K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-03-2015, 21:53   #1
Sjdb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Sjdb er ny på vejen
Hvem bestemmer?

Hej herinde.

Jeg er ny, så jeg håber jeg skriver det rigtige sted og at jeg får skrevet så det er til at forstå :-)

Jeg er 45 år og har været sygemeldt siden 08. Jeg har før 04 været i et utal af arbejdsprøvninger/aktiveringer. Fra midt 06 til august 08 har jeg ordinært job, som jeg sygmeldes fra i maj 08 og fyres fra i august 08.

Jeg kommer ud for en masse meget hårde ting i september/oktober 08 (voldligt samlivsophør, min mor dør pludselig, flygter med mine børn til hemmelig adresse i den anden ende af landet) Alt dette gør at jeg taber kontrollen over mit sind. Jeg har altid vidst at jeg var "anderledes" men har altid haft rimelig kontrol. Jeg forsøger at gå igang med uddannelse i 08, men kan kun klare den del, der er online - da jeg skal møde op knækker filmen.
Jeg bliver indlagt på psykearatisk afd og er indlagt i 1,5 måned. Jeg får her diagnosen Bipolær. Jeg starter i behandling medicinsk og går til psykiater. Da jeg flytter til en anden ende af dk, skifter jeg også behandlingssted og her mener de at jeg lider af Skizoaffektiv psykose af depressiv type. Jeg fortsætter behandling. Kommunen lader mig være i et stykke tid da de er igan med omlægning og derfor ikke har tid. Jeg blomstre op og får en rimelig hverdag, hvor jeg bliver behandlet i psykiatrien og medicinsk.
Så skriver kommunen og hele mit liv ramler og jeg ender med en indlæggelse. Pludselig skifter jeg sagsbehandler og jeg indkaldes til møde da jeg udskrives. Her får jeg besked på at jeg skal deltage i en kort forløb med noget afklaring om hvad jeg skal fremover. 5 dage før dette forløb indlægges jeg igen med en svær psykose. Lægerne skriver til kommunen at jeg har brug for ro og at jeg vil blive mere syg hvis jeg ikke får det.

Jeg bliver udskrevet og der bliver indkaldt til møde på psyk med min psykiater, afd psykiater, afd sagsbehandler, mig og jobkunsulent/sagsbehandler. På dette møde bliver det gjort klart at jeg ikke kan deltage i job eller ligende. 2 uger efter indkaldes jeg så igen til det forløb med besked om at hvis jeg ikke møder op, lukkes kassen.
Jeg får besked på at jeg vil blive kontaktet af en mentor, der skal hjælpe mig. Hende ser jeg dog ikke noget til.

Jeg tager 3 gange anti-psykotisk medicin og tager afsted. Det går rimeligt og består af et møde mellem mig og en medarbejder som er super sød. Hun er meget forstående og skriver at hun ikke ser mig i arbejdsfremmende tiltag.

Nu venter jeg så bare - indtil Januar hvor jeg skriver at nu vil jeg have at de gør noget - jeg ønsker pension så jeg kan komme ud af deres system og så jeg får helt fred.
Til det siger min sagsbehandler bare - det får du ikke!

Jeg får dog igennem at vi starter på den forberedende del til rehab team. Halvdelen er lavet og jeg beder om en ny tid så resten kan laves. Nu får jeg så en ny sagsbehandler - en ung pige på 25 år - og hun laver en aftale med mig hurtigt. Vi får lavet resten og hun vil så tage det med på deres eget team for at finde ud af om det skal videre til Rehab team. Der er endnu ikke hentet lægeerklæring.

Nu er vi så der hvor kommunen har vuderet at jeg ikke er udredt (hat en fast diagnose) og at jeg skal i behandling (har jeg jo så været i mange år) og at vi skal holde møde med sagsbehandler, min psykiater og mig.

Kommunen vil ikke indstille mig til pension, men til recourseforløb, hvor planen er psykiatisk behandling (som jeg jo allerede er i).

Jeg skal til møde med min sagsbehandler på tirsdag, da hun gerne vil høre hvad jeg mener om planen.

Hvad har jeg af rettigheder?
Kan jeg forlange at de indstiller mig til pension?
Kan jeg sige på et Rehab møde at jeg ønsker pension og ikke recourseforløb?
Kan lægekonsulent vudere at jeg skal behandles yderligere når min psykiater siger at det ikke hjælper?
Må kommunen forlange at jeg mødet til evt afklaring når de ved at jeg skal tage 3x så meget medicin for bare at komme ud af mit hjem?
Kan kommunen forlange at jeg skifter til noget andet medicin for at behandle anderledes?

Puha. Det var jo noget af en stil, men tænker at det er nemmere at svare hvis I ved så meget som muligt.
Tag fordi du gav dig tid til at læse :-)
Sjdb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2015, 22:42   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen...

Kære Sjdb

Hvem bestemmer? Det gør du. Du er hovedpersonen og alle andre er ansat til at servicere dig iht lovgivningen på en høflig og korrekt måde.

Kun kommunen kan afgøre en social sag. Alle andre "indstiller" som kommunen ikke er tvunget til at følge.

Din praktiserende læge er i dag en vigtig primær medspiller i din sociale sag. Når du kommer til Rehabiliteringsteamet skal du tildeles en koordinerende sagsbehandler. Den eneste, udover kommunen, som må bruge ordet "førtidspension" er din praktiserende læge. Mere herom senere.

Fremover bliver du her på din tråd, således det bliver let for os andre at råde dig.

Læs og følg disse råd til nye på k10.:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Dit første skridt nu og efterfølgende bliver at søge aktindsigt i alt fra alle du har været i kontakt med. Et skridt du ikke kan undgå.

Fordi DU skal vide og forstå alt, hvad andre skriver om dig. Naturligvis.

Hold orden i alle disse papirer, der kommer flere end du tror.

Aktindsigt:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Læger, speciallæger, hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Ved kommunen aflevere du ansøgningen om aktindsigt og skal have en kvittering for modtagelsen

Fremover foregår al kontakt med kommunen skriftligt.

Aktindsigt er en juridisk alvorlig ting, hvor alle skal overholde lovgivningen til du skal have modtaget din aktindsigt, inden 10 kalenderdage.

Har du en ven eller familiemedlem, du kan drøfte din situation med? Det gør forståelsen lettere, da mange nye reformer har set dagens lys.

Når du har modtaget din aktindsigt har du taget det første skridt til at lære "spillets regler"

Du skal nok modtage svar på alle dine spørgsmål.

Regel nr. 1 er at hvad der ikke findes på skrift findes ikke.

Læs lidt om hvad der kræves for en førtidspension:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Hvilken behandling modtager du pt.?

Hvilken ydelse er du på pt.?

Forsøget med uddannelse, var det "revalidering"?

Hvor mange "status" og "speciallægeerklæringer" har kommunen krævet udfærdiget?

Hvad har jeg af rettigheder?
Du har mange.

Kan jeg forlange at de indstiller mig til pension?
Nej, men du kan selv søge iht § 17 stk. 2 på det foreliggende grundlag. Men det gør du ikke nu.

Kan jeg sige på et Rehab møde at jeg ønsker pension og ikke recourseforløb?
Ja, men det hjælper dig ikke. Nu skal du først kende til spillets regler.

Kan lægekonsulent vurdere at jeg skal behandles yderligere når min psykiater siger at det ikke hjælper?
Ja, hvis ikke din speciallæge udtrykker sig klart. Mere herom senere

Må kommunen forlange at jeg mødet til evt afklaring når de ved at jeg skal tage 3x så meget medicin for bare at komme ud af mit hjem?
Kommunen interessere sig ikke for diagnoser eller hvordan du har det, men udelukkende din arbejdsevne

Kan kommunen forlange at jeg skifter til noget andet medicin for at behandle anderledes?
Nej, kommunen kan ikke bruge tvang i behandlingen i en forsøgsperiode frem til juni 2016

Kommunen vil ikke indstille mig til pension, men til recourseforløb, hvor planen er psykiatisk behandling (som jeg jo allerede er i).
Bekræft at du har været ved Rehabiliteringsteamet og du der er blevet indstillet til et ressourceforløb. Hvor længe? Har du i samarbejde med SB skrevet den forberedende plan? Kender du navnet på din koordinerende sagsbehandler?

Man indtager ikke mere medicin end speciallægen har ordineret.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-03-2015 kl. 23:42.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-03-2015, 18:56   #3
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Question Glæder mig til at høre noget mere...

Hej!

Da din sag linger min på mange måder, er jeg nu meget interesseret i at høre nærmere og dermed få lidt inputs fra de mere efrarede medmenneskere herinde.

Mange hilsner

Forhåbentligt
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2015, 15:14   #4
Sjdb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Sjdb er ny på vejen
Først - tak for svar. Jeg beklager jeg ikke har reageret, men tingene tog pludselig fart.

Jeg har bedt om agtindsigt, men for pokker den er fuld af fejl. Både mindre fejl og direkte løgne.
Der hvor der står "sagsbehandlers vurdering" er der blot sat en direkte kopi ind siden 09. Så det er mange gange der står nøjagtig det samme.

Jeg har siden årsskiftet kun haft kontakt med dem via skrift.

Jeg er på kontanthjælp (10.800,- brutto) og har været det siden 08 - dog har jeg fra 09-12 fået realvialidering - jeg kan dog ikke bruge den korte uddannelse da jeg jo ikke kan komme ud som andre.

Der er siden 09 hentet 7 erklæringer - 2 fra praktiserende læge og 5 fra psykiatere.

Min sagsbehandler har nu anmodet om ny erklæring fra psykiater og når hun har den vil hun anmode om en LÆ265 fra praktiserende læge (ham har jeg aldrig mødt da jeg lige har fået ny og jeg jo ikke fejler noget fyskisk)

Kommunen har holdt et internt møde, hvor de har diskuteret min sag. Lægekonsulenten har vurderet at da jeg stadig er i behandling, er der muligheder - men jeg skal jo være i behandling resten af livet. Ikke for at forbedre, men for at holde min sygdom i rimelig ro og for at tage evt psykoser i opløbet.

Når de to lægeerklæringer er klar, vil sagsbehandler bestille tid til Rehab som jo så skal indstille mig til det ene eller andet.
Sjdb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2015, 19:56   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Måske du skal huske at pointere til lægen, psykiater, psykolog at den behandling du er i gang med kun er for din livskvalitet og sygdommen nede på samme niveau og ikke på nogen måde vil kunne ændre på din funktionsevne.....at de får dette med i de erklæringer de skriver fremover....forudsat at det selvfølgelig forholde sig sådan...

Mange læger tænker ikke over det de skriver...og de ved ikke at kommunen går rigtig meget op i lige nøjagtigt hvad der står i en erklæring...

Hvis kommunen ser at du er i behandling ja så tænker de med det samme at der nok er nogle muligheder fremover...hvilket jo egentlig er meget logisk...

Hvis der står at den behandling du er i...at den kun er for at forbedre din livskvalitet og for at holde niveauet nede på din sygdom som den er nu...ja så er det jo noget helt andet...

Ang det med ressourceforløbet...tja så kan det være svært at undgå...for det kræver at al dokumentation siger det samme...nemlig at man IKKE vil kunne på et tidspunkt udvikle noget af din arbejdsevne...

Man kan sige nej til det ressourceforløb men så kan det gøre at din sag vil gå helt i stå...

Så det kan ikke umiddelbart anbefales at man siger nej til det...specielt ikke fordi det kan være med til at fremme ens sag i længden...

Man har altid muligheden for selv at søge en førtidspension....

Det eneste man skal er at skrive på en stykke papir at man ønsker at søge førtidspension ifølge §17 stk 2 i lov om social pension på det foreliggende grundlag...

For at sådan en ansøgning skal kunne ende med en pension ja så kræver det at alt i din sag dokumentere at du ikke har nogen arbejdsevne og at den ikke vil kunne udvikles...

Så det er ikke altid det smarteste træk man kan tage...da det også kan gøre at din sag trækker ud...

Der er ikke nogen som vil kunne fortælle dig hvad du helst skal kunne gøre....ikke uden at kende din sag meget bedre...og vide hvad der ligger af dokumentation på dig på kommunen....

Som du sikkert kan se ja så drejer det sig om at man kan dokumentere alt...

Ang den aktindsigt du har fået....den hvor der er mange fejl....

Der kan du sætte dig ned og gennemgå den og på et stykke papir skrive ned hvor fejlene er og hvad der er rigtigt...

Dette papir kan du bede om at få lagt ind i din sag...

Det ressourceskema/plan...den forberedne del...du skal have lavet....der skal du give dig god tid til at få alt rigtigt da det nok er et af de vigtigste papirer i din sag...

Det er det de skal vurdere din sag ud fra...så få alt med...og når jeg skriver alt...så mener jeg de ting som taler for at de vil kunne vurdere din sag korrekt...

Undlad gerne alle de små ting som i det store hele ikke betyder til eller fra..

Skriver dette fordi jeg har set mange gange at folk gør alt for meget ud af ting der ikke betyder noget for vurderingen deres sag....og de gør det ene og alene for at det der står skal være det "rigtige"..

Men hvis det er noget der ikke har nogen betydning for en korrekt afgørelse....ja så er det ikke værd at bruge sin tid på...plus det kan være med til at forvirre yderligt...

Et lille tænkt eksempel.....der står at du har været i praktik i juli 2006....men du var faktisk i praktik i september 2006.....hvilket ikke gør nogen forskel...og man bør ikke bruge sin tid på dette..

Undlad følelsesladet udtalelser...

Håber du kan bruge bare lidt af ovenstående...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2015, 21:04   #6
Sjdb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Sjdb er ny på vejen
Tak for svar, det kan jeg bestemt bruge :-)
Sjdb er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension