K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2007, 15:22   #1
Lost
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2007
Indlæg: 18
Styrke: 17
Lost er ny på vejen
Nedbrudt

Hej
Deprimerende læsning herinde, men lidt opmuntrende alligevel, når man læser at man ikke er alene om at være i den forbandede situation at, være syg, og ikke kunne leve op til de krav samfundet stiller i dag.
Min egen historie kort fortalt: Til marts 2008 har jeg været i ”systemet” i 25 år.
I 1983 blev jeg fyret, og kom på kontanthjælp, efter at have været sygemeldt næsten et år.
Med utallige aktivering, - arbejdsprøvninger, - kurser, - praktik, - o.s.v. Alt uden afklaring, andet en ny sagsbehandler, og alt startede forfra. Har haft fået tilkendt en ny sagsbehandler, op til 5 gange på et år, hvor sagen bare er startet på ny.
Ca. 1992 søgte jeg førtidspension første gang. Fik afslag, - med den begrundelse at: ”man var klar over at jeg aldrig ville kunne blive selvforsørgende ved eget arbejde, - men man mente heller ikke at der var grundlag for førtidspension”.
Blev så i 2000 visiteret til fleksjob, 15 – 20 timer pr. uge, og fik job der næsten varede i 2 år. Men måtte så stoppe, både fordi at det ikke kunne passer med min sygdom. (Slidgigt) og fordi en ny arbejdsleder var ”misundelig” over at jeg kunne oppebære næsten samme løn som han, men kun skulle være på arbejde i 20 timer. Så nu er jeg tilbage hvor jeg startede, - nu hedder det bare praktik, - eller der skal vurderes om man stadig er til rådighed for arbejdsmarkedet, - altså de samme tiltag, men bare med et nyt navn.
Har efterfølgende søgt et par gange om førtidspension, som afslås, nu med den begrundelse: ”at alle muligheder skal være afprøvet først”. Når jeg så spørger til hvilke muligheder kommunen mener skal afprøves, er der ingen indtil d.d. der har kunnet svare.

Vi skriver nu 2007, og jeg er netop blevet udskrevet fra en psykiatrisk afdeling, hvor jeg var indlagt.
Grunden? = Depression efter 25 års, ”sagsbehandling”.
Overlægen på afdelingen på afdelingen, mente at det ville være en god ide, at søge førtidspension igen, og Kommunen kunne bare rette henvendelse til ham, hvis det var et problem.
Min egen læge udtaler: ”Dine chancer for at komme i arbejde er = 0”.

Men men, - når sagsbehandler truer med at, hvis jeg søger pension, kan jeg risikere at min visitation til fleksjob bliver frakendt. Kan man jo godt få lidt sved på panden, ryger man så tilbage på kontanthjælp, eller ryger forsørgelsesgrundlaget så helt???
Tør jeg søge pension???
En resurseprofil, kan jeg læse om herinde. Jamen sådan en har jeg slet ikke, der er i hvert fald ikke lavet en med min medvirken, ell. samtykke.
Lost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2007, 16:53   #2
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hejsa, og velkommen til Hjorten's usynlige hær af sociale zombier

Du er bestemt ikke den eneste der syltes kan jeg så love dig... om jeg skal kalde det godt eller skidt ved jeg ikke lige, men jeg kan kun sige een ting: kæmp for at få din pension, og kæmp med næb og kløer... råb op... det er hvad jeg selv har tænkt mig at gøre fra d.18 december i denne måned, hvor jeg skal til samtale på kommunen...

Fordi de siger "nej", behøver det ikke betyde at det er korrekt... HUSK DET!
  Besvar med citat
Gammel 28-11-2007, 17:06   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej lost og velkommen.

Ja, jeg vil give razmo ret. Råb højt.

Du får lige nogle stikordssvar herfra.

Kommunen kan IKKE fratage dig din fleksjobbevilling.

Kommunen skal se på din fleksjobbevilling i forhold til, at din helbredssituation er blevet forværret i forhold til, da du fik fleksjobbevillingen.

Loven er faktisk sådan indrettet, at kommunen SKAL lave en rimelig plan for, hvordan du kan bevare din tilknytning til arbejdsmarkedet, eller hvordan du kan forbedre din arbejdsevne og nærme dig arbejdsmarkedet.

Derfor skal du bede om en ressourceprofil - eller i det mindste en realistisk plan for, hvordan du skulle kunne nærme dig arbejdsmarkedet.

De afslag, du har fået på førtidspension, skal indeholde en plan for, hvordan du skal nærme dig arbejdsmarkedet - og da især efter kommunens særdeles "grundige" kendskab til dig efter så mange år.

Din kommune skal skrive i din journal, hver eneste gang der er noget nyt i din sag, og det er der jo bl.a. med din indlæggelse.

Du kan sagtens søge igen. Kommunen må ikke tage dit forsørgelsesgrundlag fra dig... heller ikke din fleksjobbevilling.

Du må så anke din sag, hvis kommunen igen giver afslag, og så skrive noget om, at det vist efter 25 år må være rigelig dokumentation for, at du ikke har kunnet blive selvforsørgende. Din arbejdsevne er tværtimod blevet yderligere forringet.

Håber, at andre også kan svare dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2007, 17:20   #4
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
zuza skriver:

Citat:
Loven er faktisk sådan indrettet, at kommunen SKAL lave en rimelig plan for, hvordan du kan bevare din tilknytning til arbejdsmarkedet, eller hvordan du kan forbedre din arbejdsevne og nærme dig arbejdsmarkedet.

Derfor skal du bede om en ressourceprofil - eller i det mindste en realistisk plan for, hvordan du skulle kunne nærme dig arbejdsmarkedet.

De afslag, du har fået på førtidspension, skal indeholde en plan for, hvordan du skal nærme dig arbejdsmarkedet - og da især efter kommunens særdeles "grundige" kendskab til dig efter så mange år.

Din kommune skal skrive i din journal, hver eneste gang der er noget nyt i din sag, og det er der jo bl.a. med din indlæggelse.

Du kan sagtens søge igen. Kommunen må ikke tage dit forsørgelsesgrundlag fra dig... heller ikke din fleksjobbevilling.
Hvis ikke du har gjort det Lost, så søg aktindsigt nu.

Link til flere oplysninger og formular er under nyttige links:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=nyttige_links

Mvh.
KimH
__________________
Send In The Clowns

Sidst redigeret af KimH; 28-11-2007 kl. 17:24.
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2007, 17:30   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Men men, - når sagsbehandler truer med at, hvis jeg søger pension, kan jeg risikere at min visitation til fleksjob bliver frakendt. Kan man jo godt få lidt sved på panden, ryger man så tilbage på kontanthjælp, eller ryger forsørgelsesgrundlaget så helt???
Tør jeg søge pension???
Min kommune gjorde det samme ved mig....de truede også mig på min ledighedsydelse...at hvis jeg søgte pension...ja så ville jeg komme på kontanthjælp...
Problemet for min kommune var at jeg faktisk var på kontanthjælp....men det vidste afd lederen åbenbart ikke...

Det er tomme trusler...

Det du skal gøre....det er....få det på skrift....eller optag dem på en mp3 afspiller....så du har beviser på det...
Det er nemlig ulovligt....at true flok på den måde....

Jeg havde optaget mit....og de blev så villige da jeg sagde det til dem....at du tror det løgn..
Jeg fik en officiel undskyldning...af afd lederen....efter jeg har klaget til borgmesteren i min kommune....

Nu kan man slet ikke bare miste sin fleksvisitation....som zuza siger...
Du bliver jo ikke mindre syg....af at søge pension...

Det de nok vil true dig med....det er at de vil tage din ledighedsydelse...og sætte dig på kontanthjælp..

Det er rigtigt nok at hvis man ikke står til rådighed for et fleksjob...ja så kan man heller ikke få ledighedsydelse...men men...

Hvis du stadig står til rådighed for et fleksjob bagefter et evt afslag på en pensions ansøgning...ja så kan de ikke tage ledighedsydelsen fra dig....

Så få optaget det når de siger det....for jeg vil vædde med dig at de ikke vil give dig det på skrift....og så brug det imod dem bagefter når du klager over sagsbehandlingen til din borgmester....

For den adfærd skal da helt sikkert stoppes....at de render rundt og truer syge borgere....

PS. jeg fik min pension...

Ang ressourceprofil....

Alle afgørelser i din sag....dem skal de træffe på baggrund af din ressourceprofil....og har du ikke sådan en eller har du ikke haft den til gennemsyn...og haft muligheden for at selv komme med kommentarer til den....ja så er alle afgørelser ugyldige...

Søger du pension....ja så skal du bare se...det første der vil ske i din sag...det er at du bliver kaldt op for at udfylde en ressourceprofil...
Vi har set det i rigtig mange sager...at de ikke gider at lave de ressourceprofiler i folks sager.....de venter til at de er tvunget til det....og det er de når de skal afgøre en pensionssag....
Det er meget vigtigt at når du får din ressourceprofil til godkendelse....at du læser den grundigt igennem...og får sat alle dine kommentarer ind....
Det vil sige...at alle de steder hvor du er uenig med sagsbehandlerens kommentarer....der skal du selv komme med din mening....
Hun skal så efterfølgende enten...hvis hun er enig i dine komentarer sætte dem ind....eller også skal hun skrive hvorfor hun ikke er enig i dine kommentarer og sætte dem ind ved siden af...
Men dine kommentarer skal være med i ressourceprofilen...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2007, 15:34   #6
Lost
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2007
Indlæg: 18
Styrke: 17
Lost er ny på vejen
Takker for jeres svar.
Razmo: ” Hejsa, og velkommen til Hjorten's usynlige hær af sociale zombier”
Det er den fornemmelse man har.

Zuza: ” Ja, jeg vil give razmo ret. Råb højt.”
Jo, det har jeg så sandelig også kunnet før, men når først man er helt derude, hvor jeg er kommet, er det uendeligt svært, man føler sig totalt magtesløs, og er kørt helt ned.
Men bare det jeg har fået at vide herinde omkring fratagelse af forsørgelsesgrundlaget, det er åbenbart ikke noget de bare lige kan. – Det er noget af en lettelse.

KimH:
” Hvis ikke du har gjort det Lost, så søg aktindsigt nu.”

Jo, - det gjorde jeg i januar, - svaret???? Det er ikke kommet endnuJ
Jeg klagede over hele min sag, bl.a at den havde varet i snart 25 år. Og samtidig bad jeg om aktindsigt/ klage over min daværende sagsbehandler, fordi hun i et brev til min daværende læge, havde givet udtryk for sin personlige mening om mig.
I klagen gjorde jeg gældende, at jeg havde underskrevet en erklæring om, at Kommunen måtte indhente oplysninger hos div. instanser, men at jeg aldrig havde givet tilladelse til at Kommunen, måtte give andre, nogen oplysninger om mig.
Men som sagt, endnu intet svar. (Ved godt at der så kan klages over manglende respons, men jeg har ikke overskuddet til det).
Tak for links, kikker på dem.

Webmaster:
Lidt underligt at de bruger deres resurser på trusler, mod borgerne. Men det er vel det de får besked på, af deres arbejdsgiver. Det er i hvert fald min fornemmelse. Men lidt sjovt er det, for under Kommunesammenlægningen i år, meldte et stort tal af kommunale ansatte sig syge p.g.a. stress. Medier himlede op om hvor galt det stod til.J Samme ansatte, ser intet problem i at udsætte andre for noget der er værre.
Intet medie har nogensinde udtalt sig om de borgere, der dag ud og dag ind, år efter år, udsættes for noget der er tusinde gange værre, - jeg/vi ved ikke hvad dagen bringer i morgen, jo vi er blevet gjort klart at vi bare er en belastning for samfundet, og der forsøges ihærdigt at lovgive folk raske.
.................................................. .................................................. ....

Jeg blev udskrevet i fredags, og i går (torsdag) havde jeg en opfølgningssamtale med en læge fra hospitalet.
Jobcenteret havde hos ham, allerede rettet henvendelse om en udtalelse..
UTROLIGT, når de skal have oplysninger, skulle det helst være i går, - men den anden vej, ja så er det når det passer dem. Tsk. Tsk

Men, min beslutning er nu, at når jeg engang igen (forhåbentlig) for overskud. Vil jeg ansøge om førtidspension.
Det bliver jo nok ikke i år, skal lige prøve at blive menneske igen først, men regner så også med at være fredet indtil videre, men det er jo igen op til andre at vurdere.

Det skrevne er nok lidt rodet, men sådan har jeg det i øjeblikket.
M.v.h.
Lost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2007, 11:26   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Lost.

Din tråd var lige smuttet for mig sorry

Jeg har lige siddet og læst det igennem og alt det de andre skriver er rigtigt nok, men du skal så huske at du jo nu pt er på ledighedsydelse og syg..

Derfor skal du sygemelde dig til din kommune (selvfølglig kun hvis du er sikker på lægernes støtte, men den formoder jeg at du har ) når du så er sygemeldt skal de behandle din sag som en sygedagpenge sag for selv om du som ledig flekser får ledighedsydelse så skal kommunen behandle sagen som var du på sygedagpenge, det vil sige de skal op følge dig og kategorisere dig .

det vil sige at de skal lave en ressourceprofil på dig eller opdatere den du har (som du jo ikke har ) og de skal finde ud af hvor langt du er fra arbejdsmarkedet.

Nøjagtigt som de skal gøre med folk på det ordinære jobmarkede.

Det du kan/skal gøre er at skrive til din sagshbehandler og jobkonsulent at du er nød til at sygemelde dig da du pt er for syg til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, men du skal huske at skrive at du PT er for syg til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet ...

Jeg er selv flekser og jeg er selv pt sygemeldt, min sagsbehandler har aflyst 6 møder om sygeopfølgning og jeg har ved sidste afbud fra hendes side bedt om skriftelig garenti for at det ikke kommer til at svide til mig i sidste ende fordi hun ikke overholder tidsfrister for behandling af sygesager.

Det bliver nemmere for dig på den måde, da de skal tage hensyn til dig og ikke bare kan smide dig ud i en revurdering og de skal jo sådan set også vide at du pt er for syg til et fleksjob og de skal så tage den derfra.

Det er nok en fejl mange af os flekser gør, vi "glemmer" at sygemelde os når vi er syge og ledige og på den måde er det jo ikke et reelt billede kommunerne får af os, for det vil jo se ud som om at når vi er ledige fejler vi ingen ting

Jeg håber at det hele går i orden for dig , men husk som også andre skriver at tage din fleksvisitation og din ledighedsydelse fra dig , det er ikke bare noget de lige kan gøre ...

Det eneste du bare aldrig må gøre er at nægte at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, vi skal altid prøve ....

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nedbrudt af jobkursus: Jeg gik grædende hjem nocturne Det er da strengt ! 10 23-03-2012 22:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension