K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-08-2015, 10:45   #1
Valmue
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
Valmue er ny på vejen
Modregning ved TAE udbetaling

Hej med jer

Jeg har fået oplyst, at der vil ske modregning krone for krone, hvis jeg får udbetaling ved erhvervsevnetab fra mit pensionsselskab samtidig med at jeg mdotager ressourceforløbsydelse.

Men kan nogen af jer svare mig på, hvordan modregningen sker i praksis?

Jeg tænker, at kommunen som udgangspunkt ikke ved, hvad jeg har af indtægter, når de udbetaler ressourceforløbsydelse til mig?

Så hvis de finder ud af, at jeg i fx tre måneder har modtaget en månedlig udbetaling fra mit pensionsselskab samtidig med at jeg har fået ressourceforløbsydelse, så skulle der være sket modregning. Men hvornår og hvordan kræver de pengene retur?
Valmue er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2015, 14:10   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja det er korrekt og flere forsikringsselskaber udbetaler- af samme grund - slet ikke under ressourceforløbsydelse. Men du kan jo spørge dit selskab, hvad de gør.

Det er dig, der har oplysningspligten over for kommunen..
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2015, 15:58   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Du skal oplyse til kommunen at du får udbetaling.

Gør du ikke det opdager de det alligevel fordi forsikringen/pensionsselskabet skal indberette til skat, hvorfra oplysningerne ryger videre til udbetaling danmark/ydelsesafdeling i jobcenteret, så på et eller andet tidspunkt får de det oplyst

Oplyser du ikke risikerer du oveni krav om tilbagebetaling af ressourceforløbsydelse en bøde fordi du ikke har overholdt oplysningspligten.

Har du oplyst dit pensionsselskab om at du er på ressourceforløb, for de fleste selskaber stopper udbetalingen pga at der modregnes 100%.

De kræver nok pengene retur ved hver måned at nedsætte din ressourceforløbsydelse savrende til din erstatning og for måneder bagud sikkert ved at nedsætte ydelsen endnu mere til du ikke skylder dem noget (= du risikere i x antal måneder ikke at modtage noget, hvis du er rigtig uheldig)
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2015, 16:06   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du skal ikke misforstå det, men svaret finder du i dit eget spørgsmål

"Modregnes krone for krone"

Får du 10689 i kontanthjælp
og 5000 fra forsikringen så vil det være 10689 - 5000


MENER JEG.... ikke sikkert det rigtigt..

det bliver mig bekendt ikke anset som "løn" det vil sige du får ikke nogen fordel ift det regeringen har indført med gevinster af arbejdsløn..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2015, 16:22   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis den tæller som indtægt, gælder dette:
"§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned.

Stk. 4. Fradrag for feriegodtgørelse m.v. sker efter reglerne i § 32. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse."

§33 som de henviser til, står der blandt andet:
"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:
Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 4 og 5, godtgørelse for varigt men og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen."

Og §14 som de henviser til:
"Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar,
3) lov om arbejdsskadesikring eller
4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade. "

De regler beskæftigelsesministeren har fastsat, kan læses her:
http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-186-2014/

Jeg er ikke super god til alle de ting med erstatninger, og hvad der er hvad. Så det håber jeg at i kan gennemskue ud fra den information jeg har fundet om det
Alle paragrafferne er taget fra aktivloven (også kaldet lov om aktiv socialpolitik)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2015, 16:32   #6
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
jeg er på den samme ydelse og de små 5.000 kr jeg får af pensionskassen for erhvervsevnetab bliver trukket fra de 10.849 kr.

Jeg forhørte mig hos min pensionskasse og de fortalte mig allerede der, at der var modregning krone for krone og at de flere gange har forsøgt via deres interesseorganisationer at få det ændret - men uden held!

Man betaler for at forsikre sig hvis uheldet er ude - og når det så sker, og man rigtig har brug for pengene, så får man ingen glæde af dem.

Hilsen Jette
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2015, 16:33   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Angående at kræve pengene retur, så har du oplysningspligt angående ting der kan have betydning for den hjælp du får.
Hvis du har tilsidesat den, kan de i princippet gøre det når de finder ud af det.
Det er selvfølgelig kun hvis det rent faktisk er noget de må modregne.

Hvis man HAR oplyst kommunen om det, og der går meget lang tid før kommunen reagerer, kan kommunens ret til at opkræve pengene frafalde.
Så kan det nemlig ende med at ses som adminstrativ fejl, som er kommunens egen skyld.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2015, 10:10   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der er desværre ikke så stor tvivl om ens oplysningspligt til komunen.

"Det fremgår af retssikkerhedslovens §§ 10 – 14. Særligt i § 11, stk. 2 fremgår det, at såfremt du modtager hjælp fra kommunen, så skal du oplyse om ændringer der kan få betydning for din hjælp.

§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og

2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.

Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen."
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2015, 13:35   #9
Valmue
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
Valmue er ny på vejen
Tusind tak til jer alle for jeres svar. Det har været en stor hjælp.

Jeg kendte ikke til oplysningspligten, men det er selvfølgelig helt rimeligt. Jeg er heller ikke interesseret i at modtage mere end jeg er berettiget til, men undrede mig bare over, hvordan modregningen foregår i praksis.
Valmue er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2015, 13:38   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Valmue
Kommunen burde have oplyst dig om din oplysningspligt.
Jeg fik sådan et papir da jeg søgte kh, der beskrev min oplysningspligt.
Jeg får papireret 1 gang om året, som en slags påmindelse.
Det er lidt forskelligt hvordan de gør i de forskellige kommuner, men de kan ikke bebrejde dig at du ikke har overholdt den, hvis de ikke har oplyst dig om oplysningspligten

Kommunen har også oplysningspligt:
"§ 12. Myndigheden skal give borgeren skriftlig besked om

1) myndighedens adgang til at indhente oplysninger efter §§ 11 a og 11 c og til at foretage kontrol efter § 12 a,

2) adgangen til at udveksle oplysninger og foretage kontrol efter kapitel 3 og 3 a i lov om Udbetaling Danmark,

3) konsekvenserne, hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11 b,

4) hvilke typer af ændringer der kan have betydning for hjælpen og

5) muligheden for, at borgeren kan blive mødt med et tilbagebetalingskrav og eventuelt blive tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 289 a og efter § 12 b i denne lov eller § 14 i lov om Udbetaling Danmark, hvis borgeren ikke oplyser om ændringer, der kan have betydning for hjælpen."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension