K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2007, 22:56   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Fokus i ressourceprofiler - fremtid og arbejde

Læs her, hvad der ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsen er FORMÅLET med ressourceprofiler. Det er vejledning til sagsbehandlere.

Ofte er formålet med ressourceprofilen "forsvundet", og det er måske derfor, mange ledige fleksjobbere aldrig kommer videre.

Jeg kan virkelig anbefale at tjekke ressourceprofilen for, om der beskrives, udvikles osv., så man kan nærme sig arbejdsmarkedet.

Citat:
Ressourceprofil


Lovhjemmel
Bestemmelserne om udarbejdelse af en ressourceprofil er indeholdt i Bekendtgørelse nr. 552 af 19.06.2003 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne.

Formål og beskrivelse
Ressourceprofilen er et lovpligtigt redskab, når der træffes beslutning om revalidering eller fleksjob.
Udarbejdelsen af en ressourceprofil skal endvidere anvendes i andre sager, hvor arbejdsevnen er eller kan være truet.
Formålet med udarbejdelsen af en ressourceprofil er at beskrive, udvikle og vurdere borgerens arbejdsevne og sikre, at fokus rettes mod de muligheder, som borgeren har for at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Endvidere sikrer udarbejdelsen af ressourceprofilen, at indsatsen kan systematiseres, og at borgeren inddrages i planlægningen af opfølgningsforløbet.
Man skal udfylde de enkelte punkter i ressourceprofilen i den relevante dybde. Afhængigt af sagen kan det være ressourcekrævende at udarbejde en ressourceprofil.
Se mere på www.arbejdsevnemetode.dk.

Opmærksomhedspunkter
Sørg for at have et fremadrettet fokus i ressourceprofilen – fokusér derfor på:
Borgerens faktiske ressourcer, der kan anvendes i forhold til arbejdsmarkedet.
Mulighederne for yderligere udvikling af borgerens ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.
Mulighederne for at reducere barriererne i forhold til arbejdsmarkedet.
Overvej, hvilke aktører som skal inddrages ved udarbejdelsen, idet de har viden om borgerens ressourcer.
Borgeren skal inddrages aktivt i udarbejdelsen af ressourceprofilen, så overvej, hvordan borgeren bedst og mest hensigtsmæssigt inddrages.
Hvordan?
Der er ikke formkrav til, hvordan ressourceprofilen skal udarbejdes. Den skal dog indeholde de 12 obligatoriske elementer, og borgeren skal inddrages aktivt i og høres ved udarbejdelsen.De fleste kommuner har skabeloner og retningslinjer for udarbejdelsen af ressourceprofiler.
http://sdpguide.ams.dk/Aktiviteter/Ressourceprofil.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2007, 00:09   #2
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Zuza, Din lovnørd

Jeg vil godt indstille dig som "årets sætternisse" på k10.dk Forstået på en positiv måde.

Jeg tror desværre ikke de færreste ressourceprofiler kan leve op til forlægget, som du antyder :/

Men godt gravet frem.

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 12-12-2007 kl. 00:13. Årsag: lille tilføjelse
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2007, 01:04   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
ha-ha, Flemming. Den var god.

Jeg ser sådan på det, at når man begraver kommuner og borgere i love og paragraffer, som kunne fælde adskillige regnskove, så må vi jo bruge deres "egne våben" mod dem.

Altså hvad anbefaler man kommunerne.

Prøv at læse om KMD her på siden, og se, hvad jeg fandt der.

Det er et revisionsfirma, der reviderer kommuners regnskaber. De søger p.t. socialrådgivere til KMD, som kan hjælpe dem med at rådgive kommuner om refusion... ikke så borgerne får deres ydelser, men så kommuner får deres penge fra staten - refusionen. Det er da til at brække sig over.

Kommuner kan trække på egne jurister, revisionsfirmaer med socialrådgivere ansat osv. osv., mens borgere står HELT ALENE, da advokathjælp koster minimum 25.000 kroner.

Så derfor må vi jo gøre, hvad vi kan, her på k10... med vores sidste krampetrækninger af energi.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2008, 22:17   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Hjemvist ressourceprofil - sygedagpenge

Det understreger min "kæphest" vedr. ressourceprofiler - nemlig, at der SKAL være en PLAN.

Her er det endda så "tidligt" i forløbet som en sygedagpengesag.

Det understreger, at det IKKE er nødvendigt med ÅR at afklare arbejdsevnen, som vi ser alt for ofte her på k10.

Det er ydermere interessant at se, hvor mange detaljer byrådspolitikerne informeres om.


Citat:
1 sag blev hjemvist, da kravene til indholdet i ressourceprofilen ikke var opfyldt.

Dagpengeafsnittet burde have beskrevet, hvilke arbejdsfunktioner pågældende bestred i arbejdsprøvningen, samt om der var arbejdsfunktioner den pågældende klarede bedre end andre.

Desuden fremgik det ikke af konklusionen, hvad der i fremtiden skulle ske med pågældende.
http://www.fredericiakommune.dk/NR/r...E/0/121206.doc
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 01:21   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
zusa.

Som skrevet i andet indlæg, hvad gør man når job-centret laver resoursseprofil, som lægger op/peger på pension. Og man så får afslag, på dette nu anden gang.
Hvad skal job-centret helt konkret gøre, når jeg er for syg til at vende tilbage til arbejdsmarkedet, og det nu for anden gang er påvidst at min arbejdsevne ligger på 1 times daglig arbejde, med feber.
De kan da ikke pege på hvordan jeg kan genskabe arbejdsevne der ikke er til stede.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 01:45   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
De kan da ikke pege på hvordan jeg kan genskabe arbejdsevne der ikke er til stede
Nej, og det er jo lige netop det, du skal fremhæve i en klage til Beskæftigelsesankenævnet.

Noget i retning af, at du nu har været i systemet xx år, og at der STADIG intet står om følgende:

- Hvilke arbejdsopgaver, du kan klare
- Hvordan du kan blive selvforsørgende med een times dagligt arbejde
- Hvordan din arbejdsevne kan udvikles

Disse spørgsmål SKAL være besvaret i din ressourceprofil, og det skulle de allerede have været, FØR de standsede dine sygedagpenge.

Der SKAL være en PLAN for din tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og den SKAL være rimelig, ellers klager du over, at planen er URIMELIG.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 03:09   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg havde jo ingen ressourceprofil og blev rådet til at få lavet én. Jeg tog efterfølgende kontakt til min nye sagsbehandler og spurgte om jeg ikke skulle have lavet en ressourceprofil - dog skulle han lige læse i min sag og ville ringe tilbage, det gjorde han også - men sagde at det ikke ville føre til noget at lave en ressourceprofil i mit tilfælde, hvorfor jeg åbenbart ikke skal have lavet en. Hmmm....troede bare det var ulovligt? (jeg søger førtidspension efter §§ 17 og 18).

Men tilbage til tråden - ja! Det er helt utroligt hvad Zuza kan få gravet frem, altid en fornøjelse at læse noget under dette navn!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 03:39   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
ja! Det er helt utroligt hvad Zuza kan få gravet frem, altid en fornøjelse at læse noget under dette navn!
Tak for det. Dejligt at vide. Og dejligt, hvis mine indlæg kan hjælpe nogen til at få deres sag lidt mere "smertefrit" igennem.

Du SKAL have en ressourceprofil. Loven er mig bekendt IKKE lavet om... endnu, selvom det går meget hurtigt med lovændringer indimellem.

Er det §17, har kommunen 3 måneder i alt til at træffe afgørelse, og det sker KUN på baggrund af en ressourceprofil, som DU har underskrevet.
Kravet om beskrivelse af arbejdsopgaver er MINDRE, når det §17.

Men har du været længe i systemet, så skulle man jo mene, at kommunen havde haft rigelig tid til at finde noget, ikke?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 21:09   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg ved det sg ikke Zuza, der er ingen der fortæller mig noget, og når de gør, så lyder det som en sang fra de varme lande

Det sidste min nye sagsbehandler sagde var, at de kun mangler speciallægeerklæringen fra min psykiater - den har vi nu ventet på i over tre uger - den er stadig ikke kommet retur til sagsbehandleren
(er det ikke den ene der er langsom - så er det sgu den anden!).

NÅR den erklæring engang kommer, så bliver sagen først startet som en pensionssag
Selvom jeg underskrev papirene d 5 Debember 07, så gør §18 det sådan at der ikke sker noget før end alle informationer er indhentet. De kan ikke give en frist, da det også afhænger af hvor hurtige (eller langsomme) speciallægerne, lægerne er til at få returneret forespørgslerne. Men når det hele er indhentet, så får jeg en ''kvittering'' om at sagen er påbegyndt dags dato - og så har de tre måneder til at komme med en afgørelse.
Havde det kun været efter § 17, så ville jeg have fået svar om påbegyndelse indenfor 10 dage fordi der ikke skal indhentes oplysninger udefra.

Jeg TROR at de venter med ressourceprofilen til min psykiater har meldt ud. Hvis han beskriver mine sindslidelser sige så sort som jeg selv hævder, så bliver det et ret godt manifest. Skulle han derimod skrive at han mener at jeg godt kunne klare to timers arbejde om ugen, så bliver ressourceprofilen jo temmelig relevant - selv har jeg ingen anelse om hvad han skriver - for jeg har ikke gået hos ham i over 2 år, så jeg lever med en gyser tæt på livet og reelt er der jo også den mulighed at han nægter at udtale sig fordi han ikke har set mig de seneste 2 år. Der er mange muligheder at drive sig selv til vanvid med Og jo længere han trækker speciallægeerklæringen jo mere stiv af skræk bliver jeg. Til mit held ville min egen læge selv tage brevet og speciallægeerklæringen og kontakte ham og give ham en ''reminder''. Problemet skal nok findes i at min psykiater kun arbejder 1 gang om ugen - på min egen læges fridag, så der er noget noget dér der kræver timing....

HADER bare når jeg ikke høre noget - det ville have været dejligt med en lille mail hvor der stod ,,har endnu ikke afleveret brevet til psykiateren, men vær ikke nervøs''...eller NU er det afleveret - ingen grund til panik''

Men nej, stilhed (muligvis før storm)
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 22:50   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
helenKr

problemet er bare at det ikke kun er dig der kan klage over en manglende profil , du kan også risikere at der gives afslag på baggrund af en manglede ressourceprofil ,,

Jeg ville altså hvis det var mig der var i din situation skrive til sagsbehandlerne og høre om forklaringen for hvorfor hun ikke mener der skal laves en ressourceprofil (hvis der ikke er det så er din sag nemelig ikke ordentligt behandlet), så den vil ryge tilbage til din sagsbehandler med besked om at lave og udarbejde din sag ordentligt

uden at skulle være den der maler fanden på væggen, så tror jeg at du kan risikere at der kommer brev fra din psykiater og at din sagsbehandler derefter vil lave ressourceprofilen og det kan nogle gange godt tage tid ...

Det kan selvfølgelig også være at din psykiater udtaleser støtter op om dig og at de i pensions teamet blæser højt og flot på at der ikke er nogen ressourceprofil (ulovligt eller ej ) men desværre er det kun os som borgere der kan betale prisen for deres sjusk....
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ulovlige ressourceprofiler zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 145 02-08-2010 22:01
DUKH om Ressourceprofiler - arbejdsevnemetoden zuza Nyt om loven 0 18-04-2008 14:11
Borgerinddragelse i ressourceprofiler zuza Nyt om loven 11 19-02-2008 14:23
ressourceprofiler Flisbeth Alt det andet 4 04-11-2007 00:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension