K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2007, 12:47   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Køge skaber konkurrence om at få folk i job

Til jer der bor I Køge omegnen her er en nyhed sakset fra LAs forside idag der skulle være et link til Agens på LA men jeg kan ikke bruge det men tag et kik...Om det er godt ved jeg ikke men det er værd at vide...

Klar, parat. start ... Køge skaber konkurrence om at få folk i job


Fra april skal et hollandsk firma de kommende 2 ½ år konkurrere med Købe Jobcenter om at få borgerne hurtigt i arbejde. Gruppen af borgere på sygedagpenge, kontanthjælp og ledighedsydelse deles i to, hvor den ene halvdel bliver i det kommunale jobcenter, mens den anden skal hjælpes i job af det hollandske firma 'Agens'.

Hensigten er, at det private firma skal komme med et andet metodemæssigt udgangspunkt, og pointen er at dele viden og sammen udvikle den metode, som kan skabe de bedste resultater med at få folk hurtigere i arbejde og ud af deres sygedagpengeforløb.

I Holland får 'Agens' næsten hver 4. i den gruppe, der i Danmark vil svare til matchgruppe 4 og 5, i varigt arbejde.

Køge Jobcenter har tilbudt sagsbehandlerne, at de selv kan bestemme, om de vil blive dér, eller om de vil ansættes af 'Agens' i en periode på 2 ½ år med garanti for at kunne vende tilbage til deres gamle arbejde.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 12:55   #2
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Her er et link til Agens:

http://www.agensdanmark.dk/pages/danskpag.html

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 13:46   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja nu har jeg pløjet kommunens hjemmeside igennem og har intet fundet omkring det nye hollandske firma

Men men sådan var det også dengang nogle af os blev smidt til jobcenter Østdanmark der fandt man også kun ud af det via snak i krogene og via dem der var røget over til Østdanmark....

Så information niveauet her i Køge er ikke så stort ...

Nu har jeg i hvertfald skrevet til deres hjemmeside for at få mere at vide for i deres fantastiske presserum står der ikke noget og jeg kan ikke finde noget sted hvor man kan henvende sig til dem...


Citat:
Jeg så Lorry i går og hørte så at Køge kommune nu gik i skarp konkurrence med et hollandsk firma om de ledige og syge + kontanthjælpsmodtager i køge kommune , her til morgen læste jeg så dette her ..

Klar, parat. start ... Køge skaber konkurrence om at få folk i job

Fra april skal et hollandsk firma de kommende 2 ½ år konkurrere med Købe Jobcenter om at få borgerne hurtigt i arbejde. Gruppen af borgere på sygedagpenge, kontanthjælp og ledighedsydelse deles i to, hvor den ene halvdel bliver i det kommunale jobcenter, mens den anden skal hjælpes i job af det hollandske firma ''Agens''.

Hensigten er, at det private firma skal komme med et andet metode mæssigt udgangspunkt, og pointen er at dele viden og sammen udvikle den metode, som kan skabe de bedste resultater med at få folk hurtigere i arbejde og ud af deres sygedagpengeforløb.

I Holland får ''Agens'' næsten hver 4. i den gruppe, der i Danmark vil svare til matchgruppe 4 og 5, i varigt arbejde.

Køge Jobcenter har tilbudt sagsbehandlerne, at de selv kan bestemme, om de vil blive dér, eller om de vil ansættes af ''Agens'' i en periode på 2 ½ år med garanti for at kunne vende tilbage til deres gamle arbejde..

Dette kunne jeg læse på hjemmeside www.ladk.dk og på hjemmesiden www.k10.dk .

Jeg hoppede så ind under Køge kommunes pressemeddelser og hvor jeg ellers kunne komme på at Køge kommune kunne finde på at skrive sådanne ting ...

Her kunne jeg findet nada om det emne, jeg er selv ledig flekser tillig er jeg sygemeldt, og så sent som sidste uge var jeg i kontakt med kommunen .. men heller ikke her har jeg hørt noget som helst...

det er da vist så langt fra borgerservice som det kan komme må vi konstatere...

men det er da heldigt med de andre medier der mener at vi skal og må vide hvordan vores fremtid ser ud, og hvad med de af os der bliver ''bortgivet'' til hollænderne , har vi fået det at vide, eller får vi det at vide ??

Det minder lidt om dengang vi ledige flekser blev givet til jobcenter østdanmark, nogle af os hørte rundt omkring at et nyt jobcenter skulle tage sig af vores sager men ingen anede hvem , hvor mange eller hvorfor...

Der melder sig jo unægtelig nogle spørgsmål når man er ledige flekser, når man nu kommer over til anden aktør fratager det så kommunen fra at følge loven om ret til privat aktør efter 6 måneder ? skal det være lige som med østdanmark hvor man mente at flekser om så de var dårligt gående skulle tage til Herlev for at få sine kontakt samtaler ? og ikke mindst hvornår får vi at vide hvem der er kommet til det hollandske firma ?

Ikke at det nødvendigvis behøver at være en dårlig ting, jeg var i jobcenters regi i 4 år uden så meget som komme i nærheden af at snuse til et job, og først da det efter tusinder af ansøgninger lykkedes mig at finde et job selv,kom det i orden, men det var også et besværligt forløb bare at få sine hjælpemidler og en ansættelse kontrakt ...

Så ikke noget brok over at give andre en chance for at gøre det bedre, men brokken går på at de borger det vedrøre ikke høre noget som helst
link: http://www.k10.dk
  Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 13:46   #4
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Danske Kommuner skriver:

Konkurrence skal få svage ledige i job

Jobcentret i Køge får nu konkurrence fra en privat udbyder. Køge Kommune har hyret det hollandske firma Agens, der overtager ansvaret for at finde arbejde til halvdelen af kommunens ledige borgere

Af Mads Mostrup Jensen ([email protected])

Hvem er bedst til at få folk i arbejde - kommunens eget jobcenter eller et privat firma? Det spørgsmål vil Køge Kommune bruge de næste to et halvt år på at finde ud af. I den tid skal det hollandske selskab Agens overtage ansvaret for halvdelen af Køges kontanthjælps- og sygedagpengemodtagere.

- Den lave ledighed er en enestående mulighed for at få vendt bunkerne og virkelig gøre noget for den gruppe, som stadig er ledige. Det forsøger vi nu ved at gå andre veje, siger Claus Steen Petersen (R), formand for kommunens beskæftigelsesudvalg, til Politiken.

I Holland har Agens haft held til at skaffe job til knap en fjerdedel af de klienter, der i Danmark ville høre ind under matchgruppe 4 og 5. Et meget intensivt forløb, hvor eksperter vurderer forløbet for den enkelte ledige, er opskriften på succes, fortæller udviklingschef Lotte Ernst fra Agens Danmark.

- Vores overordnede mål er altid at få folk i arbejde, men vi nedbryder processen i flere delmål i en erkendelse af, at ingen melder sig frivilligt til fiasko. Har man en forventning om, at det at komme tilbage til arbejdsmarkedet vil resultere i fiasko, så er man modvillig - men hvis man derimod oplever flere små succeser, bliver man i højere grad motiveret og hjulpet til at komme i arbejde, forklarer hun.

Medarbejderne på Jobcenter Køge får nu et tilbud om at blive flyttet over til Agens - og tilbage til jobcentret, når forsøget er slut.



Køge Dagblad skriver:

Private skal hjælpe Køge-folk i job

Et hollandsk firma skal gennem de næste 2 1/2 år hjælpe Køge Kommune med at finde uddannelse og arbejde til borgere på passive ydelser.

Lagt på nettet: 03. November 2007 00:57

Af Martin Rasmussen

KØGE: I Køge Kommune går man nu nye veje i arbejdet på at aktivere blandt andre kontanthjælpmodtagere og folk på sygedagpenge.
I en periode på 2 1/2 år med start i foråret 2008 skal halvdelen af Jobcenter Køge således privatiseres, idet det hollandske firma Agens ifølge planerne overtager halvdelen af sagerne og halvdelen af medarbejderne i perioden.
Firmaet har ifølge formanden for det Lokale Beskæftigelses Råd, Claus Steen Petersen (R), vist gode resultater i blandt andet Holland, Belgien og England, men han mener, at Køge Kommune er de første i Danmark til at udforske denne mulighed for at sluse flere mennesker ud på arbejdsmarkedet.
Målgruppen for den særlige indsats er ikke dagpengemodtagere men derimod folk på passive ydelser som kontanthjælp og sygedagpenge. I Køge Kommune drejer det sig i alt om cirke 1000 mennesker.
- Vi har stadig mange borgere på passive ydelser. Dem skylder vi at gøre en ekstra indsats, og det skylder vi også virksomhederne, som har hårdt brug for arbejdskraft, siger han.
Læs mere i DAGBLADET lørdag eller i e-paperen



KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 13:54   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
he he KimH det er dog utroligt som du hele tiden kommer på tværs af mig , vi sendte samtidig , nå men jeg har ikke råd til at holde Køge dagblad så tak for linkene ( må hellere købe avisen på Lørdag)
  Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 13:59   #6
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Hejdien

Det er jo en gammel nyhed. Se på datoen,- 3. november.

Måske skulle du bare smide linket til Dagbladet ind under dine foretrukne, og gøre det til en vane at kigge forbi dagligt

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 14:19   #7
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
En søgning på "Agens" på Køge´s hjemmeside gav følgende resultat som er et word dokument:

Citat:
Dagsorden for
Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalgets møde den 26. november 2007, kl. 15:00 i Kulturhuset i Hastrupparken,
Langelandsvej 66, Køge
Og den fil viser sig at være for stor til dette forum, så prøv selv at søge på ordet. Dokumentet skulle være et af de første på resultat listen.

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 16:43   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
KimH ja ja ja vi kan ikke alle være så hurtige

Nå men den er læst og jeg er blevet lidt kloger, kan være jeg sætter noget på her senere, men er der overhovdet andre fra Køge kommune ???

Jeg har dog ikke lige kunne blive klog på om hvorvidt de vil lave ressourceplaner ( for der mangler vi jo stadig svar fra datatilsynet om dette er lovligt ) men jeg kan se at nogle af vores sagsbehandlere rykker med til Agnes så det må de nok gerne....


jeg har såmænd fundet artiklen hos Køge dagblad og købt den så her er hvad er står der , ikke meget mere end man kunne læse de andre steder


Citat:
Private skal hjælpe køgensere i job
Et hollandsk firma skal gennem de næste 2 år hjælpe Køge Kommune med at finde uddannelse og arbejde til borgere på passive ydelser.

Af Martin Rasmussen
KØGE: I Køge Kommune går man nu nye veje i arbejdet på at aktivere blandt andre kontanthjælpmodtagere og folk på sygedagpenge.

I en periode på 2 år med start i foråret 2008 skal halvdelen af Jobcenter Køge således privatiseres, idet det hollandske firma Agens ifølge planerne overtager halvdelen af sagerne og halvdelen af medarbejderne i perioden.

Firmaet har ifølge formanden for det Lokale Beskæftigelses Råd, Claus Steen Petersen (R), vist gode resultater i blandt andet Holland, Belgien og England, men han mener, at Køge Kommune er de første i Danmark til at udforske denne mulighed for at sluse flere mennesker ud på arbejdsmarkedet.

Målgruppen for den særlige indsats er ikke dagpengemodtagere men derimod folk på passive ydelser som kontanthjælp og sygedagpenge. I Køge Kommune drejer det sig i alt om cirke 1000 mennesker.

- Vi har stadig mange borgere på passive ydelser. Dem skylder vi at gøre en ekstra indsats, og det skylder vi også virksomhederne, som har hårdt brug for arbejdskraft, siger han.

Metoden er ifølge formanden bundet op på en socialpsykologisk indgang til opgaven, hvor der er fokus på at opbygge selvtilliden hos målgruppen gennem den enkeltes evner samt på både den økonomiske og sociale gevinst ved et arbejde.

Målet er at få så mange som muligt ud i eksempelvis uddannelse, job med løntilskud eller virksomhedspraktik.

- Der er selvfølgelig nogle mennesker, der ikke kan komme på arbejdsmarkedet. Så må de på førtidspension. De skal ikke længere stå i systemet, siger Claus Steen Petersen.

Som udgangspunkt koster det ikke Køge Kommune en krone. Agens lønnes i forhold til, hvor mange de får videre i systemet. Firmaet modtager således halvdelen af den refusionsgevinst, som Køge Kommune opnår gennem indsatsen.

koege.reddb-faa.dk
En af de ting jeg godt kunne tænke mig at vide er det omkring privat aktør , det må man jo stadig have ret til efter et halvt år ...

Nå men ellers er der nok ikke andet at gøre end at skynde sig at blive rask så jeg kan komme over til hollænderne (kunne finde på at bede om det selv, bare for at prøve noget andet end vores jobcenter )

Også har jeg altså lige lagt køge dagblad ind som fortrukken , det havde jeg ikke lige tænkt på før ( min gamle nabo var bud og fik altid en avis af hende )

men takker da for tippet
  Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 16:55   #9
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Husk at det faktisk endnu ikke er endeligt vedtaget, eller der er i hvert fald ikke indgået kontrakt.

Fra den nævnte dagsorden:

Citat:
Såfremt kontrakten (når der refereres til kontrakten, er det kontrakten inklusiv bilag) godkendes, vil projektperioden være fra 1. april 2008 til 30. september 2010.
Hold derfor øje med dagsorden og ikke mindst referat fra byrådsmødet d. 18-12-2007 kl. 17:00:00

KimH
__________________
Send In The Clowns

Sidst redigeret af KimH; 27-11-2007 kl. 17:04. Årsag: Tekst rettelse
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 11:09   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så kom der svar fra Køge kommune på deres hjemmeside hvor jeg havde stillet spørgsmålet, det skal lige i retfærdighedensnavn siges at svaret kom allerede dagen efter jeg havde stillet spørgsmålet , men man er nu ikke så forvent med at de svare på den debat side så jeg havde glemt at tjekke

Men her er i hvertfald hvad de svarede og KimH du havde helt ret i den 18 december , så nu bliver det lidt spændende hvad de finder ud af og ikke mindst er jeg da lidt spændt på hvor jeg havner, hvis de beslutter sig for hollænderne

Citat:
af Kenneth Flex, Social- og Arbejdsmarkedsdirektør, 28. november 2007 kl. 14:07
Hej Heidi

Tak for dit indlæg om samarbejdet mellem Køge Jobcenter og det hollandske firma Agens.

Det er vigtigt at understrege, at der endnu ikke er indgået nogen kontrakt mellem parterne. Projektet bliver først endeligt behandlet på Byrådets møde den 18. december 2007.

På baggrund af dit og andres spørgsmål, er vi imidlertid i gang med at udarbejde noget informationsmateriale, som du vil kunne finde her på hjemmesiden i begyndelsen af næste uge.

Vi håber, at du og andre borgere herigennem vil få besvaret jeres spørgsmål.

Venlig hilsen

Kenneth Flex
Og her er så hvad de har fået sat på deres forside om Agnes



Citat:
Om Køge Kommunes samarbejde med det hollandske firma Agens

Køge Kommune overvejer at gå nye veje for at få borgere på kontanthjælp, starthjælp, sygedagpenge og ledighedsydelse hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet. Kommunen har derfor indledt et samarbejde med det private firma Agens Denmark A/S om at overtage betjeningen af halvdelen af borgerne i Jobcenter Køge. Hvis projektet vedtages, vil det vare 2½ år med start den 1. april 2008.



Byrådet tager stilling den 18. december 2007

Det er vigtigt at understrege, at der endnu ikke er indgået nogen kontrakt mellem Agens og Køge Kommune. Projektet bliver først endeligt behandlet på Byrådets møde den 18. december 2007. I forlængelse af dette møde vil Køge Kommune udsende en pressemeddelelse, som også kan ses her på hjemmesiden.





GENEREL INFORMATION OM SAMARBEJDET MED AGENS



Hvem er Agens Danmark A/S?

Agens, der er grundlagt i 1998 i Holland, beskæftiger sig med at udvikle og udføre effektiv betjening af ledige borgere. Udgangspunktet for Agens er, at alle mennesker har viljen, kvaliteterne og evnerne til et arbejde, samt at alle mennesker ønsker at spille en meningsfuld rolle i samfundet. Agens er i dag en af de største leverandører af arbejdsmarkedsydelser i Holland og bestyrer 25 centre. I øjeblikket arbejder Agens i Belgien, Marokko, Israel, England, Slovakiet, Tjekkiet og Ungarn. Hensigten med projektet er, at Agens med et andet metodemæssigt udgangspunkt kan bidrage til udviklingen af Køge Kommunes arbejdsmarkedsindsats. Se også Agens Danmarks hjemmeside .



Hvad forventer Køge Kommune at opnå?

Køge Kommune ønsker, at kommunens borgere hurtigere bringes ind eller tættere på arbejdsmarkedet. Udelukkelse fra arbejdsmarkedet kan nemlig gøre det sværere at komme tilbage på det normale arbejdsmarked, ligesom det kan slide på menneskers selvtillid ikke have et arbejde. At have et job og at være selvforsørgende øger selvværdet og dermed livskvaliteten hos den enkelte. Derfor ønsker Køge Kommune at afsøge nye måder og samarbejdspartnere for at gøre det kommunale tilbud endnu bedre.



Ingen medarbejdere mister deres job

Indgår Byrådet kontrakt med Agens, bliver Jobcenter Køges behov for personale mindre. Til gengæld får Agens brug for medarbejdere fra Jobcenteret. Hvis projektet sættes i gang, er der derfor lavet en aftale mellem parterne, hvor Jobcenterets personale via en orlovs-ordning kan arbejde for Agens i den periode, projektet varer. Personalet vil ved projektets ophør vende tilbage til Jobcenter Køge. Derfor mister ingen af Jobcenterets medarbejdere deres job.





SÆRLIGT FOR LEDIGE BORGERE



Hvordan besluttes det, om det er Jobcenter Køge eller Agens, der skal hjælpe mig i job?

Køge Kommune vil fordele ledige borgere i to lige store grupper, sådan at det sikres, at henholdsvis Agens og Jobcenter Køge hver har en ensartet gruppe af borgere. Opdelingen vil ske på baggrund af borgernes CPR nummer.



Hvor kommer Agens til at få sit kontor?

Agens får kontor et centralt sted i Køge-Ølby området tæt på offentlige transportmidler.



Hvad betyder det for min retsstilling, hvis det er Agens, der skal hjælpe mig i job?

Agens er forpligtet til at sikre, at dansk lovgivning overholdes. Det gælder også borgernes klageadgang efter lov om retssikkerhed og administration. Borgere, der er knyttet til Agens, vil derfor være underlagt samme lovgivning som borgere, der er knyttet til Jobcenteret.



Hvordan arbejder Agens?

Agens har en helhedsorienteret tilgang til beskæftigelsesopgaven. I den metode, som Agens bruger, tages der hånd om de forskellige faktorer, der påvirker den enkelte borgers muligheder for at få en fast tilknytning til arbejdsmarkedet igen.



Modtager jeg information fra Jobcenter Køge om, hvad der kommer til at ske?

De ledige borgere, der skal overgå til Agens, vil i marts 2008 modtage et brev fra Køge Kommune med relevant information om, hvad der kommer til at ske.
her står arktiklen http://www.koege.dk/300655 hos køge kommune

hjemmeside til Agnes http://www.agensdanmark.dk/pages/danskpag.html
siden er sat så genialt op at den ikke kan ses i firefox og for at kunne se den i internetexplore måtte jeg først sige ja til et program ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
DF: Thorning skaber fattigjob Thomas1981 Politik og Samfund 0 02-03-2013 00:18
Konkurrence: nyfortolk julesalmer buster Dit og Dat 0 24-11-2011 10:47
Nyhedsmedierne skaber ligegyldighed! buster Politik og Samfund 0 22-10-2011 10:04
KL: Aktiveringsregler skaber kassetænkning Webmaster K10 Nyheder 0 16-07-2010 19:20
En Sag Fra Køge Kommune Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 14 09-09-2007 12:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension