K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2007, 12:37   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Red face Samfundet er ikke indrettet til syge folk

Samme problemer over hele landet...politikerne har ikke kommet med et eneste bud på dette i denne bskidte valgkamp ...

Langtidssyge: Samfundet er ikke indrettet til syge folk

http://www.faa.dk/article/15465?rss

Af Grete Kronborg

Meget viden går tabt fra virkeligheden til Christiansborg, fastslår de, som må leve med prædikatet svage borgere

FAABORG: En ting er at være syg. Det er er i sig selv meget belastende. Men hvad værre er, når sygdommen først har ramt, så starter endnu en svær kamp for at overleve rent økonomisk.

Det er den gennemgående oplevelse for de 11 medlemmer af Foreningen Langtidssyge, Førtidspensionister, Fleks- og Skånejobbere (LFFS) i Faaborg-Midtfyn, som Fyns Amts Avis traf ved det månedlige åbent hus arrangement i den sydlige del af kommunen.

- Politikerne burde prøve at være i vores situation, siger Kirsten Sørensen, der efter mange år i hotel- og restaurantionsbranchen er sygemeldt på grund af svære smerter i arme og ryg. - De ved ikke, hvad det vil sige at være nedbrudt, blive udredt og sendt gennem en række afprøvninger.

Hun og de andre ligesindede, som har bænket sig ved kaffebordet i lokalet på det gamle bibliotek i Faaborg sukker alle efter større forståelse for deres situation.

Politikere bør ændre lovgivningen

De oplever ikke, at politikerne tager deres situation alvorligt. Hvis politikerne gjorde det, ville der øjeblikkelig blive ændret på flere helt urimelige elementer i lovgivningen, mener gruppen i Faaborg.

Flere af dem har oplevet at miste deres sygedagpenge, fordi de ikke har været færdige med undersøgelser og udredninger hos speciallæger og på sygehuse, eller fordi de ikke har kunnet komme i gang med diverse arbejdsprøvninger.

- Vi er jo ikke herre over ventelister i sundhedssystemet, og vi er heller ikke herre over, hvor travlt sagsbehandlerne i kommunerne har, men det er altså os, der bliver ramt direkte af lovgivningen, som bestemmer, at man kun kan være på sygedagpenge i et år. I særlige tilfælde kan man få udsættelse i to gange 13 uger, hvis udredningen og arbejdsprøvningen ikke er gennemført indenfor et år, men det er ikke noget, som sker automatisk, understreger Henrik Hansen, der er førtidspensionist og formand for foreningen LFFS i Faaborg-Midtfyn.

Konstant opsyn og kontrol

- Mange langtidssyge lever i uvished om deres situation samtidig med, at de er under konstant opsyn og kontrol. Det er psykisk nedbrydende, siger Hans Sørensen, som selv har været rumlen igennem, men nu er tilkendt førtidspension.

- Vi oplever, at lovgivningen er blevet strammet gevaldigt op inden for de sidste seks år, pointerer Henrik Hansen.

Han er ikke uenig i, at de, der kan arbejde skal arbejde, men han mener, det er udtryk for kynisme, når selv dødsyge mennesker skal have deres erhvervsevne afprøvet, og andre må opleve at blive sendt ud i den ene arbejdsprøvning efter den anden. Han finder det også helt urimeligt, at folk som allerede er i fleksjob samtidig skal afprøves til et andet fleksjob for at blive sat op i tid, så tilskuddet fra det offentlige kan sættes ned.

- Når politikerne siger, at alle skal i arbejde, som jo er hele omdrejningspunktet i beskæftigelsesreformen, så efterlader de det indtryk, at vi er en flok dovne hunde, der ikke gider arbejde. Men der er altså en del af den ene million danskere, som er på overførselsindkomst, der bare ikke er i stand til til at passe et ordinært arbejde.

Rundt om bordet pointeres det gang på gang, at ingen bare kan melde sig syge og få hjælp af det offentlige, uden der er dokumentation for sygdommen.

Hver gang foreningens medlemmer åbner for tv og hører beskæftigelsesministeren eller andre politikere tale om de svage og udsatte, efterlader det indtrykket hos dem om, at de ikke er noget værd med mindre de er i arbejde.

- Jeg er helt overbevist om, at mennesker som udgangspunkt ønsker at være selvforsørgende, og derfor opleves det også ofte som et nederlag, når man bliver syg og skal søge om hjælp. Og nederlaget bliver ofte forstærket, når forholdet til omgivelserne også får et knæk, fordi man ikke længere kan passe et arbejde.

- Ja, hvor mange gange har jeg ikke hørt, at så måtte jeg dovne slambert da kunne tage en avisrute eller to, siger Niels Christian Pedersen. - Det gør ondt at høre.


Selvværdet ryger

Niels Christian Pedersen havde været 24 år på slagteriet, da han måtte erkende, at han ikke kunne holde til det og var nødt til at søge et flexjob. Efter tre år på »direktørtid«, som kolleger kaldte det, gik det heller ikke længere. Alligevel måtte han vente yderligere halvandet år på at få tilkendt førtidspension.

- Specielt den sidste periode, hvor jeg vekslede mellem forskellige afprøvninger og samtidig var truet med at komme på kontanthjælp eller ryge helt ud af systemet, var slem. Jeg og min kone, som er social- og sundhedshjælper, vidste ganske enkelt ikke, hvordan vi kunne få økonomien til at nå sammen, og om huset måtte sælges.

- Nej, selvværdet får det absolut ikke bedre af at være i det her samfundssystem.


- Jeg har ikke her i valgkampen hørt nogen politikere give nogle konkrete bud på, hvad de vil gøre for syge mennesker. Men det ville give lidt ro, hvis vi ikke blev mødt med konstant mistro, og så burde lovgivningen bl.a. ændres, så syge mennesker fik et fast beløb hver måned uden nogen tidsbegrænsning indtil de er blevet afklaret, som det hedder i sagsbehandlingssystemet, pointerer Henrik Hansen og resten af selskabet nikker samstemmende.
Stella er ikke logget ind  
Gammel 11-11-2007, 12:59   #2
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Grete Kronborg:


- Jeg har ikke her i valgkampen hørt nogen politikere give nogle konkrete bud på, hvad de vil gøre for syge mennesker. Men det ville give lidt ro, hvis vi ikke blev mødt med konstant mistro, og så burde lovgivningen bl.a. ændres, så syge mennesker fik et fast beløb hver måned uden nogen tidsbegrænsning indtil de er blevet afklaret, som det hedder i sagsbehandlingssystemet, pointerer Henrik Hansen og resten af selskabet nikker samstemmende.
Fordi der er IKKE respekt om de syge.

Fordi de syge selv ikke tror på, at det nytter at stemme.

Fordi de syge selv ikke regner med at de samlet kan udgøre en magtfaktor.

Fordi de syge selv ikke er klar over, at netop på den ene dag - valgdagen - SKAL de afsted og stemme IMOD det, der sker. UANSET hvor ondt det gør at komme hjemmefra, hvor plaget man er og uanset hvor lidt de selv tror på at det nytter.

Fordi de syges PÅRØRENDE ikke sætter deres stemme ved de rette politikere og partier, SELV OM det kan være svært at vælge - skal man gøre det alligevel.

Hvis landets ALLE syge og ALLE pårørende stemte på S eller SF - ville det politiske billede vende ØJEBLIKKELIGT. Der er SÅÅ mange af os!!

Men når de syge selv, eller deres pårørende IKKE stemmer eller stemmer FORFØRT til noget andet end deres eget bedste - får vi resulater derefter.

Hvem skal så bebrejdes?

Det regerende flertal?

Eller os selv?

Sidst redigeret af Metro; 11-11-2007 kl. 13:11.
 
Gammel 11-11-2007, 13:42   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation

Hvis man ikke stemmer så går ens stemme til den siddende regering før valget dvs VKO regeringen.

Så hvis du vil have en anden regering så STEM ! Hvis du ikke stemmer så giver du en stemme til FOGH

Det dummeste man kan gøre er at undlade at stemme !!!!! efter min mening.
Stella er ikke logget ind  
Gammel 11-11-2007, 14:03   #4
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Hørt, Metro.

Folks, det er meget vigtigt at give sin stemme på tirsdag - kun på den måde kan vi ændre noget.
mokkasine er ikke logget ind  
Gammel 11-11-2007, 15:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg har prøvet at råbe samtlige partier op her under valgkampen med mails , og sjovt nok hver gang jeg omtaler noget om syge , kommuner og lægekonsulenter så får jeg en sludder for en sladder om hvad de vil gøre for sygehusvæsenet, jeg tror slet ikke at de vil tage stilling til det at være syg i danmark, selvfølgelig er det vigtigt at komme på sygehuset og blive behandlet hurtigt og effektivt ,men det er lige så vigtigt at blive behandlet ordentligt af kommunen og det vil sige at det ikke nytter noget at man mistænkliggøre syge , tvinger død syge mennesker i arbejdsprøvninger osv...

men sjovt nok endnu har jeg ikke fået svar fra et eneste parti der skriver , vi agter at gøres sådan og sådan for dem der er syge , vi agter at kigge på lægekonsulenternes ulovlige enevælde , og vi agter at sørge for en hurtigere og smidigere sagsbehandling sådan at syge mennesker ikke midt i det hele skal gå fra hus og hjem .. og jeg vil lige sige at jeg har været i kontant med næsten alle partier ... de vil ikke tage stilling og så kan vi selv tænke over hvorfor
 
Gammel 11-11-2007, 15:52   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejdien skrev:

Citat:
de vil ikke tage stilling og så kan vi selv tænke over hvorfor
Ja, men heldigvis ved vi, hvem der vil tage sig af os... og det er ikke den siddende regering.

Årsagen til, at ingen taler om os er, fordi vi er en udgift, ikke en indtægt som svin.

Den siddende regering har jo "udskældt" os, som om vi er "dovne".

Hvis oppositionen skal have en chance, er den nødt til at "spille spillet", og konkurrere på regeringens påstande og "gennemhulle" regeringens argumenter.

Det er jo omsorg eller penge, det hele handler om.

Regeringen aner ikke, hvad omsorg er.

Min bekymring går udelukkende på, at regeringen fortsætter.

Jeg er ikke bekymret for fremtiden, hvis oppositionen vinder valget.

Der er jo 800.000 på overførselsindkomster, som også må have mærket sparekniven og den manglende omsorg, så nu må vi bare håbe, at de har gennemskuet regeringens manipulationer og misbrug af pressen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 11-11-2007, 15:57   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Zuza jeg ved det godt og giver dig for så vidt også ret , men hvis jeg spørger om noget mht kommunernes behandling af de syge så er det også det jeg gerne vil have svar på

så behøver jeg ikke at få at vide hvordan deres politik er mht sygehusvæsenet i min verden er intet svar bedre end et dumt svar (også selv om det er oppositionen )
 
Gammel 11-11-2007, 17:32   #8
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
så har jeg skrevet i den debat selv om jeg ikke orkede det,
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind  
Gammel 11-11-2007, 20:56   #9
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
når chancen er der for at skrive om emmet, er vi kun 3 der skriver
det kan jeg altså ikke forstå

det kan godt være jeg får for puklen nu, men jeg kan altså ikke forstå det

der er ikke mange der kender til k10 eller bistandsbumsen også ser de ikke alt det her folk skriver og hvordan det lige ser ud med os Langtidssyge
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind  
Gammel 12-11-2007, 00:08   #10
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg har siden januar 2006 virkelig ønsket an afklaring - ønsket at komme videre og ud på arbejdsmarkedet igen. Kommunen har spændt ben for mig med deres "vurderinger" og ulovlige afgørelser - som jeg først nu opdager er ulovlige - de har "glemt" at råde og vejlede mig omkring de muligheder jeg lovmæssigt har ret til i form af støtte og "tilpasning til borgerens behov". Jeg venter afgørelsen på min pensionssag - fordi det hele kom så f****** langt ud og jeg knækkede for 8. gang på to år - det er der INGEN der kan holde til!!!

I kan tro jeg stemmer på tirsdag. Det bliver fra morgenen af, og med et KÆMPE stort kryds det eneste rigtige sted!
cl8 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fb gruppe imod "folk under 35 er ikke syge" filosofien.Skal vi lave en Tzari Politik og Samfund 17 28-10-2011 14:31
Sygedagpengeregler gør folk mere syge Webmaster K10 Nyheder 0 18-07-2011 07:00
Syge svigtes totalt af samfundet. Stella Politik og Samfund 0 20-02-2009 17:47
Folk der siger de er syge lyver MadWoman Dit og Dat 3 01-11-2007 18:20
Aktivering gør folk mere syge Stella Politik og Samfund 9 17-08-2007 13:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension