K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2015, 12:42   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Afklaringsforløb+rehab.team?

Hvad er formålet med at skulle til møde med rehabiliteringsteamet, når man er blevet tildelt et afklaringsforløb? ( er sygemeldt)

Kan man bruge mødet til at nævne revalidering eller ...?
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 12:47   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm rehabiliteringsteamet skal have din sag på møde før du kan komme i et jobafklaringsforløb....ihvertfald ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...ringsteam.aspx

Borgerne skal med på det møde....

Læs også her om jobafklaringsforløb http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...gsforloeb.aspx

Så jeg forstår ikke at du skulle være tildelt et sådan forløb uden at have været igennem rehabiliteringsteamet og det møde..(rettet i dette indlæg http://www.k10.dk/showpost.php?p=320805&postcount=7)
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 14:24   #3
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Den 5.11.2014 fik jeg at vide af mit jobcenter at mine sygedagpenge ikke ville blive forlænget ud over den 30.11.2014 og at jeg skulle tilbydes jobafklaringsforløb. Derefter udfyldte vi rehabiliteringsteamets forberede del og så var mødet den 01.12.2014.

Jeg spurgte inden mødet min sagsbehandler om jeg kunne sige nej - og hun fortalte, at hvis jeg gjorde det, ville jeg ikke modtaget nogen ydelse fra dem.

Er det ok?

Hilsen Jette
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 14:44   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Sige nej til hvad?

Et jobafklaringsforløb?

For hvis du siger nej til det, siger du jo nej til den ydelse man kan få når sygedagpengene ikke kan forlænges/udløber og ja, så er det ok (i min optik) - for du siger jo så selv nej til ydelsen som erstatter sygedagpenge
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 14:52   #5
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Jeg fik vist skrevet min forrige kommentar lidt dumt. Det var ikke så meget penge jeg tænkte på, da jeg spurgte sagsbehandleren om jeg egentlig havde andre muligheder.

Og grunden til at jeg skrev, at Webmaster undrende kommentar om at man vidste, at man skulle i jobafklaringsforløb inden mødet med rehabiliteringsteamet.

Hilsen Jette
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 15:06   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Som jeg læser det er det ikke rehabiliteringsteamet der indstiller til jobafklaringsforløb. Det er en beslutning jobcenteret træffer ligesom det er jobcenteret der beslutter om sygedagpengene kan forlænges.
(Beskæftigelsesministeriet skriver:Sygemeldte, der efter fem måneder ikke kan få forlænget sygedagpengene efter forlængelsesmulighederne, overgår til et jobafklaringsforløb.
Så et jobafklaringsforløb er noget man overgår til når man ikke længere kan få sygedagpenge og ikke er blevet rask nok til at arbejde og forsørge sig selv uden kommunens hjælp.

Men det er kommunens rehabiliteringsteam, der skal afgive indstilling om, hvilken tværfaglig indsats du skal have under jobafklaringsforløb og vel også tidsrammen.
Som der står på jobnet.dk om jobafklaringsforløb under punktet Du skal være med til at udarbejde rehabiliteringsplanen

Og ja, man skal deltage i mødet med rehabiliteringsteamet. Der skal være en helt særlig grund, hvis man ikke gør. Jeg tror kun det tillades at man ikke møder op, hvis de skal indstille til pension fordi alt andet er håbløst (altså hvis du på 5. år ligger i koma på et plejehjem eller sådan noget (her er jeg lidt ironisk))

Sidst redigeret af Akvamarin; 04-02-2015 kl. 15:18. Årsag: ang møde med rehab team
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 15:50   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du har fuldstændig ret @Akvamarin....

Efter at have læst lidt op på det passer det at det er jobcenteret der lader en sygemeldt overgå til jobafklaringsforløbet...og det er rehabiliteringsteamet der skal indstille til hvilken tværfaglige indsats der skal laves...

Fandt vejledningen om jobafklaringsforløb og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164157

Ang at sige nej og ydelse...jeps det er rigtigt at hvis du siger nej at du så ikke får nogen ydelse....da du jo stadig er sygemeldt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 17:30   #8
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Tror jeg blev lidt klogere.

Har læst ( kan selvfølgelig ikke finde det nu) i den nye lov om sygedagpenge, at der skal være iværksat en erhversrettet indsats senest en måned efter, man er kommet i et afklaringsforløb. Jeg har nu ventet knap halvanden måned og skal først udfylde den forberedende del om en uge.
Er det noget jeg kan klage over eller er det så her man forventes at rehabiliteringsteamet kommer på banen?

I de links webmaster har delt, står der oplysninger om diverse attester. LÆ125er ikke nævnt? Betyder det at min sagsbehandler ikke har forsøgt at indhente relevant information inden mdet med rehab.teamet? Indtil nu er der kun udfyldt LÆ125.

Tilsidst: Der står intet om at rehab.teamet tager stilling til revalidering? Betyder det i praksis, at " løbet er kørt" eller er der nogen der har erfaring med at drøfte den mulighed i forbindelse med en sag om et afklaringsforløb som sygemeldt?

Puha.. beklager mine mange spørgsmål. Forsøger at strikke en klage sammen og finde hoved og hale i det hele.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 22:31   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
hej de7smådværge

I linket jeg gav til Beskæftigelsesministeriets side står der:
Selve indsatsen i forløbet skal starte op senest en måned efter, at den sygemeldte er startet i jobafklaringsforløbet.
og du får lige linket igen her

Og i det sidste link Web gav dig til
Vejledning om jobafklaringsforløb og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
står der i punkt 2.4
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf.

§ 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f.

Stk. 2. Senest 4 uger efter ophør af sygedagpengene skal sagen, jf. dog stk. 3, behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kap. 3 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Stk. 2 finder ikke anvendelse, når personen har fået en tværfaglig og helhedsorienteret indsats efter § 13 e i lov om sygedagpenge, hvis personen overgår fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet efter § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge. Ved overgangen til jobafklaringsforløbet videreføres den tværfaglige indsats som et jobafklaringsforløb.

Stk. 4. Ved ophør af det første jobafklaringsforløb har personen ret til at få et eller flere efterfølgende jobafklaringsforløb, jf. § 68 e, når personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.

Stk. 5. Et jobafklaringsforløb kan højst have en varighed på 2 år, når personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.


---------------------
mht revalidering forelægges det normalt ikke rehabilieringsteamet (Bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v.
Kapitel 1 §1, Stk. 3. Når kommunen skal vurdere, om en borger skal tilbydes revalidering efter § 46 i lov om aktiv socialpolitik, finder bekendtgørelsens §§ 2-4 og § 14 anvendelse. Sager om revalidering skal ikke forelægges rehabiliteringsteamet.

men da et jobafklaringsforløb skal indeholde alt hvad der skal til for at du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, kan jeg ikke se hvorfor revalidering (eller i hvert fald forrevalidering) ikke skulle kunne blive en del af indsatsen. Så hvis du kan i hvert fald sagtens forelægge dine ideer herom under rehab mødet.

Sidst redigeret af Akvamarin; 04-02-2015 kl. 22:46. Årsag: revalidering
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2015, 08:45   #10
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
hej de7smådværge

I linket jeg gav til Beskæftigelsesministeriets side står der:
Selve indsatsen i forløbet skal starte op senest en måned efter, at den sygemeldte er startet i jobafklaringsforløbet.
og du får lige linket igen her

Og i det sidste link Web gav dig til
Vejledning om jobafklaringsforløb og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
står der i punkt 2.4
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf.

§ 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f.

Stk. 2. Senest 4 uger efter ophør af sygedagpengene skal sagen, jf. dog stk. 3, behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kap. 3 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Stk. 2 finder ikke anvendelse, når personen har fået en tværfaglig og helhedsorienteret indsats efter § 13 e i lov om sygedagpenge, hvis personen overgår fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet efter § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge. Ved overgangen til jobafklaringsforløbet videreføres den tværfaglige indsats som et jobafklaringsforløb.

Stk. 4. Ved ophør af det første jobafklaringsforløb har personen ret til at få et eller flere efterfølgende jobafklaringsforløb, jf. § 68 e, når personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.

Stk. 5. Et jobafklaringsforløb kan højst have en varighed på 2 år, når personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.


---------------------
mht revalidering forelægges det normalt ikke rehabilieringsteamet (Bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v.
Kapitel 1 §1, Stk. 3. Når kommunen skal vurdere, om en borger skal tilbydes revalidering efter § 46 i lov om aktiv socialpolitik, finder bekendtgørelsens §§ 2-4 og § 14 anvendelse. Sager om revalidering skal ikke forelægges rehabiliteringsteamet.

men da et jobafklaringsforløb skal indeholde alt hvad der skal til for at du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, kan jeg ikke se hvorfor revalidering (eller i hvert fald forrevalidering) ikke skulle kunne blive en del af indsatsen. Så hvis du kan i hvert fald sagtens forelægge dine ideer herom under rehab mødet.
Tusind tak for et tydeligt og overskueligt svar, Akvamarin...:-)
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension