K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2015, 12:02   #1
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
HJÆLP! Jobafklaringsforløb v/ Stop af Sygedagpenge. Hvad indeholder det?

Hej kære venner,

Et langt indlæg, men jeg håber at I vil læse til ende...

Er der nogen der kan fortælle mig hvad et Jobafklaringsforløb indeholder (tror det hedder det) Når man har mistet sine sygedagpengemuligheder altså,, eller henvise mig til er link?

Jeg skal til et rehabiliteringsteam, føler at jeg skal måles og vejes, og forstår heller ikke helt hvad det betyder bor mig konkret :-/

Betyder det noget for udfald hvis jeg lægger info fra journaler,og om diagnoser/medicinlistr ved min journal?

Jeg er stadig ikke på hvad hele programmet / processen går på igenne mde to år der er skudt på at vi skal vare...jeg har læst, men på et personligt plan, hvad skal jeg igennem, sådan rigtigt?

Jeg har mistet retten til sygedp og er kommet i sådan et. Min Sagsbehandler sagde at det eneste alternativ var almindelig kontanthjølp med alm regler. Er det rigtigt? Så hun prøver at hjælpe mig.

Jeg har ikke accepteret det endnu, så jeg har virkelig brug for at vide hvad mine rettigheder er, og hvad det indeholder. Samt om der er bedre alternativer - min sagsbehandler tøvede nemlig da jeg spurgte hvad alternativerne var. Hun sagde også at ressourseforløb var for socialt belastede. Det er vi på sin vis som følge af at vores familiesituation. Men jeg forstår heller ikke hvad socialt belastede betyder?...

Jeg forstod ikke hvad hun sagde da hn forklarede hvad det indeholdt, kun at jeg jo helt klart var for syg til noget og måske kan de første 3 måneder (og måske 6 måneder) gælde i forløbet.


Min sagsbehandler siger så at hvis jeg ikke kan klare det forføbet senere, og får symptomer igen, så må det stå på standby til jeg kan igen. Problemerne er bare at jeg er utrolig aktiv syg. At jeg var rædselslagen for at jeg skylle blive så syg som følge (se for neden) kunne der ikke tages højde for.

Da jeg nævnte at jeg både har forsøgt praktik og uddannelse så gælder det ikke til noget.

OG under praktikken usidste år udviklede jeg de tvangstanker (voldsomme, voldsomme centreret omkring min datter) hvor jeg forsvandt ind i et sort hul hvor kun de eksistrede og faktisk ikke vidste at der en verden uden for. Ja jeg blev faktisk vanvittig. Det førte til at der forsøgtes al, og meget og meget skrap, medicin under solen, og til sidst landede mig i 4 måneders indlæggelse og 19 ECT behandlinger samt en medicinliste så lang som min arm. Og da jeg nævnte det, og at en ny prøvning kunne gøre det erfaringsmæssigt, så tøvede hun kun lidt men det var sådan det var.


Nå men jeg håber i kan hjælpe, jeg har i hvert fald massivt brug for hjlp!


Varme hilsner,

Sarah

_______________________________________


Kort OM min situation:

Jeg bokser med følgende og er meget aktiv syg. (bipolar lidelse, voldsom angst voldsomt som ALTIG er der, voldsomme tvangstanker, rapid cycling, hypomani, balndingstilstande, OCD, psykotiske træk, boarderline personlighedsforstyrrelse, kømpe kognetive vanskeligheder, you name it). Jeg er kommet til ny ekspertbehandler på rigshospitalet, og de vil strippe mig for al medivin, og det giver mening, men det er f*cking farligt. Alt det her sker helt på samme tid. Og så også de økonomiske probkemer der kommer nu når vi mister 2000kr per måned.

Sidst redigeret af sarahsnl; 11-07-2015 kl. 13:02.
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 12:40   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm synes det lyder ret forvirrende, altså det din sagsbehandler siger.

Man kan f.eks. få jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse, men ressourceforløbsydelsen svarer til højeste kontanthjælpssats.
Det er dog ikke helt som kontanthjælp, da den ikke er ramt af gf og formue-grænse.

Hvis du skulle komme på alm kontanthjælp, ville du (med stor sandsynlighed) blive vurderet aktivitetsparat.
På kontanthjælp er der 4 forskellige visitationsgrupper. Jeg fortæller lige om 2 af dem, da det er dem der er relevante.
Der er jobparat, som betyder at man er klar til job.
Så er der aktivitetsparat, som betyder at man IKKE er klar til job/udd under alm vilkår inden for 1 år.

Sidstnævnte der får man højeste kontanthjælpssats. (medmindre man er under 25 år og ikke forsørger).
Aktivitetsparate har IKKE samme rådighedskrav som en jobparat! De er dog ramt af gensidig forsørgerpligt og formuegrænse, så derfor kan det måske være negativt for dig.
Jeg har ikke lige nogen præcise rådighedsbetingelser, men man skal f.eks. ikke stå som aktivt jobsøgende, hvis man kommer i praktik er det under de vilkår man kan klare, indsatserne skal være relevant for en, dvs enten med henblik på afklaring ift førtidspension eller fleksjob, eller noget der kan forbedre ens tilstand, så man måske kan klare mere i et arbejde (hvilket jo kan være flere timer ift fleksjob).

Jobafklaringsforløb er, så vidt jeg ved, hvor man er på hvad du kan klare. Det kan f.eks. være arbejdsprøvning og at samle oplysninger om din funktionsevne, for at afklare hvordan du står ift arbejdsmarkedet.
Resultatet af denne, viser så hvilken retning man skal.
Hvis resultatet f.eks. er 4 timer om ugen med 50% effektiv tid, så kan det være i retning af fleksjob.
Hvis man finder ud af at der er nogen behandlingsmuligheder der mangler at blive afprøvet, kan der blive lavet et forløb der indeholder dem.
Så en fordel ved et jobafklaringsforløb er, at man ville kunne se hvilke indsatser der skal sættes igang. Den indsats kan jo være at man vidergiver din sag til rehabiliteringsteamet.

Medmindre der findes en anden ydelse til jobafklaringsforløb, ved jeg ikke hvorfor det økonomisk skulle være bedre end ressourceforløb, da begge er med ressouceforløbsydelse.

Jeg fandt lige lidt om det her: http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...gsforloeb.aspx
Der står nok næsten det samme her, men måske en anelse mere uddybet http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...gsforloeb.aspx
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 13:01   #3
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg fandt lige lidt om det her: http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...gsforloeb.aspx
......[/URL]
Jeg har lige tilføjet det her for det var godt at du mindede omig om det for deter super relevant... :-)

Tak skal du have :-)
Jeg husker lige at jeg skal til et rehabiliteringsteam, føler at jeg skal måles og vejes, og forstår heller ikke helt hvad det betyder bor mig konkret :-/

Jeg er stadig ikke på hvad hele programmet / processen går på igenne mde to år der er skudt på at vi skal vare...jeg har læst, men på et personligt plan, hvad skal jeg igennem, sådan rigtigt?
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 13:06   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sarahsnl Se meddelelser
Jeg husker lige at jeg skal til et rehabiliteringsteam, føler at jeg skal måles og vejes, og forstår heller ikke helt hvad det betyder bor mig konkret :-/

Jeg er stadig ikke på hvad hele programmet / processen går på igenne mde to år der er skudt på at vi skal vare...jeg har læst, men på et personligt plan, hvad skal jeg igennem, sådan rigtigt?
Rehabiliteringsteamet står for at afgøre om man skal i fleksjob, have førtidspension eller i ressourceforløb.
Dvs de modtager din sag, og ud fra den, vurderer de hvad de mener er relevant for dig. Hvis din sag siger at din arbejdsevne er nær nul, og der ikke er nogen muligheder for at forbedre din arbejdsevne, kan de f.eks. sige førtidspension.

Så vidt jeg har forstået kan rehabiliteringsteamet ikke afgøre at man skal tilbage på kontanthjælp, for hvis man først kommer til rehabiliteringsteamet, er det fordi man ikke kan arbejde på alm vilkår, og der derfor skal findes noget andet man skal.

-

Hvad det forløb kan komme til at indeholde mere præcist, kan jeg desværre ikke svare på. Har der været snak om hvad formålet med forløbet skal være for dig? Altså hvad man gerne vil have ud af sådan et forløb?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 13:57   #5
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Er socialrådgiveren på hospitalet hvor du er i behandling ikke inde over det her ?

Som jer ser den måde du selv beskriver din tilstand, er der mange overlapninger eks "rapid cycling" er en del af den bipolare lidelse, og sådan er der flere ting i din beskrivelse.
Det kan forvirre folk udenfor psykiatrien at symptomerne er beskrevet på linje med diagnosen, og det kan på sigt forkludre sagen (for alle diagnoser skal være færdigbehandlede, før der kan træffes en endelig afgørelse om din fremtid på arbejdsmarkedet)

Jeg ville så Mandag kontakte hospitalet og bed om at få en socialrådgiver ind over.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 14:38   #6
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Rehabiliteringsteamet står for at afgøre om man skal i fleksjob, have førtidspension eller i ressourceforløb.
Dvs de modtager din sag, og ud fra den, vurderer de hvad de mener er relevant for dig. Hvis din sag siger at din arbejdsevne er nær nul, og der ikke er nogen muligheder for at forbedre din arbejdsevne, kan de f.eks. sige førtidspension.

Så vidt jeg har forstået kan rehabiliteringsteamet ikke afgøre at man skal tilbage på kontanthjælp, for hvis man først kommer til rehabiliteringsteamet, er det fordi man ikke kan arbejde på alm vilkår, og der derfor skal findes noget andet man skal.

-

Hvad det forløb kan komme til at indeholde mere præcist, kan jeg desværre ikke svare på. Har der været snak om hvad formålet med forløbet skal være for dig? Altså hvad man gerne vil have ud af sådan et forløb?

Det team jeg skal møde skal vurderer min arbejdsevne, men med henblik på hvad jeg skal og hvordan, ikke om jeg skal have ftp eller fb - det er langt nede af en farlig ver :-/
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 14:46   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
sarahsnl
Nu er den fra 2012 kan jeg se, så kan ikke udelukke at der ikke er sket nogen ændringer.
Men her forklares hvad teamet består af, og deres opgaver:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28338
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2015, 14:51   #8
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Er socialrådgiveren på hospitalet hvor du er i behandling ikke inde over det her ?

Som jer ser den måde du selv beskriver din tilstand, er der mange overlapninger eks "rapid cycling" er en del af den bipolare lidelse, og sådan er der flere ting i din beskrivelse.
Det kan forvirre folk udenfor psykiatrien at symptomerne er beskrevet på linje med diagnosen, og det kan på sigt forkludre sagen (for alle diagnoser skal være færdigbehandlede, før der kan træffes en endelig afgørelse om din fremtid på arbejdsmarkedet)

Jeg ville så Mandag kontakte hospitalet og bed om at få en socialrådgiver ind over.
God ide, med at kontakte hospitalet.

Jeg er klar over at en det af de ting jeg døjer med er symptomer og ikke egentlige diagnoser - jeg skal være skarp på hvilket materiale der bør vedlægges - derfor har jeg brug for (den rigtige) viden.

Der bør være end helhed at vurderer ud fra over hvad jeg har i mit hovede og at det ikke'bare' er mani/depression... det fik jeg råd om fra distriktpsykiatrien af min sb der, men helt ærligt, så er hun ikke den skarpeste kniv i skuffen, så måske er det forkert. jeg er skisme lidt forvittet i alt det her...

Så jeg har brug for (den rigtige viden) til hvad er det bedste at gøre. Her inde fra fik jeg - af en kompetent lydende person som har været igennem møllen med to syge sønner - at jeg skulle føre min sag som var det en retsag, og at man ikke kan gå ud fra at lægemiddelkonsulenterne ved hvad de forskellige diagnoser/symptomer betyder samt hvad den medicin man er på rent faktisk er eller gør - det giver jo rimelig mening, når man ved at det ikke er et attraktivt job at være i den stilling hos kommunen, og når man ved at de har utrolig lidt tid per sag, og ikke altid har borgerens bedste i mente.... Jeg kan ikke bare gå ind og lade tingene forløbe uden at have gjort det bedste jeg kan.

Så endnu mere forvirring

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
sarahsnl
Nu er den fra 2012 kan jeg se, så kan ikke udelukke at der ikke er sket nogen ændringer.
Men her forklares hvad teamet består af, og deres opgaver:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28338
Der var ny sdp lov i juni 2014, men jeg kan ikke finde noget på det - det er et dødt link men det er det

Men tak, jeg kigger på det, jeg kan kun blive klogere :-)
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 01:23   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Et jobafklaringsforløb er ikke det samme som et ressourceforløb.

Formålet med jobafklaringsforløbet er at bringe dig tilbage til arbejdsmarkedet.

Jobafklaringsforløbet sikrer dig en indsats, der tager højde for din situation og særlige barrierer i forhold til at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet.

Et jobafklaringsforløb tilpasses individuelt, og der tages derfor udgangspunkt i dine konkrete forudsætninger, behov og helbredstilstand. Jobafklaringsforløbet kan bestå af tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og mentor.

Du bliver tildelt en koordinerende sagsbehandler.

Du skal til møde med kommunens rehabiliteringsteam, da det er dette team der indstiller til hvilken indsats du skal have under jobafklaringsforløb. Inden mødet med rehabiliteringsteamet udarbejder du sammen med den koordinerende sagsbehandler rehabiliteringsplanens forberedende del med oplysninger om:
  • beskæftigelsesmål,
  • dine ressourcer,
  • dine udfordringer og
  • de lægelige oplysninger

Ovenstående er taget fra Jobnets side om jobafklaringsforløb og er indtil videre den klareste forklaring jeg har fundet på hvad et jobafklaringsforløb er.

Når du i forbindelse med et jobafklaringsforløb skal mødes med rehabiliteringsteamet er det altså ikke med henblik på fleksjob/ressourceforløb/pension, men fordi de skal indstille til hvilke tiltag, du skal tilbydes med henblik på at få dig tilbage i arbejde. Det kan for eksempel være tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og mentor.

Et resultat af et jobafklaringsforløb kan være at du, såfremt du ikke kommet eller er klar til at komme tilbage i arbejde, skal til møde med rehabiliteringsteamet igen mhp. fleksjob/ressourceforløb/førtidspension.

Sidst redigeret af Akvamarin; 12-07-2015 kl. 01:36.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2015, 15:28   #10
sarahsnl
Føler sig hjemme på K10
 
sarahsnls avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2014
Lokation: Kønenhavn
Indlæg: 38
Styrke: 10
sarahsnl er ny på vejen
Undskyld at jeg ikke har svaret jer

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Et jobafklaringsforløb er ikke det samme som et ressourceforløb.

Formålet med jobafklaringsforløbet er at bringe dig tilbage til arbejdsmarkedet.

Jobafklaringsforløbet sikrer dig en indsats, der tager højde for din situation og særlige barrierer i forhold til at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet.

Et jobafklaringsforløb tilpasses individuelt, og der tages derfor udgangspunkt i dine konkrete forudsætninger, behov og helbredstilstand. Jobafklaringsforløbet kan bestå af tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og mentor.

Du bliver tildelt en koordinerende sagsbehandler.

Du skal til møde med kommunens rehabiliteringsteam, da det er dette team der indstiller til hvilken indsats du skal have under jobafklaringsforløb. Inden mødet med rehabiliteringsteamet udarbejder du sammen med den koordinerende sagsbehandler rehabiliteringsplanens forberedende del med oplysninger om:
  • beskæftigelsesmål,
  • dine ressourcer,
  • dine udfordringer og
  • de lægelige oplysninger

Ovenstående er taget fra Jobnets side om jobafklaringsforløb og er indtil videre den klareste forklaring jeg har fundet på hvad et jobafklaringsforløb er.

Når du i forbindelse med et jobafklaringsforløb skal mødes med rehabiliteringsteamet er det altså ikke med henblik på fleksjob/ressourceforløb/pension, men fordi de skal indstille til hvilke tiltag, du skal tilbydes med henblik på at få dig tilbage i arbejde. Det kan for eksempel være tilbud om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og mentor.

Et resultat af et jobafklaringsforløb kan være at du, såfremt du ikke kommet eller er klar til at komme tilbage i arbejde, skal til møde med rehabiliteringsteamet igen mhp. fleksjob/ressourceforløb/førtidspension.

Undskyld at jeg ikkehsr svaret - mødet med ressourceteamet om jobforløb er ikke sket endnu pga 3 sagsbehandlerskift...

Jeg er simpelthen bare så syg - jeg har været i praktik sidste år og var indlagt på psykiatrisk klinik i 5 måneder efter at det - under ellers ideelle vilkår - gik meget meget galt. Jeg udviklede bl.a en voldsom OCD.

NU SKAL JEG SÅ TIL ENDNU EN NY SAGSBEHANDLER på fredag - jeg har ikke været udenfor i omk to uger men min psykiater siger at 'jeg ikke vil blive sygere af mødet', så vil ikkebakke op om at jeg fysisk og psykisk ikke kan klare det.

Jeg er bare så rundt på gulvet!

Mange hilsner Sarah
sarahsnl er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension