K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2014, 13:14   #1
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Hvor lang tid har teamet og kommunen til at gøre en sag færdig?

Hej

Min mand var til møde hos rehabiliteringteamet d. 13 august.

Han fik hverken tilkendt førtidpension, fleks eller resourseforløb. De sagde faktisk til ham, at han skal ud i ny arbejdsprøvning, da de mente, at den sidste var forældet. Den er tilbage fra 2010

I følge Ankestyrelsens principafgørelse 26-14 skal kommunen træffe en afgørelse.

Vi har d. 17 september i dag. Og min mand har ikke fået en afgørelse endnu fra kommunen.

Hvor lang tid har rehabiliteringstemaet og kommunen til at færdigbehandle sagen og sende afgørelsen til min mand?

På forhånd tak
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 13:22   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Rehabteam træffer ikke afgørelser om fx pension - de indstiller

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsteam

Sidst redigeret af stampe; 17-09-2014 kl. 13:24.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 13:32   #3
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Hej stampe

Det ved jeg.

Teamet skal skrive en indstilling til kommunen, som så skal træffe en afgørelse.

Jeg omformulerer lige mit spørgsmål, som så bliver til 2:

Hvor lang tid har teamet til færdigbehandle sagen og sende indstillingen til kommunen?

Hvor lang tid har kommunen til at træffe en afgørelse og sende den til min mand?
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 13:38   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Var han til møde med rehabiliteringsteam fordi han selv havde søgt pension eller fordi sagsbehandler/jobcenter havde "sendt" ham til mødet?

Har han selv søgt pension, kigger teamet kun på om det støtter hans ansøgning eller ej i deres indstilling, hvorefter hans ansøgning overgår til viderebehandling ved pensionsnævnet.

Er det fordi sagsbehandler vurdere at han skulle til temat, så kigger de på "hele pakken" - ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension og indstiller som oftest til en af disse ting. Hvorefter sagen overgår til den gruppe i kommunen som bevilliger dette.

Men rehabiliterings teamet har lov til at sende sagen tilbage til sagsbehandleren, hvis de finder at sagen ikke er belyst nok.
Det kan være at de finder at der mangler lægelige udtaalelser, arbejdsprøvninger m.v og det lyder som om det er det, der er sket i din mands sag.

Så vil sagsbehandler få at vide hvad teamet finder der mangler og når det er belyst (i dette tilfælde arbejdsprøvningen er slut), vil han igen skulle møde teamet, hvor de igen kigger på indstilling til ressourceforløb, fleks eller pension.

Husk teamet kan ikke afgøre noget, de kan kun indstille, hvad de mener er det rigtige i din mands sag.


Jeg ville maile til din mands sagsbehandler og spørge, hvad der skal ske nu?

Citat:
Oprindeligt indsendt af jkf Se meddelelser
Hej stampe

Det ved jeg.

Teamet skal skrive en indstilling til kommunen, som så skal træffe en afgørelse.

Jeg omformulerer lige mit spørgsmål, som så bliver til 2:

Hvor lang tid har teamet til færdigbehandle sagen og sende indstillingen til kommunen?

Hvor lang tid har kommunen til at træffe en afgørelse og sende den til min mand?

Der kommer højst ingen indstilling, når sagen er tilbagesendt.

Med mindre han var til mødet fordi han selv har søgt om pension efter paragraf 17, og så vil det være at de ikke støtter ansøgningen.

Har han søgt pension, vil I modtage et brev fra pensionsnævnet når de opstarter sagen. Fra den er opstartet har de tre måneder til at afgøre den.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 13:57   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kommer an på hvad din mand har ansøgt om..

Feks førtidspension ja der er der en sagsbehandlings frist på tre måneder efter sagen har været i rehab teamet og de er kommet med en indstilling..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 15:10   #6
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Hej gisne og Webmaster
Det er hans SB, der har sendt hans sag til rehabiliteringsmødet. Lægerne og den sidste arbejdsprøvning siger: arbejdsevne lig nul.

Vi var til møde hos hans SB ca. 2 mdr. for mødet. Hans SB fortalte, at min mand nok ikke skulle regne med førtidspension, da der er meget svært at få i dag. SB håbede på fleks, da det kun vil gå et år før hans sag skulle op igen så.

Sb aner ikke, hvad han skal sætte min mand til pga. min mands sygdomme. Jeg mener, at min mand er berettiget til et resourseforløb pga. hans sygdomme. Og ifølge Orienteringsskrivelsen om Resourceforløb den 7. april 2014 fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan arbejsprøvning indgå i et resourceforøb.

Vi vil skrive til hans SB og spørge, hvad rehabiliteringsteamet har skrevet. Og vi vil også spørge om, hvilke afgørelse, kommunen har truffet. For en eller anden afgørelse må kommunen da have truffet, hvis hans sag er blevet færdigbehandlet.
Denne afgørelse kunne jo lyde sådan her: Borgeren skal i en ny arbejdsprøvning.

Jeg og mind mand føler os 100% sikker på, at sagen allerede var afgjort inden mødet. Det var lige meget, hvad min mand sagde. De lyttede ikke. Og hans SB sagde faktisk heller ikke noget under mødet, og det synes jeg er for dårligt.
Jeg var selv med til mødet. Men som bisidder må man jo ikke sige noget kun lytte. Næste gang er vi mere forberedte. Og min mand underskriver en fuldmagt, sådan at jeg også har ret til at sige noget.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 15:22   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er en god ide at skrive til sagsbehandleren for at høre hvad der er blevet besluttet....hvis de da har besluttet noget..

Du kan blive partsrepræsentant for din mand hvis det er meningen at du skal kunne "køre" sagen for ham

Under vores nyttige links kan man finde en formular ang partsrepræsentant http://www.k10.dk/media/skema/fuldma...raesentant.pdf

Så vil du have mulighed for at udtale dig, blive partshørt, søge aktindsigt osv osv

Søg evt...hvis i ikke har gjort det....aktindsigt i sagen....således at i kan se hvad der ligger i sagen...

Mange bliver ganske overrasket over hvor lidt der ligger...ikke at det nødvendigvis forholder sig sådan i din mands sag...

Man kan ligeledes finde en formular til aktindsigt under de nyttige links http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Har de truffet en eller anden form for afgørelse i hans sag ja så skal i bede om det skriftligt sådan at i evt kan klage videre over den afgørelse..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 15:41   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
1.) er sagen tilbage sendt til sagsbehandler om at der mangler belysning af hans sag, så kommer der ingen afgørelse.
Teamet kan ikke lave en indstilling, hvis sagen ifølge dem ikke er nok belyst. Han sag er jo ikke færdigbehandlet når den er sendt tilbage. Det bliver den først når teamet kan indstille til enten ressourceforløb, fleks eller pension - hvilket de ikkke vil uden en nyere afprøvning.

Kan sagsbehandler ikke finde på hvordan han kan arbejdsprøve din mand, kan han bestille en funktionsevnebeskrivelse. Den kan erstatte en arbejdsprøvning og foregår ved at en ergoterapeut kommer hjem og snakke med din mand og ser ham udføre et par opgaver i hjemmet (for mig var det efter eget valg - skrælle kartofler og rede seng).

Herefter skrives en rapport om hans funktionsevne og peges på evt. Tiltag som kan hjælpe.

Ellers kan sagsbehandler sende hans papirer til regionens kliniske funktion, hvorefter de også tager en samtale med din mand og dig. Bagefter skriver de en rapport hvor de sammenfatter alle hans papirer og giver en samlet vurdering om der er noget der kan gøres behandlings, afprøvningsmæssigt og allervigtigst om de ser et udviklingspotientiale.

Det gode ved Klinisk funktion er at de er uafhænige af jobcenteret og rehab. Team må ikke tilsidesætte deres konklusioner ifølge loven.

Jeg "slap"selv for både arbejdsprøvning samt ressourceforløb fordi der lå både en funktionsevnebeskrivelse og en rapport fra klinisk funktion som sagde ingen behandlings, afprøvningsmuligheder eller udviklingspotientiale.

Min sagsbehandler havde bestilt disse, netop fordi hun virderede at der ikke kunne findes en arbejdsprøvning med mine skånebehov.



2.) nej, det er ikke for dårligt at sagsbehandler ikke sagde noget til mødet.

For ud over at præsentere hans sag, har sagsbehandler faktisk ikke taleret. Hans vurdering har intet at gøre til mødet og må slet ikke luftes - det er en dialog mellem teamet og din mand (eller partsrepræsentanten) - samt sagens akter som afgør deres indstilling.

3.) man er som sådan ikke berettiget til et ressourceforløb, selv om det virker som om man hører ind under målgruppen. Men hans arbejdsprøvning er "lidt gammel" og sagsbehandler kunne have bestilt funktionsevnebeskrivelsen eller klinisk funktions rapporten for at hans sag var uptodate, inden den blev sendt til rehab. Mødet.
Hvilket vedkommende burde have vidst...

Jeg ville presse på for en funktionsevnebeskrivelse og/eller klinisk funktion og så tilbage til et nyt møde med rehab. Teamet


P.s idag er det ikke helt nok om papirerne siger arbejdsevne lig 0. Rehab. Teamet kigger efter udviklingsmuligheder. Så det er det han har brug for nu, at der skrives i hans papirer at der ikke er
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 16:37   #9
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
@Webmaster

Min mand er slet ikke inde i de diverse love og paragraffer. Og han har slet ikke det psykiske overskud til det pga. hans sygdomme. Det er mig, der formulerer de mails til hans SB. Jeg vil snakke med min mand om at blive partsrepræsentant for ham så. Og aflevere det ved kommunen.

@ gisne

Hvis sagen bare er sendt tilbage til hans SB pga. forældet arbejdsprøvning, synes jeg, at det er under al kritik.
Vi ved, at SB har diskuteret sagen med sin chef op til flere gange, før den blev sendt til teamet. De burde havde fundet ud af det før mødet.

Hverken jeg eller min mand vidste noget om funktionsevnebeskrivelse og regionens kliniske funktion. Det vil vi foreslå i mailen til hans SB. Men det burde SB og/eller sin chef også have fundet ud af selv.

Min mand kan eks. vaske op i 5-10 minutter, så må han ind og slappe af pga. mange smerter i fingre, hænder og knæ. Han er hårdt ramt af gigt.

Mange tak for Jeres råd, Webmaster og gisne

Sidst redigeret af jkf; 17-09-2014 kl. 16:40.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2014, 16:55   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Kan ikke lade være med at tænke om de har tænkt "går den så går den" ifht ikke at bestille funktionsevnebeskrivelse og klinisk funktion. For begge dele skal jobcenteret betale for også selv om de skal laves af andre offentlige ansatte/instanser

Så ved ikke at bestille skal der ikke betales, men det er jo ikke jeres problem.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension