K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2007, 01:00   #1
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
Beregning af Førtidspension....

Hej med jer kære venner i dette forum!
Jeg er NÆSTEN sikker på at få tilkendt FP fra 01.02.08.
Jeg er en mand på 56, gift med en FP efter de "gamle" regler fra før 2003.
D.v.s. min kone får mellemste forhøjede pension bestående af:
GRUNDBELØB ( Skattepligtig ) 4975-kr.
Invaliditetstillæg ( Skattefrit ) 2400-kr.
Pensionstillæg ( Skattepligtig ) 2200-kr.
D.v.s med ganske alm. fradrag er der efter skat udbetalt ca. 8300-kr.
Og så kommer det store spørgsmål:
Når og hvis jeg får tilkendt FP efter de "nye" regler efter 2003, HVORDAN vil de så foretage sådan en beregning så vi kan se om vores økonomi vil blive forværret eller at min kone vil få et større Pensionstillæg.
Vi har INGEN andre pensionsordninger.
Jeg får pt. udbetalt sygedagpenge udbetalt efter højeste dagpengesats da jeg er medlem af A-kasse og sygemeldt. Men lægekonsulenten i teamet har indstillet til FP da jeg aldrig vil kunne komme tilbage til arbejdsmarkedet, ej heller flex el. arbejdsprøvning. Se evt. min sag i anden tråd.
Jeg fandt denne beregning på nettet, men den kan jeg ikke gennemskue:
Vil vi blive ringere stilllet? Eller er der en der er i samme situation??

134.820 134.820 Førtidspensionist samgift/samlevende med mellemste førtidspensionist tilkendt efter de indtil 1. januar 2003 gældende regler. Begge har udbetalinger fra andre pensionsordninger
Førtidspensionist Mellemsteførtidspensionist Lønindkomst ekskl. arbejdsmarkedsbidrag og ATP-bidrag 0 0 Andre pensionsordninger + 43.840 + 71.280 B) Indkomst i alt ekskl. social pension = 43.840 = 71.280 Ægtefælles indkomst 71.280 43.840 Fradrag for ikke-pensionists indkomst - 0 - 0
D) Ægtefælle/samlevers indkomst ekskl. fradrag
= 71.280 = 43.840 Maksimum for bidrag fra ægtefælle/samlever 271.100
E) Bidrag fra ægtefælle/samlevers indkomst efter maksimum
71.280
F) Samlet indtægtsgrundlag for førtidspension, nedrundet til hele hundrede
115.100 Fradragsbeløb for indtægtsgrundlag - 87.500 G) Indtægtsgrundlag i alt = 27.600 Pensionssatsen for gifte/samlevende 137.724
Nedsættelse af førtidspensionen (15 pct. af 27.600 kr.)
- 4.140
H) Beregnet førtidspension efter nedsættelse
= 133.584 Indkomst til beregning af grundbeløb 71.280 Fradrag i indtægtsgrundlag for grundbeløb - 156.200 Indtægtsgrundlag for grundbeløb, nedrundet til hele hundrede = 0 Satsen for grundbeløb 54.204 Nedsættelse af grundbeløb (60 pct. af 0 kr.) - 0 1) grundbeløb 54.204 Indkomst til beregning af pensionstillæg 115.120 Fradrag i indtægtsgrundlag for pensionstillæg - 102.000
Indtægtsgrundlag for pensionstillæg, nedrundet til hele hundrede
= 13.100 Satsen for pensionstillæg 25.464 Nedsættelse af pensionstillæg (15 pct. af 13.100 kr.) - 1.965 2) pensionstillæg = 23.499 3) Invaliditetsbeløb 26.364 Beregnet mellemste førtidspension (1+2+3) 104.067 I) Førtidspension efter 12.-delsafrunding 133.584 104.064

Hjælp os med et svar på Dansk eller bare noget der kan forklare vores kommende situation.
På forhånd tak fra den forvirrede Ole
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 01:35   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej forvirrede Ole.

Du får lige et svar fra en ligeså forvirret zuza.

Jeg kan overhovedet ikke gennemskue bare den første linje i de beregninger.

Men... måske er I bedre stillet mht. boligydelse eller boligstøtte.

Det kan man også selv beregne på www.borger.dk

Den er mindre forvirrende.

Af din pension skal kommunen endvidere tilbyde dig en særlig slags pensionsopsparing for førtidspensionister, hvor kommunen betaler temmelig meget mere ind, end du selv gør.

Jeg håber, andre kan hjælpe dig med alle de tal.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 10:20   #3
nielsen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2007
Indlæg: 28
Styrke: 17
nielsen er ny på vejen
Det er atp som man kan betale til, de bliver trukket før skat af pensionen og der betaler kommunen et stort beløb og du selv betaler jeg mener det er ca 140 kr, jeg får på pension 12550 før skat, min kone har om året ca 208000 kr før skat, vi har så renteudgifter på ca 40000 hver (vi har hus) så jeg får ikke modregnet noget. pensionen stiger til 12900 pr 1/1 håber du kan bruge det til noget,
nielsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 22:07   #4
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
Tak for de søde svar....
Men synes ikke rigtig jeg bliver klogere af det...smiler..
Har idag kontaktet pensionsberegningen i Aalborg, men de kunne heller ikke svare mig.
Det korte af det lange som er laaaaang.
Min kone får mellemste førtidspension som blev tilkendt i 1982.
Grundbeløb+Pensionstillæg+Invaliditetsydelse som er lig med Brutto=9200-kr.
Og så får jeg ( går jeg da ud fra fra 01.02.08 ) pension efter nye regler.
Vi har INGEN ekstra pensionsopsparinger. Kun ATP.
Hvad har vi ret til? Er der noget der kan forhøjes i forbindelse med min kone?
Kan vi evt. få varmehjælp? Boligydelse da vi bor til leje? Medicintilskud o.s.v.
Men hvad kan vi forvente at få, hvis der da er nogen som kan læse reglerne, for jeg er stået helt af for at finde ud af dette.
Hilsen
Ole
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 02:06   #5
plutofam
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2007
Indlæg: 1
Styrke: 0
plutofam er ny på vejen
Red face oldeknolde

jeg mener ikke du blver berørt når man tager i betragtning at det du ikke skal betale til fagforening+ efterløn så mener jeg du har det samme ud af det som på fagforening ,din kone kan søge om hjælp til medicin og meget andet jeg mener også man kan hvis man har en kronisk sygdom , jeg er selv end stillet til pension og min samlever får efter det gamle system jeg har også regnet noget på det men jeg mister ikke noget selv om jeg har en pension ved siden af på 40000om året den havde jeg med i min beregning der var ingen forandring håber det kan hjælpe dig lidt

hilsen plutofam
plutofam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 16:31   #6
hesvje
Føler sig hjemme på K10
 
hesvjes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2007
Lokation: Billund
Alder: 51
Indlæg: 31
Styrke: 17
hesvje er ny på vejen
Beregning af pension

Hejsa,

Jeg vil bare lige henvise til en side, som jeg har kunnet bruge til at udregne min førtidspension. Den er meget dybdegående, og du kan indføre de forskellige beløbsatser, som din kone får. Summa summarum.... du får et beregnet førtidspension....

Du kan jo prøve det....

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/

Hilsen Heidi

"HUSK AT SE MULIGHEDER I STEDET FOR BEGRÆNSNINGER"
hesvje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 21:30   #7
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
Hej med dig hesvje...
Se det var et link jeg kunne bruge til noget. Ja og huuuuraa min kone vil stige hele 300 om måneden, men det mest interessante var at hun nu pludselig har en personlig tillægsprosent på 100, hvad hun aldrig har haft før.
Er det normalt når vi begge bliver pensionister? Min kone har jo fået mellemste førtidspension siden 1982 og jeg vil så få efter 2003 reglerne.
En anden god ting er spm jeg kan regne det ud er at vi også kan få boligydelse.
Er der mere som jeg ikke har gennemskuet? Hvis må i gerne komme med yderligere oplysninger da jeg jo er helt grøn på dette område.
Så ALT modtages som julegaver fra Jer..
Glædelig jul til jer alle
Ole
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 23:53   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg har lige fundet endnu et link med pensioner, som måske kan være nyttig.

Citat:
Om PensionsInfo

PensionsInfo giver dig et samlet overblik over dine pensioner:

Hvis du går på pension eller efterløn
Hvis du mister din arbejdsevne
Hvis du bliver alvorligt syg
Hvis du kommer til skade ved en ulykke
Ved din død

Hvem står bag?
Alle danske banker, sparekasser, forsikringsselskaber, pensionskasser og Personalestyrelsen står bag PensionsInfo.

PensionsInfo samarbejder derudover med Økonomi og Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Socialministeriet, A-kassernes Samvirke og KMD.
https://www.pensionsinfo.dk/Borgerse...velkommen.html
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
beregning f førtidspension minismandag Nyttigt at vide for Førtidspensionister 1 30-01-2013 15:04
Hjælp til beregning af førtidspension eskemand Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 02-01-2013 08:40
Beregning af førtidspension custer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-08-2011 01:47
Modregnes en fripolice i beregning af førtidspension? LinneaG Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 07-07-2010 09:57
Beregning af konsekvenser af arbejde og førtidspension zuza Et godt link! 0 19-02-2008 17:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension