K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2007, 17:26   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Antropologer og revisorer er sagsbehandlere.

revisorer og antropologer ... det er da helt ude I hampen hvad der foregår i Jobcentrene og hvem er det vi kan takke for det ?

Stakkels Syge.

http://avisen.dk/sygemeldte-lider-un...re-121107.aspx

Sygemeldte lider under kaos på jobcentre

13. november 2007 Nyhedsavisen.

Medarbejderne på landets jobcentre drukner i arbejde, og det går særligt ud over de sygemeldte arbejdsløse, mener Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedskasse
Af: Stinne Kaasgaard Poulsen (Journalist)

Langsom sagsbehandling med uerfarne medarbejdere er virkeligheden for mange af landets arbejdsløse på sygedagpenge. Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedskasse (DSA) kritiserer nu sagsbehandlingen i landets jobcentre. Den er for langsommelig, og alt for mange af de sygemeldte bliver tabt.

»Vi oplever, at et stigende antal medlemmer henvender sig til os. Manglen på socialrådgivere og sammenhæng i sagsbehandlingen gør, at de syge ikke føler, at de bliver taget i hånden gennem systemet. De er i dyb krise. Hvis ikke de syge får den hjælp, de har brug for, trækker de sig ofte tilbage og giver op,« siger formand for DSA Grethe Christensen.

Mangler erfaring

Bettina Post, der er næstformand i Dansk Socialrådgiverforening, er også bekendt med problemet.

»Sygemeldte har et særligt behov for en hurtig sagsbehandling. Jo længere tid, der går, jo sværere bliver det for dem at vende tilbage til arbejdet,« siger Bettina Post.

Hun mener desuden, det er et problem, at mange af de sygemeldtes sager behandles af andre end socialrådgivere.

»Mange jobcentre ansætter ikke-uddannede, fordi de ellers ikke kan nå at følge op på sagerne om sygedagpenge. Opgaven bliver løst, men indholdsmæssigt bliver det noget juks, fordi de ikke har den faglige erfaring,« siger Bettina Post.

Hun oplyser, at omkring 750 stillinger i øjeblikket er besat af andre end socialrådgivere – for eksempel ledige akademikere som revisorer og antropologer.

Grethe Christensen understreger, at kritikken fra DSA ikke går på de medarbejdere, der arbejder på centrene, men nærmere at systemet ikke er gearet til at opfylde de krav og betingelser, der bliver stillet til dem.

Mennesker bag

Formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget i Kommunernes Landsforening Erik Nielsen (S) mener ikke, at problemet er så stort, som DSA gør det til. Han henviser til, at de fleste sager ekspederes efter de gældende regler. Alligevel mener han, det er fint, at der er fokus på, hvilket arbejdspres jobcentrene ligger under.

»Selvom vi følger op på langt de fleste sager, er der stadig en procentdel, hvor det halter, og vi skal huske, at der er mennesker bag procenterne,« siger han og fortsætter:

»Vi har et problem med rekruttering i jobcentrene, og de har flere sager med sygemeldte end tidligere, fordi beskæftigelsen stiger,« slutter Erik Nielsen.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 18:35   #2
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Sætter lige et indlæg ind fra btbloggen

Citat:
Hanna gregersen, cand.comm og virksomhedskonsulent

Kom dog ud i virkeligheden til os andre, Anders, sagde Helle Thorning så fint i gårsdagens valgdebat på DR. Og her skal jeg så bidrage lidt fra denne virkelighed med et emne, som i den grad har optaget valgdebatten; nemlig beskæftigelsen.

Som virksomhedskonsulent i et kommunalt jobcenter, der gang på gang er blevet rost for sin effektivitet, må jeg konstatere, at min virkelighed bestemt ikke ser ud som dén, jeg gang på gang hører beskrevet.

Stort set hver gang jeg tænder for fjernsynet eller åbner en avis, kan jeg læse om den jobfest, vi alle er inviteret med til. Selv matchgruppe 4 og 5 - altså dem, der er længst væk fra arbejdsmarkedet.

Af en eller anden grund er der gået kludder i posten. Invitationerne er i hvert fald ikke nået ud til den gruppe borgere med match 4 og 5, som jeg løber ind i.

Som virksomhedskonsulent bliver jeg bestilt af socialrådgivere i Jobcenterets Sygedagpenge-, kontanthjælps- og integrationsteam, til at etablere virksomhedspraktikker, der for det meste sigter mod at afklare arbejdsevne og bringe borgere tættere på arbejdsmarkedet.
Og så tilbage til match 4 og 5. For hvem gemmer sig egentligt bag disse tal? For manges vedkommende mennesker med en meget høj arbejdsidentitet og som har siddet i såvel offentligt som selvstændigt erhverv.

Mennesker, som ikke har kunnet leve op til egne og andres høje krav om effektivitet, og er gået ned med stress og/eller depression.

Så havner det i et sygedagpengesystem, som vel optimalt skulle hjælpe dem på fode igen, men som ofte nedbryder dem yderligere. Når sygedagpengene ikke kan forlænges mere, havner de i kontanthjælpgruppens match 4 og 5. En anden gruppe består af mennesker, der ofte på grund af misbrug og andre dybtliggende problemer ikke vurderes at kunne bestride et job.

Det er fuldstændig absurd, at man desperat prøver at overbevise befolkningen om, at vi er igang med en jobfest, hvor alle er inviteret med. At mere effektive jobcentre og lavere skat vil få disse mennesker ud på arbejdsmarkedet i en fart. Den rest, der står længst væk fra arbejdsmarkedet - nemlig matchgruppe 4 og 5 - imødekommer ikke det behov, der er for arbejdskraft. Man glemmer behændigt pointen, at det er et behov for kvalificeret arbejdskraft, der formår at holde mange bolde i luften og ikke stresses let. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er den deprimerede bogholder, eller om det er alkoholikeren fra bænken, man forstiller sig vil - eller kan - starte i produktionen hos Oticon, dagen efter skatten er sat ned?

Særligt problematisk bliver det, når der samtidig med/på grund af manglen på arbejdskraft, ikke er det fornødne overskud til i praksis at få sluset folk ind på - eller tilbage til - arbejdsmarkedet.

Borgere, jeg tidligere kunne få i praktik i 3 måneder ganske gratis for arbejdsgiver, bliver nu gang på gang afvist med udsagnet: “Vi har ikke tid til at “tage os af” en ekstra medarbejder netop nu.”
Det er dén virkelighed, jeg møder i hverdagen.
Ja jeg kunne kun RÅBE HURRA for en`,der ved hvad Vi slås med og mod.

Helle

Sidst redigeret af Webmaster; 16-11-2007 kl. 20:39. Årsag: Citat sat ind i quote tags
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 22:48   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
helle4.
hvor er de fysisk syge i din beskrivelse/hverdag. jeg kan ikke lade være med at blive lidt fortørnet over at du nævner psykisk syg, stresset og misbrugeren. hvor er de fysiske syge, handikappede i din hverdag?
dette er også et realt spørgsmål for holdning, viden om hvor denne gruppe befinder sig.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 23:09   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Pia jeg tror at det er noget der er sakset ind fra en bt blog og ikke helle4 selv der har skrevet det

Jeg kan også mangle de fysisk syge i beskrivelsen men ellers syntes jeg altså at den rammer hovdet på sømmet

helle4 har du linket til bloggen, jeg vil gerne se den ...

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 23:14   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Borgere, jeg tidligere kunne få i praktik i 3 måneder ganske gratis for arbejdsgiver, bliver nu gang på gang afvist med udsagnet: “Vi har ikke tid til at “tage os af” en ekstra medarbejder netop nu.”
Det er dén virkelighed, jeg møder i hverdagen.
Jeg syntes altså at selve indlægget var godt, og ganske rart at se en jobkonsulent der rammer hovdet på sømmet, (på trods af at det er ganske åbenlyst at det ikke er os der har smerter der er over repræsenteret på hendes arbejdsplads )

men altså den sidste her som jeg har quotet , den ville jeg gerne veksle et par ord med hende om , det har hele tiden været min og mange andres påstand at man prøver at få de dårligs stillede grupper ud ved at love gratis arbejdskraft i tre måneder , og her har vi så det klare bevis for det... ikke særligt pænt syntes jeg ...

I min verden er en praktik ok , den er ok til man har afklaret hvad man kan og hvad man ikke kan hvad man skal have med af skånehensyn og hvad man ikke skal have med af skånehensyn , mange arbejdspladser og feks flekser kan få det på plads i løbet af en måned, hvorfor er det så lige man skal arbejde gratis i tre måneder, det er ikke det der er meningen med praktikken , så det var en ellers fornuftig jobkonsulent der lige røg fra et 10 tal til et 7 tal
  Besvar med citat
Gammel 16-11-2007, 00:24   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Søde Hejdien...

Jeg læser indlægget, som om at hun blot understreger - med tykke streger - at syge kun er til besvær. Altså helt i tråd med, at mange burde få pension og ikke ydmyges mere end højst nødvendigt.

Jeg læser det som et forsvar for de syge - match 4 og 5. Jeg læser det ikke, som om hun synes, det er en god ide med gratis arbejdskraft.

Hun skriver:

Citat:
virksomhedspraktikker, der for det meste sigter mod at afklare arbejdsevne og bringe borgere tættere på arbejdsmarkedet
Der er ingen jobfest for de syge.

Syge kan ikke engang få afklaret deres arbejdsevne mere.

Syge er kun til besvær.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2007, 00:33   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
linket er her:

Hanna gregersen, cand.comm og virksomhedskonsulent

http://debat.bt.dk/index.php?id=1&vi...hread_uid=7783

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2007, 01:05   #8
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
ja

Hej allesammen, ja jeg har sat "emnet" ind fra btbloggen, det skrev jeg altså også i overskriften. Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2007, 01:20   #9
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
ps

ps: jeg syntes da hun lyder positiv" i forhold til "Vores situation"
jeg blev ihvertfald glad, da jeg læste indlægget, det er ikke mange der gider skrive fra " den anden side" af skrivebordet.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2007, 16:50   #10
giselle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2007
Indlæg: 4
Styrke: 0
giselle er ny på vejen
Jeg synes også det var rigtigt rart at læse at en jobkonsulent også kan se hvor absurd det er blevet. Og uværdigt. Kommer selv lige fra samtale på kommunen er match 4 og har postraumatisk belastningssyndrom som er så slemt at jeg i bedste fald efter lang tids terapi kan komme til at varetage et frivilligt arbejde. Det er så udtalelsen fra eksperterne fra Bispebjerg hospital. Kommunens egen psykolog har udtalt at jeg ikke må sendes i arbejde uden at være tilknyttet en psykolog. Men det er sagsbehandleren da vidst ligeglad med han synes jeg skal arbejdsprøves igen selvom jeg blev sygemeldt i 2 mdr. efter sidste arbejdsprøvning som varede 2 x 2 timer

Jeg føler mig så værdiløs og ydmyget så jeg ikke kan beskrive det.

Jeg får heldigvis hjælp fra en bisidder som selv er jobkonsulent i en anden kommune og hun har anbefalet at jeg selv søger pension. Så det har jeg så gjort i dag. Men jeg tror ikke på at jeg får den længere jeg er parkeret på kontanthjælp og der holder kommunen mig så længe de kan. Ja det er i hvertfald min oplevelse.
giselle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sagsbehandlere og kommunen bruger2013 Politik og Samfund 14 30-06-2013 21:58
syv-sagsbehandlere MTVRV1 Politik og Samfund 5 23-04-2012 09:51
sagsbehandlere øbo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 28-09-2011 17:26
sagsbehandlere Mrs. S Alt det andet 9 25-06-2011 12:14
Sagsbehandlere VÅGN OP! kiskada Politik og Samfund 23 30-09-2010 10:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension