K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2015, 09:59   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ny ressourceforløb truer???

Mit ene års ressourceforløb lakker mod enden (31/10) og jeg har dog i sidste stund fået en praktik, der ser ud som kommunen ønsker den. Den slutter 14 dage før selve ressourceforløbet.

Revalidering er opgivet. Jeg skal hverken undersøges eller afprøves videre
Kommunen ønsker bare, at se, hvordan det går, når ALLE hensyn er taget: Fysiske og psykiske skånebehov, psykologsamtaler, støtte til at få styr på kaos derhjemme, hjælp til et køleskab, fordi mit er ved at bryde sammen.

Til gengæld vil de ikke støtte disse ting. Dem må jeg selv betale. (Grundlag: Reduceret KH).

Argument: Mit telefonabonnement er for dyrt (129,- istedet for 100,-), jeg har 50.000,- tilbage i pension efter at have måttet leve 32.000 op (man ser bort fra §82, der siger, at der skal ses bort fra formuer på 50.000 og derunder).
Nul hjælp til køleskab, fordi man ser bort fra en STOR del af mine regninger. Det påstås, at jeg har 5600,- tilbage efter de faste, hvilket er helt urigtigt.
Nul hjælp til at styre kaos, der er rendt fra mig,fordi man ikke mener, at Asperger er grund nok, selvom jeg kender en stor håndfuld aspier, der lige får en times hjælp til at overskue det, og både min mentor og VISO mener, at det vil være relevant.
Men NUL.
Selvfølgelig vil jeg anke, men det sker der nok ikke meget ved.
Det kører ikke fremragende.

Kan jeg blive idømt endnu et års ressourceforløb, fordi disse forudsætninger ikke er opfyldt? Det er jo ikke mig, der har valgt det. (jeg har siddet uafklaret i systemet i mange år).
Jeg begynder at blive nervøs.

Sidst redigeret af mukke; 18-07-2015 kl. 10:04.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:39   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
hjælp til et køleskab, fordi mit er ved at bryde sammen.
Jeg kender ikke din boligsituation, men hvis du bor til leje er det sædvanligvis udlejer, der skal sørge for køleskab.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 10:58   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ikke i det her tilfælde.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 11:42   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ehm, de plejer da ikke at se bort fra formue ved §82 o.O
Så må det være fordi formuen i dit tilfælde er en pension.
Der er for nyligt kommet en ny principafgørelse ang pension/§82:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173318
Der står bl.a.:
"Ved ansøgning om hjælp til sygebehandling kan kommunen give afslag på hjælp, hvis ansøger selv kan betale for behandlingen for eksempel ved tilbagekøb af en kapitalpension eller en anden pensionsordning. Dette gælder, selv om ansøger er tæt på pensionsalderen, og uanset om pensionen er væsentlig større end behandlingsudgiften.

Der gælder således ikke på dette område regler om, at kommunen ser bort fra et beløb på op til 10.000 kr. og formue i form af visse kapitalpensioner m.v., som tilfældet er ved eksempelvis kontanthjælp."

Så tror desværre din kommunen har ankestyrelsen på deres side der.

Angående rådighedsbeløb, der regner de kun "nødvendige" udgifter med.
Ved du noget om hvad de har regnet med, og hvad de ikke har?
Der er nemlig nogen til de SKAL regne med, som de har det med at glemme
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 13:08   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
OK, så var det da heldigt, at jeg nåede at få tilskud til tandbehandling inden denne ændring. Dvs. man faktisk er dårligere stillet i ressourceforløb end på KH?
Jeg har nu ikke haft den igennem Ankestyrelsen. Det kan vist også være et fedt.

OK, ændringen er fra 1/7?
Så er det sgu derfor, man har smølet med min ansøgning siden Januar! Det har været SÅ sejgt at få den bedømmelsesproces til at gå igang.

Resultatet bliver:
50.000 minus 60% til staten for "utidig" frigørelse = 18.000, hvoraf jeg skal leve de 8000 op og bruge 10.000 til diverse. Bliver de 10.000 disponeret for mig? Får jeg dem overhovedet?

Jeg føler mig virkelig frataget alt.

Sidst redigeret af mukke; 18-07-2015 kl. 13:23.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 13:14   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du er på ressourceforløbsydelse hvor satsen er på størrelse med kontanthjælp, og du ikke har formue (dvs ville kunne komme på kontanthjælp), skal kommunen betale 65% af dine tandlægeregninger, når du har betalt en årlig egenbetaling på 600 kr.

Angående for dyr mobil-regning, der er det ved principafgørelse bestemt, at de som minimum skal medregne billigste internet+mobil.

Er der andre udgifter du mener du kunne gøre billigere?
Og nogen udgifter som de ikke mener er nødvendige?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 13:26   #7
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg har nu betalt 800 - efter gammel ordning (ansøgning Feb 2014. Effektuering Marts 2015) ved at skubbe et afdrag til noget andet. Nu har jeg 4500 til at gøre det færdigt (udskiftning af gamle plomber.Bidskinne kunne jeg ikke få, trods bide-skader).

Nej, alt er trimmet. Min mentor har hjulpet mig meget der.
Jeg er bundet til Youtube via huslejen. Formaster mig til at have pc. Kan ikke bruge fonen til det.
129 for en "Tal som et vandfald" er det billigste. Vælger jeg talekort kommer jeg altid over det tilladte, pga lange køer - og SÅ bliver det dyrt.
Jeg har nogle ting, jeg nedbetaler, men også nogle energiregninger, der bare er for store til en reduceret KH.

Sidst redigeret af mukke; 18-07-2015 kl. 13:31.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 13:50   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Har du cirka styr på hvor mange timer du ringer om måneden?
Du kan eventuelt kigge på dit abbonnemts hjemmeside.
Når du så har et maks timetal, kan du kigge på denne side, og se om det kan gøres billigere: https://mp.dk/
Jeg sparede 20 kr om måneden ved at gøre det. 20 kr er ikke meget, men i mit lille budget gjorde det en forskel

Du skriver at det rådighedsbeløb de kommer frem til er forkert, så jeg tænker lidt om der er ting de ikke har regnet med, som de skal regne med.
Læste f.eks. en sag hvor en mand havde fået afslag, fordi han havde råd hvis han fandt en billigere bolig.
Ankestyrelsen hjemviste sagen til kommunen med begrundelsen, at de kun måtte bruge den grund, hvis der rent faktisk kunne anvises en billigere bolig.
Så hvis din kommune siger: "du kan bare betale mindre i el", så må de kun bruge den grund hvis det rent faktisk er tilfældet.
På samme måde, så hvis de giver afslag med begrundelsen at der kan laves en afbetalingsordning, så skal den ordning være mulig, OG man skal have råd til den.
Så de kan ikke bare give afslag med begrundelsen "du kan afdrage med 100 kr om måneden", hvis billigste afdragsløsning er 300 kr om måneden.

Angående udgifter i forbindelse med dit ressourceforløb/praktikken, der synes jeg virkelig også du skal undersøge nærmere om reglerne der. Kan desværre ikke helt huske hvor jeg så det, men mener at der er grænser for hvor meget kommunen kan kræve at man selv betaler, når det er et forløb kommunen har bestemt skal ske.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 17:50   #9
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Hvis du er bundet til youtube igennem huslejen, så SKAL den medregnes...
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2015, 23:56   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ja, nu tænker jeg også, at de ansøgninger, de modtog i Marts skal behandles efter de regler, der gjaldt dengang. Man kan ikke forhale i lang tid og så sige "Hovsa, Nu er reglerne ændret".
Telefon: Hvis jeg sparer 20 kr om måneden ved at bruge en ordning med begrænset taletid, kommer jeg af med meget mere pga telefonkøer. 129 med fri tale er det billigste.
Jeg ved godt, at der er nogle firmaer, der kører med 100,- for det samme som ÅBNINGSTILBUD, - men tre mdr senere skrues prisen op til noget, kommunen ikke vil høre.
Tro mig, 129 for fri tale og 3 GB ER det billigste.
Det der argument bruges også kun for at retfærdiggøre afslag.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension