K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2007, 17:04   #1
Maije
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 11
Styrke: 17
Maije er ny på vejen
Førtidspension

Hej

Hvis man selv vil søge førtidspension, hvad og hvordan gør man så?

Mvh

Maije
Maije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2007, 19:24   #2
jpu1238
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2006
Indlæg: 25
Styrke: 18
jpu1238 er ny på vejen
Hej Maije.
Den bedste måde at gøre det på er at sende en mail eller et brev til din sagsbehandler. Deri skal du skrive at du ønsker at søge førtidspension på det foreliggende grundlag pr.d.d.
Samtidig er det en god ide dér at bede om aktindsigt.

Når du selv søger førtidspension er det ALTID på det foreliggende grundlag, dvs. at kommunen må IKKE indhente oplysninger EFTER den dato du har søgt pension.

Grunden til at du skal SKRIVE til din sagsbehandler er naturligvis for at kunne dokumentere at du HAR søgt, og pr. hvilken dato.

Pøj-pøj og krydsede fingre!
jpu1238 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 08:38   #3
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Det ville være meget bedre og nemmere hvis du prøver at høre om din sagsbehandler er med på ideen. På den måde søger du gennem §18 og der bliver indhentet papirer fra læger og div. og det kan i de fleste tilfælde være en god ide.


Jeg har sakset loven ind til dig:

http://www.social.dk/lovgivning/Fors...ml#Kapitel%203

Se kapitel 3 førtidspension.

Der er større chance for ansøgningen går igennem når der søges efter §18.

Amik
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 09:20   #4
Maije
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 11
Styrke: 17
Maije er ny på vejen
Red face Førtidspension

Hej

Tusind tak for svarene. Problemet er bare at jeg kommunikere ikke godt med min sagsbehandler og jeg har haft forelagt sagen om en førtidspension for hende og hun var da ved at falde ned af stolen.
Maije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 10:19   #5
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Vigtigt

Du bør søge fuld aktindsigt INDEN du søger pension på foreliggende grundlag. Gjorde jeg ikke, og fandt efterfølgende ud af, at de havde vurderet mig på en andens lægepapirer............

Så sørg for fuld aktindsigt først, og HUSK at gøre indsigelser mod urigtige oplysninger INDEN pensionsansøgning
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 10:22   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Lightbulb

I det der hedder NYTTIGE LINKS her på siden kan man finde en titel der siger : HVORDAN DIN SAG BURDE FORLØBE MED KOMMUNEN..

http://www.social.dk/netpublikatione...ublication.htm

Blandt andet står der...

DIN SAGSBEHANDLER OG DIG

Din sagsbehandler er den person i kommunen, der ser på din sag. I mange tilfælde er det også sagsbehandleren, der vurderer, om du kan få det, du har søgt om. Sagsbehandleren skal rådgive og vejlede dig om den hjælp, du kan få. Sagsbehandleren skal også være opmærksom på, om du har brug for anden hjælp end den, du har søgt om.

Du skal have mulighed for selv at medvirke i behandlingen af din sag. Kommunen skal planlægge forløbet, så du bliver inddraget. Du kan altid spørge din sagsbehandler, hvordan du vil blive inddraget i din sag.

Hvis du ikke kan tale og forstå dansk, har du ret til at få gratis hjælp fra en tolk til at tale med sagsbehandleren. Hvis du har et høre- eller talehandicap, har du også krav på at få hjælp til at tale med din sagsbehandler. Det er din sagsbehandler, der vurderer, om du har ret til en tolk eller har behov for anden hjælp pga. et handicap.

Sagsbehandleren skal lytte til dig og gøre sit til, at I kan tale godt sammen. Du skal komme til de møder, som I har aftalt, og gøre dit til, at I kan tale godt sammen.

Hvis samarbejdet mellem dig og sagsbehandleren er dårligt, kan du bede om at få en ny sagsbehandler. Kommunens medarbejdere skal tale med dig om din opfattelse af problemerne og vil, så vidt det er muligt, prøve at give dig en anden sagsbehandler.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 10:54   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maije jeg er tilbøjlig til at give amik ret, der er ingen grund til at søge på fortliggende grundlag hvis du på nogen måde kan blive indstillet efter en §18

en §17 må betragtes som sidste udvej

Og som Lena skriver så inden du gør noget som helst så sørg for at få fuld aktindsigt og kig dine papir godt igennem , det kan være at der mangler nogen og det er derfor din sagsbehandler er ved at falde ned af stolen, i det hele taget så burde alle søge aktindsigt, hvem har mere behov for at vide hvad der står i papirene end den person det drejer sig om ...

Her finder du en formular til at søge aktindsigt http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

og jeg kan kun råde dig til at gøre det før noget andet...
  Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 14:13   #8
Maije
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 11
Styrke: 17
Maije er ny på vejen
Tusind tak for svarene. Det er nok en god ide med aktindsigt som I anbefaler.
Hvilken afdeling i kommunen skal man søge aktindsigt hos?

Mange hilsner

Maije
Maije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 14:32   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maije du sender bare den formular til din sagsbehandler
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension