K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-12-2007, 19:50   #1
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
2 lovgivningsspørgsmål

Hejsa her på siden

Jeg ved at man kan komme uden om en arbejdsprøvning hvis der er risiko for at det vil forværre ens situtaion - nogen der ved hvor i loven, og hvilken lov det står i - jeg kan simpelthen ikke finde det?

Er der nogle diagnoser der automatisk udløser pension. Jeg har fx. hørt at alle skizofrene vil få pension hvis de søger, og går ud fra det også gælder andre sygdomme. Er der noget hold i det eller er det en "and"

VH, Mariepigen
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 20:40   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
den nye lov er opbygget sådan, at det er den samlet vudering. Der er ingen diagnoser der kan udløse pension(medmindre du er livstruet feks kræft). komunnerne må modsat heller ikke afvise, at en given diagnose ikke kan udløse en pension.
vedr. arbejdsprøvning og forværring af denne. prøv at kikke i beskæftigelslovgivningen, eller under sygedagpenge, og afklaring af arbejdsevne. jeg har også set det, kan ikke huske præcis hvor. men det er svært, at få kommunen til at respektere dette. Evt skal du få din læge til at skrive noget.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 21:50   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Mariepige...

Måske er det den her, du tænker på?

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

Loven om førtidspension kan læses i kapitel 3 heri: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Jeg fandt også det her. Det står på side 15 her: http://www.social.dk/lovgivning/Doku...ublikation.pdf:

I visse særlige tilfælde vil førtidspensionssagen kunne påbegyndes uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen med henblik på forbedring vil være åbenbar formålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand. Det vil bl.a. være tilfældet i situationer, hvor det ud fra den eksisterende faglige viden om betydelige fysiske og psykiske funktionsevnenedsættelser og om visse alvorlige sygdomstilstande og deres prognoser er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne er varigt nedsat og ikke kan forbedres væsentligt ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Som eksempler på tilfælde, hvor en afprøvning af arbejdsevnen vil kunne anses for at være åbenbar formålsløs, kan nævnes borgere med en betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en alvorlig sindslidelse samt personer med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt fremadskridende.


Håber de her hjælper lidt.....

Sidst redigeret af curls; 06-12-2007 kl. 21:53.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 21:57   #4
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Mange tak skal du have

Det er lige præcis nr. 2 side 15 jeg tænker på. Men er det en lov? Altså den står jo som en vejledning om FP?

Sidst redigeret af Webmaster; 07-12-2007 kl. 15:39. Årsag: Ingen grund til at quote når du svare et indlæg lige oppe over
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 22:46   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er ikke en lov, men snarere en vejledning, som skal hjælpe sagsbehandlere med førtidspensionssager til at vurdere sagen.
Man kan prioritere "loven" på den her måde:

1. Selve loven - dvs. den lovparagraf, der er tale om

2. Bekendtgørelse/vejledning

Sidst redigeret af Webmaster; 07-12-2007 kl. 15:40. Årsag: Ingen grund til at quote når du svare et indlæg lige oppe over
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 22:54   #6
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Okay tak skal du have :-)
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 23:02   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det var så lidt... Synes selv det var et interessant emne at kigge på....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension