K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2014, 11:13   #1
Avisen.Jour
Journalist
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2014
Indlæg: 1
Styrke: 0
Avisen.Jour er ny på vejen
Indhenter kommuner lægeoplysninger uden tilladelse?

Jeg er journalist på Avisen.dk. Jeg er i gang med research på samtykke-erklæringer.
Er der nogen, der har oplevet, at kommunen indhenter oplysninger hos lægen eller andre sundhedsmyndigheder, uden I har givet samtykke til det?

Mvh Mette Lauth, Avisen.dk
Avisen.Jour er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 11:47   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Man skal underskrive en Carte blancs når ens sag begynder, men jobcenter glemmer at forny den hvert år, man bliver ikke informeret om hvor omfattende deres "jagtområde" er, og bliver tit overrasket over hvad de indhenter af oplysninger.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 14:34   #3
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Sager kommer slet ikke igang hvis man ikke underskriver en erklæring der giver kommunen ret til at indhente diverse.

Mange glemmer i farten hvad de har skrevet under på.
Så står folk og tror kommunen har gjort noget ulovligt.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 17:20   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Avisen.Jour Se meddelelser
Jeg er journalist på Avisen.dk. Jeg er i gang med research på samtykke-erklæringer.
Er der nogen, der har oplevet, at kommunen indhenter oplysninger hos lægen eller andre sundhedsmyndigheder, uden I har givet samtykke til det?

Mvh Mette Lauth, Avisen.dk
Jeg har oplevet, at Udbetaling Danmark, som er en statslig myndighed, som indhentede oplysninger hos en kommune, i en socialforvaltning, uden min tilladelse/samtykke. Der var blot tale om forespørgsel, som de tilsyneladende ikke forstod et hak af.Det er så fræk, at de begyndte at fortælle mig, at jeg ikke havde ret til dit og dat efter de indhentede oplysninger hos kommunen, når der slet ikke var tale om en sag. Det har jeg skældt dem ud for pr. mail. Har aldrig fået nogen undskyldning. Prøvede virkelig at forklare dem flere gange, hvad jeg efterspurgte om - da jeg er på de helt gamle regler vedr. førtidspension - før år 2003. Men de forstod ikke de paragraffer jeg henviste til. Øj jeg var træt af dem.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 19:00   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det ville da være skønt, hvis avisen.dk kunne få et repræsentativt grundlag at skrive artikler ud fra. Det ville gavne alle. Tilsagnet kan også gives pr mail eller telefon.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 23:12   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er jo ok, at kommunen har adgang til div lægeoplysninger, men..

Problemerne, dels, at de glemmer at forny samtykke erklæringerne, dels at de IKKE informere, om at de nu har indhentet dit og dat.

Dertil har jeg personligt også oplevet at kommunen telefonisk har kontaktet læge og speciallæge, og selv lavet en noget anderledes udlægning af dette, end lægerne har genkendt. Dette medførte at lægerne efterfølgende måtte lave journal på dette, således at oplysningerne blev korrekte.

Kommuneren har vel oplysningspligt?, og evt bør sende indhentet dokumentation, til borger?
Alt telefon snak, er vel heller IKKE lovligt, da det giver kommunen vide grænser for, hvad de vil drage af konklusioner, af dette?

At disse samtykke erklæringer MISBRUGES, til at forhale sagerne, lave egne konklusioner, af telefon snak, mv. er bestem IKKE noget der fremmer retssikkerheden eller gennemskueligheden for borgeren, det handler om.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 31-03-2014 kl. 23:15.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2014, 14:21   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Til tops - så tråden får noget opmærksomhed

Har samtidig også delt den i Aalborg.

Fik den her skrivelse på face, af en bruger: ( nok det samme som østerbro skriver)

JA! Det gør mange kommuner ofte. Grunden til at dette kan lade sig gøre er, at mange borgere ikke er bekendt med, at den seddel , som hedder Tilladelse til indhentelse af oplysninger, Herunder lægelige oplysninger KUN er gyldig i 1 år efter underskrivelse- Kommunerne glemmer også ofte selv at informere borgerne om denne 1 års regel og derfor tror borgeren, at alt er okay.
Har man mistanke om, at kommunen indhenter oplysninger på baggrund af ovenstående, kan man oplyse ens læge om, at intet må udleveres uden din tilladelse. Det samme gør sig gældende på hospitalet, speciallæger, smerteklinik, gigthospital Mv.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2014, 22:05   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg kan informere om utidig indblanding fra kommunens side af...

Kære Avisen.Jour

.... men kan ikke dokumenterer følgende selvoplevet påstand, i min egenskab som patienttalsmand og bisidder.

Det er ikke usædvanligt, at sagsbehandlere/socialrådgiver, uden skriftlig forudgående henvendelse, kontakter både praktiserende læger og behandlingssteder for at igangsætte en udveksling af oplysninger, om en given behandling.

Jeg sad ved min praktiserende læge, før jeg selv blev handicappet, da telefonen ringede og hvor jeg oplevede lægen særdeles vred.

Fordi, at det var en kommunal sagsbehandler/socialrådgiver der ville udveksle oplysninger med lægen om en specifik patient.

Lægen sagde direkte, at hvis kommunen ønskede oplysninger om patienten kunne de henvende sig med ønsket om en lægeerklæring iht givne regler.

Senere erfarede jeg, at kommunen ofte ringer til eksempelvis genoptræningssteder for at debatterer om behandlingen nu også er nødvendig, da den er økonomisk krævende. Om ikke de kommunale holdtræningstilbud kunne være befordrende for patienten. Oftest taler vi om patienter, med enhver diagnose, som har en vederlagsfri henvisning.

Her kunne det være interessant, hvis nogen (dig) foretog en opringning til diverse genoptæningssteder, eller div handicaporganisationer, for at stille spørgsmålet:

"Bliver I ofte kontaktet af kommunen uopfordret, som ønsker at indleden en dialog om en specifik patients træningsbehov?"

"Denne patients behandlingsforløb er økonomisk krævende, om der var andre muligheder?"

Rent tilfældig og undtagelsesvis, får patienten viden om disse forespørgelser, ved tilfældigheder. Ej heller fremgår det af patientens journal.

Min erfaring siger mig at disse henvendelser sker oftere end man forestiller sig.

Håber du vil gøre os opmærksom på, om og hvornår du eventuelt har en artikel klar.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-04-2014, 05:58   #9
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
jamen så kommer jeg med en guffer.....
Vejle kommune har lidt for nært samarbejde med speciallæger, bl.a. har flere speciallæger nægtet patienter aktindsigt med begrundelsen " det skal kommunen have"
- det bevises af lydoptagelser
- en af disse patienter har diagnosen grøn og grå stær, Vejle kommune har beviseligt haft (ulovligt- akter hentet u. samtykke) kendskab til dette siden 2009, siden er sagen sjoflet til ukendelighed .....lægen og efterfølgende sekretæren nægtede patienten indsigt, da det blev KRÆVET blev patienten smidt ud ! DET LIGGER SOM OPTAGELSER !!
At patienten har disse 2 grimme øjensygdomme fremgår INTET sted i sagsbehandlingen....
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 00:05   #10
Tarzan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Tarzan er ny på vejen
Jeg har min retssikkerhed krænket fra sagsbehandler i Ringsted Kommune som uden samtygge har taget kontakt til flere af mine behandlere.

Det er meget ubehageligt og dybt krænkende og føltes nærmest som overgreb.

Kommuner bør snart stoppes i krænkelser af borgere, og tænker hvor udtalt det er da det måske er tilfældigt hvem der opdager der er taget kontakt.

Ringsted kommune hører til gruppen som en af de værste og jeg ved fra flere sygehuse, er de "kendte" i deres måde at håndtere syge på.

Sidst redigeret af Tarzan; 15-05-2014 kl. 00:51.
Tarzan er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension