K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2014, 23:09   #1
Muttie
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
Muttie er ny på vejen
Exclamation Hvor længe kan/ skal et ressourceforløb vare ??

Havde set frem til dagen idag - da min sag skulle forelægges rehabiliteringsteamet - med min ansøgning om førtidspension.
Har gået sygemeldt i 2 år nu - blev fyret fra mit job gennem 20 år -
og fratrådte her d. 1. Feb.
Er blevet opereret i venstre skulder 2 gange - skyldes bla andet en arbejdsskade, det er blevet til en stationær frossen skulder...Der ligger en arbejdsskadesag-
som satdig ikke er afgjort.
Har været i virksomhedspraktik i 4 mdr. som startede med 3 x 3 timer - kunne ikke klare det, så endte med 2 x 2 timer- med en effektiv arbejdsindsats på max 2 timer samlet.
Har slidtgigt i næsten alle led- fået gjort en finger stiv - opereret for springfinger- står for at skule opereres for tommelrodsledsgigt...den anden skulder er hårdt ramt- med kronisk slimsæksbetændelse - iskisas - slidgigt i lænderyggen med tangeret rodtryk...nedfalden forfod på begge fødder...ja- jeg kunne blive ved...at dokumenetret fra læger og speciellæger...
Men så kom dommen så idag !! Ressourceforløb med henvisning til smerteklinik ( selv om operationslægen har skrevet, at det ingen effekt vil have) varmtvandstræning, vedligeholdende træning - og en ergoterapeut, der kommer hjem til mig- for at se, om der evt skulle være nogle hjælpemidler el andet, som kan lette min hverdag...Teamet begrundede det med, at jeg så muligvis kunne forbedre min arbejdsevne til 4 t om ugen - og ellers var det pension...Forstår ingenting ...og er dybt frustreret og ked af det.
Føler, at teamet nærmest skulle sætte dette i værk p g a besparelser...men dette er jo absolut heller ikke gratis....Jeg er en gammel pige på snart 59 - og kan mærke, at både de fysiske og psykiske kræfter er ved at slippe op - men har jo ingen mulighed for at ændre tingene. kan næsten ikke klare at tænke frem ...og ved ikke- hvor jeg skal skaffe kræfterne og energien til alle disse tiltag...
Hvor længe skal jeg forvente at gå på smerteklinik, træning og svømning - før de har materiale nok til at genoptage sagen ?
Muttie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2014, 23:59   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Muttie.

Bliv her på din tråd fremover, der dukker mange spørgsmål op i fremtiden uanset din afgørelse.

Læs disse råd til nye på k10:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hvornår er afgørelsen dateret?

Hvornår har du modtaget afgørelsen?

Eller har du kun hørt på, hvad Rehabiliteringteamets indstilling til kommune lyder?

Hvilken ydelse er du på pt.?

Du skal forstå at kommunen ikke interesserer sig for dine diagnoser eller hvordan du har det, men udelukkende din arbejdsevne.

Der er medborgere der får bevilget fleksjob ned til 900 sekunder om ugen.

Hvis ikke du har skal du søge aktindsigt ved alle 100%

Læger/speciallæger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Samt ved Arbejdsskadestyrelsen

Hold din kommune og arbejdsskadesag adskilt.

Når du får en afgørelse fra kommunen har du mulighed for at anke og det skal ske inden 28 dage fra du har modtaget afgørelsen.

Din aktindsigt skal du modtage inden 10 kalenderdage.

Det du er løbet ind i er følgende:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

"Formålet er at hjælpe patienten tættere på arbejdsmarkedet. Patienter over 40 år skal som udgangspunkt tilbydes et ressourceforløb, inden der kan tages stilling til en eventuel førtidspension. Forløbene skal være individuelt tilrettelagt og indeholde sociale, beskæftigelses-, uddannelses- og sundhedsmæssige indsatser, der tager udgangspunkt i den enkeltes behov og ressourcer."

Din praktiserende læge er en primær medspiller som alle de andre professionelle skal informerer og samarbejde med.

Din praktiserende læge er den eneste som har mulighed for at nævne muligheden for førtidspension uopfordret til kommunen.

Hvad siger din praktiserende læge til din situation?

Læs denne tråd igennem som information:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30550

Arbejdsskade.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...arbejdsskader/

"Efter ændringerne 1. januar 2013, hvor der er indført midlertidige fleksjob, vil Arbejdsskadestyrelsen træffe en midlertidig afgørelse om dit tab af erhvervsevne. Det betyder, at afgørelsen om en eventuel erstatning også vil blive midlertidig, indtil kommunen har afklaret, om dit fleksjob er permanent.

Hvis kommunen bevilger dig et ressourceforløb, vurderer Arbejdsskadestyrelsen dit tab af erhvervsevne ud fra en konkret vurdering af, hvor meget din funktionsevne er nedsat og om du har lidt et økonomisk tab
."

Arbejdsskade generelt.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=29762

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 14-08-2014 kl. 00:07.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 09:22   #3
Muttie
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
Muttie er ny på vejen
Hej Phhmw...
Tak for dit svar ...

Jeg havde min fulde løn frem til 1. Feb.i år - (ARbejdsgiver har fået refusion frem til 1. Feb iår)og er nu på sygedagpenge...forlænget p g a arbejdsskadesagen...- og under mødet igår (afgørelsen har jeg ikke fået på skrift endnu)
sagde sundhedskoordinatoren - at hvis jeg søgte pension på det foreliggende grundlag -
ville sygedagpengene ophøre- trods det ar arbejdsskade sagen ikke er afgjort..og jeg ville overgå til det, som svarer til kontanthjælp...Min sagsbehandler mente ikke - det var korrekt- og ville undersøge det...Har ikke hørt fra hende endnu...
Har lige skrevet til min lægen, ang henvisning til smerteklinikken...
Men teamet sagde under mødet igår, at dette ressourceforløb ikke nødvendigvis skulle vare så længe ? Men hvad er længe ?
Hvis smerteklinikken tager mig - har det forløb en begrænset tidsperiode, varmtvandssvømning er noget jeg selv skal forestå -
træningen ved jeg fra to tidligere genoptræningsseancer - kun må vare 3 mdr...
Hvad skal der så ske ?
Ved du noget om det ?
MVH Bente
Muttie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 09:33   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
For at besvare overordnet på dit spørgsmål.

Så kan et ressourceforløb vare fra 1 år til 5 år.
Det afhænger af sygdom, behandlingsmuligheder, manglende arbejdsprøvning m.m

Du har mulighed for at klage over indholdet i ressourceforløbet, når du får det tilkendt.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 11:15   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når du har vist en arbejdsevne på to timer om ugen, og står foran en ny operation, vil de se på dig som delvist uafklaret på trods af at det næppe påvirker din erhvervsevne positivt.

Så du har næppe stået til umiddelbar pension, men det har vippet mellem fleksjob og ressourceforløb.. og der tænker jeg at sidstnævnte er at foretrække trods alt, og der er en vis sandsynlighed for at du efter 1 år vil stå til pension, når de indhenter lægeerklæringer på at din funktionsevne ikke er bedret efter operation samt genoptræning... muligvis vil de putte en arbejdsprøvning ind.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 19:48   #6
Muttie
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
Muttie er ny på vejen
Min sagsbehandler spurgte mig - inden mødet med teamet, med en anelse om et ressourceforløb - om jeg ville have sagen for pensionteamet på det foreliggende grundlag-
som sikkert også ville blive et afslag - men så havde jeg muligheden for at anke.- og det er jo andre øjne-der skal kigge på det -som jeg sagde ja til - bare det ikke skader min sag....
Det meddelte hun så rehabiliteringsteamet- og sundhedskoordinatoren sagde, at det var en rigtig god idé...håber- jeg kan tage det positivt....
Muttie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 20:56   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
For mig er spørgsmålet...

Kære Muttie.... og andre k10èr.

Er du stillet dårligere , når eller hvis du modtager afslag på en ansøgning på førtidspension iht §17, på det foreliggende grundlag.?

Når alle de professionelle mener det er en god ide, trods de oplyser til dig, at du meget sandsynligt vil modtage afslag, uden at fortælle dig alle konsekvenserne, lyser mine røde lamper.

Alle de professionelle har naturligvis viden om at andre ikke kan få bevilget førtidspension, men bliver bevilget fleksjob ned til 900 sekunder om ugen. De kender Ankestyrelsens Principafgørelser

Spørgsmål:

Bliver du dårligere stille når du sandsynligvis modtager afslag på førtidspension? Hvilket skift i indkomst sker der, trods du har en arbejdsskade kørende ved Arbejdsskadestyrelsen?

Hvad siger andre K10èr?

Hilsen Peter

PS
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30465

Jeg syntes det er særdeles bemærkelsesværdigt, at der er flere og flere historier, som ender ud med at kommunen opfordre borger til at trække deres ansøgning om førtidspension iht §17 på det foreliggende grundlag tilbage.

Sidst redigeret af phhmw; 14-08-2014 kl. 21:46.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 22:05   #8
Muttie
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
Muttie er ny på vejen
Hej phhmw...

Har desværre ikke hørt fra sagsbehandleren idag - så jeg tænker, at hun ikke har fået undersøgt til bunds omkring - hvilken ydelse jeg har krav på -hvis sagen bliver forelagt i pensionsteamet - og anket. Det er jeg jo selv meget interesseret i !!
Men fik svar fra min læge, som gerne vil have afgørelsen på skrift- før han overvejer at sende henvisning til smerteklinikken.
Håber, at andre herinde ligger inde med en viden om det....
VH
Bente
Muttie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 23:31   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
I gamle dage før sygedagpengereformen osv, var det sådan at man mistede retten til sygedagpenge hvis man søgte en førtidspension på det foreliggende grundlag, så snart afslaget faldt.. og var henvist til at søge kontanthjælp.

Men hvordan det er nu ved jeg ikke.. måske andre ved det..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 09:25   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Tror IKKE at det er spor anderledes.

Borgere bliver her ført bag lyset.

Man kan kun få sygedagpengesats, mener jeg i 3 mdr. på ressourceforløb, hvorefter man får kontanthjælpssats.(Det ligger der således en stor besparelse i, feks som her, ved arbejdsskadesag).


VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension