K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2007, 19:18   #1
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Lovgivning om private aktører og om de nu må, hvad de siger

Inspireret af en anden tråd her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3340&page=3

Så fandt jeg denne principielle afgørelse fra Ombudsmanden om udlicitering af offentlige beslutninger vedr. en borger/klient:
Private konsulentfirmaer og offentlige ansættelser (12. juni 2006)

Citat:
Sagen kan få betydning for arbejdet med at besætte de mange nye stillinger, der opstår i forbindelse med strukturreformen. Men principielt også for udlicitering af mange andre forvaltningsopgaver.
Post andre herunder vedr. udliciteringer og afgørelser

Ombudsmandens afgørelse kan læses her:
http://www.ombudsmanden.dk/udtalelse...bsager/05-499/

Hele sagen i retsinfo:
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=28860

Linket på P1 Orientering virker ikke længere til afgørelsen virker ikke længere ! Brug ovenstående.

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 10-12-2007 kl. 19:30. Årsag: Linket på P1 Orientering virker ikke længere til afgørelsen virker ikke længere
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 19:54   #2
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
private aktører pr. 1. januar 2008 får kompetence til at udøve myndighedsopgaver

Orientering om ny bekendtgørelse om andre aktører m.fl. og bekendtgørelse om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats

Retsinformation.dk:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113429
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 20:20   #3
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Hej Allesammen...

Havde faktisk lige logget mig på for at indsætte linket til den nye "anden aktør bekendtgørelse", men Flemming var hurtigere
Ombudsmandsafgørelsen og de øvrige principielle afgørelser der ligger på "at kun kommunen må udarbejde ressourceprofil, træffe afgørelser mv." bortfalder pr. 1.1.-2008..
Herefter må anden aktør gerne udøve mynighedsopgaver!!!
Man tror det er løgn, men det er det desværre ikke... Klik jer ind på Flemmings link til retsinformation og læs bekendtgørelsen.. I skal ikke ret langt ned i teksten før den gruvækkende sandhed åbenbarer sig sort på hvidt... Så nye tider fra årsskiftet.. Det fa´me uhyggeligt du!

Hilsner fra Socialnørden.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 23:05   #4
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Ja, det er uhyggeligt.

Har du fundet selve bekendtgørelsen, Socialnørden ?

Jeg har ikke fundet bekendtgørelsen omkring bekendtgørelse om andre aktører m.fl. nogen steder - endnu. Jeg tror ikke den er færdig endnu. Og det lyder jo lidt mærkeligt, medmindre der ligger et EU-direktiv og cykler rundt i systemerne.

Bekendtgørelse om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
Eller som den også hedder (Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats)
LBK nr 1074 af 07/09/2007
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31354

Ny retsikkerhedslov:
LBK nr 1047 af 27/08/2007
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20928

Hvem sagde minimalstat ?
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 23:15   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg er sq målløs men jeg ved at jeg nok skal komme på noget at sige på et tidspunkt

Indtil videre kan jeg kun se det som et udkast og noget de påtænker men hvor kan man se den endelig lov ?, jeg kan stadig ikke se hvordan de kan gøre det uden at komme i konflikt med datatilsynet og retssikkerhedsloven

Sad lige og læste noget sjovt på vores velfærds ministerens side, hun skriver

sammenhængskraften i Danmark er stærk. Derfor viser undersøgelser, at vi er den befolkning i verden, der har størst tillid til hinanden og føler os mest tilfredse. Selv de, der har problemer, har som regel tillid til, at andre vil hjælpe dem.


øøøhhh det må da vist være en undersøgelse hun selv har lavet og svaret på , jeg har svært ved at få øje på det i hvertfald
  Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 23:43   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg har meget længe været rystet over ressourceprofilerne.. og brugen af dem... eller misbrugen af dem.

Jeg vil da mene, at man ikke bare kan gøre alt lovligt, fordi man "putter" det ind under beskæftigelsesindsatsen.

Jeg vil mene, at persondataloven har første prioritet og derfor bør ændres, hvis det skal være muligt for private aktører at håndtere dybt personlige oplysninger - officielt navn personfølsomme data (lægepapirer, økonomi, tvangsfjernelsessager, fagforeningsforhold osv.).

Mange - måske alle - bekendtgørelser sendes i høring, før de godkendes endeligt.

Jeg har IKKE set, at muligheden for, at private aktører skulle have lov til at håndtere personfølsomme data har været sendt i høring, men måske det ligger skjult i en lille formulering et skummelt sted - i værste fald som en fodnote.

Til gengæld er jeg stødt på en laaang række høringssvar, fordi man ønskede, at kommunerne måtte udveksle personfølsomme data indbyrdes. Og der blev datatilsynet også hørt, og der kom en masse kommentarer. Men det var jo kommuner indbyrdes - og IKKE ud af det offentlige system i form af private aktører.

Men jeg kan helt klart anbefale at tjekke denne side for høringer, hvor man kan læse en masse interessante ting.

http://borger.dk/forside/lovgivning/...x=16&soeg.y=11

Bemærk, at man kan søge på andre ministerier.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 00:38   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg har fundet lidt her, men vil lede videre.

Citat:
Til § 16
Bestemmelsen er ny og er en præcisering af, at kravene til andre aktørs sags-behandling, når andre aktører udfører opgaver for kommunerne, fremgår af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
http://borger.dk/forside/lovgivning/...gid=1012000079

Pyha... det bliver da værre og værre med den retssikkerhed, desto mere man "graver".

Der har KUN været en høringsfrist på 2 dage!!!!!!!

Se her:

Høring om udkast til ny bekendtgørelse om andre aktører m.fl.


Citat:
Emne: Sociale forhold og forsorg
Høringstype: Bekendtgørelser
Oprettelsesdato: 01.10.2007
Høringsfrist: 03.10.2007

Ikraftrædelsesdato: 01.01.2008
Status: Arkiv
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 11-12-2007 kl. 00:42. Årsag: tilføjelse
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 01:13   #8
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ja jeg ved sq ikke hvad jeg skal sige til De her oplysninger.

Det lyder da totalt wird, at private aktører, kan lave profiler, og har samme beslutningsgrad som kommuner og andre??

Er De uddannet til opgaven? ..Nej vel, og hvor står personen de vurderer så henne?? Jeg tror næsten ikke mine egne øjne, når jeg læser dette, men jeg håber jeg læser forkert, det kan da ikke passe??

Og læg lige mærke til datoen: i Oktober måned, er det besluttet, hmm, det var da godt" det ikke kom frem før valget hva!!

Sh.. og god jul ,Takker endnu engang Fjoget og hans kumpaner ,for Deres dejlige medmenneskelige behandling af, Os på den ,efter Deres mening "nederste" rangstige. Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 08:39   #9
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Zusa,
Tak der var den jo. Den har jeg ledt efter for at kigge nærmere på den.

Nu skal vi jo heller ikke gøre det være end det er. Den er godt nok oprettet den 1. oktober, men den blev udsendt den 12. september. Der har så været 3 ugers frist for høringen. Godt nok ikke meget for noget så væsentligt.

Det er godt nok uhyggeligt. Der har slet ikke været noget i nyhederne om det, for så tror jeg at jeg ville have set det før nu.

Jeg synes de formuleringer i bekendtgørelsen stinker langt væk af EU jura. Jeg vil se, hvad jeg kan finde frem til imorgen.

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 11-12-2007 kl. 08:53. Årsag: stinker af EU jura
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 13:17   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Flemming... der stod et sted, at man ville "spørge Justitsministeriet", altså ingen høring om bekendtgørelsen.

Der står intet på høringsportalen om denne bekendtgørelse, men lægger det her, hvis jeg finder andet interessant om emnet.

Gud fader bevares... hvad i alverden foregår der?

Så indtil videre antager JEG, at det er ULOVLIGT for private aktører at forvalte personfølsomme data, da det modsatte endnu ikke er bevist.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Private aktører yvette Alt det andet 17 09-07-2013 18:10
Forløb hos private aktører And77 Alt det andet 3 23-10-2010 21:11
Rigsrevision: Private aktører zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 6 18-04-2009 22:45
Private aktører og opfølgning på sygedagpengesager zuza Nyt om loven 0 30-10-2007 02:32
Private aktører zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 3 15-05-2007 20:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension