K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2015, 15:32   #1
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Virksomhedspraktik og hjælpemidler...

Hej alle.

Puuuh har et STORT problem, som jeg håber, at i kan hjælpe mig med.

Er i virksomhedspraktik (afklaring med henblik på flexjob). Er diagnosticeret med psoriasisgigt og rygsøjlegigt (spondylartrit) med leddegeneration som følge (bækken, hofter, knæ og lændehvirvler samt et par nakkehvirvler). Derudover det sædvanlige bøvl med fingre, håndled og skuldre, som følger med psogigten.

Startede i praktikken i mandags (super virksomhed), men mine fingre hævede op som Havanesere (cigarer) og håndleddene blev inflammatoriske. Havde naturligvis ondt af h til, da jeg kom hjem - og var handicappet resten af dagen, aftenen og natten.

Var hos min reuma i tirsdags, hvor jeg fik en intramuskulær injektion med kortison - i håbet om, at det ville hjælpe. Men desværre uden effekt. Var hos min egen læge i går, som pakkede håndleddene i bandager - og ordinerende Kodein, som kun havde en lille effekt på smerterne og hævelserne.

Var på job igen i dag - og nu har vi den samme ballade igen. Pølsefingre og smerter, så jeg skal holde en kop med begge hænder.

Har bedt anden aktør om hjælpemidler som speciel musepude og et skaft til kuglepenne. Men har endnu intet hørt - udover at hun arbejder på sagen. Skal på arbejde igen i morgen - tør næsten ikke. Tør heller ikke melde mig syg, som min læge og reumatolog har opfordret mig til, såfremt hjælpemidlerne ikke arriverede ASAP. Har igennem de sidste dage fået store gigtknuder på fingrene og på underarmen.

Har på reumatologens opfordring investeret i håndledsbeskyttere, som kommer i morgen eftermiddag. Men disse vil ikke hjælpe, såfremt de øvrige hjælpemidler ikke kommer på plads.

Hvad er min retsstilling, såfremt jeg ikke får leveret hjælpemidlerne så hurtigt som overhovedet muligt?

Hvis jeg melder mig syg, kan kommunen så forlænge praktikken i den sidste ende?

Mine gigtsygdomme er autoimmune, kroniske og progressive gigtsygdomme. Har fået betegnelsen varig nedsat funktionsevne fra min reuma + stationær samt at alle behandlingsmuligheder udtømte.

Hjælp!!!

PS. Sidder og skriver på min laptop med 2 spiseskeer (en i hver hånd) og bruger skaftet til at skrive på tastaturet - så gal er den...
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 17:09   #2
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Da jeg var i lignende situation meldte jeg mig syg - indtil den rigtige stol var på plads.

Jeg ville så blive forlænget i den anden ende - men var stoppet længe inden de 3 mdr.

Pas rigtig rigtig godt på dig selv. Det lyder som om det er for hårdt for dig. Du skal ikke forsøge at holde til så meget som muligt. Du skal møde op, hvis dine skånehensyn er tilgodeset og så kun blive til du får ondt.

Husk for guds skyld at skrive dagbog - gerne med "smerteskala" - og både virksomhedspraktikken og nåd du er hjemme.

Bliver det for meget for dig må du sygemelde dig i samråd med din læge.

Pas godt på dig selv - der er ingen andre der gør det for dig.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 18:26   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du gør fejl...

Kære Janne G

Du spreder vigtige informationer over flere tråde, hvor disse informationer går tabt. Bliv her på din tråd fremover.

Tidligere tråde med vigtige oplysninger bla om bekræftede diskusprolapser og kontakt til Borgerrådgiver.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30140

Når man beder det offentlige om hjælp sker det altid skriftligt.

Iht til din kommunes politisk vedtage sagsbehandlingsfrister findes der en akut frist på een uge for en afgørelse, som du skal gøre brug af:

Du søger skriftligt om hjælpemidler efter Servicelovens § 112 side 4

http://www.frederikssund.dk/Modesag/...14/2248440.pdf

Her bruger du ikke kommunes elektroniske ansøgningsformular, fordi så trækker tiden ud, men skriver direkte til kommunens sagsbehandler og ikke til anden aktør.

http://www.frederikssund.dk/Borgerin...5-f19f29c3b152

Man går ikke på hverken arbejde, arbejdsprøvninger eller i virksomhedspraktik for at ens særdeles alvorlige diagnoser bryder yderligere ud.

Der er en lægefaglig grund til at dine læger opfordre dig til en sygemelding. De har mødt adskillige patienter som dig og kender konsekvensen, hvis patienten ikke respektere den diagnose.

Derudover skal du vide at du er berettiget til vederlagsfri vedligeholdstræning iht Sundhedsstyrelsens diagnoseliste samt individuel behandling.

http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Pub...riFysGuide.pdf

Du har den juridiske betegnelse "svært handicappet" da du ikke kan klare dig i hjemmet 24 timer uden nogen form for hjælp af enhver art. Se tidligere tråd.

Her taler du med din praktiserende læge om fremtidige individuelle behandlinger.

Mit råd:

Personlig kontakt til hjælpemiddel afdelingen for at sætte gang i dine hjælpemidler og forklare dem at du sygemelder dig, indtil hjælpemidlerne er til rådighed. Alt andet ville være urimeligt.

Det samme skriver du til din sagsbehandler!

http://www.frederikssund.dk/Livscykl...aelpemidler-mv

Personlige hjælpemidler
Telefon 47 35 19 00
Hverdage kl. 10.00-12.00

Hjælpemidler, boligændringer, handicapkørsel m.v.
Telefon 47 35 19 30
Hverdage kl. 10.00-12.00

Men valget er dit, alene.

Jeg bemærker mig, at reumatolog har erklæret dig "stationær" som har betydning i din sag.

Godt du har kontakt til Gigtforeningen.

Hvilken vedligeholds behandling modtager du pt?

Kommunalt eller i praksissektoren på privatklinik?

Hvis, er det individuel behandling?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 26-02-2015 kl. 18:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 18:36   #4
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Tusind, tusind tak for din sparring, Tumnus, som jeg er vanvittig glad for.
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 18:39   #5
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Snak med praktikstedet

Jeg vil råde dig til at tale med praktikstedet - og blive hjemme indtil hjælpemidlerne er på plads. De kan først bruge praktikken til noget når hjælpemidlerne er på plads. Hvis du arbejder uden de hjælpemidler du har brug for - vil de bagefter (med rette) kunne sige at du kan arbejde mere/være mere effektiv hvis du har de rigtige hjælpemidler. Så du skal i en ny praktik før de kan vurdere om du er berettiget til et fleksjob. Det kan forlænge praktikken - men de vil tage endnu længere tid at blive afklaret hvis du ikke reagerer. Måske skulle du selv overtage kontakten ang hjælpemidlerne. Held og lykke!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 19:26   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Lyder ellers ikke som om, at den her jobfunktion er passende til dig, når du får smerter og pølsefingre. Synes også du bør blive hjemme indtil videre.

Din læge/eller reumatolog bør vurdere om du overhovedet vil kunne arbejde på kontor fremover, selv med håndledsbandager. Og hvis de ikke mener, du kan det, bør jobcentret vide besked om det. En praktik kan godt afbrydes.

Hjælpemidler på en arbejdsplads bevilges af jobcentret selv. (ud fra beskæftigelseslovgivningen)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 19:57   #7
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Hej Peter.

Har fået vederlagsfri fysioterapi. Men fysioterapeuten satte mig til at træne i maskiner, hvorefter jeg fik akut inflammatoriske tilstande i SI-leddene og hofterne, som bevirkede, at jeg var tilbage på krykker + massivt smertepåvirket i adskille uger efterfølgende.

I samråd med min reumatolog, bookede jeg tid hos den fysioterapeut, som samarbejder med pågældende privathospital. Har siden gået hos ham (egenbetaling, da han ikke er tilknyttet sygesikringen) x 2 per måned. Derudover hjemmetræning x 3 - 4 ugentligt efter hans vejledning. Super god effekt, i øvrigt. Varmtvandstræning on/off, da jeg er afhængig af kørsel. Kan ikke køre i min egen bil længere. Men har ansøgt om handicapbil - og er så langt i forløbet, at visitationen kommer den 10/3-15 for at tage mål med videre. Endvidere har jeg søgt om en manuel kørestol, så jeg kan komme med på strøget og på museer med videre (har kun en gangdistance på 100 meter grundet erosioner af SI-leddene og diskus degeneration af 4 lændehvirvler.

Min praktiserende er udelukkende med på sidelinjen, da reumaen har taget mig under hendes vinger - hvilket jeg i øvrigt er hamrende glad for. Super reumatolog, som er proaktiv, dygtig, empatisk og ualmindelig sød. Har jeg brug for en akuttid, får jeg den straks. Hun tilsidesætter endda frokostpausen, således at jeg kan få et skud med kortison (intramuskulært) eller en blokade i hoften. Hun er ligeledes proaktiv i forhold til kontrol MR-scanninger og ultralydsscanninger, for at følge udviklingen.

Har det forhold til såvel reumaen og den praktiserende læge, at alt er muligt - og de faktisk står på hovedet for at hjælpe mig. Dér er jeg virkelig priviligeret.

Er i øvrigt på Methotrexat (bio havde ingen virkning), Brufen Retard x 2 dagligt + langtidsholdbare Panodil samt Kodein, som jeg ikke kan tåle (kaster op af Kodein, Dolol og øvrige morfikalignende produkter). Derudover intramuskulære injektioner med Kenalog (depot) hver 6 - 8 uge.

Glemte at skrive, at jeg i øvrigt også er diagnosticeret med hoftedysplasi (medfødt) og slidgigtforandringer grundet dysplasien. Hvis jeg havde været en hest, var jeg blevet skudt

Der er netop kommet gang i hjælpemidlerne. Skal op og "prøvekøre" diverse hjælpemidler i morgen. Klagede til Jobcenterchefen, som åbenbart må have taget action ASAP. Har fået tilkendt en ny sagsbehandler (igen, igen, igen for en halvt time siden). Eller rettere sagt, der er kommet to på min sag.

Al kommunikation med Jobcenteret foregår kun per mail. Jeg udarbejder endda et dokument, som jeg vedhæfter, når jeg skal have fingrene i dem. Ingen "smalltalk" mellem mig og jobcenteret. Hvis jeg får en opringning, siger jeg straks; Vores samtale dokumenterer du lige på en mail, ik'. Hvis det ikke sker, rykker jeg kontinuerligt, indtil jeg modtager dokumentationen.

Men jeg har ALDRIG oplevet en system så ineffektivt og inkompetent, som jobcenteret i min kommune. Jeg har ingen sammenlignings grundlag - men er du gal, når man har jobbet indenfor det private i mange år - tror man, at man er havnet i Zimbabwe. Har indtil videre kun oplevet én hamrende dygtig og utrolig proaktiv sagsbehandler (i perioden fra den 4. december 2013 til nu).

Jeg melder afbud til virksomheden i morgen - og smutter i stedet til fys og i handicapdepotet i stedet for.
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 20:09   #8
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
... også tusind tak for jeres support Ida og Curls, som jeg sætter stor pris på.

Jeg bliver også hjemme i morgen. Tør slet, slet ikke jobbe, før hjælpemidlerne er på plads.

Måske holder den heller ikke i byretten med håndledsbeskyttere, musepude med videre. Så må jeg ned i timer. Arbejder pt. 3 x 3 timer ugentligt (mandag, onsdag og fredag) + transport, hvilket er yderligere 3 timer oven i hatten.

Bliver hentet og kørt "tilbaws" igen af en taxa på det offentliges regning.

Men super, super virksomhed, utrolig søde kollegaer, spændende arbejdsopgaver, som dog ikke har relation til mine uddannelser eller kompetencer - men jeg får et kanont indblik i HR og økonomifunktionen i stor salgsorganisation. Har jobbet indenfor salg og ledelse i mange år - før jeg blev syg.
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 20:22   #9
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Janne G Se meddelelser
Hej alle.

Puuuh har et STORT problem, som jeg håber, at i kan hjælpe mig med.

Er i virksomhedspraktik (afklaring med henblik på flexjob). Er diagnosticeret med psoriasisgigt og rygsøjlegigt (spondylartrit) med leddegeneration som følge (bækken, hofter, knæ og lændehvirvler samt et par nakkehvirvler). Derudover det sædvanlige bøvl med fingre, håndled og skuldre, som følger med psogigten.

Startede i praktikken i mandags (super virksomhed), men mine fingre hævede op som Havanesere (cigarer) og håndleddene blev inflammatoriske. Havde naturligvis ondt af h til, da jeg kom hjem - og var handicappet resten af dagen, aftenen og natten.

Var hos min reuma i tirsdags, hvor jeg fik en intramuskulær injektion med kortison - i håbet om, at det ville hjælpe. Men desværre uden effekt. Var hos min egen læge i går, som pakkede håndleddene i bandager - og ordinerende Kodein, som kun havde en lille effekt på smerterne og hævelserne.

Var på job igen i dag - og nu har vi den samme ballade igen. Pølsefingre og smerter, så jeg skal holde en kop med begge hænder.

Har bedt anden aktør om hjælpemidler som speciel musepude og et skaft til kuglepenne. Men har endnu intet hørt - udover at hun arbejder på sagen. Skal på arbejde igen i morgen - tør næsten ikke. Tør heller ikke melde mig syg, som min læge og reumatolog har opfordret mig til, såfremt hjælpemidlerne ikke arriverede ASAP. Har igennem de sidste dage fået store gigtknuder på fingrene og på underarmen.

Har på reumatologens opfordring investeret i håndledsbeskyttere, som kommer i morgen eftermiddag. Men disse vil ikke hjælpe, såfremt de øvrige hjælpemidler ikke kommer på plads.

Hvad er min retsstilling, såfremt jeg ikke får leveret hjælpemidlerne så hurtigt som overhovedet muligt?

Hvis jeg melder mig syg, kan kommunen så forlænge praktikken i den sidste ende?

Mine gigtsygdomme er autoimmune, kroniske og progressive gigtsygdomme. Har fået betegnelsen varig nedsat funktionsevne fra min reuma + stationær samt at alle behandlingsmuligheder udtømte.

Hjælp!!!

PS. Sidder og skriver på min laptop med 2 spiseskeer (en i hver hånd) og bruger skaftet til at skrive på tastaturet - så gal er den...
I princippet er det jo godt nok at det sker mens du er i praktikken, så kan alle jo se hvor lidt der skal til.

Nu gælder det om at det bliver ordentligt dokumenteret.
Kunne du tage billeder af de forværringer der er ?
Du skal også sørge for både at opsøge speciallæge og praktiserende læge så de kan få det skrevet ned. Jo flere der skriver det, jo bedre.
Hvis der er mulighed for e-kommunikation med dine læger, så gør også det, en sådan kommunikation vil være et godt kort at have på hånden i din sag i kommunen.

Min speciallæge sagde da jeg fik forværring i praktikken "helt fint" så har vi bevist at det ikke kunne lade sig gøre at du arbejder uden der kommer forværring !

Også dokumentation for hver eneste kontakt med fys... sig til vedkommende at det er vigtigt at være meget detaljeret i journalen for tiden.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2015, 22:05   #10
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Der er dog én ting, som jeg ikke forstår vedr. virksomhedspraktikken - eller forløbet inden opstarten på praktikken. Min daværende sagsbehandler præciserede ikke i henvisningen til anden aktør, hvilke skånehensyn der specifikt skulle tages i forbindelse med praktikperioden. Dette kan da kun karakteriseres som en "fodsejl" fra sagsbehandlerens side, eller?

I august 2014 udarbejdede den kommunale træningsenhed såvel en fysioterapeutisk samt ergoterapeutisk funktionsevnevurdering, som tydeligt beskriver mine skånebehov. Er disse vurderinger ikke gældende i forbindelse med afprøvning af arbejdsevne, eller?

Jeg tænker, det kan da ikke være rigtigt, at jagtsæsonen er gået ind for mit vedkommende - og Jobcenteret bare kan skyde løs på frit vildt (mig) i henhold til arbejdsprøvning/virksomhedspraktik. Med andre ord, der skal vel på forhånd tages hensyn til mine diagnoser, skånebehov med videre. Det handler vel ikke blot om at prøve sig frem og se, om det går? I så fald knækker jeg sammen fysisk.

Der må da være regler på området. Kan bare ikke finde dem?
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension