K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2017, 11:11   #11
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Hej igen, opdatering:
Den 24. ringede jeg for "sjov" til min udlejer for at høre om de egenligt havde fået den lovede husleje, da jeg havde på fornemmelsen at kommunen (Holbæk) var/er umanerligt tunge at danse med - i al fald "ydelses-kontoret.

De havde IKKE betalt den. Det skulle dog være på plads nu efter megen ringen rundt, og emailen rundt.

Jeg fik afslag på enkeltydelse til dækning af 8-31 august, med henvisning til at jeg skulle søge kontanthjælp, da enkeltydelser er til bestemte ting - fx en husleje - og ikke til generel forsørgelse.

Så det har jeg gjort, og de indsættes på min konto den dag jeg bliver løsladt. Det rejser så et nyt spørgsmål: Hvis det er kontanthjælp jeg skal have 8-31 august, burde det så ikke være til samme sats som før jeg kom i fængsel (enlig forsørger) med fradrag af de første 8 dage, da jeg er i fængsel der? Beløbet de har oplyst er knap 6000 kr, hvilket jo er mindre en halvdelen end ellers. Selv hvis jeg trækker huslejen fra som de dækker for august passer tallene ikke sammen.

Det burde jeg jo heller ikke skulle, da det jo er mere end 2 hele måneder jeg har været uden nogen reel indtægt (31-maj - 8 august.)

Til MistyMiss:

Det var også netop den jeg fik "slynget i hovedet" af kommunen. Men hvis man læser teksten giver den ikke mening:

Afgørelse:

Ansøger havde ikke ret til at få udbetalt kontanthjælp for perioden 1. til 20. oktober 2004.

Begrundelsen for afgørelsen var, at ansøger fra den 21. oktober 2004, hvor han blev varetægtsfængslet, blev forsørget af Kriminalforsorgen frem til løsladelsen den 5. november 2004.

Retten til kontanthjælp var derfor ophørt med virkning fra tidspunktet for varetægtsfængslingen.

For mig at se modsiger den jo sig selv?

Desuden har jeg svært ved at se det rimelige i at bliver man fængslet den 30. i en måned mister man 30 dage, bliver man fængslet den 1. i en måned mister man ingenting (udover den periode man rent faktisk ER i fængsel naturligvis).

Anyway, jeg har klaget, men der er svartid på 6 uger, så det er noget med god tålmodighed.

Både min kontanthjælp og førtidspension er da bagudbetalt? Lige med undtagelse af august hvor man så kan sige jeg får penge "2 gange" - dem jeg får ved løsladelsen og førtidspensionen 31 august.

Jeg forstår bare stadig ikke hvor beløbet ved løsladelsen 5900-noget kommer fra. Er det en særlig takst til folk der kommer ud af fængsel, eller burde den ikke være kontanthjælpstakst, da det er kontanthjælp jeg har fået besked om at skulle søge?

Sidder i Jyderup fængsel, denne uge med.

Et helt andet spørgsmål: må man tjene penge overhovedet ved siden af sin førtidspension? I så fald hvilke regler gælder? Det kunne være indtægter fra aktier, arv eller lign.?

Til kageøre:
Ja jeg har endda haft 2 forskellige socialrådgivere her i fængslet (da den ene er gået på ferie), og de har da begge været søde og hjælpsomme, men da det kom til den som MistyMiss også skriver, gav det heller ikke mening for dem.

Under alle omstændigheder bliver sådan en sag meget længere end jeg skal være i fængsel, så de vil ikke give sig mere i kast med den.

Nu er det rigtigt spændende om jeg skal samme omgang igennem for at få kommunen til at dække min husleje for august. (udlejer var begyndt at snakke om at sætte advokat på sagen). Særligt fordi huslejen for august også indeholder årsopgørelse for varme som er ca 1100 kr ekstra.

Men det tror jeg at jeg vil "bøvle" mere med når jeg er løsladt, det er trods alt noget nemmere når man kan sidde både med PC og telefon samtidigt og ikke som her i fængslet hvor internet kun er i "skolen" og telefonen er fastmonteret i cellen.

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på i min situation. Tænker fx i forhold til SKAT. De sidste mange år har jeg haft overskydende SKAT, men som de har beholdt pga anden gæld til det offentlige.

De laver allerede lønindeholdelse, og det synes jeg er rimeligt. Men jeg ville gerne ramme så tæt på "0" i årsopgørelsen som muligt. Så ledes at der hverken bliver restskat eller overskydende skat:

Så hvordan og hvad bør jeg ændre når nu: Dels har været uden indtægt i 2 mdr, og på den anden sider stiger en del i indkomst pga overgang til førtidspension? Er en klovn til det med SKAT; så gerne en ABC om hvordan jeg regner det ud og hvor det skal ændres.

Andet jeg bør være opmærksom på med førtidspension?

Tak for svarene.
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2017, 13:03   #12
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 Se meddelelser
Et helt andet spørgsmål: må man tjene penge overhovedet ved siden af sin førtidspension? I så fald hvilke regler gælder? Det kunne være indtægter fra aktier, arv eller lign.?
Reglerne for indtægt ved siden af førtidspensionen for enlige er sådan at du årligt må have en indtægt ved siden af pensionen på 75.800 kr. hvis din indtægt bliver højere end det, så bliver den resterende indtægt beskåret med 30%

I eksemplet er indtægten en pension fra et pensionsselskab på 120.000 og her modregnes der i de 44.200 (120.000-75.800=44.200).
Derfor trækkes der 30% af 44.200 svarende til 13.260 kr. fra pensionen.


https://www.borger.dk/pension-og-eft...dre-indtaegter
Citat:
Eksempel: Beregning af førtidspension (2017)

Du er enlig førtidspensionist og har en privat pension på 120.000 kr. om året.

Sådan beregnes din førtidspension
Din indkomst er højere end 75.800 kr. om året – derfor vil din førtidspension blive sat ned. For hver 100 kr. du tjener over 75.800 kr., bliver din førtidspension sat 30 kr. ned.

Din indkomst på 120.000 kr. er 44.200 kr. over grænsen på 75.800 kr. Din førtidspension på 220.944 kr. om året vil derfor blive sat ned med 30 kr. for hver 100 kr. af de 44.200 kr. Det svarer til 30 % eller 13.260 kr.

Din førtidspension bliver derfor 220.944 kr. – 13.260 kr. = 207.684 kr. om året eller 17.307 kr. om måneden - ATP-bidrag 94 kr. = 17.213 kr. om måneden før skat.

Arv skulle dog ikke påvirke pensionen og ikke indgå i ovenstående beregning.
http://www.femina.dk/dit-liv/selvudv...ertids-pension

Men eventuelle renter af formuen vil være en indtægt som vil blive beskattet.
Hvis du arver et stort beløb vil det naturligvis også kunne påvirke dine muligheder for at få boligstøtte.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2017, 14:34   #13
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
fuerzzzs1:

"Så det har jeg gjort, og de indsættes på min konto den dag jeg bliver løsladt. Det rejser så et nyt spørgsmål: Hvis det er kontanthjælp jeg skal have 8-31 august, burde det så ikke være til samme sats som før jeg kom i fængsel (enlig forsørger) med fradrag af de første 8 dage, da jeg er i fængsel der? Beløbet de har oplyst er knap 6000 kr, hvilket jo er mindre en halvdelen end ellers. Selv hvis jeg trækker huslejen fra som de dækker for august passer tallene ikke sammen."

Hvis du før fik 14.808, ja så bør det jo hedde 14808 / 31 x 24 = 11.464 kr før skat.
MEN jeg tænker lige, de her 6000 kr, du skriver at du får dem når du bliver løsladt.
Som du selv nævner er kh bagudbetalt.
Så jeg tænker om de 6000 ikke er efter denne:
"Aktivloven §25a
Stk. 4. En person, der skal løslades fra fængsel, kan anmode om, at kommunen senest 14 dage forud for løsladelsen træffer afgørelse om, hvorvidt personen kan modtage engangshjælp ved løsladelsen. Kommunen skal foretage en konkret vurdering af, om personen forventes at ville kunne opfylde betingelserne for at modtage engangshjælp. Engangshjælpen skal udbetales til pågældende på dagen for løsladelsen. Hvis betingelserne for modtagelse af engangshjælp mod forventning alligevel ikke er opfyldt på dagen for løsladelsen, skal kommunen kræve hjælpen tilbagebetalt. Tilbagebetalingen sker efter § 95."

Det beløb er på 5.956 kr før skat. Passer det med det beløb du har fået bevilliget?

Og sidst i august får du så den første ftp.

---

Jeg er helt enig i at den principafgørelse er hul i hovedet. Men den er der, og når den er det, kan kommunen desværre følge den helt lovligt.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2017, 12:01   #14
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Jo beløbet er netop de 5956 efter 25A.

Også netop derfor jeg søgte den som "engangsydelse" men den fik jeg afslag på, med besked om at søge kontanthjælp? Anyway, bare de dækker min husleje for august så er det fint med mig, så kan de kalde det kontanthjælp, engangshjælp eller hvad de nu vil

I øvrigt er det jo lige så skørt bare omvendt: Hvis man bliver løsladt den 3. i måneden får man de knap 6000, hvis man blir løsladt den 25. får man også knap 6000?

MHT principafgørelsen: Den er jo ikke kun hul i hovedet, den er direkte selvmodsigende, nå de i den ene sætning skriver at personen ikke er berettiget i eksempelet fra 1-20. og i næste sætning skriver at retten til kontanthjælpen ophørte på datoen for varetægtsfængslingen (den 20 - 5 i næste måned.)

Desuden er tiden før fængsling og efter, frem til første "alm udbetaling" jo to helt forskelige tidsperioder og derfor kan man jo ikke sige at den ene blot erstatter den anden.

Det bliver da nogle rodede regnestykker, men altid til ugunst for den indsatte.

Hvad med at regne i de reelle dage man er indsat i stedet for det andet bøvl. Ens øvrige regninger bliver jo ikke tilpasset efter deres klodsede regler vel?

Måske med undtagelse af elregningen, som må antages at blive en smule mindre eftersom man ikke er på sin bopæl i perioden.

Så jeg får sikkert ikke medhold i min klage i sidste ende alligevel, det har sikkert intet at sige at jeg ikke var "varetægtsfængslet" men blot helt alm fængslet , men så burde der da være nogen "et højere sted" man kan klage til eller som i det mindste kan klargøre reglerne.

For som sagt socialrådgiverne i fængslet kan heller ikke få det til at give mening, og det kan kommunen selv sådan set heller ikke, de siger "kan sagtens se problematikken", men henviser til selvsamme tekst. Latterligt.

Nå er ude på mandag, så slipper man da for mere bøvl af den art

Dækker min husleje oveni de knap 6000 så går det lige op stort set, så er jeg ligeglad med om de kalder det kontanthjælp, engangsydelse, overlevelses-hjælp eller hvad de nu vil.

Det er i øvrigt endelig lykkedes at få bekræftet at min husleje for juli nu er betalt (kun en måned for sent) Nu blir det spændende at se hvor længe de er om at betale den for august, den forfalder sådan set i dag, så den kunne de lige så godt have betalt samtidigt med den anden i går?

- Og om de små 6000 nu også står på min konto som lovet den dag jeg løslades. Jeg har mine tvivl Heldigt jeg har sparet et par hundrede op i fængslet så jeg kan klare mig et par dage, hvis det mod forventning (ironi kan forekomme) ikke skulle være tilfældet.

I morgen vil jeg ringe til udbetaling danmark og høre om de har fået mit brev med et skema jeg skulle udfylde omkring førtidspension. Lur mig om de ikke svarer nej, for tilsyneladende går al udgående post fra fængslet tabt? 5 ud af 5 breve kan ikke blot være en "smutter" fra PostDK´s side.

Bonus-info: Der står så fint skrevet i loven at man har lige adgang til sundhedsvæsenet som indsat som alle andre har.

Dette er dog en sandhed med modifikationer, man kan fx ikke frit bede om en anden læge, hvis man af den ene eller anden grund er utilfreds med den man har.

Jeg var derovre (på klinikken i fængslet) i dag, for at hente min "ration" som jeg plejer hver tirsdag - denne tirsdag heldigvis for sidste gang, da jeg løslades på mandag.

Men så begyndte hun på "hvor mange bruger du af disse om dagen!?!" Jeg svarede - 3-4 stykker, og inden jeg nåede at sige "for i har jo sat min dosis ned i forhold til uden for uden nogen lægefaglig grund", stod hun med himmelvendte øjne, og sagde "det var sgu mange", og insinuerede at jeg nok gik og solgte af produktet til andre indsatte.

Sådan ville nogen "normal" læge uden for fængslet da aldrig opføre sig. Desuden underminerer hun jo hendes ferieafløser som var her for nogle uger siden, og som absolut ikke havde den slags attitudeproblemer´s arbejde ved at sige sådan. Det var jo hende der har bestilt dem til mig (omend den hjemvendte læge fra ferie) siden har ændret styrken, således at det har medført et utilsigtet vægttab.

Nå det var lidt OT, godt jeg snart er ude af denne rotterede igen, og tilbage til så normalt et liv man nu kan have som kræftramt.

- skulle der stå
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2019, 09:19   #15
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Blot til info efter en del tid væk herfra:

Det lykkedes mig faktisk at få udbetalt for 1-19 juni hvor jeg IKKE var i fængsel. Omend de ville ikke indrømme at jeg havde ret med mine paragraffer, de kaldte det grundet en "procedurefejl".

Jaja som sagt før, de kan kalde det hvad de vil, bare jeg får mine penge
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension