K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2007, 17:16   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ansvar for og forløb af pensionsafgørelser

Nedenfor er forløbet i en førtidspensionssag beskrevet.

Jobcentrets ansvar er beskrevet samt det videre forløb af sagen.

Det kan skabe forvirring om, HVEM der egentlig har ansvar for HVAD.

HVIS kommunen påstår, der er en arbejdsevne, klages til Beskæftigelsesankenævnet.

Det virker noget underligt, hvis man skulle klage over, at man ikke får pension, og så skulle klage til Social-afsnittet, da det jo er Jobcentret, der påstår, at ALLE muligheder ER AFPRØVET. Socialafsnittet besidder jo ikke samme specialviden om arbejdsmarkedet som Jobcentret.

Men læs her, hvordan arbejdsgangen foregår:

Citat:
Førtidspension

• Vurderingen af, om borgeren skal have tilbud om revalidering eller
fleksjob eller evt. indstilles til påbegyndelse af sag om førtidspension lig-
ger i jobcentret.

Jobcentret har ansvaret for, at alle muligheder for at blive selvforsør-
gende ved beskæftigelse – herunder fleksjob – er afprøvet, før der kan
påbegyndes en sag om førtidspension
. Afprøvningen omfatter alle akti-
verings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt øvrige foranstalt-
ninger.

• Når jobcentret finder det dokumenteret, at arbejdsevnen er varigt ned-
sat – at alt relevant er afprøvet - indstiller jobcentret til den del af for-
valtningen, der har kompetence i sager om førtidspension, at en sådan
sag påbegyndes.
Det er væsentligt at holde fast i, at jobcentret ikke har kompetencen til at
påbegynde, endsige afgøre en sag om førtidspension.
Ordet indstilling, som
fremgår af lovbemærkningerne til lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, er ikke ensbetydende med, at jobcentret træffer
nogen afgørelse.
Jobcentrets arbejde med ressourceprofilen er ensbetydende med, at forplig-
telsen til partshøring opfyldes
. Det samme gælder i forbindelse med færdig-
behandlingen af sagen i den del af forvaltningen, der træffer afgørelse i før-
tidspensionssagen.
Kilde: KL "Notat om Arbejdsdeling mellem jobcentret og den øvrige kommunale forvaltning, februar 2006"
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 17:41   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
tak for oplysningen... forklar lige i forståeligt dansk...heheheh...

Vil det sige at det ikke er jobcenter der bestemmer noget men socialafsnittet ?

Skal man ikke vente med at klage til efter afgørelsen ?

jeg er forvirret...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 18:17   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jobcentret kan KUN indstille til pension. Denne indstilling skal godkendes.
Ved godkendelse er det typisk Socialforvaltningen, der overtager den videre sagsbehandling og tilkender eller giver afslag.

Måske vil Jobcentret IKKE indstille til pension. Det klages der OGSÅ over til Beskæftigelsesankenævnet - i min logik. (Selvom forvirringen snart er total.)

Sagt på dansk: Jobcentret siger "Ingen arbejdsevne - alt forsøgt - derfor mener vi, borgeren bør få pension." Jobcentret sender dette til Social-forvaltningen, som så PÅBEGYNDER eller AFVISER at påbegynde en sag om førtidspension.

Det er HER, man har mulighed for at møde dem, der træffer afgørelsen og tale sin egen sag, FØR de træffer den endelige afgørelse.

Får man tilkendt pension, er der som regel ingen problemer.

Men ved afslag, betyder det jo, at de mener, man har en arbejdsevne, og så skal klagen - ifølge min viden - sendes til først til Socialafsnittet, og så videre til Beskæftigelsesankenævnet, hvis de efter genvurdering fastholder afslaget.

Så må de forklare, HVAD de mener, man kan arbejde med, selvom Jobcentret jo netop har dokumenteret, at Jobcentret allerede HAR undersøgt ALLE muligheder for beskæftigelse - også fleksjob.

Hjalp det lidt?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 10-10-2007 kl. 18:18. Årsag: tilføjet "afviser at påbegynde"
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 19:28   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
vil det så sige at når man får at vide at sagen er overgået til behandling efter pensionsreglerne, så er første led sprunget over.
her mener jeg, det led hvor man tager stilling til om sagen skal behandles efter reglerne eller ej?
tak fra forvirret person
popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 19:32   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Øhhhhh.... ved det ikke bedre end dig.

Men jeg vil TRO, at de har accepteret det, og at de så skal træffe en beslutning inden 3 måneder fra den angivne dato.

Tror du ikke selv det?

Hvad har de skrevet til dig?

(Flot, at besvare med et modspørgsmål, ikke?)
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 19:49   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hvad sker der når man har været partshørt...man har givet sine kommentarer til ens sag...hvad sker der så ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 20:05   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Så bliver man sendt ud af lokalet med besked om, at man hører nærmere - nogle bliver ringet op, nogle får et brev. Ved ikke, om nogen får besked, hvis de venter udenfor.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 20:55   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Oki som jeg læser det her så kan jobcenteret indstille til at sagsbehandler indstiller til en pension

Det hele er lidt forvirrende og nu skal jeg forvirre mere

jeg vil formode at sagsbehandler stadig kan indstille til en pension (det ved jeg de kan ) og derfore er leddet med jobcenteret sprunget over...

Hvis man læser Jyttes sag her fra Køge, så indstillede jobcenteret netop til at hun ikke kunne komme i arbejde, de mente så bare at de skulle indstille hende til en kontanthjælp fordi DE ikke kunne finde hende et arbejde og hun var skide irreternede ...

For år tilbage da jeg havde en af mine heftige samtaler med min jobkonsulent ang en praktik han havde lavet til mig og fortalt at det var med henblik på fastansættelse og chefen så fortalte at han havde fået at vide at det var tre måneders gratis arbejdskraft .. der havde jeg i hvertfald den diskussion med min jobkonsulent idet han mente at han havde sendt mig i arbejdsprøvning fordi han mente at jeg lænte mig op af en førtidspension (hans ord )

dengang bad jeg ham om at klappe i og hvis han mente at jeg lænede mig op af en pension så skulle han sætte noget i værk NU eller opføre sig som den der skulle hjælpe mig i job og ikke kaste mig rundt ...

da jeg ligeud bad ham indstille mig til en pension indrømmede han at det kunne han ikke,... men så må vi formode at reglerne er lavet om siden ...

jeg kan godt forestille mig at jobcenterene kan ringe til vores sagsbehandlere og sige , nu er der prøvet det og det og det og vi mener ikke at vi kan få pågældende ud i job med de problemer der er , og dernæst overtager sagsbehandleren , det var i hvertfald sådan det skulle foregå i Jyttes tilfælde altså jobcenter anbefaler og sagsbehandler tager stilling til det og indstiller ...
  Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 23:44   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Zuza.

Der står helt præcist" at det er vuderet at min sag skal overgå til behandling efter pensionsloven"
jeg har også fået oplyst at sagen skal være færdigbehandlet inden for 3 mrd.
men min resurreseprofil skal først under denne behandling opdateres?
Derfor blev jeg usikker, ved ovenstående forklaring.
vh og på forhånd tak popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 23:59   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejdien skrev
Citat:
jobcenteret indstille til at sagsbehandler indstiller til en pension
Sagsbehandler i Jobcenter indstiller til Socialafsnittets sagsbehandler om at PÅBEGYNDE en sag om førtidspension.

Socialafsnittets folk skal så acceptere det. Og så får man et brev, hvor der står, at sagen nu behandles efter pensionsloven.

Jobcenter har med arbejde at gøre. Når de har OPGIVET at få folk i job, med eller uden støtte, indstiller de til pension, for så kan de IKKE gøre mere.

Men de kan IKKE træffe afgørelse. Det kan jobkonsulenter heller ikke, men de kan jo skrive, at man ingen arbejdsevne har osv.

Socialafsnit har med pensioner, hjælpemidler, børnesager osv. at gøre.

Sådan har jeg fået det forklaret fra flere kommuner.

Men der kan jo være forskel - fx. i København.

Det er vist også forskelligt, hvor meget den enkelte sagsbehandler må fra sted til sted. Nogle må ikke indstille på egen hånd, andre må gerne vurdere det helt alene.

Selve tilkendelsen foregår af flere personer sammen på et møde.
Sådan er det i flere forskellige kommuner.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jan Sjursen: Vi har ansvar for hinanden Ragdoll Politik og Samfund 0 31-01-2010 01:16
Ansvar i Byråd. popiae Dit og Dat 4 18-04-2009 14:52
Hvis ansvar? Odenseaneren Politik og Samfund 0 08-11-2008 12:47
Hjorts ansvar zuza Politik og Samfund 0 23-05-2008 22:37
Socialt ansvar. Maj-Britt Politik og Samfund 0 19-05-2008 10:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension