K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-03-2014, 09:21   #1
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Ressourceforløb - hjælp!!!

Kære alle.

Jeg håber, at i kan hjælpe mig med lidt vejledning i henhold til at blive visiteret til et ressourceforløb. Jeg føler, at min sagsbehandler kører mig rundt i manegen.

Jeg har siden 2009 været plaget af skader. Først pådrog jeg mig en meniskskade, derefter 2 diskusprolapser (2011) i 4 og 5 lændehvirvler (kunne ikke opereres). Derefter fik jeg konstateret medfødt hoftedysplasi (2012) og næsten total nedslidning af venstre hofteskål. I slutningen af 2013 fik jeg konstateret svær psoriasisgigt - og er i behandling med binyrebarkhormon (intramuskulære injektioner hver 6 uge) samt MTX. I sidste uge fik jeg i forbindelse med endnu en MR-scanning konstateret degeneration af bækkenet.

Jeg har siden starten af december forsøgt at blive indstillet til et ressourceforløb af min sagsbehandler. Men der sker intet! Talte med hende i går, hvor hun oplyste mig om, at jeg ikke kunne indstilles til et ressourceforløb, før jeg havde været i arbejdspraktik i 6 uger. Kan det være rigtigt?

Jeg har forsøgt at navigere rundt i lovgivningen. Men kan intet finde.

Håber inderligt, at i kan hjælpe mig.

Mange hilsner

Janne G
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 09:38   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror ikke der er nogle regler for hvad der skal til før man får lov til at møde rehabiliteringsteamet og blive indstillett il fx. Ressourceforløb.

Det kommer an på at skøn fra jobcenteret. Men det er ikke et krav med 6 ugers arbejdsprøvning. (Det har jeg fx ikke).

Men at komme til uden tidligere papirer på ens erhvevsevne er nok svært, med mindre lægerne vil skrive at aktivering/afprøvning vil kunne forværre ens tilstand.

Jeg ville sende hende en mail og spørge indtil hvorfra hun har at du ikke kan indstilles uden 6 ugers arbejdsprøvning, da du aldrig har hørt om en sådan regel (og tag ikke telefonen hvis hun ringer med svar - afvent svar på mail, ryk evt. Hvis hun ikke svarer i løbet en en tre dage)


Må jeg spørge om hvad dit mål med at få et ressourceforløb? Et skridt mod fleks, pension eller noget helt andet? - ressourceforløb skal jo bruges til at udvikle arbejdsevnen.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 09:49   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du ikke er praktisk afprøvet, skal du dette, da man skal finde ud af, hvor meget eller lidt restarbejdsevne der er.

Undre mig dog over, hvad du vil med ressourceforløb, da der skal være muligheder for, at din restarbejdsevne UDVIKLES.

Med dine problemer, ser det ud til at din restarbejdsevne er under AFVIKLING.

Hvad med fleks?

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 10:09   #4
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Hej Janne
For at komme i et ressourseforløb skal din sag foreligges Rehabiliteringsteamet.

Citat "Forelæggelse for rehabiliteringsteamet

Borgeren har ikke krav på at få sin sag forelagt for rehabiliteringsteamet. Kommunen har kun pligt til at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet i det tilfælde, hvor kommunen vurderer, at der er grundlag for at påbegynde behandling af sag om ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension.

Ifølge reglerne skal rehabiliteringsteamet afgive indstilling, inden kommunen træffer beslutning om og tilkendelse af ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension. Det fremgår af lovbemærkningerne, at kommunens forelæggelse af sager for teamet er en del af den faktiske forvaltningsudøvelse som led i sagsbehandlingen, og at der derfor ikke kan klages over, at sagen forelægges eller ikke forelægges for teamet."

Hvis din sag skal foreligges Rehabiliteringsteamet skal dine ressourcer og udfordringer i forhold til uddannelse og beskæftigelser være fuldt afklaret og her kommer en arbejdsprøvning efter LAB (Lov om aktiv beskæftigelsesindsats)§ 32.1.2 særligt tilrettelagt projekt for afklaring af arbejdsevne ind i billedet.

At du ikke synes du kan arbejde mere kan en evt. arbejdsprøvning dokumentere ! og hjælpe dig på vej i den rigtige retning.

Sidst redigeret af lgkh62; 11-03-2014 kl. 10:11.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 12:30   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men så længe du er i behandling, kan de vel ikke se hvor meget du kan arbejde, så jeg tror, at du vil ryge i en ny arbejdes prøvning, når du er færdig behandlet med binyrebak homon.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 13:00   #6
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Tusind tak for alle jeres svar :0) Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Har på intet tidspunkt modtaget en vejledning af sagsbehandleren. Den ene dag påstår hun, at jeg skal igennem et ressourceforløb for at blive tilkendt flexjob. Den anden dag påstår hun, at jeg ikke kan tilkendes flexjob!!!

Min sag har hun endnu ikke forelagt den kommunale læge?

Jeg er ikke på sygedagpenge - ej heller ikke kontanthjælp (er gift). Jeg fornemmer, at hun kontinuerligt forsøger at navigere udenom.

Nej, de kan jo ikke vurdere mig, når jeg får binyrebarkhormon - og da slet ikke intramuskulært.

Kan man søge flexjob udenom rehabiliteringsnævnet?
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 13:10   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nej, det tror jeg ikke.

Alle skal vurderes igennem dette udvalg, der således skal peges på, hvad de vil anbefale, for det videre forløb.

Vedr. behandling; her skal du være opmærksom på, at du ALTID vil være mere eller mindre i behandling, for at bremse aktivitet i din sygdom. Derfor er vurderingen, at din tilstand, IKKE kan forbedres varigt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 13:31   #8
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Kan man søge flexjob udenom rehabiliteringsnævnet?

Det korte svar: Nej

Citat: "Ankestyrelsen har truffet sin første afgørelse om fleksjob efter reformen af fleksjob og førtidspensionsområdet

Principafgørelsen slår fast, at en borger ikke kan ansøge om, at kommunen alene tager stilling til fleksjob

Kommunen skal i det enkelte tilfælde vurdere, om og i givet fald hvilken indsats, der skal iværksættes."

NOTE:
C. Fleksjob
1. Visitation til fleksjob
Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet.

Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at
deres arbejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode.

Det er et krav, at personen har så varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, at den pågældende ikke kan opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og at alle muligheder for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær
beskæftigelse er afprøvet.

Jobcenteret træffer afgørelse om visitation til fleksjob efter forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Rehabiliteringsteamet afgiver med
udgangspunkt i rehabiliteringsplanens forberedende del en indstilling af, om den pågældendes arbejdsevne er nedsat i et sådant omfang,
at personen skal have tilbud om fleksjob.

Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal derfor indeholde en systematisk beskrivelse af personens beskæftigelsesmæssige,
sociale og helbredsmæssige ressourcer og udfordringer, hvor alle relevante forhold i personens samlede situation indgår, herunder
personlige ressourcer, netværk m.v. Beskrivelsen skal tage udgangspunkt i og dokumentere den forudgående indsats. Borgeren deltager i
udarbejdelsen af den forberedende del af rehabiliteringsplanen.

Den praktiserende læges vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde skal indgå i
rehabiliteringsplanens forberedende del. Den praktiserende læges vurdering skal således indeholde en beskrivelse af personens
ressourcer og muligheder for at arbejde eller påbegynde uddannelse.

I rehabiliteringsplanens forberedende del skal der fremlægges dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer i forhold til
beskæftigelse og uddannelse på normale forhold er fuldt afklarede, og at alle relevante indsatser, herunder at revalidering i den ordinære
beskæftigelseslovgivning, er udtømte. Det skal dokumenteres, at den pågældendes arbejdsevne anses for varigt begrænset og ikke kan
anvendes til at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår. Endelig skal det dokumenteres, at den pågældende har været ansat
under de sociale kapitler eller på særlige vilkår i mindst 12 måneder, hvis der er tale om en person, der ønsker fleksjob på den hidtidige
arbejdsplads.

En person, hvis arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat, og hvor det vurderes, at personen aktuelt har en meget lille arbejdsevne, kan
blive visiteret til et fleksjob, hvis der er mulighed for, at den pågældendes arbejdsevne kan udvikles, således at personen kan øge sin
arbejdsindsats inden for en rimelig periode. Hvis arbejdsevnen ikke vurderes at kunne forbedres, og den pågældende kun kan arbejde få
timer om ugen, skal kommunen vurdere, om der skal indledes en sag om førtidspension. Personer, hvis arbejdsevne permanent er meget
begrænset, eller personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at arbejdsevnen ikke vil kunne forbedres, vil
således stadig kunne tilkendes førtidspension.

Der henvises til bemærkningerne til loven pkt. 2.2.1.2 og de specielle bemærkninger til § 1, nr. 36, 38 og 40 vedr. §§ 69, 70 og 70 a.

Sidst redigeret af lgkh62; 11-03-2014 kl. 13:36. Årsag: NOTE
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 16:00   #9
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Fra en spørgetime i folketinget....

http://www.ft.dk/samling/20131/spoer...S366/index.htm

Ved ikke om det kan bruges??
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 16:25   #10
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Endnu engang tusind tak for jeres svar.

Er dog kommet et STORT skridt længere, da jeg har talt med en af de kommunale læger i telefonen, som så sig meget uforstående overfor, at der endnu ikke var sket noget i min sag. Der var masser at gå i krig med fra min sagsbehandlers side. Eksempelvis indhentelse af speciallægeerklæring, erklæring fra min praktiserende læge, henvise mig til ergoterapeut og så videre.

Muligvis har sagsbehandleren lagt mig nederst i bunken grundet uvidenhed?

Men nu er jeg gået i krig med at skrive til hende, da hun på ingen måde har overholdt deadlines med videre.

Det er bare at smøge ærmerne op :0)
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension