K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-03-2015, 22:59   #1
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Question Hvad er bedst?

Hej allesammen

Desværre, fik afslag på FP på det foreliggende. Anket. Afslag igen. Der er bl.a. blevet "lagt vagt på" i bund og grund, at jeg ikke var blevet arbejdsprøvet og er for ung (43 år).
Det endelige svar kom i denne måned fra Ankestyrelsen.

Så nu bliver jeg præsenteret for 2 muligeheder: enten bliver jeg visiteret til et(eller flere) ressourceforløb eller også bliver jeg fanget i kontanthjælp? Indtil videre har jeg været på sygedagpenge, som stopper nu om lidt.

Hvad synes I er bedst? Er enormt forvirret!!!

Blev mere og mere syg og risikerer at knække... ærgerligt med uvisheden og ingen stabilitet i hverdagen. Det er som bekendt ligegyldigt hvad diverse lægejournaler fortæller, for rehabiliteringsteamet ændrer så voldsomt på det, så vi syge fremstår som raske, til trods for at vi dårligt nok kan stå på vores ben...

Sidst redigeret af Forhåbentligt; 07-03-2015 kl. 00:37.
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 00:24   #2
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
hvis jeg fik valget ville jeg nok vælge ressourceforløbet, da indtægten her ikke afhænger af en evt. partners indtægt.

men et ressourceforløb skal jo have et formål , hvis de mener du ikke har været igennem brugbar arbejdsprøvning, må de jo have det som formål i et ressourceforløb, så formentlig får du mest ud af at sige ja tak til dette. som jeg forstår reglerne vil ressourceforløbsydelsen være den samme som den du kommer fra nemlig samme beløb som sygedagpengene.

vh og god aften
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 00:30   #3
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Det er som bekendt ligegyldigt hvad diverse lægejournaler fortæller...
Ja, det er fuldstændig ligemeget, for en læge kan ikke vurdere en arbejdsevne, kun graden af sygdommen, og sygdomsgraden er ikke nødvendigvis lige med graden af den nedsatte arbejdsevne.

Jeg mener bestemt at det ville være bedst at bruge tiden på at BEVISE at du bryder sammen ved selv let arbejde i få minutter.
Du kommer IKKE videre uden arbejdsprøvning.

Om det skal være ressourceforløb eller kontanthjælp, er jo svært at vurdere når vi ikke kender din økonomiske situation nærmere.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 00:31   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
hvis jeg fik valget ville jeg nok vælge ressourceforløbet, da indtægten her ikke afhænger af en evt. partners indtægt.

men et ressourceforløb skal jo have et formål , hvis de mener du ikke har været igennem brugbar arbejdsprøvning, må de jo have det som formål i et ressourceforløb, så formentlig får du mest ud af at sige ja tak til dette. som jeg forstår reglerne vil ressourceforløbsydelsen være den samme som den du kommer fra nemlig samme beløb som sygedagpengene.

vh og god aften
sortepigen
desværre er ressourceforløbsydelsen kun på sygedagpenge niveau så længe man er berettiget til sygedagpenge. De eneste tilfælde så vidt jeg kan se er hvis man kommer i ressourceforløb inden de første 22 uger er gået, eller fordi man har en arbejdsskade sag eller pensionsansøgning kørende.

fra http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ebsydelse.aspx
For personer, der inden visitationen til et ressourceforløb, modtog sygedagpenge, udgør ressourceforløbsydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen på sygedagpengeniveau ophører dog på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge. Derefter er ressourceforløbsydelsen på kontanthjælpsniveau.
--------------------------------------

Ser lige endnu forlængelses mulighed for sygedagpenge i sygedagpengeloven §27 4) kommunen har vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension,

For din sag skal vel igen i rehabiliteringsteamet mhp om du skal i ressourceforløb?

Må jeg lige spørge dig Forhåbentlig? Er din sag som gik i pensionsteamet i maj 2014 først afgjort nu?

.................................................. ..........

så først nu din besøgsbesked Forhåbentlig. Tak Så er det med sygedagpenge forlængelser jo ikke aktuelt når du allerede er ude af dem.
Jeg ville tage ressourceforløbet. Se hvad det kan blive sammensat af. Hvis det er helt galt kan du jo altid blive sygemeldt i det og så gå på kontanthjælp til den tid.

Sidst redigeret af Akvamarin; 07-03-2015 kl. 00:47. Årsag: det under --------------
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 00:58   #5
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Forståeligt nok. Den dér gens. forsøg. regel er sgu drøn ærlig for rigtig mange.

Nu er jeg jo singel og bor alene. Ved bare ikke om jeg ville kunne overskue sådan et forløb uden at jeg ville bli' nødt til at sygemelde mig flere gange... og så alligevel ingen garanti for noget som helst, altså ikke sikkert at udredning => FPS.

Godt nok begynder jeg at overveje at opgive denne kamp. Havde jeg fået tilkendt FPS ville alligevel få brøkpension + tillæg - højst samme beløb som KH ( har ikke boet i DK i 40år).

Selv synes jeg at at være på KH er mere skamfuldt, men grundet mine lidelser får jeg måske lidt fredning i systemet istedet for at blive kastet rundt og overbelast mig selv med arbejdsprøvninger osv.?

Må gøre op med mig selv og gi' sagsbehandleren et svar i næste uge... Var til møde på JC imorges og der gjorde han klart at SDP ikke kan forlænges, idet jeg har fået det i 4,5 år.

Rigtigt nok! Det samme fik jeg oplyst af min (nye) sagsbehandler.
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 01:22   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Forhåbentligt Se meddelelser
Rigtigt nok! Det samme fik jeg oplyst af min (nye) sagsbehandler.
Øh - kan ikke lige gennemskue hvad det var af ovenstående du fik oplyst af din nye sagsbehandler? at sagen igen skal i rehabiliteringsteamet?

Ja hvis du kan få lov at være i fred på kontanthjælp. Bliver du så ikke sendt ud i nyttejob?

Nogle ressourceforløb har jeg læst her på K10 starter med at man skal have fred og ro et år. Men det er selvfølgelig anstrengende at skulle mane sig op til igen at møde rehabiliteringsteamet, især efter din sidste oplevelse med dem.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 01:31   #7
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Øh - kan ikke lige gennemskue hvad det var af ovenstående du fik oplyst af din nye sagsbehandler? at sagen igen skal i rehabiliteringsteamet?
Næ, at sygedagpenge ikke kan forlænges mere og at jeg overgår dermed enter til ressourceforløbsydelse (om jeg bliver visiretet til det) eller også til KH.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Ja hvis du kan få lov at være i fred på kontanthjælp. Bliver du så ikke sendt ud i nyttejob?

Nogle ressourceforløb har jeg læst her på K10 starter med at man skal have fred og ro et år. Men det er selvfølgelig anstrengende at skulle mane sig op til igen at møde rehabiliteringsteamet, især efter din sidste oplevelse med dem.
Hvis det står for Ingen Støj-berg, som kan næste ikke vente med at komme i gang, så ja, selv om jeg er varig syg og bliver bare dårligere og dårligere, så er der en risiko for det... det er én af ulemperne ved at være på KH.

Min bisidder, som deltog i mødet på JC igår, og som har megen erfaring med sociale sager, synes, at jeg villle få mere fred og ro ved at være på KH og sygemeldt. Og så rejse en ny førtidspensionsudredning på et senere tidspunkt i mit liv.

Jeg ved det ikke... stadivæk mega forvirret op i pæren og gider ikke en gang tænke på hvor forfærdeligt det var at møde rehab.teamet!

Tak self og rigtig go' weekend til dig, Akvamarin!
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 13:37   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Godmorgen Hvor er det godt du har bisiddere m.m. som har erfaring med hvad de forskellige ydelser kan betyde for dit fremtidige liv.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 15:34   #9
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Synes det lyder underligt at du bliver anbefalet at være på KH og dermed gå i stå i systemet?
Du har fået afslag fordi der mangler en arbejdsprøvning... så må et ressourceforløb jo bestå af en arbejdsprøvning og derefter skal der tages stilling igen?
Jeg tror ikke at du kommer udenom den arbejdsprøvning - uanset hvor længe du er på KH. Og hvis arbejdsprøvning bliver igangsat, og det viser sig at du ikke kan holde til det, så må lægen ind over og stoppe det... OG dermed er der grundlag for at søge FP igen (fordi der er nyt i sagen) - evt på en §17,stk2 - hvis ikke din SB selv indstiller?
på KH sker der jo ingenting og du vil blive ved med at hænge i uvidenhed og kan blive presset til mange "sjove" ting som lige din SB finder på...
I ressourceforløb er der en fastlagt plan = ingen overraskelser undervejs...
Det var bare lige mine tanker - held og lykke
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 22:49   #10
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Godmorgen Hvor er det godt du har bisiddere m.m. som har erfaring med hvad de forskellige ydelser kan betyde for dit fremtidige liv.
Dem er jeg bestemt rigtig glad o taknemmelig over!

Nu er jeg tilbøjelig til at vælge ressourceforløbet. Men skal mødes men min bisidder her på mandag og drøfte emnet sammen med hende, lige inden vi to sidder sammen og skriver til SB, at han gerne må gå videre med sagen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
Synes det lyder underligt at du bliver anbefalet at være på KH og dermed gå i stå i systemet?
Du har fået afslag fordi der mangler en arbejdsprøvning... så må et ressourceforløb jo bestå af en arbejdsprøvning og derefter skal der tages stilling igen?
Jeg tror ikke at du kommer udenom den arbejdsprøvning - uanset hvor længe du er på KH. Og hvis arbejdsprøvning bliver igangsat, og det viser sig at du ikke kan holde til det, så må lægen ind over og stoppe det... OG dermed er der grundlag for at søge FP igen (fordi der er nyt i sagen) - evt på en §17,stk2 - hvis ikke din SB selv indstiller?
på KH sker der jo ingenting og du vil blive ved med at hænge i uvidenhed og kan blive presset til mange "sjove" ting som lige din SB finder på...
I ressourceforløb er der en fastlagt plan = ingen overraskelser undervejs...
Det var bare lige mine tanker - held og lykke
Jamen, mange 100 tak for din input.
Jeg tror, at min bisidder opfordrer mig til at være på Kh fordi hun synes, efter allt jeg har være igennem, at jeg ville ihvertfald få lidt fred i stykke tid, idet det er blevet meget svært at få førtidspension også for os over 40 år, uanset hvor syge vi er... Så resigneret er jeg dog heller ikke blevet endnu!

Underligt nok er de ikke så rationelle i deres kassetænkning. For hvis jeg fik tilkendt FP så ville "udgift for samfund" ikke være større end ved kontanthjælp, da jeg ville få udbetalt brøkpension + tillæg... dette siger min egen læge også...
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension