 er ny på vejen
Hej Hejdien.Mange mange tak for dit svar.For det første mente jeg sygedagpenge sagsbehandleren ringede samme dag og sagde det med afslag.Jeg sagde til hende jeg gerne ville havde det på skrift som de havde på mødet.Det fik jeg et par dage efter.Der stod bla. Lider af højresidige skuldersmerter,og er operert herfor med begrænset effekt.Desuden smerter og gener fra nakke,bryst,lænd fingre og tæer.Hun lider af hovedpine og har tinitus.Sover elendigt om natten og kan ikke finde hvile.Funktionsniveauet er ringe og Susanne har svært ved at forestille sig hvilket job hun vil kunne bestride,Hun føler sig slidt op,men tænker at hun måske ville kunne klare et skånejob.feks. på et plejehjem hvor hun kunne spille spil med de ældre.
Der vurderes at være grundlag for at afprøve Susanne i forhold til andet felxjob.Hun har mange gode personlige og faglige ressourcer som vurderes at kunne anvendes i skånsomme arbejdsfunktioner.
Dette er hvad jeg har fået papier på.det var i tlf. hun sagde 12 timer om ugen.Hun pressede mig til at sige at det var i orden, for ellers kunne hun ikke forlænge mine sygedagpenge. Der bliver også skrevet i brevet : At alle revalideringsmuligheder skal være afprøvede og udtømte førend en pension vil kunne overvejes.
Jeg er nok "lidt" auritetstro,men vil ringe til hende i morgen,for jeg synes heller ikke selv dette her er i orden.Hun sagde også at jeg skulle bruge Julen til at tænke over hvad jeg kan klare af arbejde.det er meget svært,det er så nemt at sige,men mega svært for den der ikke har det godt at skulle tænke i de baner.Skriv endelig hvis der er noget du er usikker på eller vil vide mere om
mange hilsner fra Sanne
sanne52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 16:19   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Sanne er du i fagforening ?

Jeg syntes at det lyder underligt , hvis der er søgt en § 18 til dig, så burde der være helt specifikke jobfunktioner du kunne varetage.

og du mister ikke dine sygedagpenge ved at anke en sag, du kan sagtens anke din sag og samtidig samarbejde med kommunen, du må bare ikke nægte at gøre de ting de vil have dig til , som en evt arbejdsprøvning, men det kan sagtens lade sig gøre at samarbejde samtidig med at du anker din sag .....

der er stadig problemer i din sag ang din ressourceprofil ....

Hvis du har været på sygedagpenge siden feb 07 så ryger du allerede i næste månede ind i at skulle have forlænget dem, nu ved jeg ikke hvad kommunen har gjort i forhold til din arbejdsevne mens du har gået på sygedagpenge men som flekser på sygedagpenge , skal man igennem nøjagtigt det samme som "almindelige " mennesker på sygedagpenge ..

Det vil sige, de burde have alle disse ting som arbejdsprøvning osv på plads nu , du skal have været kontaktet hver 8 uge ang dit helbred og din tilbagevende til arbejdsmarkedet ...

Din sagsbehandler kan ikke bare sige til dig at dine sygedagpenge skal stoppes , for der må jo være nogle gevaldige svipsere for dem i din sygedagpenge sag, siden at det ikke allerde er afklaret hvad du kan (altså arbejdsprøvning osv ) at kommunen sjusker med din sag det skal du bestemt ikke lastes for ....

Jeg ved ikke om du kan optage din samtale med sagsbehandleren , ellers vil jeg klart anbefale dig kun at kontakte hende på skrift så der ikke opstår uoverensstemmelser om hvem der har sagt hvad....

Jeg er selv flekser og sygemeldt , og sådanne ting som sygeopfølgning skal foregår nøjagtigt som forskrevet i loven for alle, og er din sag ikke blevet behandlet sådan (og det er den ikke hvis ikke din ressourceprofil er opdateret i samarbejde med dig ) så er der også et problem der ....

du kan læse om sygedagpengeloven her http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/S...Opfolgning.htm her kan du også se om kommunen har opfyldt de forpligtigelser over for dig og loven som de skal ....

(jeg tvivler )

du vil også kunne læse om sådanne ting som opfølgningsplan som der skal laves af din kommune osv...

du skal også lige være obs på at stop af sygedagpenge også skal medfølge en ankevejledning ellers er den ugyldig og det samme går for dit afslag på pension..

du siger du bad din sagsbehandler om noget fra mødet , men jeg formoder at det brev du har fået indeholder paragraffer om efter hvilke lov du har søgt og efter hvilke paragraffer du har fået afslag ?

hvis ikke er det ikke et gyldigt afslag og det er det heller ikke hvis ikke det indeholder en ankevejledning , og vil du ringe og snakke med din sagsbehandler om det i morgen, så kunne det måske være en god ide at skrive nogle spørgsmål til hende ned, og endnu bedre ville det være hvis du har hendes mailadresse at sende spørgsmålene til hende og bede hende om at skrive svarene ned (sig til hvis du vil have tips til spørgsmål )

Nu kender jeg jo ikke til din sag , så det kan være svært her gennem forum at se hvad der går galt men der er nogle ganske simple regler der SKAL være opfyldt inden man kan give afslag og som SKAL være opfyldt når man er på sygedagpenge og er disse ikke opfyldt så er der fejl i din sag ....

En meget vigtig en er opfølgningsplanen som mange kommuner "glemmer"

den siger
Citat:
Opfølgningsplan

I sygedagpengesager skal kommunen ved den første samtale tage stilling til udarbejdelsen af en opfølgningsplan med særlig fokus på arbejdsfastholdelse og tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Planen, som senest skal udarbejdes i umiddelbar forlængelse af den anden opfølgning, skal indeholde mål for opfølgningen, og den konkrete opfølgningsindsats skal fremgå af planen. Planen skal sikre overblik og koordination af indsatsen i den enkelte sag.

Kommunen skal i umiddelbar forlængelse af de efterfølgende opfølgninger justere og udbygge opfølgningsplanen.

Den sygemeldte skal have planen udleveret. Ved væsentlige justeringer af planen under de efterfølgende opfølgninger udleveres planen til den sygemeldte.

Skulle din sagsbehandler være af den mening at der gælder andre regler for dig fordi du er flekser kan du oplyse hende om dette som står i loven ...

Stk. 4. Personer, der modtager ledighedsydelse efter stk. 1 og 2, bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om opfølgning i forbindelse med modtagelse af dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel finder tilsvarende anvendelse.

og disse regler gælder så selvfølgelig også for flekser på sygedagpenge
  Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 18:28   #5
sanne52
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2007
Lokation: aalborg
Indlæg: 58
Styrke: 17
sanne52 er ny på vejen
Hej igen.Ja jeg er i fagforening,eller rettere i A kassen.Nu har jeg læst alle mine papier igennem,og kan umiddelbart ikke finde noget hvor der står direkte skrevet at jeg søger pension.
Jeg blev kontaktet af sagsbehandler inden de 8 uger.Jeg har fået fuld løn i disse mdr. da jeg også havde ½ års opsigelse.og blev fyret pr 1/7 07 med virkning d31/12 07.
Det brev jeg har fået indeholder ikke hverken det ene eller andet med § og heller ikke ikke ankevejledning.
Jeg har været til møde med hende ca 3 gange,og er blevet ringet op hver 8 uge ca.
Når jeg sidder og læser det du skriver,om hvordan det skal foregå,kan jeg blive helt usikker på om der er blevet søgt pension.....Det er lige til at sætte sig ned og tude over,fordi jeg føler mig så magtesløs og har så lidt energi.
Det sidste brev jeg har fået fra hende (opfølgningsjournal) er jeg i kategori 3.
Jeg vil gerne have nogle tips af dig, da jeg har hendes mail adresse.

Hun sagde til mig d 13 dec at hun kunne forlænge mine sygedagpenge,når jeg lød villig til at prøve at arbejde de 12 timer.
Dette er virkelig noget rod synes jeg.
sanne52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 16:51   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
sanne52 ja det kan unægtelig godt se ud som om der måske så slet ikke er søgt nogen pension til dig , hvordan fik du ideen til at der var søgt en, er der nogen der har snakket om det ??

jeg vil foreslå dig at i stedet for at du går i gang med at stille en masse spørgsmål og du er så usikker på det hele som du er, så skal du søge aktindigt , på den måde kan du blive helt up too date med hvad der er sket og ikke sket i din sag, der ligger en formular til at søge aktindsigt på her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

ved at kigge hele din sag igennem bliver du med garanti meget klogere på hvad der sker og hvad der skal til at ske

du skal huske at du skal have din aktindsigt inden for ti hverdage

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 16:59   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Question

hej sanne som jeg læser det så har din sagsbehandler slet ikke søgt pension til dig for hvis hun havde så skulle du have et brev fra socialforvaltningen i din kommune om det ...det lyder som om hun selv har afgjort din ansøgning ...men du har ret til at få din sag til kommunalbestyrelsen eller pensionsteamet i din by så de afgør det...ikke hende.... og så har du ret til at anke et eventuelt afslag .
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 18:17   #8
sanne52
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2007
Lokation: aalborg
Indlæg: 58
Styrke: 17
sanne52 er ny på vejen
Hej igen. Ja nu sidder jeg og føler mig lidt dum,fordi jeg måske har været så naiv at stole 100% på min sagsbehandler.D 23/4 har jeg papier på (efter en tlf. samtale med sagdbehandler)at jeg er blevet vejledt om hvad det vil sige med § 17 og §18 hvortil jeg siger jeg vil søge efter §18.Og det forstod jeg på hende at det så ville blive gjort.Siden har jeg været til 2 møder med hende,hvor vi har talt om hvordan jeg har det,og alt er blevet skrevet ned,med alle mine dårligdomme,og at jeg har svært ved at se hvad for et arbejde jeg skulle kunne klare.
Jeg modtager et brev d 22/11 om at min sag skal på et Teammøde d13/12 dette sker med henblik på drøftelse af det videre forløb.
Siden modtager jeg så et brev,som jeg har beskrevet længere oppe på siden.
I de journaler jeg har modtaget står der at jeg er i kategori 3 og at arbejdsevnen er truet.
Jeg vil søge om aktindsigt så tak for linket.
Jeg vil også ringe til sagsbehandler i morgen,hun var der ikke i dag.
sanne52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 12:25   #9
sanne52
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2007
Lokation: aalborg
Indlæg: 58
Styrke: 17
sanne52 er ny på vejen
Hej igen. Jeg har haft et par dårlige dage,men har endelig taget mig sammen til at gå videre med min sag.Jeg har kontaktet min fagforening,som giver mig ret i at det ikke er pension der er søgt til mig,og hvis det er, er der for mange fejl.Jeg skal bede om aktindsigt og så bede om at få den sendt i fagforeningen.Og de vil også hjælpe mig ved at være bisidder i fremtidige møder.Så tak igen for jeres hjæp, nu har jeg fået mere mod på at kæmpe igen,men det kan være svært at finde overskud, når jeg har meget ondt.
Mange hilsner fra Sanne
sanne52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 13:10   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Godt Sanne...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Usikker fremtid.... Fib-Spurven Alt det andet 8 26-09-2012 00:30
IT-koks gør jobstatistik usikker buster Politik og Samfund 0 21-10-2010 18:56
Usikker på mit nye arbejde Simmer Jeg har fået job. 3 11-09-2009 18:23
Er lidt usikker??? akizuri Lægekonsulenternes Rolle 2 17-03-2009 13:30
Usikker fremtid Blueday Dit og Dat 4 11-08-2008 19:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension