K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-08-2014, 10:04   #1
Aronia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2014
Indlæg: 23
Styrke: 10
Aronia er ny på vejen
Hvordan forbereder man sig til rehabiliteringsteam forberedende del

Hej,

Jeg har udfyldt rehabiliteringsplanens 1. del og afleveret til min socialrådgiver. Jeg er indkaldt til møde på tirsdag kl. 12 til møde angående rehabiliteringsplanens 1. del, hvor jeg skal uddybe mine svar og svare på spørgsmål.

Det er imidlertid en Studentermedhjælper, som skal varetage denne opgave, da kommunen "har travlt" og har ansat nogle særligt til at varetage denne opgave. Jeg er ikke helt tilfreds.

HVORDAN forbereder man sig på dette møde omkring rehabiliteringsplanens forberedende del?
Aronia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 10:15   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvilken dokumentation...

Kære Aronia

....har du på dit udsagn?: "Det er imidlertid en Studentermedhjælper, som skal varetage denne opgave, da kommunen "har travlt" og har ansat nogle særligt til at varetage denne opgave."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 10:42   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er kommunen, der afgør om deres personale har de rette kompetencer. Du kan da fint spørge ind til om dette er tilfældet. Hvilken titel den enkelte har, er ikke vort problem.
Borgmesteren har det overordnede ansvar for at tilrettelægge arbejdet på en hensigtsmæssig og lovlig måde. Det er derfor også borgmesteren, der skal tage stilling til en klage over en ansat.

Sidst redigeret af stampe; 15-08-2014 kl. 11:02.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 12:45   #4
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg ville spørge Den Sociale Retshjælp, eller Ældresagens rådgivere (man behøver hverken at være ældre eller medlem).
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 12:52   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nu taler ingen om at klage....

... men, borgeren giver udtryk for bekymring over for sagsbehandlingen/mødet med en tilsyneladende løst ansat studenterhjælp, pga travlhed i kommunen.

Men, hvis kommunerne er begyndt at ansætte studenter, unge mennesker som ikke er færdiguddannet i sociale sager, hvor den enkelte og dermed familien skæbne bliver lagt i hænderne på mennesker som heller ikke her på egen krop tager konsekvens af de ulovligheder, som er gældende i disse tider, så skal det op til overfladen.

Borgerne skal ikke være bekymrede, i møder med det offentlige.

http://www.htk.dk/Service/Job/Ledige...r.aspx?job=652

Ledige stillinger

Studentermedhjælp til Arbejdsmarkedsområdet
Ansøgningsfrist: 6. marts 2014
Er du kandidatstuderende, som gerne vil have praktisk erfaring med retlige problemstillinger indenfor socialjura?

Høje-Tåstrup Kommunes Center for Arbejdsmarked søger studentermedhjælp, som skal deltage i sagsbehandlingen af materielle og formelle klager.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...gsbehandlingen

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-08-2014 kl. 13:00.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 13:07   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ordet klage er et vidt begreb. Hvis man vil stille spørgsmål til en ansattes kompetencer, er det det politiske system, man skal have fat i. Det er borgmesterens ansvar, personalet er kompetent. Selvfølgelig anvender man studentermedhjælp. Det gør man overalt i forvaltningerne, men de skal selvfølgelig være kompetente og det må de betragtes som, indtil det modsatte er bevist.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2014, 01:07   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nu skal vi ikke overtage Aronia`s tråd....
... om hendes utryghed ved at studentermedhjælpere skal med ind i hendes sag.

Jeg håber, at Aronia kan bruge vores indput til, hvordan hun skal agerer fremover, men ellers står vi på hendes side 100% og vil besvare yderligere spørgsmål.

Aronia`s tråd har været en øjenåbner for mig personligt, hvor jeg har fået et nyt indblik i social sagsbehandling, hvor studentermedhjælpere er med i sagen, godt nok officielt, kun inden for områder, som skulle være lovlige.

Men vores erfaringer viser, at grænser i kommunerne rykkes særdeles hurtigt og sjældent til borgeren fordel.

Men fremover vil jeg personligt råde andre om, at det ikke, hverken er uhøfligt eller anstødeligt, at spørge ind til hvem man sidder overfor til møder man er tvunget til at deltage i. Tværtimod er det da naturligt at vide om det er socialrådgiver, sagsformidler, sagsbehandler og muligvis en studentermedhjælper.

Den sidste sagsbehandler jeg var bisidder ved, var skånsk og kunne ikke et eneste ord dansk og jeg måtte beskrive om Retssikkerhedslovens §3 stk.2 da jeg som det eneste spurgte ind til borgerens sagsbehandlingsfrist. Alt i en god tone, men vise vel bare at borgeren skal være knivskarp i sin egen sociale sag.

At skulle gå opad i det politiske system, borgmesteren, for at få at vide, hvem man sidder over for, er efter min mening, noget forstokket sludder, som ikke hører til i 2014.

Her i denne modbydelige beskrivelse af Københavns kommunes iver for at kontrollere, i samarbejde med andre kommunale faggrupper.

Men bedøm selv, hvor ærke modbydeligt, udviklinger er på vej hen, i samarbejde med embedsmænd og private revisionsfirmaer.

http://www.information.dk/500760

Bletælling

"I dag er der vendt op og ned på systemet. Kommunens skiftende socialrådgivere, sagsbehandlere, studentermedhjælpere bruger oceaner af tid og ressourcer på at indhente oplysninger fra læger, fysioterapeuter, lærere med flere for at få oplysninger om det enkelte barn med handicap, og for at konstatere, om forældrene nu også har ret til at få dækket de merudgifter, som de anmoder det offentlige om at afholde."

Triste og vrede hilsner

Peter

Mit råd til dig, efter nærmere overvejelse....

Kære Aronia

... er at du skal have overblik i hvad sagen drejer sig om.

Du skal til møde i kommunen for at få udarbejdet :

Rehabiliteringsplanens forberedende del, som skal indeholde:

Planen består af to dele:
-
En forberedende del, som danner
grundlag for rehabiliteringsteamets
behandling af sagen.


Det er her, du har modtaget viden om, at det er en studentermedhjælper, som skal varetage opgaven pga travlhed. Det gør dig utryg, forståligt nok.

Den forberedende del skal bestå af:

Erfaringer og ressourcer i forhold til job og uddannelse, herunder borgerens CV
Personlige ressourcer, herunder familie, netværk m.v.
Borgerens beskæftigelsesmæssige og sociale udfordringer i forhold til at komme i job eller uddannelse
Fremtidige ønsker til job og uddannelse
Helbredssituation, herunder oplysninger om igangværende undersøgelse eller behandling samt alle relevante helbredsmæssige oplysninger med dokumentation i form af lægeattester m.v., som allerede foreligger hos kommunen
Vurdering af helbredets betydning for job- og uddannelsesmuligheder, og
Hidtidige forsørgelseshistorik med udgangspunkt i kommunens foreliggende oplysninger.

Ref DUKH http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsplan

I de papirer jeg kan finde nævnes der adskillige gang "kommunen" skal....

Der stilles ikke specifikke krav, indtil nu, om at det skal være en sagsbehandler eller socialrådgiver, men....

Yderligere nævnes der i BEK nr 814 af 27/06/2014 Gældende

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164070

Stk. 3. Rehabiliteringsplanens forberedende del skal alene være beskrivende og dokumenterende og uden vurdering af og indstilling om, hvad der fremover skal ske i den konkrete sag.

Stk. 4. Det skal fremgå af rehabiliteringsplanens forberedende del, hvorvidt der er tale om en sag, der skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på en vurdering af ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, eller om der er tale om en sag om jobafklaringsforløb.

Det vil med andre ord sige, at rehabiliteringsplanens forberedende del skal der tages stilling til alvorlige ting, som kræver kendskab til nyeste lovgivning af sommeren 2014.

Kan en studentermedhjælper garanterer dig denne indsigt?

Nu begynder også jeg at være bekymret!

Kun et sted har jeg kunne finde, hvor der specifikt nævnes at det er sagsbehandleren, som.....

"Første del af planen bliver forberedt af en sagsbehandler i enten jobcentret eller en anden forvaltning, fx socialforvaltningen i de sager, hvor der
overvejende er sociale problemstillinger. Det sker i samarbejde med borgeren og med inddragelse af den praktiserende læge
."

Som kan downloades herfra: http://ams.dk/da/Publikationer/2012/...-fleksjob.aspx

Mit råd til dig:

Undersøg om din kommune har ansat en Borgerrådgiver og forelæg denne din berettiget utryghed ved at det er studentermedhjælper der skal udarbejde den forberedende del sammen med dig, som ikke har den store viden om lovgivningen.

Sideløbende ville jeg kontakte DUKH`s rådgivning og modtage telefon rådgivning med spørgsmålet: Skal det være en socialrådgiver eller sagsbehandler der i samarbejde med dig, der skal udføre den forberedende del?

Eller er det korrekt og lovligt at det er en studentermedhjælper, som skal udarbejde den forberedende del? Med begrundelsen travlhed i kommunen.

Hvis det ikke må være en studentermedhjælper, hvor står det beskrevet?


Du kan nå at ringe til DUKH mandag mellem: 9-15 på 76 30 19 30

Lad os hører nærmere, hvordan det kommer til at forløbe og om du får svar på de vigtige spørgsmål.

Hilsen Peter

PS.
http://www.information.dk/502974

"Alene i Københavns Kommune var der i marts i år ansat 312 studentermedhjælpere uden overenskomst."
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-08-2014, 09:10   #8
Aronia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2014
Indlæg: 23
Styrke: 10
Aronia er ny på vejen
Hej! Mange tak for de super gode svar! Så vidt jeg kan se skal denne studentermedhjælperen "kun" tage sig af at stille spørgsmål og skrive mine svar ned. Men jeg kan ikke finde ud af, hvem Som skal sætte kryds i "ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension", som Rehab. Team senere skal tage stilling til. Dette må naturligvis være min sagsbehandler og ikke studentermedhjælperen, er vi ikke enige om det?
Aronia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2014, 09:48   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Studentermedhjælperen er din sagsbehandler hjælper, så i sidste ende er det sagsbehandleren der har ansvar for at skemaet er udfyldt korrekt.

Du ved vel selv hvorfor din sag skal forelægges rehabiliteringsteamet og så kan du jo selv sætte krydset?

Da jeg skulle udfylde rehab skemaets første del i forbindelse med pensions ansøgning forsøgte sagsbehandleren at få mig til selv at udfylde hele skemaet. Det magtede jeg ikke og så gjorde vi det i fælles skab, men det var bestemt ikke trygt at stole på han kunne læse sine egne noter. Så I sidste ende udfyldte jeg det meste selv hjemme med hjælp af en veninde og så skrev sagsbehandleren lidt til hvor der manglede oplysninger i sidste ende.

Jeg tror det vil være dig en stor hjælp at det er en stud.hjælper med bedre tid der hjælper dig udfylde skemaet end en fortravlet sagsbehandler som min.

Sidst redigeret af Akvamarin; 16-08-2014 kl. 09:52.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2014, 10:03   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er IKKE meningen at man selv skal lave dette.

Det skal laves i SAMARBEJDE, med sagsbehandler(her tænkes/menes den ansvarlige)!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension