K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2007, 01:26   #1
fehovedet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
fehovedet er ny på vejen
Question Er der overhovedet regler for hvor meget kommunen må trække een igennem?

Min historie:

Jeg har været sygemeldt med stress og depression i lidt mere end 2 år - og får stadig sygedagpenge - selvom det kan man så vidt jeg ved ikke - jeg er netop blevet forlænget i yderligere 26 uger - og så er det også slut.

Jeg har været igennem 3 mislykkedes arbejdsprøvninger, 2 på det der i gamle dage hed revacentret og en extern - i den sidste gik der 4 uger (2 uger med 20 timer og 2 med 16) inden jeg bragede ned med stress - og havde begyndende mavesår ...

Jeg har mens jeg var tilknyttet reva fået lavet en psykiatrisk vurdering - og han smed ikke mindre end 4 lækre diagnoser på mig - bl.a. en personlighedsforstyrrelse ...

Revas afsluttende rapport melder klart ud til hjemkommunen at de anbefaler pension - selvom det må de åbenbart ikke skrive - så formuleringen er, at de ikke kan se mig vende tilbage til arbejdsmarkedet, hverken på normale eller flexvilkår ...

Og så røg sagen jo til lægekonsulenten i kommunen som ikke mener at der er belæg for at søge pension - men hun mener at jeg ville egne mig til gartnerarbejde ... måske fordi at min hjemkommune har meget af den slags arbejde til ledige? Det fik jeg heldigvis fortalt min sagsbehandler, ikke er en mulighed, da jeg har en diagnose på min ryg (hvilket kommunen godt er klar over) - som helt sikkert ville komme til udtryk ved tungt eller fysisk hårdt arbejde ...

Sidste tiltag har så været, at der skulle laves en psykologisk erklæring på mig - og jeg var inde ved en psykolog som først talte med mig og som dernæst lavede en test på mig - hendes udtalelse var, at hvis testen kom til at stå alene - så ville jeg blive sendt ud i regulært arbejde i morgentidligt ... men hun kunne godt ud fra vores samtale vurdere, at det overhovedet ikke er en mulighed ... men at jeg nok måtte forberede mig på, at kommunen ikke ville indstille mig til pension da jeg "kun" er 36 år ... men hun talte også om noget midlertidig pension - for hun kan godt se, at jeg er et sted i mit liv, hvor der skal meget lidt pres til før jeg tilter igen - og jo flere gange jeg tilter - jo sværere er det at komme op igen ...

Nu har jeg bedt om aktindsigt og bedt min fagforening om at sidde med til møder med kommunen - så har jeg da i det mindste en ide om, at de overholder loven - for det er ikke altid mit indtryk at det er det de er bedst til ...

Men er der overhovedet grænser for, hvor længe og hvor langt de må trække mig rundt i manegen? ...
fehovedet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2007, 10:01   #2
Skovblomst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Skovblomsts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2006
Lokation: Fyn
Alder: 48
Indlæg: 114
Styrke: 18
Skovblomst er ny på vejen
Jeg tror desværre ikke...

Hejsa

Jeg tror desværre ikke, at der er nogle regler om dette jeg har læst om flere som har været i ingenmands land i flere år, jeg selv incl.
Jeg mener, at du kan gå på kommunen, og selv søge om førtidspension, men hvordan det helt fungere ved jeg desværre ikke...

Jeg håber inderligt, at du snart får noget opklaring på det hele

Skovblomst
Skovblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2007, 10:42   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hejsa fehovedet , det er ganske rigtigt som skovblomst skriver der er ikke nogen øver grænse for hvor længe det må tage kommunen at behandle din sag , og når de det ikke inden for tiden så sættes du på kontanthjælp..

Forhåbentligt kommer der snart noget nyt i loven om at man ikke kan stoppe sygedagpenge hvis ikke kommunen har klaret sin del af afklaringen...

Men for alt hvad jeg ved så er det kun for dem der har udsigt til at komme tilbage til det ordinære marked , derfor vil mit råd til dig helt klart være at presse på for at få kommunen til at komme igang , i sidste indstans kan du gøre det at du kan søge en § 17 (pension på forliggende grundlag ) men det må du for guds skyld ikke gøre før dine sygedagpenge er ved at udløbe , på den måde kan du tvinge kommunen til at gøre noget og når du søger § 17 må de ikke stoppe dine sygedagpenge før sagen er afgjort , men grunden til at du ikke skal søge det før er at når og hvis du får afslag på en pension , så vil du også få stoppet dine sygedagpenge ...

Det vil sige at du nu har 26 uger til at få det hele på plads, start med at søge aktindsigt og find ud af hvad har de og hvad har de ikke og så er det ellers i gang med at bombardere din sagsbehandler med mail om hvad der nu skal ske få orden på de sidste ting der mangler , kommer din sagsbehandler ikke i gang så oplys at der nu bliver klaget til borgmesteren osv...

Bed om tider så i kan få opdateret ressoruceprofil osv... erg gør for din del ALT hvad du kan for at der kommer skred i dine ting, det er ikke lige sådan at få en ftp men der skal gøres noget og laves nogle planer og det kan du fremtvinge selv og man skal ikke finde sig i bare at blive puttet over i et hjørne fordi kommunen har travlt ....

det er vi mange der har fundet os i fordi vi ikke vidste bedre , men det har store psykiske omkostninger samt økonomiske og jeg tør vædde med at du allerede nu har mærket at stress ikke ligefrem mindskes af at være i systemet det er ben hårdt arbejde og meget stressende og man må næste være sin egen sagsbehandler hvis man vil have gjort noget...

Så held og lykke med det hele og jeg er sikker på at der er masser herinde med råd og vejleding i hvordan du skal forholde dig hvis du køre fast

mvh
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 22-11-2007, 15:46   #4
fehovedet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
fehovedet er ny på vejen
Jeg synes jo egentlig at kommunen har gjort en masse for at få mig udredt - men alle de ting der bliver gjort, giver et andet resultat end det de gerne vil have - og så bliver der jo bare ved ... og ja - hvis ikke man var syg inden man røg ind i systemet - så er der dælme gode chancer for at blive det ...
fehovedet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2007, 00:18   #5
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg selv er sygemeldt med stress på 3. år.
Jeg har været igennem psykologbehandlinger, psykologvurderinger og 4 arbejdsprøver, hvoraf den ene var privat, men godkendt af kommunen.
Jeg har kroniske smerter pga, en overbelastet muskulatur, diskusprolaps i nakken og spændingshovedpine.

Samtlige psykologstatus foreskriver, at jeg skal starte op i mit eget tempo og at det er vigtigt evt. praktikker lægges indenfor mine interesseområder.
Den psykologiske vurdering fortæller, at jeg har været udsat for adskillige års langvarigt stress.
Jeg er alene med 3 børn.

Jeg har søgt pension efter §17 og fik afslag, da jeg først nu (efter jeg søgte) er henvist til psykiater - og dermed er de psykiatriske behandlingsmuligheder ikke udtømte.

Kommunens lægekonsulent mener ikke, at der er noget der indikerer, at jeg ikke kan varetage et alm. job på normale vilkår, sålænge det ikke er nakke/skulderbelastende.

Mine råd til dig er: Søg aktindsigt, få din fagforening til at gennemgå hele din sag for dig, notér evt. fejl og mangler i sagsbehandlingen (dem er der sikkert mange af!) - disse ting kan du bruge i en evt. klage over evt. pensionsafslag!
Sørg for, at indhente alle lægepapirer, som kommunen ikke har indhentet i din sag.
Få opdateret din ressourceprofil - din sagsbehandler SKAL skrive dine kommentarer ind i den.
Paradoksalt nok skal kommunen vurdere dig i forhold til profilen (altså skrive hvordan de ser dig) men du skal kunne dokumentere hvordan du reelt har det!!

I min sag indhentede jeg selv en status fra min nuværende psykolog, som skrev, at jeg ikke på nuværende tidspunkt magter nogen form for tilknytning til arbejdsmarkedet. Papirer som den bliver som regel overset totalt af kommunen. Den har end ikke ændret lægekonsulentens vurdering.

Det er benhårdt arbejde og ufatteligt opslidende at være i det system....og er man stressramt i forvejen bliver man kun dårligere og dårligere. Jeg føler med dig - det skal du vide...

cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2007, 01:18   #6
KJO
Ved at vænne sig til K10
 
KJOs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2007
Lokation: København N
Alder: 73
Indlæg: 14
Styrke: 17
KJO er ny på vejen
Citat:
min sag indhentede jeg selv en status fra min nuværende psykolog, som skrev, at jeg ikke på nuværende tidspunkt magter nogen form for tilknytning til arbejdsmarkedet. Papirer som den bliver som regel overset totalt af kommunen. Den har end ikke ændret lægekonsulentens vurdering.
Undskyld jeg spør' men hvem betalte, hvis nogle, for denne statusrapport? Jeg mener hvis kommunen ikke udbad sig denne, men du selv?

vh
KJO
KJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2007, 21:39   #7
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Det gjorde jeg selv. Det var min eneste mulighed for at dokumentere min tilstand.
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2007, 10:57   #8
Skovblomst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Skovblomsts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2006
Lokation: Fyn
Alder: 48
Indlæg: 114
Styrke: 18
Skovblomst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fehovedet Se meddelelser
Jeg synes jo egentlig at kommunen har gjort en masse for at få mig udredt - men alle de ting der bliver gjort, giver et andet resultat end det de gerne vil have - og så bliver der jo bare ved ... og ja - hvis ikke man var syg inden man røg ind i systemet - så er der dælme gode chancer for at blive det ...
Jeg blev jo selv i flere år kastet rundt i forskellige aktiveringer, fordi kommunen mente at jeg mirakuløst ville blive rask hvis jeg igen fik et arbejde, men det havde den absolut modsatte effekt så jeg kan da kun give ret i, at man absolut ikke får det bedre med alt det uro...

Jeg vil ikke sige at det er helt umuligt at få en pension igennen på trods af din alder, det skete for mig..det tog lang tid og det tærrede gevaldigt på psyken, og jeg fik da også afslag i første omgang (en af grundene var min alder), men i anden omgang var jeg heldig (hvis man kan bruge det ordvalg), at det gik igennem.

Du kunne evt. tage kontakt til en forening med førtidspensionister i din by, måske kan de give dig nogle råd, eller måske ligefrem hjælpe dig igennem det hele

Skovblomst
Skovblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2007, 20:08   #9
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
førtidspension

Hej

Jeg skal igang med en arbejdsprøvning er meget spændt på den, men synes der er lang ventetid hvor jeg er havnet på kontanthjælp. Min sagsbehandler sagde klart at hvis ikke jeg kunne klare arbejdsprøvning skulle jeg søge pension. Hvor meget får i pension og kan man får hjælp til varmetillæg og boligsikring.
Og God jul til alle herinde
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2007, 15:37   #10
Skovblomst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Skovblomsts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2006
Lokation: Fyn
Alder: 48
Indlæg: 114
Styrke: 18
Skovblomst er ny på vejen
Hejsa.

Hvis det kommer dertil, hvor du skulle komme på pension, så får du nok lidt over 10.000,- udbetalt mdr. .... Du kan få boligsikring, det kommer så bare til at hedde boligydelse...og til sidst, du kan søge varmetillæg

Og god jul retur

Skovblomst
Skovblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må kommunen bare trække penge ?? Jette91 Alt det andet 24 13-02-2014 00:02
Jeg har alle i ryggen - hvor hurtigt kan en FP gå igennem? Pia1990 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 25-04-2012 20:42
Hvor længe kan de trække den Lupo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 12-10-2011 10:56
Hvor meget kan kommunen tvinge en til? hboegelund Alt det andet 29 09-09-2010 10:38
§ 56 aftale... Hvor meget får kommunen refunderet OJO Alt det andet 1 07-06-2009 13:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension