K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2007, 10:17   #1
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
På vej mod (midlertid) ftp?

Jeg har spurgt min sagsbehandler om muligheden for at få midlertid pension. Hun indhendtede derefter en frisk statusattest fra sygehuset. Af den fremgår det (på klart og tydeligt dansk), at min tilstand har forværret sig væsentligt på det seneste, at jeg ikke kan klare en arbejdsprøvning, at jeg pt ikke kan indgå i et behandlingsforløb, samt at jeg ingen nævneværdig arbejdsevne har...

Nu tænker jeg selvfølgelig på, hvad der nu skal ske. Jeg ved attesten skal forbi en lægekonsulent. Men hvad kan han/hun finde på at sige til en attest, der er formuleret så klart? Og hvad skal der videre ske??? Er en sådan attest "nok" til, at det kan blive en pensionsag???

Håber I kan hjælpe mig med lidt at jeres erfaring....

Risa
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2007, 10:35   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hej risa.
det kommer desværre meget an på kommunen. som udgangspunkt er der ikke noget der hedder midlertidig, men at man kan genoptage sagen på et senere tidspunkt.
min læge har tilbage(2005) i min sag selv haft foreslået en midlertidig pension, da jeg fik afslag på pension, så jeg kunne få den nødvendige ro til behandlingen(kemo-behandling) men det var de ligeglade med.
men det afhænger af kommunenes indstilling.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2007, 10:54   #3
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
I min kommune vil de slet ikke hører tale om at der er noget der hedder midlertidlig pension, enten er du berettiget til pension eller også er du ikke, der er ingen gylden middelvej.
Jeg er blevet "fritaget" for arbejdsprøvning, mens kommunen finder ud af hvad de skal stille op med mig
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 00:10   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
i følge velfærdsministeret er der ikke noget der hedder midlertidig førtidspension prøv at læse denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...6rdsministeret indlæg nummer 11
  Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 11:33   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Tak for jeres svar! Jeg har nu spurgt både min "rigtige" socialrådgiver og min bisidder, der også er uddannet socialrådgiver, og ingen af dem afviser "eksistensen" af midlertid pension/pension med kontrol.... Jeg spørger bare mig selv, om jeg er "kvalificeret" til den med den nye statusattest.... Ellers havner jeg jo mellem de to stole, der siger, at jeg på den ene side er for syg til at arbejde og blive arbejdsprøvet og på den anden for rask til pension... Og hvad så??? Kontanthjælp er jo kun tænkt som en midlertid forsørgelse...

Risa
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 18:25   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg troede, at hvis man af sociale, fysiske eller psykiske årsager IKKE kan blive selvforsørgende, så kan man få pension.

Så det er også for mig en gåde, at grænserne kan være så flydende.

Jeg afventer med spænding på Ankestyrelsens afgørelse om en tidshorisont.

Der mangler i den grad en definition af - en tidsangivelse af - hvad der forstås ved MIDLERTIDIG, og hvad der forstås ved VARIG.

Sygedagpenge, kontanthjælp, revalidering, a-kasse er ALLE MIDLERTIDIGE ydelser. Sygedagpenge er 52 uger (plus evt. forlængelse), revalidering i særlige tilfælde mere end 5 år, a-kasse 4 år (måske kun 2 år fremover).
En sygdom betegnes nogle steder som kronisk, hvis den varer mere end 3 måneder. I andre sammenhænge betegnes en sygdom som kronisk, hvis den varer mere end eet år.

Så ja... der trænger i høj grad til en KLAR GRÆNSE mellem midlertidig og varig, så vi kan slippe for, at folk havner i "det sorte hul".

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2008, 00:43   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
nu har jeg fundet den præcise forklaring på midlertidig førtidspension.
Dif. den er under § 20 stk 1. i lovforklaringen. " der kan dispanseres fra varigheden, når sygdommen har et uforudsigeligt forløb. hermed menes at sagen kan genoptages på et senere tidspunkt, typisk ca 5år. dog kræver det selvfølgelig at borgeren ikke er istand til at arbejde hverken på alm eller særlige vilkår, på tilkendelstidspunket.
se evt under ankestyrelsens undersøgelse om førtidspensioner, som henvidst til på anden tråd.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2008, 02:15   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Pia ja der er jo ikke noget at sige til at vi almindelige dødelige ikke kan finde ud af det når lovgiverne og deres organer ikke engang kan finde ud af det
Jeg formoder at tråden du henviser til er denne
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...unders%F8gelse

i den er også fremhævet følgende

Der er hjemmel til at fastsætte kontrol i lovens § 20, stk. 1, 2. punktum, hvorefter
kommunalbestyrelsen samtidig med tilkendelse af pension kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.


Muligheden for at genoptage sagen på et senere tidspunkt medfører dog ikke, at der kan tilkendes midlertidig pension. Retten til førtidspension er betinget af, at personens arbejdsevne er varigt nedsat, jf. pensionslovens § 16.



Vi har også på siden en anden debat omkring førtidspension med Lone Møller (som jo desværre ikke fik tilendebragt sine undersøgelser hun røg ud ved valget )

Men du kan læse om en samtale med hende i denne tråd

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...=lone+m%F8ller

Desværre er det ikke noget der blev tilendebragt og lige nu er spørgsmålet så , hvem skal nu have det spørgsmål
Nu når Lone Møller ikke længere er i folketinget

Velfærdsministreret har jo allerede svaret en gang at den paragraf du omtaler ikke gør at der er noget der hedder midlertidig førtidspension

Kig evt i denne tråd

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...isteret&page=2 indlæg nr 11 

Jeg skriver ikke dette fordi jeg tolker det anderledes end du, eller siger at du ikke har ret, men blot for at konstatere at ingen er enige om noget og hvad skal kommunen så handle efter

Jeg sætter også lige et link på til den undersøgelse der snakkes om i denne og den anden tråd
http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Praks...2006_12_41.pdf
  Besvar med citat
Gammel 04-01-2008, 10:32   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hedien.
det er netop varighedbegrænsningen der kan dispenseres fra ifølge lovforklaringen. se evt parksisundersøgelsen fra ankestyrelsen.
Det hedder dog ikke midlertidig pension, men er den betegenelse vi kan forholde os til som borger.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2008, 10:36   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
det var ikke i den tråd du henviser til, men selve praksisundersøgelsesreporten. jeg kan bare ikke finde ud af at indsætte afsnit og linke.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Rigsrevisionen om lægekonsulenter OG midlertid førtidspension zuza Midlertidig Førtidspension 1 29-11-2008 11:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension