K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2015, 17:11   #1
Jydepigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2011
Lokation: Mariagerfjord
Indlæg: 30
Styrke: 13
Jydepigen er ny på vejen
Hjælp til paragraffer

Hej. Jeg vil høre om ikke I kloge mennesker herinde kan hjælpe mig lidt.
Det drejer sig om min søde veninde der er plaget af leddegigt, plus noget andet hun endnu ikke er færdigudredt for. Hun tåler meget dårligt medicin og har prøvet meget forskelligt efterhånden. Lige pt er hun på noget "indsprøjtning" engang om ugen. Hun var i sidste uge til møde med rehabiliteringsteamet i kommunen. Og de mener at når hun har fået det medicin i tre måneder så virker det. Selv om hun fortalte at reumatologen vil stoppe den behandling om to uger fordi hun ikke kan tåle den. Men det ville de ikke høre på. Så nu vil de sende hende ud om tre måneder fordi de mener at hun da kan klare det. Og nu til mit spørgsmål. Jeg ved at kommunen skal bede om nye oplysninger i sagen, og det vil de ikke. Men findes der ikke en måde hvor hun kan få de nye oplysninger med? For når hun ikke er på det medicin mere, må det jo være en ny sag, så vidt jeg kan se. Har hun en klagemulighed? Ved I herinde nogle paragraffer der evt kan henvises til? Jeg har lovet at hjælpe hende gennem det her, da hun slet ikke har kræfterne til at kæmpe selv.
Og lige et spørgsmål mere, er det lovligt at fratage hende sygedagpenge, fordi der ikke kan sættes en dato på hvornår hun kan raskmeldes?
Håber på lidt hjælp, så jeg kan hjælpe hende videre
Jydepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2015, 17:26   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kommer an på hvor længe hun har været sygemeldt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2015, 17:43   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Man kan få oplysninger ind i sin sag ved selv at aflevere dem på jobcenteret og bede om at få dem lagt i sin sag. Husk at få kvittering på at papirerne er afleveret.

Hvis I ikke allerede har aktindsigt i hendes sag på jobcenteret, skal I få det som det første. Der kan ifølge loven gå op til 10 dage fra I har anmodet om aktindsigt til hun får kopierne.

Hvad har rehabiliteringsteamet præcist skrevet i deres indstilling? De har vel ikke skrevet at borgeren kan raskmeldes om tre måneder?

Din veninde har ret til sygedagpenge i 22 uger, hvorefter sygedagpengene enten kan forlænges efter Sygedagpengelovens §27 eller hun kan overgå til jobafklaringsforløb.

Hun skal partshøres, hvis de beslutter at stoppe sygedagpengene. Der vil være en svarfrist i partshøringsbrevet. Derefter vil hun få en afgørelse, som hun vil have 4 uger til at klage over. Hvis din veninde er medlem af fagforening eller a-kasse kan I få hjælp derfra mht partshøring og klage.

Ellers er det også muligt at få rådgivning i Gigtforeningens. Se http://www.gigtforeningen.dk/r%C3%A5dgivning

Sidst redigeret af Akvamarin; 20-04-2015 kl. 17:50. Årsag: partshøring m.m.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2015, 23:58   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dertil en udtagelse fra speciallægen evt i form af journalnotat, til sagsbehandler oa.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2015, 09:37   #5
Jydepigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2011
Lokation: Mariagerfjord
Indlæg: 30
Styrke: 13
Jydepigen er ny på vejen
Tusind tak for jeres indput, nu er der lidt at arbejde videre med
Jeg mener bestemt ikke hun blev hørt da de valgte at stoppe hendes sygedagpenge i december.
Og jo så vidt jeg har forstået på hende mener de hun kan raskmeldes om tre måneder.
Jydepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 09:39   #6
Jydepigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2011
Lokation: Mariagerfjord
Indlæg: 30
Styrke: 13
Jydepigen er ny på vejen
Akvamarin, du skriver at hun skal parthøres hvis de beslutter at stoppe hendes sygedagpenge. Jeg havde en snak med min veninde i går, og hun siger at hun blot fik et brev i december om, at hun nu ville overgå fra sygedagpenge til rehabiliteringsydelse. Der var ingen svarfrist, det var kun et brev om at sådan blev det. Så fra januar stoppede de hendes sygedagpenge. Er det lovligt? Og er der noget hun kan gøre nu, flere måneder efter?
Jydepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 22:50   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Partshøring se https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-partshoering/

Partshøringsbrevet kan se sådan her ud:
Citat:
Partshøring vedrørende fortsat forlængelse af
sygedagpengeperioden


Jobcentret har tidligere oplyst dig om, at din ret til sygedagpenge som udgangspunkt skulle
ophøre ved den generelle varighedsbegrænsning d. dd.mm.åå. Din sygedagpengeperiode blev
herefter forlænget i henhold til Lov om sygedagpenge § 27. Stk. 1, nr. 2.

Vi vurderer, at der ikke længere er grundlag for fortsat forlængelse af sygedagpengeperioden i
henhold til Lov om sygedagpenge § 27. Stk. 1, på grund af at det nu vurderes at der skal
foretages en yderligere afklaring af din arbejdsevne, og at forlængelsesmuligheden på
sygedagpenge i § 27.1.2 har været brugt.

I forbindelse med vores vurdering af, om der er grundlag for at forlænge din ret til
sygedagpenge, har vi indhentet oplysninger fra din egen læge.

Her står så lægelige oplysninger


Vi drøftede sagen ved et møde dd.mm.åå, hvor du oplyste bla bla bla bla.

Vi skønner bla bla bla bla.

Inden vi træffer endelig afgørelse, har du ret til at komme med en udtalelse.

Sådan gør du
Hvis du ønsker at udtale dig, skal du give os din kommentar mundtligt eller skriftligt
senest d. dd.mm.åå.(fristen var 10 dage inklusiv 2 weekender) Hører vi ikke fra dig afgør vi sagen ud fra de oplysninger, vi har.

Så var følgende indsat i brevet (obs. denne partshøring er fra før 1/7 2014 hvorfor Sygedagpengelovens § 27 ser anderledes ud):
Citat:
Jobcentret kan kun forlænge sygedagpengene i følgende tilfælde:
1. Hvis det er overvejende sandsynligt, at du kan komme i revalidering. Revalideringen skal
føre til, at du kan vende tilbage i ordinært job.
2. Hvis det er nødvendigt, at du starter i virksomhedspraktik (eller andre tilbud) for at finde ud
af, om du kan klare et job.
3. Hvis du har udsigt til raskmelding. Dette kræver, at der er en sikker lægelig forventning om,
at du kan raskmeldes inden for 2 år (2 x 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens
indtræden).
4. Hvis det er uafklaret, om du er berettiget til fleksjob eller førtidspension. Det vil være
tilfældet, hvis du ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke
kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om
du vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden
forlænges i op til 26 uger.
5. Hvis du har en livstruende sygdom, der ikke kan behandles.
6. Hvis du har en sag om arbejdsskade. Ifølge vores oplysninger er der ikke rejst en sag om
erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade.
7. Hvis der er påbegyndt sag om førtidspension.

Det videre forløb
I forbindelse med ophør af sygedagpenge, skal du i henhold til bekendtgørelse nr. 656 af
15/06/2011 om lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 7a, inddrages
i vurderingen af behovet for yderligere foranstaltninger for, at bringe dig tilbage på
arbejdsmarkedet. Hvis du ikke kan opnå arbejdsindtægt eller arbejdsløshedsdagpenge efter
ophør af sygedagpengeudbetalingen, har du mulighed for at søge om kontanthjælp ved at
henvende dig til kommunens ydelsescenter.

§ 7a helhedsvurdering
Jobcentret har taget stilling til retssikkerhedslovens § 7a som siger, at dine muligheder på
arbejdsmarkedet skal være drøftet med dig og vurderet 14 dage før der træffes afgørelse om
ændring af forsørgelsesgrundlag og stop af en erhvervsrettet foranstaltning.
Følgende vurderes: der blev afholdt møde med dig dd.mm.åå, hvor forlængelsesmuligheder og
evt anden forsørgelse blev drøftet
.
p.s. Dette partshøringsbrev er fra før 1/7/14. Dengang eksisterende jobafklaringsforløb ikke. Men I din venindes brev burde der stå noget om jobafklaringsforløb og hvorfor din veninde kan eller ikke kan komme i det

Så indsendte jeg mine kommentarer og fik så tilsendt jobcenterets afgørelse om ikke at forlænge sygedagpengene. I afgørelsen bliver der både refereret til partshøringsbrevet og mit svar på partshøringen.


Det med partshøringen skal være i orden! Så din veninde er i sin gode ret til at indsende en klage over ikke at være blevet partshørt som loven foreskriver. Hvis hun havde gjort det, straks hun modtog afgørelsen om stop af sygedagpenge, ville hendes sag være blevet åbnet og den rette procedure ville være blevet fulgt.

Nu der er gået lang tid ville jeg gå til en advokat i gratis retshjælp og få hjælp til at skrive en formel klage. Hvis din veninde stadig er medlem af fagforening og/eller a-kasse ville jeg gå til dem og få hjælp der. Advokaten kan fortælle om han/hun mener din veninde vil være berettiget til en erstatning fordi loven ikke er blevet fulgt.

I linket jeg skrev øverst står der også at man kan klage over manglende partshøring. Og der er henvisning til hvordan man klager.
................................................

Et spørgsmål
Hvad er rehabiliteringsydelse? Det har jeg aldrig hørt om. Er din veninde kommet på jobafklaringsforløb og modtager ressourceforløbsydelse?

Sidst redigeret af Akvamarin; 25-04-2015 kl. 22:59.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2015, 09:27   #8
Jydepigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2011
Lokation: Mariagerfjord
Indlæg: 30
Styrke: 13
Jydepigen er ny på vejen
Tak for svar :-)
Jeg vil prøve om jeg kan finde en gratis advokat til hende, så hun kan få hjælp til sådan en klage.
Jeg har heller aldrig hørt om rehabiliteringsydelse før. Men hun siger det er det hun er kommet på.
Hun overgik til det i januar, efter de stoppede hendes sygedagpenge. Og det eneste der er sket siden, er at hun har været til et møde med rehabiliteringsteamet
Jydepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2015, 12:25   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Supergodt, du har energi til at hjælpe din veninde.

Skal du være hendes bisidder, er det nok ret vigtigt, at du får mulighed for at gennemse det skriftlige materiale, hun gar modtaget, så evt misforståelser kan minimeres.

Hvad angår manglende partshøring - fra Ankestyrelsens hotline:

Kommunen skal konkret vurdere i den enkelte sag, om den manglende partshøring har været af væsentlig betydning for afgørelsen.

Hvis denne konkrete vurdering fører til, at den manglende partshøring ikke kan anses for at have haft væsentlig betydning for afgørelsen i sagen, medfører den manglende partshøring normalt ikke, at kommunens afgørelse er ugyldig.


Se også sundhed.dk

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-partshoering/

Sidst redigeret af stampe; 26-04-2015 kl. 12:43.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2015, 21:57   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Er det dette svar fra Ankestyrelsens hotline, du henviser til Stampe?
https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...rer-ugyldighed
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension