K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2007, 11:53   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Question En gammel nyhed.

Det er nu et år siden man kunne læse denne artikel I Information og har det ændret sig ? NÆ vel...det er en farce uden lige...Hvor mange går der med samme situation som Søren Bentin ? Der sker IKKE NOGET ...disse enorme ventetider fortsætter Denne artikel er fra december 2006 og kunne ligeså godt være fra i dag...for intet er ændret og politikerne gider ikke tage sig af det.

http://information.dk/133159


Ventetid

Langtidsparkeret på ubestemt tid.

I halvandet år har Søren Bentin ventet på, at Københavns Kommune kommer med et bud på hans fremtid. Sagsbehandlingen ligger underdrejet, mener Bentin, som endda føler sig privilegeret

2. december 2006

Af: [email protected]

Søren Bentin retter sig op i stolen flere gange under interviewet. Det gør ondt i ryggen. Men trods smerter lader Bentin på 55 år sig ikke slå ud.
»Jeg glæder mig sådan til at få et fleksjob. Så kan jeg både være i gang, få en anstændig løn, spare op til pension og være med på efterlønsordningen,« siger han.

Men Bentin har glædet sig længe – alt, alt for længe. Han tager et brev frem med en bemærkning om, at »det er lidt flippet.« Brevet er fra en sagsbehandler og dennes chef i Københavns Kommune. Den 28. april 2005 skriver de til Søren Bentin, at de ikke kan overholde de lovpligtige tidsfrister i forhold til at få udarbejdet en såkaldt ressourceprofil, som skal danne grundlag for, at Bentin eventuelt kan få betalt en del af sin løn af det offentlige (fleksjobydelse). Ifølge brevet skyldes overskridelsen »en sagsmængde, der midlertidigt overstiger vores kapacitet.«

Men 31. maj 2005 skal Bentin nok få besked, lover kommunens folk...
Her halvandet år senere er ressourceprofilen fortsat ikke gjort færdig, og Bentin aner ikke, om han kan få fleksjob-ydelse.

»Sagsbehandlingen i Københavns Kommune har længe ligget underdrejet, men nu er det så slemt som aldrig før,« siger Bentin.

Gravid eller ?

Hver morgen når Bentin kravler ud af sengen spørger han sig selv »er jeg gravid, eller har jeg bare ondt i ryggen?« Og som om jagene i ryggen ikke var nok, så har kommunen nu også givet ham lommesmerter på grund af egne fejl.

Forklaring følger her: Efter i en årrække at have været livredder og senere vagtmand på et idrætsanlæg sygemeldte Bentin sig i 1998 med dårlig ryg.
Herefter fulgte en lang periode på sygedagpenge og deltagelse i forskellige kurser. I efteråret 2004 kom han i et såkaldt afklaringsforløb hos firmaet Plan & Handling, som har en kontrakt med kommunen.

»Her mødte jeg blandt andre en læge, en psykolog og en socialrådgiver. Derudover blev jeg arbejdsprøvet hos Kanal 4 - Frederiksberg Lokal TV, hvor vi fandt ud af, at jeg godt kan klare cirka fire timers dagligt arbejde med f.eks. at filme og redigere,« fortæller Bentin.

Efter at forløbet hos Plan & Handling var færdigt ved udgangen af 2004 gik Bentin spændt og ventede på at få bekræftet, at han kunne komme i fleksjob. Men som Bentin nu siger: »Der skete ikke en skid!«

Han rykkede adskillige gange for et svar. Så sent som i sommeren i år, rykkede han en teamchef i kommunen for et svar, hvor beskeden var, at hele systemet var sat på stand by, fordi der skulle oprettes jobcentre.

»Jeg tror, at de helt bevidst har parkeret mig på sygedagpenge i den periode, for hvad skulle de ellers stille op med mig?«

Initativ straffes

For at fylde tomme dage ud begyndte Bentin i 2005 frivilligt at arbejde lidt for Frederiksberg Lokal TV. Men så pludselig her i efteråret får han et brev om, at han skal få lavet en lægeundersøgelse. Han undrer sig og ringer op til en ny sagsbehandler. Her fortæller Bentin åbenhjertigt om sit ulønnede job hos Frederiksberg Lokal TV. Det reagerer sagsbehandleren prompte på: når Bentin er i beskæftigelse, så kan han ikke modtage sygedagpenge.

Siden 25. oktober har Bentin i stedet for at få 14.600 kr. om måneden i sygedagpenge fået 8.749 kr. i kontanthjælp.

»Hvis jeg ikke havde en lille kassekredit, så ville jeg være ude af stand til at få det til at løbe rundt.«

Bentin og hans fagforening 3F har indsendt en klage over, at kommunen har overtrådt sygedagpengeloven og retssikkerhedsloven.

»Den seneste måned har jeg ikke lavet andet end at sidde hjemme og e-maile, ringe og være bekymret. Denne her uvished er ulidelig, og får mig virkelig til at føle med folk på asylcentre.«

»I kommunen er der hundredevis af mennesker som mig, der går rundt i en venteposition. Det må være et helvede, hvis man ikke har nogen til at hjælpe sig og selv er god til at kommunikere.«

Sidst redigeret af Stella; 14-12-2007 kl. 12:00.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 01:29   #2
Søren
Ved at vænne sig til K10
 
Sørens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2008
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren er ny på vejen
Thumbs up

Hej Stellla
Her lige et kort svar,da jeg er rimeligt træt.
jeg er Søren Bentin artiklen var om.Siden artiklen har jeg været flere gange rundt i manegen,Bl.a. nægtede sydagpenge kontoret at have gjort noget forkert -sagen kom i Ankenævnet,der tilbageviste sagen til Baldersgade Sygedagpengekontoret-her har de kort fortalt søgt efter loophols m.m.,min sag er i Ankenævnet igen .....Mine psykiske og fysiske kræfter er strakt til det yderste-kreditten snart også.

DET ER GODT DENNE HJEMMESIDE FINDES..-og jeg fandt den.
Jeg kan kun se at hvis vi formår at organisere os og synliggøre os,finder de lovgivende interesse i at gøre noget for at forbedre forholdene og mulighederne for os 100.000èr på sociale ydelser.!!
Hvis ikke vi bliver synlige får vi lov at forblive i armod-
det der med uddannelse osv er fake-det er billigere at importere fornødent uddannet arbejdskraft-og bruge den så længe der er behov!
Det er bekvemt at holde armoden skjult-Lad os vise os
Alt Godt
Søren Bentin
P.s.
jeg vender tilbage

Sidst redigeret af Søren; 08-01-2008 kl. 01:34. Årsag: styvefejl m.m.
Søren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 01:38   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej søren og velkommen.

Ja, din historie er desværre kun een af mange.

Det er flot, du har stået frem med din sag.

Nogle gange tænker jeg, at der er så mange, der har henvendt sig til politikerne... Gigtforeningen, fagforeninger, patientforeninger, enkeltpersoner osv.. Der er skrevet til ministre, udvalg og politiske partier.

De ved det godt - alle sammen.

Og dem, der gerne vil gøre noget, har ikke magten.

Dem med magten gør intet... så... det har nok laaaange udsigter.

Men gør vi intet, så går vi da helt i glemmebogen.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 13:08   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hej Søren og velkommen hertil ...sikke en gang stress du må have med din sag ...jeg er meget interesseret i at høre hvad der sker , og ja kommunen mener det er helt OK vi skal vente i år på svar eller der sker noget .
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 15:03   #5
Søren
Ved at vænne sig til K10
 
Sørens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2008
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren er ny på vejen
Hej Zuza og Stella
Tak for velkomsten!

Ja de ved det godt – de der træffer beslutningerne, i teorierne, i tal og statistikker.
Men de mærker det ikke!
Først da jeg rente rundt i tomme kontorer efter socialrådgivere der var holdt op, søgte efter breve og agter der var forsvundet lærte al kommunikation skulle afleveres personligt og have backup blev jeg klogere.
Jeg lærte et år senere at alle sygedagpengesager Baldersgade bliver redigeret til formålet af en dertil forfremmet Socialrådgiver der sammen med en fastansat lægekonsulent, en fastansat juridisk konsulent om jeg er syg - eller om de evt. skulle have lavet en fejlvurdering og sagen har været en tur omkring ankenævnet.
De mærker det ikke!
Bistandshjælploftet der betyder fattigdom og jeg/vi, ser ud til, snart at være ude af stand til at betale husleje.
Der ikke der ikke mulighed i flugt ved at købe noget.
Drømmene og visionerne fortaber sig, der er ikke brug for dig mere, det er fake, importeret arbejdskraft er, billiger end at uddanne dig - og så tager de et andet sted hen når de er ubrugelige

Vi er blevet til nationaløkonomiske størrelser. i mange tilfælde er vi fjernet fra ledighed statistikkerne! Vi bliver mere og mere usynlige mennesker, der er ude og se på samtalekøkkener overser vi eksisterer.

Vi er nødt til at gøre os synlige i mediebilledet, før de ansvarlige politikere finder det formålstjenligt at skide til handling, som for eks. Ungdomshuset. Her var gode kontakter til medierne og veluddannet prof backup. Overborgmesteren rykker på bedst givent tidspunkt.
Vi er nødt til at besætte Rådhusene igen og igen med kontakterne i orden og pressemeddelelser for at blive taget alvorligt.

Jeg har selv været flere gange rundt i manegerne og kræfterne er strikket.
Min sygedagpengesag er igen i Ankenævnet og jeg venter.
Jeg har forelagt sagen, sammen med socialrådgiverne fra 3F, for det sociale udvalg på KBH. Rådhus den 15. november. De lyttede pænt – vi venter stadigt på svar
Jeg har haft stor opbakning fra min fagforening BJ&M arbejdernes fagforening, og blev i den sammenhæng brugt som ”det levende billede”, da det lykkedes os at få TV Lorry til at beskrive problemerne i forvaltningerne.
I kan se indslaget hvis i søger på Søren bentin i Google..
Så nu kan jeg ikke sidde her længere.

Alt Godt alt Godt
Søren
Søren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 18:29   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
læs lige her fra 2006....


Syge københavnere syltes af kommunen

Information, side 6-7, 3. december 2006

Tusindvis af syge københavnere får ikke den sagsbehandling, som de har krav på. Det viser en rundringning som Information har foretaget blandt Københavns Kommunes socialrådgivere og samarbejdspartnere i fagforeninger.

Socialrådgiverne, der ønsker at være anonyme, bruger betegnelser som "kaos" og "turbulent" om situationen. De peger på, at situationen skyldes, at kommunens beskæftigelsesindsats skal smelte sammen med Arbejdsformidlingen (AF) i de nye jobcentre.

Det betyder, at en række borgere ikke får den sagsbehandling, de har krav på, og det har både psykiske og økonomiske konsekvenser for den enkelte. Ifølge Anne Mette Wissing fra Fagligt Fælles Forbund (3F) i Valby overholder kommunen ikke deres pligt til at afklare sager om sygedagepenge inden for et år.

Det betyder, at en række personer ryger på bistandshjælp efter et år, da man kun kan modtage sygedagpenge i et år. Desuden har kommunerne også pligt til hver ottende uge at sætte sig i kontakt med sygedagpengemodtageren. "De overbelastede sagsbehandlere har slet ikke tid til at overholde reglerne for opfølgningssamtaler", mener Anne Mette Wissing.

Hun har sammen med en række andre rådgivere sendt et brev til kommunen. På Københavsn Rådhus beklager beskæftigelses- og integrationsborgmester Jacob Hougaard (S) situationen. Han peger på, at området var en rodebutik, da han tiltrådte, at antallet af sygedagepengesager er steget, samt at den nye beskæftigelsesreform suger ressourcer.

"Jeg forventer, at vi i første kvartal af 2007 vil have alle sager ført ajour, og man i 90 procent af alle tilfælde kan overholde reglerne for opfølgningssamtaler", siger Jacob Hougaard. Den forklaring køber Anne Mette Wissing dog ikke. Hun mener, at der er for få sagsbehandlere, og de er for dårligt uddannede, og det går ud over den enkelte.

Det støttes af Frank Ebsen, leder ved Center for Forskning i Socialt Arbejde, og Vinnie Eliasen, fællestillidsmand for socialrådgiverne, der peger på, at det går ud over de svageste med omlægningen til de nye jobcentre, da man opgiver helhedssynet i behandlingen på borgerne. Frank Ebsen peger på, at der mangler ressourcer og er for meget detailstyring på området. Det er Jacob Hougaard enig i.


"Jeg køber ikke denne her med, at man går fra de varme hænders politik til "arbejd-arbejd-arbejd"-politik. For mig at se har der ligget en kold kynisme i at lade folk gå i årevis uden at undersøge, hvad de egentlig har ressourcer til. Der er faktisk meget varme i at få folk videre i deres liv," siger han.


Baggrundsartiklerne støttes af en eksempelhistorie om Søren Bentin, der har ventet halvandet år på Københavns Kommunes afgørelse.


Hmmmmmmm....det var i 2006...har noget ændret sig ? ventetiderne er stadig lange ...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 23:20   #7
Søren
Ved at vænne sig til K10
 
Sørens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2008
Lokation: København
Indlæg: 13
Styrke: 17
Søren er ny på vejen
Question Har noget ændret sig?

Har noget ændret sig?
Jeg er kun en af mange!
Den 15. november 2007 havde vi fortræde for Borgmester Jacob Hougaard og det sociale udvalg på Københavns Rådhus-et nyt tiltag og sikkert velment.
Vi venter på at få besked om den beslutning udvalget tog på baggrund af vores fremlæggelse,der er 15 minutter til den og udvalgsmedlemmernes spørgsmål.
Til mødet var alle de politisk valgte medlemmer, men også ansvarshavende embedsmænd .
Vi venter og det er måske meget godt for i sidste kvartal 2007 havde de et minus på 40.000.000 kr. at håndtere!!??
Vender tilbage når der kommer flere erfaringer med den Borgmester og det udvalg.
Søren
P.s. benyttede iøvrigt lejligheden til at give Jacob Hougaard en uopfordret jobansøgning,
de havde jo mit CV m.v. bla. lægekonsulenterns vurdering (som de fleste af jer har erfaring med),det måtte jo være oplagt at give mig et job her i disse tider med mangel på arbejdskraft- klogt takkede han og ville lægge ansøgningen ved de andre agter på mødet.

Sidst redigeret af Søren; 08-01-2008 kl. 23:22. Årsag: forkert årstal
Søren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 23:54   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
he..he..he godt træk med ansøgningen..


Ja de ved det godt – de der træffer beslutningerne, i teorierne, i tal og statistikker.
Men de mærker det ikke!
citat

ja det tror jeg også på...at de ikke mærker det...

Sidst redigeret af Stella; 09-01-2008 kl. 00:04.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
God nyhed herfra!!! Mama Spørgsmål ang fleksjob 15 02-08-2011 23:36
en god nyhed kandelsdorff Alt det andet 11 17-11-2010 17:16
Vågnede til en god nyhed Mella Politik og Samfund 2 21-08-2008 12:35
En god nyhed JJC Dit og Dat 4 16-02-2008 01:55
Afslutningsstatus fra Reva - en god nyhed PBC Dit og Dat 7 17-11-2006 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension