K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2014, 05:11   #1
Frk F.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2014
Lokation: Struer
Indlæg: 23
Styrke: 10
Frk F. er ny på vejen
Cool Min sb har raskmeldt mig, efter jeg har søgt førtidspension på det fortliggende.

Kan man det ???
Jeg fik konstateret parkinson for 2010 og siden er det gået stille og roligt den forkerte vej... Inden 2011 havde jeg en paragraf 56. Og inden udgangen af 2012 var mit flexjob på plads. Nu har jeg så været sygemeldt med depression,stress og parkinson sygdom siden august 2013 fordi jeg er meget påvirket af symptomer og bivirkningerne af medicinen og ikke kan passe et job længere. Er temmelig ustabil og ikke særlig produktiv.
Så jeg har søgt førtidspension efter paragraf 17.
Min sb blev direkte ubehøvlet og sur. Og vrissede at den skulle jeg ik regne med at få.
Dagen efter ringer hun og sige at, jeg bare lige skal vide at, når jeg får afslag på førtidspension så er jeg ikke berettiget til sygedagpenge fordi jeg ikke står til rådighed for et flexjob mere. Og så hedder det bistand. Og om jeg så var sikker på at jeg stadig ville søge den pension. Jeg syntes jo ik jeg var blevet bedre til at passe et job bare fordi hun truede mig med bistand så jeg sagde at jeg stadig ville søge pension på det foreliggende. Min sb sagde så at vi kunne godt vente lidt med den jobprøvningen for min sygedagpenge periode varede et par mdr endnu. Jeg svarede igen at jeg stadig ville søge førtidspension efter paragraf 17.
Et par dage efter modtog jeg et brev hvor der stod at jeg var blevet informeret om min risiko for at miste retten til sygedagpenge. Og ud fra det brev klagede jeg skriftligt til min sb samtidigt med at jeg ville høre om hvordan det forgik når man søgte efter en paragraf 17. Igen fik jeg et brev retur hvor der stod at der ikke forelå nogen beslutning endnu så det kunne jeg ikke klage over. Og at hun medsendte pensionsindstillingen hun havde sendt til rehabiliteringsteamet.
Og den troede jeg faktisk jeg skulle ha været med til at lave eller i det mindste ha tilbudt partshøring. Men der har jeg nok misforstået. ???
Der er ihvertfald flere ting som vi ikke er enig om i det hun har skrevet.
Men så kom det sidste træk fra hende i mandags... Jeg er raskmeldt fra 1maj og jeg skulle søge om ledighedsydelse inden 1maj. Hvad betyder det i forbindelse med min anmodning om førtidspension ??? Kan man overhovedet lave om på ydelserne når jeg har søgt om pension ??? Jeg skal til rehabiliteringsmødet på tirsdag altså den 6. Maj og syntes lige pludselig det hele gik så stærkt.. Fra at jeg var berettiget til sygedagpenge et par mdr endnu til at jeg pludselig hverken har stress, depression eller parkinson.
Frk F. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 08:35   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
- Du burde have haft, ledighedsydelse, selvom du er sygemeldt, men følger lovgivningen for sygedagpenge. Ledighedsydelse, som sygemeldt, er ubegrænset, eller indtil ny afklaring, hvis dine forværringer er varige.(det kan dog komme an på hvor lang tid du har været ansat på fleksvilkår).

Det betyder, at du IKKE kan fratages fleksbeviling, medmindre du tilkendes en førtidspension.

Og korrekt nok, skal du være med til at udfylde skemaet, samt underskrive. Minimum skal du partsshøres, og har ret til at indføje bemærkninger. Husk du også kan tilfæje manglende bilag, dvs feks lægedokumentation.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 11:11   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har stadig stress, depression eller parkinson
ellers vil du ikke have fleks

så ja hun har raskmeldt dig i forhold til de timer du kan arbejde i et fleksjob

efter den nye lov om pension fra 2013 skal man i gennem et ressourceforløb på 1 til 5 år
før der kan tilkendes pension. meget få slipper for dette
samt du ikke har fået vurderet på ny hvad din arbejdsevne er
en arbejdsprøvnng eller andet. Dette kan først ske, når din tilstand er varig og uden behandlingsmuligheder
altså at din tilstand er værre end du fik fleksjob første gang

så det vil undre mig meget hvis du vil få medhold i en §17 sag

det skal også være dokumentet rent lægefagligt at du har det langt være end da fik tilkendt fleksjob. samt at dette er varigt resten af livet og ikke kun en periode.

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-05-2014 kl. 11:14.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 11:14   #4
Frk F.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2014
Lokation: Struer
Indlæg: 23
Styrke: 10
Frk F. er ny på vejen
okay. forstår jeg det ret. Hvis jeg får afslag, så kan de ikke sige at jeg ikke står til rådighed for et flexjob ?
Jeg blev ansat i flexjob den 01.10.12... sygemeldt den 13.08.13 og blev fyret pga at min arbejdsplads ikke kunne finde en plads hvor mine evner kunne bruges. Jeg har modtaget sygedagpenge fra kommunen i min opsigelses periode. 1 maj er min første dag som ledig - sygmeldt ledig. ??
Jeg har også klaget skriftligt om manglende partshøring og til det var svaret.
"at sagen skal på rehabiliteringsmødet hvor jeg har mulighed for at begrunde min sag"
Min 3F-dame var fy og flamme den ene uge. Jeg skulle klage, Skriftligt og hurtigste muligt. For min sb fulgte ikke reglerne. Men efter en weekend og en samtale med min sb er reglerne åbenbart lavet om. For nu skal jeg gøre hvad min sb siger og ikke bruge så meget tid på at finde argumenter på hvorfor jeg ikke kan arbejde.
Jeg gjorde så som de sagde jeg skulle og anmode om ledighedsydelse og så har jeg sygemeldt mig igen. ?

Parkinson er varige og progressiv. Og kan I hvert fald pt ikke helbredes. Depression og stres er en del af parkinson sygdom pga nedsat stres tærskel.
I min ressource profil fra 2012 har jobcentrets lægekonsulent skrevet.
"Det fremgår heraf, at der ikke findes yderligere behandligsmuligheder - og at tilstanden er varig uden mulighed for bedring, forventet forværring over år.
- Der er således ikke udviklingsmuligheder her.
- Det vurderes, at der ikke kan findes erhverv, hvor arbejdsevnen kan blive større - ligesom det ikke vurderes at yderligere afklaring vil øge arbejdsevnen - hverken helbredsmæssigt - eller med faglig udvikling for øje"
Min neurolog har skrevet at jeg ikke vil blive bedre, og at han er enig i en førtidspension fordi mange punktsygedage og lav stresstærskel.
Min læge skriver at jeg ikke vil være lønbærende fordi Parkinson sygdommen påvirker min funktionsevner i væsentlig grad og er også enig i en førtidspension.
Siden jeg blev bevilliget flexjob er jeg steget 10 gange i medicin + steget fra medicin 4 gange om dagen til 6 gange om dagen.
Frk F. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 12:17   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
OBS dine behandlere skal ikke / må ikke udtale sig om din berettigelse til at oppebære førtidspension
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 13:09   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Frk. F.

Fremover bliver du her på din tråd.

Læs og følg vores begynderråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Det var dog en særdeles venlig og professionel sagsbehandler du har fået der.

Du oplyser: "Min sb blev direkte ubehøvlet og sur. Og vrissede at den skulle jeg ik regne med at få.
Dagen efter ringer hun og sige at, jeg bare lige skal vide at, når jeg får afslag på førtidspension så er jeg ikke berettiget til sygedagpenge fordi jeg ikke står til rådighed for et flexjob mere. Og så hedder det bistand. Og om jeg så var sikker på at jeg stadig ville søge den pension
"

Denne sag kan fremover muligvis have indflydelse på hvordan din SB vurderer din sag. Jeg kører den ind i din tråd som en information, da jeg tror at din sag kommer til at trække ud. Tonen er lagt fra din SB side af. Utilstedelig behandling af dig, efter min mening.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=26515&page=3

http://www.mja.dk/article/20140313/ARTIKEL/303139716

"Retten mener, at Silkeborg Kommune burde have afklaret Stine Louise Graaes helbredssituation, så hun havde været klar til at påtage sig et fleksjob eller modtage ledighedsydelse ved sygedagpengenes udløb."


Du må IKKE tage for givet, at dine omgivelser, herunder din venlige sagsbehandler, har kendskab til din diagnose og dennes bivirkninger.
Derfor kunne du sende følgende til din SB, som du beder om at blive lagt i din journal til information og sagsakt:
http://parkinson.dk/fakta-om-parkinson

Du har heller ingen viden om at netop din SB bliver aflønnet med en bonus,hvis denne kan få dig ud af sygedagpengeordningen.

Faktum:

Din diagnose er Parkinson. Med dertilhørende bivirkningen i enhver retning, herunder de psykiske.

Lægerne skriver og udtaler sig i din sag, fordi de har kendskab til din diagnose og situation.

Jeg er af den mening, at du har gjort det rigtige at ansøge om førtidspension iht § 17, på det foreliggende grundlag, som skal afklares til afgørelse inden 3 mdr af din sagsbehandler.

Her skal kommunen stoppe al indhentelse af oplysninger, hvor du har mulighed for at indsende nye informationer, hvis de dukker op.

Men nu skal du forstå spilles regler og fremover kræve at al kommunikation imellem dig og kommunen foregår skriftligt og derfor beder du om at din sagsbehandler respekterer dette.

Fremover gemmer du også konvolutter, med dato stempel.

Fremover skal du ikke være alene i møder med kommunen. Du skal have en bisidder med.

Eventuelt fra http://parkinson.dk/deltag-og-f%C3%A...5dgivningsteam

Nu undersøger du på din kommunes hjemmeside, om de har ansat en Borgerrådgiver.

Hvis ikke du 100% aktindsigt i alt fra læger, speciallæger, hospitaler og kommunen søger du om aktindsigt hurtigst muligt, hvor omgivelserne har 10 kalenderdage til du skal have modtaget aktindsigten.

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hvis tonen fra din SB fortsætter i den samme truende tone kan du også kontakte DUKH:
http://www.dukh.dk/fa-radgivning/inf...lig-radgivning

Hvilken vedligeholdstræning/behandling vederlagsfri modtager du pt? S.U.

Hvor i landet bor du ca? Øst - Veste? S.U.

Bekræft at du er under eller over 40 år? S.U.

Fremover laver du afsnit i dine indlæg, da mange har besvær med at læse lange afsnit.

Som jeg vurderer, er det vigtigste at du ikke fremover skal være alene om din sag. Oveni din diagnose, derfor skaf dig en bisidder der kan støtte dig.

Held og lykke og lad os hører nærmere.

Bedste hilsner

Peter

PS
Her ser du en af mine medpatienter med Parkinson, hvor du skal have kendskab til denne form for fremtidig vedligeholdstræning, vederlagsfri iht Sundhedsstyrelsens regler samt Sundhedslovens § 79 stk.3

Læs og se:
http://ofeldt.dk/index.php?id=87

MTVRV1 udtaler: "Dette kan først ske, når din tilstand er varig og uden behandlingsmuligheder" her skal omgivelserne forstå at tilstanden er varig og stationær og behandlingsmulighederne er udelukkende for et godt liv og ikke for at blive så god at en tilknytning til arbejdsmarkedet kan imødekommes. Derfor skriver samtlige læger, muligvis imod en §, som de gør. Så man skal forstå at SB er særdeles uegnet til at have med mennesker med progressive diagnoser at gøre.

PSS.

Du har vel fulgt med i de sidste dages oplysninger fra Lund?
http://www.parkinson.dk/nyheder/fors...nyt-gennembrud

Sidst redigeret af phhmw; 04-05-2014 kl. 13:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 13:09   #7
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Så vidt jeg er informeret ryger du iflg. reglerne på Kh efter et nej til §17.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 13:59   #8
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvis man har haft fleksjob, ryger man på ledighedsydelse under sygdom - også selvom man søger pension - ret mig hvis det ikke er sådan mere.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 14:30   #9
Frk F.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2014
Lokation: Struer
Indlæg: 23
Styrke: 10
Frk F. er ny på vejen
Tak for dit svar og div link - phhmw

Håber jeg er på min tråd nu ??? ellers skal jeg have det skåret ud i pap hvordan jeg gør det og jeg skal lige huske det med afsnittene.

Min sb og jeg opfatter ikke tingende på samme måde og af en eller anden grund er det altid mig der opfatter forkert... Siger sb.
Så fra den dag hun fortalte mig at jeg vendte alting på hoved og ikke havde hold i virkeligheden har jeg haft en bisidder med. Jeg tager ikke telefonen hvis hun ringer, med mindre der sidder en og høre med.

Min bisidder har jeg skriftligt informeret sb om at jeg har givet fuldmagt i min sag som partsrepræsentant så nu foregår alt enten på mail eller igennem ham.

Min sb taler desværre også rigtig grimt til ham. Men han kan nok lidt bedre klare det end mig.

Fysioterapeuterne her i byen lavede et særlig hold for mig, fordi de syntes ikke jeg skulle gå sammen med de gamle Parkinson ramte. Så det var været sådan en blanding af forskellige sygdomme. Men det har jeg meldt fra. Kan ikke overskue det lige nu pga førtidspensions sagen.

Men jeg går så med de gamle Parkinson ramte på et hold i vores klub. Hvilket jeg syntes både er rigtig gode øvelser og vildt hyggelig.

Jeg er 43 år og bor i region midt.

Jeg har fået aktindsigt på jobcentret, igen sjov læsning, det er ikke alle steder jeg kan kende mig selv. Jeg undre mig lidt over at jeg ikke kan læse noget om vores telefonsamtaler for det har været der hun har skældt mest ud.
Det undre mig lige så meget at der så er et mødereferat fra et møde der blev aflyst. ???

Kan man få aktindsigt ved en neurolog som jeg ikke har mere. ?
Jeg skiftede neurolog for et halv år siden. og det er hos ham de fleste oplysninger ligger.

Hvad skal jeg gøre på tirsdag ?
Skal jeg bruge min tid på at klage over det jeg syntes er ukorrete og den manglende partshøring ?
Eller skal jeg bruge tiden på at fortælle om mit liv som parkinson patient ?

Jeg ved godt at jeg sikkert får afslag, men hvad er bedst for rahabiliteringsteamet at vide ?
Frk F. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 15:58   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Alt ok, du er på din tråd.

Kære Frk. F.

Din "gamle" neurolog ringer du bare til, tager en sludder med vedkommende og forklare at du ønsker aktindsigt. Hvis denne ønsker en skriftlig anmodning sender du bare anmodningen i linket til vedkommende. fortæl du har søgt førtidspension, hvilket er grunden til aktindsigten.

Gør opmærksom på at det er en hastesag for dig. Det kunne jo være du kunne modtage det hurtigt. Hvis, så sender du det til kommunen hurtigst muligt.

Du og din bisidder forbereder en liste med de ting, som I mener ikke er korrekte.

Bla at SB ikke har opfyldt sin Notatpligt i din journal, når hun telefonisk kontakter dig, for at oplyse væsentlige ting til dig.

Når den "fejlliste" er klar, giver det ro, bare at have den ved hånden.

Derefter er mit råd, at tage det roligt og bare lade Rehabiliteringsteamet begynde. Deres plan er forberedt ned til mindste detalje.

Mødet begynder med, at alle præsenterer sig for dig.

Her skal du være sikker på at den kliniske lægefaglige fra Regionen er en kompetent person---- neurolog----- som har den nødvendige viden om Parkinson.

Du vil muligvis blive mødt med påstande om, at med den nye lov, kan man som udgangspunkt ikke modtage førtidspension. Her skal I lytte til præcis hvad der siges.

Gør indsigelser imod forkerte påstande.

Tag det roligt og LYT!

Du skal huske, at hvis du nu eller senere modtager en afgørelse, som du ikke er enig i, skal du anke.

En anke, SKAL modtages af kommunen inden 28 dage på minuttet, ellers går du glip ag ankemuligheden. Lovkrav som der ikke dispenseres for.

I alt hvad du modtager af aktindsigt fra kommunen skal du gøre indsigelser imod, hvis der enten mangler noget eller du ikke er enig i, hvad der skrives i din journal.

Hvad der nævnes i din journal SKAL være i overensstemmelse med sandheden og de faktiske forhold.

Lidt ærgeligt, at du sikkert ikke kan nå at få den sidste aktindsigt med fra "den gamle neurolog, men så medsender du bare oplysningerne til Ankestyrelsen, hvis du anker. I Ankestyrelsen kan du altid indsende nye oplysninger i din sag, selv tæt på en afgørelse. Retssikkerhed kaldes det.

Reglerne er, at hvis du anker sender du din anke/klage til kommunen, som derefter har 4 uger (lovkrav) til enten at fastholde og gør kommunen det så SKAL de sende din anke videres til Ankestyrelsen inden 4 uger.

Ankestyrelsen har IKKE nogen fastsat sagsbehandlingsfrist, som Ankestyrelsen selv sætter. De har travlt for tiden, da mange kommuner misbruger ordningen for at spare.

Men vigtigst af alt, er at du tager det så roligt som overhovedet muligt. Slap af og lyt.

Drøft eventuelt med din bisidder om I skulle optage samtalen, som ikke er forbudt iht Retsplejeloven. Alene det lægger automatisk en dæmper på embedsfolk der ytre sig på den måde, som du har beskrevet.

Men jeg forudsiger, at du vil opleve mødet i en god tone. Hvis din SB begynder at tale som hun/han tidligere har gjort, ville jeg personligt stoppe mødet og gøre opmærksom på at det er dig der har en alvorlig diagnose og skal ikke sidde og behandles som en lille skolepige. Din SB skal stoppet i hendes private fremtoning og meninger. Hun/han skal servicerer dig iht lovgivningen.

Dertil er vedkommende ansat og intet andet.

Lad os hører, hvordan det kommer til at gå.

Lad din bisidder læse disse råd du har modtaget her fra K10.

Håber andre vil gøre indsigelser, hvis ikke de er enige i mine råd.

Husk, du er IKKE den eneste i Danmark der bliver forsøgt truet til at makke ret, som kommunen ønsker. Den sidste optagelse jeg personligt har hørt, var en rystende oplevelse, for en af de svageste borger. Rystende.

Men mon ikke det kommer til at gå bedre end du forventer? Jeg tror det.

Husk, du er hovedpersonen i dette spil. Slap af og vend tilbage.

Bedste hilsner

Peter

PS

Som udgangspunkt er kommunen IKKE interesseret i hverken diagnoser eller hvordan borgeren har det! Punktum!

Kommunen er kun interesseret i din arbejdsevne, arbejdsevne og atter arbejdsevne.
Din opgave bliver at DOKUMENTERER at du ingen arbejdsevne har tilbage.

DOKUMENTATION er kodeordet. Følelser kan du ikke påvirke sagen med. Derfor LYT og gør indsigelser når der verbalt eller skriftligt nævnes noget forkert. Du er i en retssal og skal agere som en advokat. DOKUMENTATION, tage det roligt og LYT og FORSTÅ spillets regler i en retssal.

Hårdt, men ikke uoverskueligt, trods du er ung med en alvorlig diagnose, som omgivelserne ikke forstår, før de selv havner i situationen.

Endnu engang held og lykke. Du kan godt finde overskud til en sagsbehandling, som beskrevet. De skal s.. ikke slippe godt af sted med den opførelse.

Sidst redigeret af phhmw; 04-05-2014 kl. 16:12.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension