K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2014, 15:03   #1
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Har ikke råd til medicin

Vedr. merudgifter § 100 Håber nogen kan hjælpe mig og måske kan komme med nogen forslag hvad jeg skal gøre.
Jeg har diagnosen ADHD (ADD) og angst får ligenu angst medicin, min kommune har bevilliget mig et ressourceforløb fordi jeg har det meget svært og de har lavet en rehabiliteringsplan hvor der stå
Delmål: aktivtet og tidsplan XXX er udredt for ADD og står overfor behandling heraf. Først efterfølgende kan der iværksættes behandling for angst. XXX skal påbegynde medicinsk behandling for hendes ADD.

Jeg har så fået af vide af min psykiater at jeg skal starte om 14 dage på noget der hedder strattera mod ADHD og det koster altså lidt over 900kr. for 28 piller og ved ikke om dosisen skal forøges.
Jeg fortalte min sagsbehandler at jeg ikke havde råd til det, men der sagde hun at det var det samme som at sige at jeg ikke ville følge min rehabiliteringsplan og hvis jeg ikke følger den sender hun mig i aktivering og det ved hun altså godt jeg ikke kan rumme Så lige nu prøver jeg at finde ud af hvad jeg skal gøre og søger overalt på nettet.
Så fandt jeg noget der hedder merudgifter § 100 inde på adhd foreningen, men der står at merudgiften skal være på mindst 6000kr. i året altså 500kr. i
måneden men så stort et beløb tror jeg kun det bliver hvis min psykiater ikke søger enkelttilskud og hun skal vel have søgt enkelttilskud før at jeg kan
søge merudgifter § 100 eller? Jeg tænker også at det ikke kan passe at jeg skal betale for det medicin når det er rehabiliteringsteamet der har bestemt at jeg
skal i medicinsk behandling.. Tænker også hvad gør andre med ADHD der får medicin for det er jo vildt dyrt!

Sidst redigeret af Mulle1111; 23-10-2014 kl. 15:29.
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 15:30   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Mulle1111

Bliv her på din tråd fremover, så bliver det lettere at råde dig.

Det var da noget af en SB du der har fået.

Fræk, utilstedelig og kynisk muligvis total uvidende.

Fra nu af taler du ikke med din SB men alt foregår på skrift.

Læs disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Det vigtigste nu er at du påbegynder din behandling, senere skal vi have stoppet de trusler din SB kommer med.

Læs følgende:

http://www.htk.dk/Borger/Job-ledighe...ltydelser.aspx fra en tilfældig kommune.

Sygebehandling

Kan du ikke selv betale, kan der efter ansøgning ydes hjælp til for eksempel sygebehandling, tandbehandling og medicin.


Nu skal du finde ud af på din kommunes hjemmeside om de har offentliggjort sagsbehandlingsfrister.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Samt om din kommune har ansat en Borgerrådgiver som kan hjælpe dig.

Begynd med det ellers vender du tilbage, fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden, som du kan få svar på her på k10.

Fandt denne gamle tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...medicin&page=3

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-10-2014 kl. 15:55.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 16:03   #3
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Kan slet ikke se hvorfor jeg skal søge Enkeltydelser når det er kommunen der har bestemt jeg skal i behandling har ikke lyst til at søge Enkeltydelse for så skal jeg jo søge det hver måned og de skal ha' en masse papir som jeg ikke kan overskue..

Hvis jeg ikke skal tale med hende skal jeg så sende hende en mail hvor jeg skriver jeg stadig ikke har råd til det medicin..

Og kan jeg ikke bruge § 100 til noget?
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 16:11   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Mulle1111

man SKRIVER sammen med sin SB, fordi så kommer der ingen trusler som ikke høre nogen steder hjemme.

"Jeg fortalte min sagsbehandler at jeg ikke havde råd til det, men der sagde hun at det var det samme som at sige at jeg ikke ville følge min rehabiliteringsplan og hvis jeg ikke følger den sender hun mig i aktivering og det ved hun altså godt jeg ikke kan rumme" det er hvad du har oplyst om.

Hvilken § der skal søges efter er jeg ikke 100% sikker på nu og har ikke tid til at finde det for dig.

Men det er din SB arbejdsopgave at finde den § ifølge lovgivningen.

Derfor følg mine råd og skriv til din SB at du ønske vejledning hurtigst muligt inden for lovgivningen. Det skal du gøre NU.

Hilsen Peter

Forslag til brev/mail til din SB

Kære SB i XXXXX kommunen

Vedr.: Dit navn adresse personnr etc

Jeg søger hermed om vejledning, da jeg er igangsat behandling af medicin for min diagnose, som jeg ikke har mulighed for selv at betale.

Hvilken § jeg skal søge efter er mig ubekendt.

Ved samme lejlighed ønsker jeg oplyst om sagsbehandlingsfristen iht Retssikkerhedslovens §3 st.2

Fremover ønsker jeg ikke at kommunen ringer til mig, men at alt foregår på skrift.

Med venlig hilsen

Mulle1111


Det kan du skrive i mail, hånden og aflevere i skranken Borgerservice og du SKAL have en kvittering.

Så skal du se, kære Mulle 1111 så tager din sag en positiv drejning for dig.

Længere er den ikke.

Du skal have hjælp.

Din SB skal tvinges til at opfører sig korrekt og ikke true hverken dig eller andre. SB skal passe sit job som vedkommende er ansat til.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 16:51   #5
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Tak det prøver jeg er bare altid så bange for at skrive noget forkert til hende for tænk hvis nu jeg mister min ydelse.. men det er nok min angst og angsten for at hele mit liv falder sammen.. Jeg er normalt ikke en der skriver sådan noget så hun falder nok ned af stolen når hun får den mail

hvad betyder det her sagsbehandlingsfristen iht Retssikkerhedslovens §3 st.2

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mulle1111 Se meddelelser
hvad betyder det her sagsbehandlingsfristen iht Retssikkerhedslovens §3 st.2
lige meget har fundet ud af det
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 17:07   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal ikke være bange..

Kære Mulle1111

... hvilket er meget let for andre at sige, men hvis din SB falder ned af stolen må vi håbe hun ikke kommer alvorligt til skade.

Men der findes kun 2 løsninger.

Enten fortsætter det med at din SB truer dig...

... eller også begynder din SB at behandle dig efter lovgivningen.

Du vælger selv.

Jeg ville aldrig råde dig til at skrive således som jeg foreslår dig, hvis der var den mindste mulighed for at det ville skade din sag. Aldrig.

Men det vigtigste nu er at du har penge til den medicin som du er ordineret.

Det kan du kun få mulighed for, hvis din SB begynder at følge lovgivningen og stopper med sine private dumme og ulovlige trusler.

Du skal have bevilget til din medicin hvis loven giver dig mulighed derfor.

Det er din SB job og pligt til at finde ud af.


Men gør nu et forsøg på at finde ud af om din kommune har ansat en Borgerrådgiver.

Sagsbehandlingsfrister er:

Kommunalpolitikerne skal vedtage og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister, således at du på forhånd kan se hvor lang tid din SB skal være om at komme til en afgørelse, penge til medicin eller ej.

Hvis ikke din SB kan overholde denne frist SKAL du skriftligt have besked om hvornår du så kan forvente en afgørelse.

Det ved din SB godt men har besluttet ikke at sige noget til dig.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2014, 01:44   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
hjælp til overblik og medicinudgifter

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mulle1111 Se meddelelser
Kan slet ikke se hvorfor jeg skal søge Enkeltydelser når det er kommunen der har bestemt jeg skal i behandling har ikke lyst til at søge Enkeltydelse for så skal jeg jo søge det hver måned og de skal ha' en masse papir som jeg ikke kan overskue..

Hvis jeg ikke skal tale med hende skal jeg så sende hende en mail hvor jeg skriver jeg stadig ikke har råd til det medicin..
Og kan jeg ikke bruge § 100 til noget?
Du har helt ret Mulle - det er urimeligt hvis det er kommunen der forlanger du skal medicineres, at du selv står med udgiften.

Det handler simpelthen om, at du holder tungen lige i munden, og ikke panikker nu - for så får din SB dig psykologisk hen hvor hun ønsker det.
(Jeg forstår udmærket din panik.)

Så ja, du mailer til hende, at du "meget gerne vil tage medicinen, men ikke har råd til den - og derfor gerne vil søge om en Medicinbevilling - hvordan du skal gøre det?"
En mail til en SB behøver ikke være længere.

Er det psykiateren der foreslår det specifikke produkt, kan han/hun ganske rigtigt søge om et tilskud til dig - og du kan selvfølgelig ikke begynde tage medicin før du har den i huset. Du har klaret dig indtil nu, uden det hundedyre Strattera - så går det nok også et par uger mere.

Sålænge du sørger for at det i din sag noteres - via at sørge for at al kontakten foregår PÅ SKRIFT!, - at du meget gerne vil tage medicinen straks du får råd, kan gimpen ikke stoppe noget som helst uden at få ørerne i maskinen på et tidspunkt.

Du skal forstå at de mails er din bedste ven fra nu af, kugler i DIN bøsse.
Det kan også give dig en smule ro og overblik, især når du sørger for, at være præcis i overskriften på dine mails - så har du et arkiv over din egen ageren.
Ikke så dumt, når man nu har ADHD...

At ansøge om hjælp efter §100 er nemlig en meget l-a-n-g-s-o-m-m-e-l-i-g affære, der kræver meget mere papirarbejde end du lige virker til at bryde dig om - dog er medicin ikke det eneste der kan dækkes af paragraffen, så man samlet når op på 'mindst kr. 6000' i årlige MER-udgifter.
Start med at få medicinudgiften nu-og-her håndteret, så kan vi tale videre om 'projekt §100'.

Senere skal din læge/psykiater måske hjælpe dig med at søge et Kronikertilskud, som er et andet bord.
Hvis det altså viser sig, at Stratteraen er det du skal bruge fremover.

Den er nemlig dyr nok til, at du - hvis du får lidt andre ting oven i hatten- måske kommer over Kroniker-grænsen, der går ved en årlig samlet medicinudgift (før alle mulige offentlige tilskud - tallet på din CTR-konto, som står på din kvittering fra apoteket) på kr.17.468 kr.
Og 12 måneders Strattera alene er ca.11-12.000 kr. http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...ertilskud.aspx

Jeg har endnu aldrig mødt en 'fatsvag' ADHD'er - tværtimod.
Jeg VED du kan gøre som beskrevet ovenfor - og at det også kan være en måde at kanalisere noget af din energi på.
Forstå at det ikke er dit job, at gøre hverken psykiaterens eller SB's (tanke)arbejde - så tag en dyb indånding, og gå så i gang med 'projekt mail'.

Du er ikke alene

PS - hvis din SB ikke ved hvordan en Medicinbevilling ser ud: http://digitaliser.dk/resource/1524827



husk:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2014, 10:44   #8
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Min SB har svaret, men skriver om jeg har mulighed for et møde så ville hun vejlede mig.. men det var jo ikke det der var meningen for kan jo alligevel ikke huske det bagefter phhmw - Jeg er igang med at finde borgerrådgiver, men kan en mentor ikke bruges? er nemlig ved at få en ny og det er en kommunen har..

Sidst redigeret af Mulle1111; 24-10-2014 kl. 10:50.
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2014, 12:11   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Din SB ønsker at vejlede dig...

Kære Mulle1111.

... det var jo dejligt, at din SB ønsker at passe sit job. DEJLIGT!

Nu er du på rette spor.

Men den vejledning er ikke raketvidenskab og forgår på skrift.

Din SB skal bare skriftligt meddele dig hvilken §§ du kan søge efter og hvilken sagsbehandlingstid hun har til at komme til en AFGØRELSE.

Den sagsbehandlingstid bestemmer hun ikke men politikerne i din kommunalbestyrelse.

MÅLET i første omgang er om kommunen vil eller ikke vil, bevilge dig økonomi til din krævede medicin.

Hvis ikke din SB mener at du skal bevilges økonomi til den krævede medicin, så anker du med hjælp af os på k10, med kopi til medlemmer af Rehabiliteringsteam, læger og politikere i kommunalbestyrelsen.

Men du må IKKE mødes med din SB, det foregår SKRIFTLIGT.

Hilsen

Peter

Borgerrådgiver finder du på din kommunes hjemmeside, hvor du søger på ordet "borgerrådgiver" det er vigtigt at få afklaret om din kommune har en sådan.

Sidst redigeret af phhmw; 24-10-2014 kl. 12:14.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2014, 23:49   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mulle1111 Se meddelelser
hvis min psykiater ikke søger enkelttilskud og hun skal vel have søgt enkelttilskud før at jeg kan
søge merudgifter § 100 eller?
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mulle1111 Se meddelelser
Kan slet ikke se hvorfor jeg skal søge Enkeltydelser når det er kommunen der har bestemt jeg skal i behandling har ikke lyst til at søge Enkeltydelse for så skal jeg jo søge det hver måned og de skal ha' en masse papir som jeg ikke kan overskue..
Blot for at undgå evt. misforståelser.
Enkelttilskud er ikke det samme som enkeltydelse.

Enkelttilskud skal søges af lægen (her psykiateren). Hvis man får enkelttilskud betyder det, at man får lov til, at få tilskud til en lægemiddel, som man normalt ikke får tilskud til.

Enkeltydelse skal du selv søge hos kommunen, og jeg mener helt bestemt, at jeg har læst, her på K10, om nogen, som har fået "løbende" tilskud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension