K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2007, 12:26   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Hvis SF skulle bestemme over førtidspension

Citat:
Forside Nyheder Pressemeddelelser 2007

SF: Reglerne for førtidspension er for stramme

SF vil begrænse antallet af fremtidige førtidspensionister ved en effektiv forebyggelse. I modsætning til regeringen, der har forsøgt at begrænse tilvæksten af førtidspensionister ved at stramme reglerne.
Af: Anne Baastrup, MF, SF's handicapordfører 06.11.07


Forebyggelsen kræver indsatser over en bred front fra bedre psykologhjælp på ungdomsuddannelser til op imod 20 procent nedsat tid med fuld løn og pensionsindbetaling for alle, der er i fare for at ryge ud af arbejdsmarkedet, og i høj grad også forbedringer af arbejdsmiljøet og forebyggelse af nedslidning og stress.

Det er et af forslagene i et nyt handicappolitisk udspil fra SF. En ny undersøgelse fra Beskæftigelsesankenævnet i Nordjylland viser, at det ikke hjælper at presse syge mennesker til at arbejde. I stedet for at få en førtidspension kommer folk til at gå flere år i usikkerhed på den lave ledighedsydelse. Det ødelægger familier, gør mange mere syge og skaffer ikke en eneste i arbejde.

De 300.000 nuværende førtidspensionister og nye, der kommer til skal i stedet have mulighed for at påtage sig et arbejde, hvis de ønsker det. I den forbindelse skal der være pligt til at tilbyde dem revalidering og opkvalificering, der kompenserer for det tab af færdigheder, der er sket, mens de har været borte fra arbejdet. Tilbuddet skal gives hvert tredje år. Førtidspensionen skal ikke berøres, før det i praksis har vist sig, at de faktisk er i stand til at klare sig selv uden pension.

SF foreslår også at afvikle den uholdbare situation med to sæt regler for førtidspension, der nu har eksisteret i 5 år. En afvikling, der skaber mere overskuelighed og fjerner overflødigt bureaukrati. Alle førtidspensionister efter de gamle regler skal umiddelbart have mulighed for at vælge overførsel til de nye regler. Lidt efter lidt skal de øvrige førtidspensionister efter gamle regler overføres til nye regler, uden at de påføres forringelser. Derfor skal der indføres et individuelt tillæg, som kompenserer for den forringelse, der for nogle førtidspensionister kan være en konsekvens af overgangen.

SF har også en række andre konkrete forslag, der skal forbedre forholdene for mennesker med funktionsnedsættelser. Det er i forhold til mennesker med behov for hjælp, at velfærdssamfundet for alvor står sin prøve, og der er mange muligheder for forbedringer.

http://www.sf.dk/index.php?article=15604
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 13:06   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmm ja det lyder meget godt ( jeg er ikke spydig ) og jeg kan da også se at der skrives en smule om alle flekser på ledighsydelse men jeg kan ikke se at der tages stilling til det, jeg kan se at man tager stilling til førtidspensionisterne (og guderne skal vide at det er tiltrængt ) men hvad med alle de ledige flekser hvad skal der ske med dem og skal de bare være den lille fodnote ??

Ledige flekser gider ikke længere at være en fodnote (har jeg bestemt he he )

der står

Citat:
En ny undersøgelse fra Beskæftigelsesankenævnet i Nordjylland viser, at det ikke hjælper at presse syge mennesker til at arbejde. I stedet for at få en førtidspension kommer folk til at gå flere år i usikkerhed på den lave ledighedsydelse. Det ødelægger familier, gør mange mere syge og skaffer ikke en eneste i arbejde.
det kan vi jo kun være enige i , men hvad skal vi gøre ved det ?

det lyder rigtigt godt med arbejdsmarkedet og alt det der, men det kommer en tand for sent for os der er nedslidte og vi har brug for noget afklaing om hvad der skal ske med os..

Der burde faktisk være en maks tid man kunne gå på ledighedsydelse /kontanthjælp og er det ikke inden den tid lykkedes at skaffe fleksjob så burde det være sådan at man kom på førtidspension hvis man selv ville , og man burde lave fleksvisiteringen om , sådan at man ikke visitere folk til fleks hvis man ved det er håbløst , feks under 12½ time om ugen (så er der ikke nogen arbejdsgiver der vil ansætte en for man er blevet en underskuds forretning) og det er de ikke interesseret i , eller hvad med 12½ time med skånehensyn .
Hvile 15 min hver time hvem gider helt ærligt at ansætte de mennesker jeg har ikke mødt den arbejdsgiver endnu ...

derfor lugter det mere af en discount pension end noget andet , og det kan man vel også klart se bevist nu , hvor kommunerne prøver at få folk på kontanthjælp når det ikke er lykkedes at skaffe dem i fleksjob inden for den tid der gør at kommunen mister sin refusion ...

Hmm hvorfor sidder jeg her og spørger om det, her er der ikke mange der er uenige med mig ,...

jeg skriver til Anne Baastrup i stedet
  Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 13:29   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror, SF har flere planer.

Citat:
SF har også en række andre konkrete forslag, der skal forbedre forholdene for mennesker med funktionsnedsættelser. Det er i forhold til mennesker med behov for hjælp, at velfærdssamfundet for alvor står sin prøve, og der er mange muligheder for forbedringer.
Jeg læser det også, som om de gamle førtidspensionsordninger, som i nogen grad svarer til samme funktionsnedsættelse som fleksere, ALLE bør have samme takst... altså cirka 15.000,- pr. måned.

Jeg "tolker" det, som om ledighedsydelse også skal være 15.000,-, samt en meget bedre og medmenneskelig behandling i systemet fremover, hvor man IKKE skal gøres mere syg af systemet, end man er i forvejen.

De tager både hensyn til nuværende og fremtidige borgere med funktionsnedsættelser.

Men det ville da være dejligt, hvis de forskellige partier talte vores sag mere.

Fogh har i dag sagt, at han IKKE vil afskaffe starthjælp mv.

Der findes OGSÅ ledige fleksjobbere på starthjælp.

Det må vi tolke, som om han er flintrende ligeglad med fattigdom.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 07-11-2007 kl. 13:32. Årsag: glemt ord
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 13:38   #4
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Jeg håber at SF kommer til magten, de har da i det mindste fattet hvad det handler om og vil gøre noget ved det. Især det punkt hvor de taler om, at forebygge at man overhovedet kommer på pension, og i et andet punkt, hvor de taler om at de stadig vil gøre noget for mennesker SOM ER KOMMET PÅ FØRTIDSPENSION, ikke ikke bare lade dem sejle i deres egen sø og senere ligge og død alene i deres lejligheder, uden at samfundet ved at de eksisterer. Sådan er det nemlig nu.

I øvrigt synes jeg nu ikke at førtidspensionister og flexer skal slås med hinanden. Efter hvad jeg kan læse rundt omkring er det da rent lotteri hvem der er kommet i flex og hvem der har fået førtidspension, det kommer helt an på hvilken sagsbehandler man har haft og hvad de har syntes. Men det lyder da som en god ide at skrive til politikkerne og gøre dem opmærksom på, at flexer altså har lige så mange problemer.
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 13:57   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Antoinette jeg vil nu ikke kalde det at flekser og førtidspensionister slås indbyrdes tværtimod mange gange er flekserne morgendagens førtidspensionister, men vi kan ikke rende fra at der med den nye lov fra o6 er kommet enormt mange flekser i klemme en klemme som de ikke burde være i ..

og det er vigtigt at huske politikkerne på det hele tiden, jeg tror tit man glemmer flekser fordi de er en forholdsvis lille gruppe (lidt over 60.000 tror jeg det er ) kontra førtidspensionister der er over 300.000

i min verden er det vigtigt at huske dem på fleksers eksistens og de mange gange urimelige regler som er for flekser ...

jeg snakkede så sent som i går med en gammel kollega der var helt desperat han er på vores gamle virksomhed hvor man som flekser ikke må holde pause sammen eller sammen med de ordinære ansatte (man skal holde alene ) man får mindst en gang at vide at man er ved at være en udgift for firmaet og at man skal tage sig sammen ...

hvis man skal til lægen får man besked på at man skal arbejde tiden ind ..
min kollega havde dårlig ryg da han startede , men nu har han så været ved lægen og har fået konstateret stress og en evt depression han har snakket med kommunen sagt at han vil sige op og tage 5 ugers karantæne men fik så beskeden ... så ryger du på kontanthjælp .. så nu skal hele hans afsked med den virksomhed foregå over fagforening og advokat og det er jo ikke så fedt hvis man i forvejen er trængt...

det er vigtigt at huske både flekser og førtidspensionister og det er ikke en kamp (i hvertfald ikke for mig ) hvis det havde været en oplæg om flekser hvor der ikke stod noget om førtidspensionister så havde det været det jeg reagerede på ...

Lige som jeg bestemt også har tænkt mig at tage med i brevet ,,

Hvordan forholder SF sig til nedsatte takster fordi man møder manden/kvinden i sit liv ...
  Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 20:18   #6
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Thumbs up

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Der burde faktisk være en maks tid man kunne gå på ledighedsydelse /kontanthjælp og er det ikke inden den tid lykkedes at skaffe fleksjob så burde det være sådan at man kom på førtidspension hvis man selv ville , og man burde lave fleksvisiteringen om , sådan at man ikke visitere folk til fleks hvis man ved det er håbløst , feks under 12½ time om ugen (så er der ikke nogen arbejdsgiver der vil ansætte en for man er blevet en underskuds forretning) og det er de ikke interesseret i , eller hvad med 12½ time med skånehensyn .
Hvile 15 min hver time hvem gider helt ærligt at ansætte de mennesker jeg har ikke mødt den arbejdsgiver endnu ...
Jeg er fuldstændig enig. Der bør være en maks tid på, hvor længe man kan gå på ledighedsydelse / kontant hjælp. Og kan det ikke lykkedes at finde noget, skal kommunen tilbyde førtidspension, og så må borgeren så beslutte med sig selv det er noget vedkommende vil. For lad mig da sige det lige ud, det er fandme svært at finde et fleksjob
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 21:29   #7
guffii
Banned
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2006
Lokation: Odense NØ
Indlæg: 34
Styrke: 0
guffii er ny på vejen
Lightbulb Sf og hvad vil de....

Hejsa alle....
Det er ved at være meget længe siden at jeg har gjort brug af min ytringsfrihed, men nu er jeg lige tilbage ved tasterne, og vil da lige give et lille besyv med her.

Jeg er selv SFér og vil oplyse at jeg - fra Villy Søvndal selv - har fået oplyst at SF vil kæmpe for, at man skal have sygedagpenge til man, enten er blevet selvforsørgende eller på anden måde blevet afklaret. Det vil sige, at man enten er kommet tilbage til arbejdsmarkedet, eller er kommet videre og blevet førtidspensionist.
Dette tiltag skal ses i lyset af, at landets kommuner kassetænker så det batter. Man ansætter en lægekonsulent/sociallæge (se andet sted her på K 10) og så kan man rent faktisk modarbejde de syge og deres speciellægeerklæringer så længe som man vil. Kommuner sparer derved utroligt mange penge, uden at se på hvordan de syge rent faktisk har det. Det er jo sådan at kommuner får refusion fra staten når de udbetaler kontanthjælp, men omvendt så skal kommuner selv budgettere med førtidspension. Så er det jo en fed fidus at lade syge mennesker være på kontanthjælp så længe som muligt.
SF vil arbejde for at sygedagpengene følger den syge til det er blevet klart hvad og hvordan den syge igen kan blive selvforsørgende på anden vis, eller til den syge er blevet bevilliget førtidspension.
Også på den måde, vil det være i kommuners interesse at få en hurtigere afklaring af den syge.

Jeg følger også emnet, andet sted her på K10, om lægekonsulenter og deres MAGTMISBRUG.

Pas på jer selv derude

guffii/Pia
guffii er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SF og S skulle skamme sig, hvis følgende phhmw Politik og Samfund 28 29-03-2013 23:18
Hvis jeg skulle lave et parti... logikeren Politik og Samfund 5 14-09-2011 18:04
DK kan selv bestemme fattigdomsmål! buster Det er da strengt ! 0 07-06-2010 18:31
Første gang jeg skulle sige: jeg er lige blevet bevilliget en førtidspension.... bettina Dit og Dat 15 28-03-2008 17:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension