K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2014, 10:27   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
SB, Sagsbehandler, Socialrådgiver, Sagsformidler

Grundet min egen manglende viden opretter jeg denne tråd for at indsamle dokumenteret faktuel viden om, hvilke beføjelser ens SB har.

Vi har tråde til:

Journalister
Læger/speciallæger.
Kommunal administrativ lægekonsulent
Politikere

... og nu denne om SB.

Baggrunden er denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=31159 som nævner nogle udsagn, som gør mine tidligere råd til forkerte råd!

Jeg troede, jeg vidste ikke.

Eksempel:

Jeg troede, at ens SB "indstillede" til kommunens Pensionsteam, nøjagtig som Rehabiliteringsteamet og ens praktiserende læge også har mulighed for at ytre sig om hvilken form for bevilling en borger bør have. ( LÆ 165)

Således, at i sidste ende ligger der en borgerjournal på skrivebordet ved kommunens "Pensionsteam" med samtlige indstillinger, lægefaglige oplysninger, statuserklæringer, speciallægeerklæringer, resultat af alle arbejdsprøvninger etc.

Alle de oplysninger, indsamlet af ens, ene eller utallige, SB.

Ud fra alle disse oplysninger skal "Pensionsteamet" nu træffe en "afgørelse"

Spørgsmål.

Før kunne ens SB indstille en borger til førtidspension iht § 18.

Er denne mulighed fjernet fra SB?

I den nævnte tråd er følgende at læse:

"[I]Jamen det er korrekt....sagsbehandler skal ikke tage stilling til hvad fremtidige ydelser skal være....og de må ikke sige noget til det rehabmøde...

Det eneste som de skal...det er at krydse om det er et jobafklaring, revalidering eller fleksjob, ressourceforløb, førtidspension som det drejer sig om....altså den ene eller den anden kategori..

De skal ikke skrive at det direkte er til en førtidspension...men de skal krydse af at det er til fleksjob, ressourceforløb, førtidspension...[
/I]."

Spørgsmål.:

Kan SB indstille til førtidspension iht § 18?

Hvis svaret er "JA" kommer det jo i konflikt med ovenstående.

Eksempel:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30820 "Det er min sagsbehandler, der vil indstille mig iht. §18."

Videre i tråden nævnes der:

Se her i bekendtgørelse 1418 under §3 stk 4

Citat:
Stk. 4. Det skal fremgå af rehabiliteringsplanens forberedende del, hvorvidt der er tale om en sag, der skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på en vurdering af ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, eller om der er tale om en sag om jobafklaringsforløb. Er der tale om en sag om jobafklaringsforløb, skal det fremgå, om sagen vedrører det første jobafklaringsforløb, og derfor alene forelægges rehabiliteringsteamet til en vurdering af, hvilken indsats, der skal indgå i jobafklaringsforløbet, jf. § 25 a, stk. 4, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=164070#Kap2

Så der skal ikke direkte skrives at det er til feks en førtidspension...eller om det er fleksjob...

Det skal stå om det er til den sagstype som fleksjob, ressourceforløb, førtidspension er....

Eller om det er til et jobafklaringsforløb...

Der er forskel på hvordan de sager skal køres...og det er derfor det skal stå der.


Jeg forstår her, at SB kan/skal foretage en vurdering og en beslutning om hvad SB skal krydse af: "førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb" eller "jobafklaringsforløb" som "indstilling" til Rehabiliteringsteamet.

Med andre ord, SB er IKKE bare kommunens arbejdsbi, som kun indsamler alle de korrekte oplysninger, men har også indflydelse på borgerens fremtid ved at skulle krydse af, hvad Rehabiliteringsteamet, skal tage stilling til.

Tråden er ikke et forsøg på angreb imod SB, men udelukkende for at hjælpe mig og andre, som ikke har det korrekte billede af hvad præcis en SB`s kompetence er.

Håber vi i fællesskab kan få orden i "at tro og at vide."

Forvirret hilsen

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 14-12-2014 kl. 10:46.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 10:49   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sagsbehandler må som tidligere, gerne indstille, men det er ikke et krav. Sådan har det altid været.

Kommunen må fortsat gerne indstille og give førtidspension, uden borgerens medvirken.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 11:04   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forsøg præcis at beskrive...

Kære Popiae

.... præcis hvordan en SB vil gøre dette.

SB har gennem sit kendskab til borgeren den mening, at der skal indstilles til "Førtidspension"

SB har gennem samtaler udtryk sin mening over for borgeren, at "Førtidspension" må være det eneste rigtige.

Borgeren skal til for "Rehabiliteringsteamet" men inde da, har SB besluttet at der bør "indstilles" til førtidspension fra SB`s side af.

Hvordan og hvor kan SB indstille til sagens belysning at det bør være "førtidspension"?

Jeg spørger på den måde, fordi jeg starter "bagfra" og forestiller mig at en borgers sag er afsluttet. Nu ligger borgerens færdige journal, på skrivebordet hos kommunens "Pensionsteam", som skal træffe en "afgørelse"

En afgørelse ud fra alle de dokumenter, oplysninger, som er at læse i borgerens journal.

Her ligger bla "indstilling" fra Rehabiliteringsteam, praktiserende læge, resultat af arbejdsprøvninger etc etc.

Men hvor læser "Pensionsteamet" hvad kommunens SB mener eller "indstiller" her eksempelvis "førtidspension"?

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 14-12-2014 kl. 11:20.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2014, 11:21   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sagsbehandler behøver IKKE at mene noget!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2014, 12:21   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Sagsbehandleren kan som jeg forstår den nye lovgivning IKKE indstille en borger til førtidspension...

Sagsbehandleren kan kun indstile til at der skal ses på fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension...

Sagsbehandleren kan ikke vælge en af de muligheder ud mere....der skal ses samlet på alle muligheder når sagen kommer op i rehabiliteringsteamet...

Så sagsbehandleren kan IKKE indstille til førtidspension alene...men kun indstille bredt til fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension...

Det er helt og holdent lagt over til rehabteamet om hvad de vil indstille til af de tre muligheder....selvfølgelig ud fra sagens oplysninger...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension