K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2016, 00:14   #1
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Må og kan SB gå ind på sundhed Dk og indhente oplysninger uden skriftlig samtykke

Jeg fatter o og en skid. Ja, undskyld udtrykket, men jeg fatter ikke at det er lovligt,,at SB/kommunen kan gå ind og indhente oplysninger fa sundhed Dk.
Udover at det, undrer mig hvordan de får adgang, da jeg jo har mit eget Nemide, er det grænseoverskridende, at det kan lade sig gøre.
Jeg har ikke i den aktuelle sag noget imod det, da jeg intet har at skjule, men alligevel er det krænkende.
Er der overhovedet ikke noget der er privat?
Ved nogen af jer noget om dette emne er jeg taknemmelig.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 09:19   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Du spørger om kommunen kan gå ind og læse på sundhed.dk
Det er da svært at forestille sig idet sundheds-oplysninger findes i regionalt regi og ikke kommunalt.

Men da der ligger en "stempling" for hvor adgang må det jo være let at afklare hvem der har været inde og hvor.

Sidst redigeret af Webmaster; 07-07-2016 kl. 15:39. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 09:29   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Jeg fatter o og en skid. Ja, undskyld udtrykket, men jeg fatter ikke at det er lovligt,,at SB/kommunen kan gå ind og indhente oplysninger fa sundhed Dk.
Udover at det, undrer mig hvordan de får adgang, da jeg jo har mit eget Nemide, er det grænseoverskridende, at det kan lade sig gøre.
Jeg har ikke i den aktuelle sag noget imod det, da jeg intet har at skjule, men alligevel er det krænkende.
Er der overhovedet ikke noget der er privat?
Ved nogen af jer noget om dette emne er jeg taknemmelig.
Hvis du har skrevet under på en erklæring om, at de må indhente oplysninger, så vil jeg mene det er lovligt.

Hvis du ikke har underskrevet en sådan, så ville jeg skrive til sb og spørge, om hun har lovhjemmel til at gøre det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 10:39   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
hvis du har givet samtykke til at de må indhente oplysninger fra sygehus, læge, mv. så ser det ud til at det er lovligt at indhente dine oplysninger på sundhed.dk

se dette link til sundhed.dk, her står der noget om det.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...f-oplysninger/

vh og god dag
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 12:24   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Retssikkerhedsloven:
"§ 11 a. Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives. "

Men om de lige på hente det direkte fra sundhed.dk, eller de skal hente det ved de relevante behandlere, ved jeg ikke lige
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 14:37   #6
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Kun de personer der har een i behandling, må indhente via Sundhed.dk. Mener der har været en sag i Patientombuddet, hvor klinisk funktion ulovligt indhentede oplysninger. Kan ikke huske de nærmere detaljer. Husk at du under din log på Sundhed.dk, kan se hvem der har været inde og kigge. Er du i tvivl, kan du kontakte datatilsynet eller evt. patientombuddet. De kender reglerne.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 15:03   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære alle

Læs det link jeg henviste til længere oppe, her er der svar på spørgsmålet fra trådstarter

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...f-oplysninger/

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 19:42   #8
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Ok... for at skære det ud i pap. En sagsbehandler må ikke gå ind på en borgers e-journal. Der er særlige regler for det, som ikke er indbefattet af ovenstående link.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 01:14   #9
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Tak til alle Jer der har besvaret mit spørgsmål.
Jeg har givet samtykke skriftligt i juli 2015 i forbindelse med ansøgning om pension.
Nu er jeg i den situation at jeg er sygemeldt, og har været det siden okt. 14, og jeg fortalte SB, at jeg har været indlagt og derfor har selv har sendt journaludskrifter via Sundhed DK. SB sagde så henkastet, at hun ville indhente oplysningerne for at understrege sin egen godkendelse af, at jeg er sygemeldt. Så umiddelbart er det jo i min interesse.
Det der bare undrer mig er, hvordan?
Jeg kan jo selv kun komme ind via mit nem ide, men hvis en masse folk bare ved et enkelt klik kan komme ind og se private ting, så er det et problem.
Ikkei for mig i denne sag, men eftersom Sagsbehandlere ikke er autoriseret så kan enhver der får et job i kommunen gå ind og lure.
Mit store spørgsmål er: HVORDAN UDEN NEM IDE?
Desuden vil jeg gerne vide, om der er justits med om deres adgang er afhængig af, at de kan verificere, at de har samtykke?
Hvis ikke, så er samtykke jo bare en formalitet, som ikke giver mening.

Sidst redigeret af vasen; 08-07-2016 kl. 01:17. Årsag: slåfejl
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 07:07   #10
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Hun kontakter vel din praktiserende læge for at indhente oplysningerne.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension